Το φυσικό αέριο εγκαινιάζει την «πράσινη» εποχή στην κίνηση οχημάτων




Η «χρυσή εποχή» ανήκει στην ιστορία, η «πράσινη» εποχή όμως ανήκει στο παρόν και το μέλλον και συνδέεται με ένα καύσιμο που έχει επικρατήσει να αναφέρεται ως «πράσινο» καύσιμο χάρη στις οικολογικές του ιδιότητες αλλά και την εξοικονόμηση ενέργειας που επιτυγχάνει στις μεταφορές. Στην Ελλάδα, αν και με καθυστέρηση, πρωτοβουλίες φορέων όπως της ΔΕΠΑ αλλά και τοπικών και πολιτικών αρχών και κυρίως η ανταπόκριση ιδιωτών και επαγγελματιών οδηγών, κατέστησαν το φυσικό αέριο μία από τις βασικές επιλογές για την κίνηση των οχημάτων. Το θεσμικό πλαίσιο έχει ήδη ολοκληρωθεί, η Πολιτεία προσφέρει κίνητρα και φοροαπαλλαγές χρήσης οχημάτων φυσικού αερίου, το δίκτυο πρατηρίων, FISIKON, διευρύνεται ενώ οι εμπλεκόμενες εταιρείες (αυτοκινητοβιομηχανίες, συνεργεία προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα επιλογών για τους Έλληνες οδηγούς. Ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κινείται ένας αυξημένος αριθμός αυτοκινήτων με φυσικό αέριο, στην Ιταλία, 883.000, στην Γερμανία, 97.619, στην Βουλγαρία, 61.320, στη Σουηδία, 44.321 και στην Γαλλία, 13.538.  


Η διείσδυση του CNG στην ελληνική αγορά ξεκίνησε στις αρχές του 2000 και σήμερα, οι ετήσιες πωλήσεις CNG  φθάνουν τα 16 εκατομμύριαNm3. Η ΔΕΠΑ όλα αυτά τα χρόνια κάνει συντονισμένες προσπάθειες για να ανοίξει τον δρόμο στην αεριοκίνηση με επενδύσεις σε υποδομές και εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών και εγγυήσεων για τους ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς. Σήμερα λειτουργούν 5 σταθμοί ανεφοδιασμού στην χώρα ενώ έχει δρομολογηθεί η ίδρυση 12 δημοσίων σταθμών ανεφοδιασμού σε 4 βασικές πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλος) και οι προσπάθειες επικεντρώνονται για την ώρα στην διεύρυνση του δικτύου ανεφοδιασμού ειδικά σε αυτές τις 4 πόλεις καθώς εκεί κινείται το 65% των οχημάτων.

C:\Users\chalatsi\Desktop\depa august\oikonomikakinitra\CNG_logo.tif

Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του καυσίμου καταδεικνύει ότι η οδήγηση ενός οχήματος που κινείται με φυσικό αέριο επιτυγχάνει εξοικονόμηση πάνω από το 50% σε σύγκριση με ένα όχημα που κινείται με βενζίνη και εξοικονόμηση που υπερβαίνει το 30% σε σχέση με ένα όχημα που κινείται με πετρέλαιο. Όλο και περισσότερες κυβερνήσεις προωθούν το φυσικό αέριο ως βάση μιας ενεργειακής πολιτικής που θα είναι απαγκιστρωμένη από την εξάρτηση της εισαγωγής πετρελαιοειδών. Ακόμα και σε χώρες που παράγουν πετρέλαιο, όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα, οι πολιτικοί ενθαρρύνουν την εισαγωγή φυσικού αερίου για να αυξήσουν την εξαγωγή πετρελαίου. Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα κιλό ΦΑ περιέχει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο από όλα τα άλλα υγρά καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα 1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα Βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο. Το φυσικό αέριο αποτελεί τη γέφυρα για ακόμα πιο καθαρές λύσεις στην αυτοκίνηση πχ χρήση υδρογόνου.

Ολο το κείμενο εδώ:

ΑΡΘΡΟ ΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗΣ

Διπλασιάζεται ο αριθμός πρατηρίων φυσικού αερίου μέχρι το καλοκαίρι

Ως τον Ιούνιο του 2015 θα λειτουργούν 14 πρατήρια φυσικού αερίου, διπλασιάζοντας σχεδόν τον αριθμό των πρατηρίων που λειτουργούν σήμερα σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Ήδη υπό κατασκευή είναι άλλα δύο πρατήρια στην Λαμία και την Λάρισα ενώ στην γνωστή μέχρι πρότινος λίστα των πρατηρίων προστέθηκαν δύο νέοι σταθμοί ανεφοδιασμού, οι οποίοι λειτούργησαν πρόσφατα στον Βόλο (πρόκειται για το πρώτο πρατήριο στην πόλη) και την Θεσσαλονίκη (στην περιοχή της Νέας Μαγνησίας).

1_logo Fisikon

Η διεύρυνση του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου αποτελεί αποτέλεσμα των συντονισμένων ενεργειών που κάνει όλα αυτά τα χρόνια η  ΔΕΠΑ για να ανοίξει τον δρόμο στην αεριοκίνηση με επενδύσεις σε υποδομές και εξασφάλιση ανταγωνιστικών τιμών και εγγυήσεων για τους ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγούς.
Στόχοι της εταιρείας είναι η τοποθέτηση του FISIKON στην αγορά σε τιμή που κυμαίνεται στο επίπεδο του 1 ευρώ/κιλό, η ανάπτυξη συνεργασιών με εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων και η επιδότηση της μετατροπής ορισμένων οχημάτων, ώστε να χρησιμοποιούν συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG).

To φυσικό αέριο, αποτελεί το κατεξοχήν καύσιμο που μπορεί να συμβάλλει στην εφαρμογή μιας πολιτικής υπέρ της μείωσης των εκπομπών ρυπογόνων ουσιών αλλά και της οικονομικής μετακίνησης, είτε πρόκειται για ιδιωτικά και δημόσια οχήματα, είτε για βαριά επαγγελματικά φορτηγά. Το φυσικό αέριο που χρησιμοποιείται στις μεταφορές μπορεί να μειώσει έως και 30% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα (βενζίνη κλπ) ενώ  τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο σημειώνουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 25% και μειωμένες εκπομπές οξειδίων του αζώτου κατά 95% (σε σύγκριση με το πετρέλαιο και το diesel).

Στόχος ο αριθμός των πρατηρίων στην Ελλάδα να ακολουθήσει τους ρυθμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Όπως υποστηρίζει ο κ. Γιώργος Καπετανάκης, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου,  ΙΔΕΕΑ, η ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την αεριοκίνηση δημιουργεί νέες ευκαιρίες για την τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας από την χρήση του φυσικού αερίου. Όπως σημειώνει «σημαντικές ευκαιρίες φαίνεται να προκύπτουν, για πολλούς κλάδους  στην τόνωση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Στην πραγματικότητα μια νέα αγορά ανοίγει για την Ελλάδα, μια αγορά σχετική με το φυσικό αέριο κίνησης και όλους  τους εμπλεκομένους σε αυτό τον τομέα. Προμηθευτές αερίου (ΔΕΠΑ,) πρατήρια καυσίμων, προμηθευτές οχημάτων φυσικού αερίου, προμηθευτές συστημάτων μετατροπής των οχημάτων, συνεργεία αερίων καυσίμων,  ΚΤΕΟ, θα είναι οι επιχειρηματικά εμπλεκόμενοι στην νέα αυτή δραστηριότητα».

C:\Users\chalatsi\Desktop\depa august\oikonomikakinitra\CNG_logo.tif

Με βάση αυτές τις προοπτικές αλλά και την ανοδική πορεία της χρήσης του φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο στην αεριοκίνηση, στην Ελλάδα αναμένεται αλματώδης ανάπτυξη του δικτύου καθώς έχει τεθεί στόχος να αυξηθεί ο αριθμός των πρατηρίων όπως στην Ευρώπη, κάτι το οποίο δεν θεωρείται δύσκολο να επιτευχθεί, καθώς η αγορά αναπτύσσεται ραγδαία. Άλλωστε, πολλοί επαγγελματίες στρέφονται στο φυσικό αέριο και πραγματοποιούν ανάλογες επενδύσεις (σημειώνεται ότι η επένδυση μετατροπής ενός πρατηρίου σε σημείο διάθεσης φυσικού αερίου  επιτυγχάνει απόσβεση περίπου σε  3,5 χρόνια).


Τα πρατήρια φυσικού αερίου που λειτουργούν στην Ελλάδα σήμερα


Περιγραφή: http://www.fisikon.gr/images/thessaloniki.jpg

Σήμερα λειτουργούν-με την εμπορική ονομασία FISIKON- 6 σταθμοί ανεφοδιασμού στην χώρα ενώ άλλοι 6 είναι σε φάση αδειοδότησης ενώ 2 ακόμη, στην Λαμία και την Λάρισα είναι υπό κατασκευή. 
Συγκεκριμένα, σε λειτουργία βρίσκονται 3 πρατήρια στην Αθήνα:

    • ΕΚΟ - Λεωφ. Κηφισίας 264, Κηφισιά
    • ΕΚΟ - 8ο χλμ Αθηνών-Λαμίας, Ν. Φιλαδέλφεια
    • Πρατήριο Fisikon στην Ανθούσα, στον παράδρομο της Αττικής Οδού

    Επίσης, 2 πρατήρια στη Θεσσαλονίκη:

    • EKO - Λεωφ. Γεωργικής Σχολής 128, Πυλαία, και
    • ΒΡ - Λεωφ. Κ.Καραμανλή 36, Νέα Μαγνησία, και

    Και ένα πρατήριο στο Βόλο:

    • ΒΡ - οδός Λαρίσης 202.

    Τα πρατήρια φυσικού αερίου στο εξωτερικό και το επιτυχές παράδειγμα της Ιταλίας

    Η προτίμηση των οδηγών για το φυσικό αέριο εξηγείται από το γεγονός ότι σε σύγκριση με την βενζίνη είναι 53% πιο οικονομικό ενώ παρουσιάζει 23% λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Με βάση αυτό το δεδομένο και στο πλαίσιο της επίτευξης των ενεργειακών στόχων μέχρι το 2020, στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει η δημιουργία στόλων αυτοκινήτων επαγγελματικών - ιδιωτικών που κινούνται με CNG και πλέον στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν ταξί, λεωφορεία, ελαφρά φορτηγά, απορριμματοφόρα αλλά και ΙΧ φυσικού αερίου τα οποία είναι εργοστασιακά κατασκευασμένα καθώς και οχήματα με συστήματα διπλής καύσης.

    C:\Users\chalatsi\Desktop\13 6 14\Lowres\Fiat_grafima1.jpg

    Τα πρατήρια φυσικού αερίου έχουν φθάσει τα 25.300 σε όλο τον κόσμο προκειμένου να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση των 20 εκατομμυρίων οχημάτων που κυκλοφορούν σε Ευρώπη και Αμερική.

    Ειδικότερα, όσον αφορά στην Ευρώπη, λειτουργούν συνολικά 4.720 πρατήρια προκειμένου να ανεφοδιάσουν τα 1,8 εκατομμύρια οχήματα που κινούνται στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η γειτονική μας  Ιταλία, για παράδειγμα, διαθέτει  σήμερα πάνω από 1000 πρατήρια συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και με την στήριξη της Πολιτείας έχει δημιουργηθεί μια αγορά με τζίρο 1,7 δις ευρώ ενώ στον τομέα αυτό δραστηριοποιούνται πάνω από 50 μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

     

ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ: ΜΑΡΙΝΟΥ ΑΝΤΥΠΑ 92, 141 21 ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 210-2701000-5 FAX: 210-2701010
ΑΡΙΘΜ. Μ.Α.Ε.: 17913/01ΑΤ/Β/88/592(07)

 

www.depa.gr