Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η ef αγαπάει το βιβλίο
-------------------------------

«Αποκάλυψη, Ουτοπία και Ιστορία», Ένα βιβλίο στοχασμού από τον καθηγητή Αντώνη Λιάκο 



Αθήνα

Πώς μεταφορτώθηκε η ιστορική μας συνείδηση μέσα από τις αναμονές, τις εκπληρώσεις και τις διαψεύσεις; Σε αυτό το ερώτημα απαντά σε 478 σελίδες- μαζί και η πλούσια, κυρίως ξενόγλωσση, επιστημονική βιβλιογραφία- το βιβλίο «Αποκάλυψη, Ουτοπία και Ιστορία», του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πόλις.


Ζούμε σε μια εποχή που κατέρρευσαν τρεις ουτοπίες, σημειώνει ο συγγραφέας: η ουτοπία της φυλετικής καθαρότητας, της κοινοκτημοσύνης και του καταναλωτισμού. Αν όλα αυτά τα είχε… προφητεύσει κάποιος σε ένα βιβλίο- και μάλιστα ότι θα συμβούν στα όρια μιας ζωής- τότε το βιβλίο του θα διαβαζόταν με το ίδιο δέος που διαβάστηκε επί αιώνες η «Αποκάλυψη» του Ιωάννου. Πώς μπορούμε λοιπόν να σκεφθούμε το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον;

Ο συγγραφέας, με βαθύ συμπυκνωμένο λόγο, επιχειρεί μια εξαντλητική περιδιάβαση στους χώρους του μύθου και του ορθολογισμού, χωρίς δογματισμούς, μέσα από κεφάλαια που συνιστούν αυτοτελή δοκίμια: Η αρχιτεκτονική του χρόνου, πώς η ιστορία μετασχηματίζεται σε προφητεία, ο θαυματουργικός ρεαλισμός, η διόρθωση της ιστορίας, πώς αποκτούν νοήματα τα ιστορικά γεγονότα, η Αποκάλυψη εδώ και τώρα, η αναδόμηση του χρόνου και η ανάδυση μιας νέας συνείδησης, το διαζύγιο ιστορίας και ουτοπίας, ο αστερισμός της εξέλιξης, ο ιστορικός ανάμεσα στο έθνος και στο θεό.

Στην ενότητα «αναζητώντας ένα τόπο για την ελπίδα» πραγματεύεται θέματα όπως «ο Αντίχριστος ως αμφισημία της νευρικότητας», το «γιατί ξεχνάμε» και τις «ιστορίες για το τέλος της Ιστορίας».

Από ένα βιβλίο τέτοιου διαμετρήματος δεν θα μπορούσε να λείπει η αναφορά στην περιλάλητη αξιωματική θέση του Αμερικανού καθηγητή Φράνσις Φουκογιάμα, περί του τέλους τη Ιστορίας. Ο γνωστός για τις νεωτεριστικές του θέσεις Έλληνας καθηγητής, δεν παραλείπει να αποκαταστήσει την αληθή έννοια του αείμνηστου διανοητή, εξηγώντας πως ο πλήρης τίτλος του επίμαχου έργου είναι «Το τέλος της Ιστορίας και ο τελευταίος άνθρωπος».

Παραθέτοντας τεκμηριωμένα αποσπάσματα προγενέστερων του Φουκογιάμα αποφάνσεων- από το Χριστιανικό τέλος της Ιστορίας μέχρι το μαρξιστικό νόμο περί νομοτελειακής επικράτησης της αταξικής κοινωνίας- υποστηρίζει ότι: ως «τέλος» ο Αμερικανός καθηγητής εννοούσε τη δυτικοποίηση των μετακομμουνιστικών κοινωνιών. Όμως, οι πρόσφατες εξεγέρσεις στον αραβικό κόσμο οδηγούν στην αναθεώρηση της αμερικανικής αυτής… προφητείας- ουτοπίας.

Τελικά υπάρχει ελπίδα μέσα στην ιστορία; Ναι απαντά ο καθηγητής, ολοκληρώνοντας το διεισδυτικό- και «Δυτικό»- πόνημά του. Καταλήγει πως παρ΄ ότι στην περίοδο που διανύουμε κυριαρχεί η επιφυλακτικότητα απέναντι στις ουτοπίες , ακόμη και στα σύγχρονα προτάγματα της προόδου, της ελευθερίας, της ισότητας και της τεχνολογίας, ωστόσο υπάρχει ανάγκη μιας «κριτικής λειτουργίας του ουτοπικού λόγου». Γιατί ο ρεαλισμός σε μια πραγματικότητα που δεν είναι συμπαγής αλλά ρευστή, «είναι φυλακή της σκέψης».

Ένα βιβλίο- μελέτης. Μία μελέτη στοχασμού.

Ο Αντώνης Λιάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1947. Είναι καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ανήκει στην εκδοτική ομάδα του περιοδικού Ιστορείν και είναι πρόεδρος της International Commission for History and Theory of Historiography. (Διεθνής Επιτροπή για την Ιστορία και τη θεωρία της Ιστοριογραφίας). Τα άλλα βιβλία του: Η Ιταλική ενοποίηση και τη Μεγάλη Ιδέα, Η Σοσιαλιστική Ομοσπονδία Θεσσαλονίκης, Η εμφάνιση των νεανικών οργανώσεων, Εργασία και Πολιτική στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου, Πώς στοχάστηκαν το έθνος αυτοί που ήθελαν να αλλάξουν τον κόσμο, Πώς το παρελθόν γίνεται Ιστορία, Το 1922 και οι πρόσφυγες- μια νέα ματιά.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία