Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μπατήρηδες, αλλά... σοφοί !



Πανεπιστήμιο Γουότερλου/ Καναδάς

Όσοι ανήκουν στις χαμηλότερες κοινωνικές τάξεις, παίρνουν μεγαλύτερη βαθμολογία όσον αφορά τη σοφία τους, σε σχέση με τους ανθρώπους των ανώτερων τάξεων, σύμφωνα με μια νέα καναδική επιστημονική έρευνα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, ένα μέλος της εργατικής τάξης είναι πιο σοφό από ένα της ανώτερης μεσαίας τάξης.

Η πειραματική μελέτη συμπέρανε ότι όσο χαμηλότερα βρίσκεται κανείς στην κοινωνικο-οικονομική ιεραρχία, τόσο μεγαλύτερες ενδείξεις σοφίας φαίνεται να έχει, ιδίως όσον αφορά την αποφυγή και τη διευθέτηση των συγκρούσεων.

Η εξυπνάδα είναι διακριτό γνώρισμα από τη σοφία, η οποία -κατά τους επιστήμονες- είναι πρωτίστως η ικανότητα να παίρνει κανείς υπόψη του την οπτική γωνία των άλλων και να αντιλαμβάνεται την κατάστασή τους, αντί να επικεντρώνεται μόνο στη δική του. Χαρακτηριστικά σοφίας θεωρούνται η πνευματική ταπεινότητα, ο πραγματισμός και η ενσυναίσθηση για τους άλλους.

Η σοφία αποτελεί παράγοντα κλειδί για την προώθηση συμβιβαστικών και ειρηνικών λύσεων και, σύμφωνα με τη νέα μελέτη, είναι ένα χαρακτηριστικό που εμφανίζεται συχνότερα στους φτωχούς και γενικότερα στα άτομα των χαμηλότερων τάξεων.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον κοινωνικό ψυχολόγο δρα Ιγκόρ Γκρόσμαν του Πανεπιστημίου Γουότερλου του Καναδά, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Proceedings of the Royal Society B" της Βασιλικής Εταιρείας επιστημών της Βρετανίας, σύμφωνα με το "Science", ζήτησαν από 2.145 άτομα να απαντήσουν σε ένα εκτενές ερωτηματολόγιο σχετικά με τις κάθε είδους διαφωνίες και συγκρούσεις που είχαν με φίλους, συγγενείς, συναδέλφους κ.α.

Στη συνέχεια αξιολογήθηκαν οι απαντήσεις τους σε ερωτήσεις όπως «Σκεφτήκατε ποτέ τα πράγματα από την οπτική γωνία των άλλων;», «Πόσο προσπαθείτε να καταλάβετε την οπτική γωνία του άλλου;» ή «Εξετάζετε ποτέ το ενδεχόμενο να έχετε εσείς λάθος;». Ανάλογα με την ευρύτητα πνεύματος, κάθε άνθρωπος ταξινομήθηκε με βάση ένα «σκορ σοφίας».

Όταν αυτή η βαθμολογία της σοφίας συσχετίσθηκε με την κατάταξη των ανθρώπων ανάλογα με τα εισοδήματα και την τάξη τους, προέκυψε ότι εκείνοι με τα λιγότερα χρήματα και την χαμηλότερη μόρφωση είχαν κατά μέσο όρο περίπου διπλάσια σοφία σε σχέση με εκείνους που βρίσκονταν στο ανώτατο κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο. Στο δεύτερο μέρος της μελέτης, με τη συμμετοχή 200 άλλων ανθρώπων, οι οποίοι υποβλήθηκαν τόσο σε τέστ νοημοσύνης (IQ) όσο και σοφίας, διαπιστώθηκε ότι και πάλι οι κοινωνικά μη προνομιούχοι πήραν μεγαλύτερη βαθμολογία από τους προνομιούχους όσον αφορά τη σοφία τους και αυτό άσχετα με το αν είχαν υψηλό ή χαμηλό δείκτη νοημοσύνης. Είναι μια επιβεβαίωση ότι η εξυπνάδα και η σοφία δεν συμβαδίζουν κατ' ανάγκη.

Αυτό, σύμφωνα με τους επιστήμονες, μπορεί εν μέρει να εξηγήσει το παράδοξο της σύγχρονης κοινωνίας, η οποία διαχρονικά γίνεται συνολικά πιο έξυπνη, αλλά όχι και πιο ικανή στην επίλυση των προβλημάτων της και ιδίως των συγκρούσεων στο εσωτερικό της.

«Πώς γίνεται να έχουμε εξίσου πολλές, αν όχι περισσότερες συγκρούσεις από ό,τι στο παρελθόν;», αναρωτήθηκε ο Γκρόσμαν. Η απάντηση, όπως είπε, είναι ότι από μόνη της η εξυπνάδα - ατομική ή συλλογική- δεν μειώνει τα προβλήματα και τις συκγρούσεις, αν δεν συνοδεύεται από την αναγκαία σοφία, που βλέπει τα πράγματα πιο σφαιρικά.

Οι κοινωνικοί ψυχολόγοι αποδίδουν την μεγαλύτερη σοφία των ανθρώπων των χαμηλότερων τάξεων στο γεγονός ότι εξ αρχής αναγκάζονται να μεγαλώσουν σε ένα περιβάλλον όπου τούς είναι πιο αναγκαία η συνεργασία και η βοήθεια από τους άλλους, από ό,τι συμβαίνει στα μέλη των ανώτερων τάξεων.

Τα μέλη της πιο εγωκεντρικής μεσαίας τάξης, σύμφωνα με τον Γκρόσμαν, βασίζονται σημαντικά στην ατομική ανέλιξή τους μέσω της μόρφωσής τους, κάτι που βελτιώνει τη νοημοσύνη τους. Όμως δεν καταβάλλουν ανάλογη προσπάθεια για να αποκτήσουν ικανότητες επίλυσης των συγκρούσεων και των προβλημάτων με τρόπο που να παίρνει υπόψη του και τα συμφέροντα των άλλων.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι μπορεί κανείς να βελτιώσει τη σοφία του, αν εξασκείται συνεχώς νοητικά στο να βλέπει τα πράγματα από τη μεριά των άλλων, καθώς επίσης αν εκτίθεται σε ερεθίσματα και εμπειρίες που του διευρύνουν την οπτική γωνία, όπως π.χ. ένα πολυπολιτισμικό φεστιβάλ, μια ταινία για μετανάστες ή η συμμετοχή του σε ένα πρόγραμμα αλληλεγγύης σε άστεγους.

Αν και η μελέτη συμπεριέλαβε από φτωχούς έως ευκατάστατους ανθρώπους και όχι τους πολύ-πολύ πλούσιους, οι κοινωνικοί ψυχολόγοι υποψιάζονται ότι η σοφία των τελευταίων είναι ακόμη μικρότερη. «Πολύ θα ήθελα να μελετήσω τον Ντόναλντ Τραμπ», δήλωσε ο Γκρόσμαν. Αλλά μάλλον όλοι ξέρουν ήδη την απάντηση...



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία