Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Στο σπίτι του πνιγμένου

Γράφει η Δημοσιογράφος Μαργαρίτα Ικαρίου



Σάμος

Ξέπνοη μπήκε η μάνα στο σπίτι, σα μονοσάνδαλος Ιάσωνας με τη μία γόβα να σέρνεται στο ακροπόδαρο ξετακουνιασμένη και την άλλη, ανά χείρας. Μουσκεμένη και ολόασπρη, με την υστερία έτοιμη να ξεπροβάλλει βήχοντας, φτύνοντας και βρίζοντας: «Να πνιγούμε κοντέψαμε…» ψέλλισε και σωριάστηκε στο ριχτάρι του καναπέ. Ο πατέρας ξοπίσω, με τα μάτια μονίμως ανήσυχα, διαπραγματευόταν με το θεό (ή το διάολο άραγε;) κι έκανε προγνώσεις για την ισχυρή βροχόπτωση. Ήταν Νοέμβρης του 77 και οι ακραίες καιρικές συνθήκες της άκαιρης κρατικής αδιαφορίας και των μπαζωμένων ρεμάτων, είχαν πνίξει σαράντα ανθρώπους…

Από τότε ως σήμερα αυτός ο άκρατος και άφαντος «κρατικός μηχανισμός» νίκησε και κατεπάτησε τόσες φορές τους πολίτες, που απεθρασύνθη! Εσμός ανάξιων ή ανάλγητων, ακραιφνών και στεντορείων ασκεί και νέμεται την εξουσία με εξουσιαστική μα όχι ουσιαστική δεινότητα. Όλβιοι και σοβαροφανείς ομοιάζουν να ομιλούν, ενώ απλώς γρυλίζουν αναμασώντας τις ίδιες εμετικές υποσχέσεις. Με άφωτα βλέμματα φεύγουν για την Αχερουσία οι νεκροί, λάμνοντας πότε στο λασπουριό, πότε στην ένδεια και πότε στον ευτελισμό του βίου…

Κάθε μέρα, κάθε βράδυ, χρόνια τώρα, ξοδεύουμε ζωή και θάνατο σε μια αναίτια και αισχρή σπατάλη. Βιώνουμε από οθόνες φλατ και επίπεδες ζωές, το ατελεύτητο χρονικό των νεκρών. Το Βερντέν σε πλαίη σταίησον!

Συνηθίσαμε την κρίση, την υπόκριση και την επίκριση, την ένδεια φαεινών νοών, την επικράτηση των επιφανών άνευ νοητικών φανών. Tα υποκοριστικά αντί τα μεγεθυντικά. Τον Άκη και τον Πάκη, τον Κούλη και το «μπουμπούκο», τον Πάνο και το χάνο, τον Αλέξη δίχως λέξεις, τη Φώφη ως trophy πίσω σα χαρα-κόμματα. Αυτά που χαράκωσαν και αυλάκωσαν το ημιθανές σώμα του έθνους, αφήνοντάς το παραδομένο στα λυκόρνια των αγορών.

Τι να διαλέξεις; Το εθνικό μας πένθος ή την εθνική μας μοναξιά; Τη ζωή στο πεζοδρόμιο ή στους πέντε δρόμους; Τα μπαζωμένα ρέματα ή τις βαλτωμένες πολιτικές; Τα πλημμυρισμένα σπίτια ή τις στεγνωμένες ψυχές;

Είναι ίδια άραγε η φυλή που κατοικεί στις οθόνες με αυτήν που ενδημεί στη χώρα; Είναι όμοιο αυτό το ερμαφρόδιτο αγλωσσικό υβρίδιο που ξεκατινιάζεται  επιδεικνύοντας ομού αμορφωσιά και επιτυχία με εκείνους τους επιστήμονες που παίρνουν δισάκι τη γνώση τους και ψάχνουν τόπο να σταθούν στην αλλοδαπή; Αυτά τα παλιόπουλα τα κρεμασμένα στα πρωινάδικα, με τα ράμφη γεμάτα στόμφο, είναι τα ίδια με εκείνα τα σπουργιτάκια που αναζητούν μια ευκαιρία να τσιμπολογήσουν κάνα ψιχουλάκι για να ζήσουν; Οι λικνιζόμενες τσιφτετελιάζουσες που βγαίνουν πρωί από τα ξενυχτάδικα, σε τι να μοιάζουν με τις κοπέλες του μόχθου που σέρνονται χλωμές ξημερώματα στο δρόμο για την κακοπληρωμένη κακομοιριασμένη δουλειά; Η γιαγιά που σωρό κουβάρι πακτώθηκε ξέπνοη στο φτωχικό της, τι σχέση μπορεί να έχει με την κυράτσα που στρογγυλοκαθίζει την… έδρα της σε θώκο υπουργικό; Ποιος θα συγκρίνει τον γόνο που ξημεροβραδιάζεται αναζητώντας επισφαλείς συγκινήσεις, με το παλικάρι που είπε «μάνα πνιγόμαστε» και δεν εννοούσε μόνο την ένδεια και την υποτίμηση αλλά και τόνους κινούμενης λάσπης…

Πνιγήκαμε. Για πολλοστή φορά. Κάτω από τόνους συγκάλυψης ευθυνών, επικάλυψης ιδεολογιών, ερασιτεχνισμών, εξυπνακισμών, κουτοπονηριάς, ανικανότητας, ανευθυνότητας, συμπαιγνίας. Με τους πολίτες-πελάτες να μπαζώνουν και να πνίγονται και τους αγορητές-αγοραστές να νομιμοποιούν αυθαιρετώντας ή να αυθαιρετούν νομιμοποιώντας επί χρήμασι…

«Η παραίτησις» που είναι «γενναία και φιλότιμος πράξις» πέρασε ξώφαλτσα από της ευθύνης τους λειτουργούς. Καταθέτει μήνυση κατά της υπηρεσίας της η εκπρόσωπος του κρατικού μηχανισμού και γελούν ως και τα παρδαλά ερίφια-όσα δεν έπνιξαν οι πλημμύρες.

Αδιέξοδο. Πένθος. Μνήμη. Λήθη. Αδιαφορία. Επανάληψη.

Στη δημοκρατία της μπανανίας ή επί το ορθότερον της φαιδράς πορτοκαλέας, σαν άλλοι (για μιαν ακόμη φορά) πνιγμένοι οι κυβερνώντες πιάνονται από τις κλισαρισμένες υποσχέσεις τους.

Μόνον οι πολίτες ολοφύρονται και πιάνονται από τα μαλλιά τους. Για λίγο. Μετά, ξανακάθονται στου καναπέ την απάθεια…



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία