Ο Δήμος Προσοτσάνης, βρίσκεται δυτικά της Δράμας, έχει συνολική έκταση  482.77 τ.χλμ και ο πληθυσμός ανέρχεται στους 13066 κατοίκους σύμφωνα με την απογραφή του 2011. Έδρα του δήμου είναι η Προσοτσάνη.

Ορεινά λιβάδια, άγρια άλογα, σπάνια αγριολούλουδα, άγρια βράχια και απότομες μοναδικής ομορφιάς ορθοπλαγιές, φαράγγια και απομεινάρια αρχαίων ναών και βυζαντινών κάστρων και εκκλησιών συνθέτουν ένα σπάνιας ομορφιάς σύνολο.

Μέσα σ' αυτό το θαυμάσιο περιβάλλον, ο άνθρωπος οργάνωσε το δικό του χώρο σεβόμενος τη φύση και τις ομορφιές της. Από τον προϊστορικό κυνηγό και κτηνοτρόφο που έβρισκε καταφύγιο στο Σπήλαιο των Πηγών του ποταμού Αγγίτη και στην οργιαστική παραποτάμια βλάστηση, μέχρι τους σημερινούς κατοίκους που απολαμβάνουν την ήρεμη καθημερινότητά τους στα χωριά της πεδιάδας και των ορεινών όγκων. 

Όλα αυτά αποτελούν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ενότητα με μεγάλη ποικιλία στο ανάγλυφο και στους βιότοπους, ιστορική κληρονομιά και πολιτισμικό πλούτο που αιφνιδιάζει τους αμύητους και δραστηριότητες που προσελκύουν και τους πλέον απαιτητικούς επισκέπτες.
https://www.youtube.com/watch?v=OlSK_lIliSk

 

Σπήλαιο των Πηγών του ποταμού Αγγίτη

Βρίσκεται σε απόσταση 23 χλμ. βορειοδυτικά από την πόλη της Δράμας κι είναι το μοναδικό αξιοποιημένο ποτάμιο σπήλαιο στον ελλαδικό χώρο. Η φυσική του είσοδος αποτελεί την πηγή υπόγειου ποταμού που φέρει το όνομα Αγγίτης. Το σπήλαιο στάθηκε πέρασμα ή καταφύγιο ανθρώπων και ζώων σε διάφορες εποχές. Κοντά στη σημερινή για τους επισκέπτες είσοδο, η αρχαιολογική σκαπάνη έφερε στο φως σημαντικά παλαιολιθικά και παλαιοντολογικά ευρήματα, τα οποία βρίσκονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Δράμας. Ανθρώπινη παρουσία στο χώρο του σπηλαίου είναι γνωστή ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους. Μέχρι σήμερα έχουν εξερευνηθεί περίπου 12 χλμ. κι έχουν χαρτογραφηθεί 10 χλμ. διαδρομής. Από το 2000, που ξεκίνησε η λειτουργία του Σπηλαίου, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει τα πρώτα 500μ. του μοναδικού αυτού φαινομένου. Ο χώρος είναι εντυπωσιακός μέσα στο Σπήλαιο κι ο επισκέπτης, καθώς προχωρά σε διάδρομο πάνω από το ποτάμι κι αντίθετα με τη ροή του νερού, παρακολουθεί στο διάκοσμο του Σπηλαίου να κυριαρχούν οι λευκοί κι ερυθρόμορφοι σταλακτίτες διαφόρων μορφών. Η «Αίθουσα του Τροχού», που συνδέεται σήμερα με τον κύριο χώρο του Σπηλαίου με διάδρομο, οφείλει το όνομά της στην ύπαρξη μεγάλου υδραυλικού τροχού διαμέτρου 8μ., ο οποίος κάλυπτε τις ανάγκες ύδρευσης κι άρδευσης της περιοχής από την εποχή της Τουρκοκρατίας. Μέσα σε αυτήν την αίθουσα εντυπωσιάζει το άνοιγμα στην οροφή, με διαστάσεις 8x12μ., πιθανή είσοδο των κατοίκων των γύρω οικισμών και μυστική πρόσβαση από την ακρόπολη πάνω από το Σπήλαιο στο ποτάμι. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το τοξωτό άνοιγμα απ" όπου ξεχύνονται με ορμή τα νερά στην πεδιάδα δημιουργώντας μια όαση δροσιάς, με πλατάνια, λεύκες και ιτιές στο περιβάλλον του σπηλαίου, ιδανική για την ξεκούραση των επισκεπτών. Μέσα στο Σπήλαιο φωλιάζουν ευκαιριακά ή ζουν μόνιμα 37 είδη ζώων, κυρίως μικροπανίδας, από τα οποία 6 είδη έγιναν γνωστά για πρώτη φορά στη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Βρίσκουμε ακόμη ψάρια, νυχτερίδες και κάποια μεγαλύτερα θηλαστικά, όπως τη βίδρα και τον μυοκάστορα

Από Δευτέρα έως και Σάββατο από τις 10:30 π.μ. έως τις 17:00 μ.μ.
Κυριακή και Αργίες από τις 10:00 π.μ. έως τις 17:30 μ.μ.
Για πληροφορίες, καθημερινά στο τηλέφωνο του εκδοτηρίου: +302522060460 από τις 10:30 π.μ. έως τις 17:00 μ.μ.
https://www.youtube.com/watch?v=AiPl7gUKzzY

Οχύρωση Αγγίτη
Στην κορυφή του λόφου πάνω από το Σπήλαιο του Μαάρα, κτίστηκε οχύρωση στα ύστερα ρωμαϊκά ή βυζαντινά χρόνια. Σε αρκετά σημεία το ύψος φτάνει από 1 έως 3μ. και πάχος 1,30μ. κι έδινε τη δυνατότητα στους κατοίκους (πιθανόν του οικισμού που βρέθηκε στη δεξιά όχθη του Αγγίτη) να ελέγχουν την πεδιάδα και τα περάσματα της περιοχής.
Το σπήλαιο είναι ανοικτό κάθε μέρα (και το Σαββατοκύριακο).


Φαλακρό Όρος

Ο σημαντικότερος ορεινός όγκος του νομού Δράμας είναι το Φαλακρό Όρος, το οποίο και συγκαταλέγεται στα μεγαλύτερα βουνά της χώρας. Βρίσκεται στο κέντρο του νομού και συγκροτείται από ένα σύμπλεγμα τριών όγκων: το βορειοδυτικό με ψηλότερη κορυφή το «Άγιο Πνεύμα» και υψόμετρο 1629 μ., το νοτιοδυτικό με ψηλότερη κορυφή τον «Άγιο Παύλο» στα 1768 μ. και το ανατολικό με ψηλότερη κορυφή τον «Προφήτη Ηλία» στα 2232 μ., που περιβάλλεται και από τις κορυφές «Βάρδενα» και «Χιονότρυπα». Η ονομασία «Φαλακρό», οφείλεται στην χαμηλή βλάστηση που αναπτύσσεται, λόγω της σύστασης του εδάφους που δεν επιτρέπει την ανάπτυξη ψηλής βλάστησης. Ειδικότερα η κάλυψη από βλάστηση που παρατηρείται σήμερα στο Φαλακρό είναι κατά 45% με λιβάδια, 35% με δάση και 20% με θάμνους, φρύγανα, βράχους και γυμνά εδάφη. Η πανίδα είναι και αυτή ανάλογη με το βοτανικό ενδιαφέρον. Εκτός των κοινών θηλαστικών και πτηνών της ευρύτερης περιοχής, συναντώνται σπάνια ασπόνδυλα που χαρακτηρίζουν την αξία της πανίδας. Το Φαλακρό Όρος συγκεντρώνει πολλά, σπάνια για την Ελλάδα, ποώδη φυτά. Χαρακτηριστική είναι η ποικιλία των αγριολούλουδων (αρκτοστάφυλος, αγριοπανσέδες, πουλσατίλα, βαλεριάνες, καμπανούλες, αγριογαρίφαλα κ.ά.).

Χιονοδρομικό κέντρο του Φαλακρού - Π.Ε Δράμας

Το Φαλακρό όρος με το αναμορφωμένο πλέον χιονοδρομικό κέντρο είναι αναμφίβολα ο καλύτερα αξιοποιημένος τουριστικός πόρος που διαθέτει σήμερα όχι μόνο ο Ν. Δράμας αλλά η ευρύτερη περιοχή της περιφέρειας της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Συνδυάζει πίστες για τουριστική και αθλητική χιονοδρομία, πίστες δρόμου αντοχής, μονοπάτια πορείας, ορειβασίας (Ε6), πλούσιες συνθήκες χιονιού, ελεύθερο ορίζοντα, εκπληκτική ηλιοφάνεια, εύκολη πρόσβαση και άνετους χώρους στάθμευσης . Η πρόσβαση εξασφαλίζεται από ένα άριστα ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο, το οποίο έχει διαπλατυνθεί, με προστατευτικές μπάρες ασφαλείας κατά μήκος της διαδρομής. O χώρος στάθμευσης είναι οδικός δακτύλιος στη βάση του χιονοδρομικού και έχει άμεση πρόσβαση με τις πίστες και τους αναβατήρες (τετραθέσια εναέρια αποσυμπλεκόμενη καρέκλα και συρόμενα λίφτ) της βάσης και μπορούν να φιλοξενηθούν 1000 αυτοκίνητα. Στο χώρο του Χιονοδρομικού κέντρου λειτουργούν: Τέσσερεις συρόμενοι αναβατήρες, μία τετραθέσια εναέρια αποσυμπλεκόμενη καρέκλα, μία εναέρια διθέσια, και τρία baby lift, που εξυπηρετούν τις 20 και πλέον πίστες του χιονοδρομικού, συνολικού μήκους πάνω από 20 χλμ. Μία πίστα snowmobile. Οργανωμένο ιατρείο (με ιατρό και ασθενοφόρο) για την αντιμετώπιση και τη μεταφορά τυχών έκτακτων περιστατικών. Τρία σαλέ, τα δύο στη βάση του χιονοδρομικού και το ένα στον τερματισμό της τετραθέσιας καρέκλας, με πανοραμική θέα σε υψόμετρο 2.110μ. Στο ένα από τα σαλέ στη βάση του κέντρου, λειτουργεί εστιατόριο που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες σίτισης και διανυκτέρευσης 80 ατόμων. Υπάρχουν επιχειρήσεις πώλησης και ενοικίασης ειδών χιονοδρομίας με σχολές εκμάθησης και καταστήματα πώλησης ενδυμάτων -είδη λαϊκής τέχνης. Επίσης, υπάρχει χώρος για εγκατάσταση 40 τροχόσπιτων για χειμερινή κατασκήνωση. Ξενοδοχεία και καταλύματα υπάρχουν στη γύρω περιοχή ( Βώλακα, Γρανίτη, Νευροκόπι, στην πόλη της Δράμας που φημίζεται για την έντονη νυχτερινή ζωή).

Μενοίκιο όρος

Ένας σημαντικός ορεινός όγκος του Νομού Δράμας είναι το Μενοίκιο Όρος, το οποίο βρίσκεται στο δυτικό άκρο του νομού κι αποτελεί ουσιαστικά την προς νότο συνέχεια του Φαλακρού. Η ψηλότερη κορυφή του είναι η «Μαυρομάτα» που ανήκει στο Νομό Σερρών με υψόμετρο 1.963 μ., ενώ η ψηλότερη κορυφή του εντός του νομού είναι το «Θαμνοτόπι», με υψόμετρο 1.952 μ. Διαθέτει σημαντική χλωρίδα, όπως οξιά, καστανιά, υβρυδογενή ελάτη, μαύρη πεύκη, κέδρα, δρυς, γαύρο, ιτιές, σκλήθρα, σορβιές, σφενδάμια, φράξο, κρανιά, αγριοτριανταψυλλιές, μύρτιλλο κ.ά. καθώς και σημαντική πανίδα όπως τα θηλαστικά αγριογούρουνο, ζαρκάδι, λαγό, λύκο, ασβό, πετροκούναβο κ.ά. Επίσης, η ορνιθοπανίδα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, περιλαμβάνοντας τον φιδαετό, τον χρυσαετό, τον σταυραετό, τον ασπροπάρη, το κιρκινέζι, τη σφηκοβαρβακίνα, τον πετρίτη, το ξεφτέρι, το σαίνι, τον μπούφο, τον αγριόκουρκο, τη σταχτοτσικλιτάρα, τη μαυροτσικλιτάρα, τον αετομάχο, τον βλάχο, τη βουνοσταχτάρα, τον τσαλαπετεινό, τον δενδρoφυλλοσκόπo, τον σπίνο, τον μελισσοφάγο, κ.ά. Το βουνό χαρακτηρίζεται από το έντονο ανάγλυφο, τα ορεινά και υποαλπικά λιβάδια με πλούσια χλωρίδα, τα δάση οξιάς, το δάσος των αιωνόβιων δένδρων καστανιάς και την πλούσια ορνιθοπανίδα που φιλοξενεί. Η χλωρίδα αποτελείται από οξιά, καστανιά, ελάτη, μαύρη πεύκη, κέδρο, βελανιδιά, γαύρο, ιτιά, σκλήθρο, σορβιά, σφενδάμι, κ.ά. Η πανίδα της περιοχής περιλαμβάνει θηλαστικά όπως αγριογούρουνο, λύκο, ζαρκάδι, λαγό κ.ά., ενώ πλούσια είναι και η ορνιθοπανίδα της περιοχής (φιδαετός, χρυσαετός, σταυραετός, ασπροπάρης, κιρκινέζι, πετρίτης, μπούφος, αγριόκουρκος κ.ά.).

https://www.youtube.com/watch?v=AxDUR_mHFcI

 

Φαράγγι Πετρούσας

Το Φαράγγι της Πετρούσας - Πύργων, ξεκινάει βόρεια από το χωριό των Πύργων και καταλήγει στην Πετρούσα. Με μήκος περισσότερο των 10 χιλιομέτρων αποτελεί πόλο έλξης για τους φυσιολάτρες - περιπατητές, οι οποίοι μπορούν να το διασχίσουν κάτω από κατακόρυφα βράχια, μέσα σ" ένα εκπληκτικής φυσικής ομορφιάς τοπίο. Στις πλαγιές του φαραγγιού φιλοξενούνται πολύχρωμα αγριολούλουδα, ανθεκτικά ξερόφυτα αλλά και ενδιαφέρουσα δενδρώδης βλάστηση. Επιπλέον το φαράγγι αποτελεί καταφύγιο για πλήθος ειδών της πανίδας. Η διαδρομή μέσα στο φαράγγι είναι σχεδόν επίπεδη, σε ορισμένα μόνο σημεία γίνεται ανηφορική και το έδαφος είναι στρωμένο με πέτρες χειμάρρων και ελίσσεται ανάμεσα σε απότομες και πολύ δασωμένες ράχες. Σε πολλά σημεία γίνεται εξαιρετικά στενό με πλάτος που δεν ξεπερνά τα 3-5 μέτρα, όπου σχηματίζονται λεκάνες με νερό.

https://www.youtube.com/watch?v=SaEC02qg_Pg

 

Ιερό του Διονύσου
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η ύπαρξη στην Καλή Βρύση Δράμας ιερού Διονυσιακής λατρείας πρώιμων ελληνιστικών χρόνων, που σώζεται σε αρκετά καλή κατάσταση. Η περιοχή πλούσια σε αρχαιότητες από τους προϊστορικούς μέχρι τους βυζαντινούς χρόνους, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της πολιτιστικής και ιστορικής φυσιογνωμίας του τόπου αυτού. Το Ιερό βρίσκεται στη θέση «μικρή τούμπα» και απέχει 2,5 χιλιόμετρα από την Καλή Βρύση, ενώ βρίσκεται και σε μικρή απόσταση από το σπήλαιο των πηγών του ποταμού Αγγίτη. Πρόκειται για ορθογώνιο κτηριακό συγκρότημα, διαστάσεων 34x16 μ. που σώζεται σε καλή κατάσταση και εσωτερικά χωρίζεται σε τρεις κύριες περιοχές Α, Β και Γ που αποτελούν τις λειτουργικές ενότητες του Ιερού, με κύριο «χώρο αδύτου» το χώρο Α, που χρονολογικά ανήκει στο τέλος του 4ου με αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα. Η άγρια λεηλασία και η καταστροφή από φωτιά του Ιερού στις αρχές του 3ου π.Χ. αιώνα, εποχή που περνούν οι Γαλάτες από την περιοχή μετά τη μάχη της Λυσιμάχειας, μαρτυρεί και το τέλος της ζωής του. Η λατρεία του Διονύσου είναι γνωστή στην ευρύτερη περιοχή, όπως φαίνεται και από δείγματα επιγραφικής και γλυπτικής (κεφάλι γενειοφόρου Διονύσου καθώς και επιγραφή ρωμαϊκών χρόνων). Επίσης, βρέθηκε μικρών διαστάσεων πήλινου ομοιώματος ζωόμορφου μασκοφόρου, απόηχο της διονυσιακής λατρείας, δρώμενα που τελούνται ανελλιπώς τις ημέρες των Θεοφανείων στην Καλή Βρύση (Μπαμπούγερα).
https://www.youtube.com/watch?v=BA329iLz1nE


Λαογραφικό Μουσείο Προσοτσάνης
Το κτίριο αποτελεί σημαντική πολιτιστική κληρονομιά του τόπου, για αυτό και 50 χρόνια μετά την τελευταία κατοίκησή του, ο Δήμος εχεί προβεί στην αποκατάσταση του.

Το κυρίως κτίσμα είναι διώροφο, πλατυμέτωπο, με χαγιάτι και στέγη και αποτελεί  τμήμα μεγαλύτερης ιδιοκτησίας με βοηθητικά κτίσματα, που βρίσκονται εντός μιας μεγάλης αυλής. Η πρόσβαση στην ιδιοκτησία γινόταν μέσω της ανατολικής εισόδου της αυλής ενώ η είσοδος στο κτίσμα γίνεται μέσω ημιυπαίθριου χώρου-χαγιατιού.

Στην ισόγεια στάθμη ήταν οργανωμένοι οι χώροι των αγροτικών δραστηριοτήτων του νοικοκυριού και χρησιμοποιούνταν κυρίως για την αποθήκευση και επεξεργασία των προιόντων που παρήγαγε η ίδια η οικογένεια, ενώ στον όροφο ήταν οργανωμένοι οι χώροι διημέρευσης της οικογένειας. Στην αγροτική οικιακή οικονομία, οι χώροι του σπιτιού δεν ήταν μονό-λειτουργικοί, αλλά εποχιακά φιλοξενούσαν και άλλες δραστηριότητες. 

Ψηφιακές υπηρεσίες: 
Τρισδιάστατα μοντέλα λαογραφικών εκθεμάτων
Τρισδιάστατος ψηφιακός κατάλογος επαυξημένης πραγματικότητας
Εικονική Περιήγηση στο χώρο

https://www.youtube.com/watch?v=fWdO0sfw7XM

 

Τούμπα Σιταγρών - Νεολιθικό σπίτι

ΤΟΥΜΠΑ ΣΙΤΑΓΡΩΝ
Η συστηματική ανασκαφή των Σιταγρών πραγματοποιήθηκε έπειτα από συνεργασία της Αγγλικής Αρχαιολογικής Σχολής με το Πανεπιστήμιο του Los Angeles στα 1967 - 70. Ανακαλύφθηκε η συνεχής κατοίκηση της τούμπας από τη Μέση και Νεότερη Νεολιθική Εποχή μέχρι και την Πρώιμη Χαλκοκρατία που χρονολογικά ξεκινά από τα μέσα της 6ης μέχρι τα τέλη της 3ης π.Χ. χιλιετίας. Τα αρχαιολογικά ευρήματα από τη θέση εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Δράμας.

ΤΟ ΝΕΟΛΙΘΙΚΟ ΣΠΙΤΙ
Με την αρχή της Νεολιθικής Εποχής κτίζονται και οι πρώτες μόνιμες κατοικίες. Τα υλικά είναι ξύλο και πηλός. Με χονδρά κλαδιά κατασκευάζεται ο σκελετός του κτίσματος και έπειτα πλέκονταν πλέγμα από λεπτά κλαδιά, τα οποία επικαλύπτονταν με στρώσεις πηλού. Στο εσωτερικό του νεολιθικού σπιτιού η ζωή οργανώνεται γύρω από την εστία, όπου καίει η φωτιά και παρασκευάζεται η τροφή. Ιδιαίτερα συχνή είναι η παρουσία στο εσωτερικό του σπιτιού, μικρού φούρνου με καμαρωτή οροφή και έδρανα από πηλό δίπλα του. Το περίσσευμα του κάθε νοικοκυριού αποθηκεύονταν σε μεγάλα πιθόσχημα αγγεία, σε πιθάρια από άψητο πηλό ή σε αποθηκευτικούς λάκκους. Από το νεολιθικό οικισμό των Σιταγρών προέρχεται το μεγάλο πιθάρι με την εγχάρακτη διακόσμηση, έργο υψηλής για την εποχή του αγγειοπλαστικής και πυροτεχνολογίας. Ένα μεγάλο μέρος της οικοσκευής του νεολιθικού σπιτιού που ήταν κατασκευασμένο από οργανικά υλικά ( ξύλο, καλάμια, μαλλί, λινάρι, δέρμα ) έχει οριστικά χαθεί. Οι ανασκαφές, ωστόσο, αποκαλύπτουν στο εσωτερικό των σπιτιών και στις αυλές τους, αντικείμενα της καθημερινής ζωής, κατασκευασμένα από πηλό, λίθο και οστά, όπως αγγεία, εργαλεία, κοσμήματα, ειδώλια. Οι πήλινες αγνύθες ( βαρίδια ) αργαλειών και τα σφονδύλια μαρτυρούν την ενασχόληση των ενοίκων με την υφαντική.

 

Εκκλησίες και μοναστήρια
Iερά Mονή του Aγίου Mηνά
Σε απόσταση 1500 μέτρων περίπου δυτικά του χωριού Περιχώρα στην περιοχή «Tαγκάλα» ορθώνεται με μεγαλοπρέπεια στην πλαγιά μιας γραφικής χαράδρας, που περιβάλλεται από πευκόφυτο δάσος η Iερά Mονή του Aγίου Mηνά. H Mονή εορτάζει στις 11 Nοεμβρίου την μνήμη των αγίων μαρτύρων Mηνά, Bίκτωρος και Bικεντίου και της αγίας μάρτυρος Στεφανίδος και του οσίου πατρός ημών και ομολογητού, Θεοδώρου του Στουδίτου. Tην παραμονή της εορτής τελείται πάντοτε Aρχιερατικός εσπερινός μετά αρτοκλασίας κλπ. Tην ημέρα της εορτής τελείται Θεία Aρχιερατική Λειτουργία. Πλήθος πιστών συρρέουν για να προσκυνήσουν και να λειτουργηθούν κατά την πανηγυρική ημέρα.

Ιερός Ναός Αγίου Αθανασίου

Τοποθεσία: Καλλιθέα. Στο δυτικό άκρο του χωριού βρίσκεται η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου. Η εκκλησία αναγέρθηκε το 1832 με 1835. Λόγο φθοράς που υπέστησαν τα κεντρικά καθώς και όλα τα εσωτερικά υποστηρίγματα της στέγης του ιερού ναού κρίθηκε αναγκαία η αντικατάσταση τους. Τα κεντρικά στηρίγματα γκρεμίστηκαν ως το ύψος των πλαϊνών τοίχων. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 1892 και περατώθηκαν το 1997 από την συνεισφορά του κόσμου με χρηματικές δωρεές ντόπιων και ξένων. Στην αρχική του μορφή ο ναός ήταν Μονόχωρη βασιλική, τρίκλητη ξυλόστεγη άνευ τρούλου με νάρθηκα. Η εκκλησία διαθέτει γυναικωνίτη και χαγιάτι, ενώ το πυργοειδές καμπαναριό κτίστηκε με πελεκητή πέτρα το 1864 (όπως μαρτυρεί η σκαλιστή επιγραφή). Οι τοίχοι του ναού είναι λασπόχτιστοι πάχους ενός μέτρου με τοποθετημένα από την αρχική κατασκευή πιθάρια, τα οποία χρησίμευαν για την καλύτερη ακουστική του χώρου, ενώ η σκεπή είναι στυλωμένη σε δώδεκα ξύλινες δοκούς. Το αρχικό τέμπλο, ήταν ξύλινο απλό με μοναδικό ξυλόγλυπτο στην κορυφή. Το 1960 κατεδαφίστηκε και χτίσθηκε με τούβλο που παραμένει έως και σήμερα. Έχουν διασωθεί μόνο δύο τοιχογραφίες στην αριστερή και δεξιά πόρτα του Ιερού, αν και δεν βρίσκονται σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση. Ο Δεσποτικός άμβωνας παραμένει στην αρχική του μορφή, λιτός ξύλινος με δύο ξυλόγλυπτες κεφαλές λιονταριών στην βάση. Το δάπεδο αρχικά ήταν πλακόστρωτο με ημι-κατεργασμένες πλάκες ενώ κατά τις εργασίες του 1960 αντικαταστάθηκε από μωσαϊκό και διαμορφώθηκε ο νάρθηκας. Η είσοδος του Ναού έχει βάθος περίπου τέσσερα σκαλοπάτια. Σύμφωνα με τις αφηγήσεις γηραιότερων η κατασκευή αυτή χρησίμευε κατά την περίοδο του πολέμου ως κατάλυμα ώστε να προστατεύονται τα γυναικόπαιδα από τα εχθρικά πυρά. Η παράδοση επίσης επιτάσσει οι ιερείς που αποδημούν εις Κύριον να ενταφιάζονται στην ανατολική πλευρά του ναού, πίσω από το ιερό. Με τις εργασίες του 1997, ο ρυθμός του ναού από Μονόχωρη Βασιλική μετατράπηκε σε Σταυροειδή με τρούλο. Στον περίβολο της εκκλησίας υπήρχε το παλιό σχολείο που σύμφωνα με την επιγραφή κτίστηκε το 1864. Την δεκαετία του 1960 κατεδαφίστηκε και στα θεμέλια του κτίσθηκε η αίθουσα εκδηλώσεων του Ιερού Ναού.

Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου

Ο Άγιος Νικόλαος, ο οποίος κτίσθηκε πριν από το 1848 διαθέτει εξαιρετικής τέχνης ξυλόγλυπτο τέμπλο και Αγία Τράπεζα. Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του Ναού είναι τρίκλητη Ξυλόστεγη Βασιλική με αψίδα, γυναικωνίτη και χαγιάτι. Σώζονται ο άμβωνας και το τέμπλο με εικόνες από το 1848 και 1851. Στην αφιερωματική εικόνα του Αγίου Νικολάου στην κόγχη πάνω από τη δυτική είσοδο του ναού αναγράφεται το έτος 1877. Την ημέρα που τιμάται ο Άγιος, μετά την Θεία Λειτουργία στον ναό, πλούσια τοπικά εδέσματα από νοικοκυρές του χωριού, μοιράζονται στους πιστούς.

Ιερός Ναός Αγίας Μαρίνας
Ο ιερός ναός της Αγίας Μαρίνας σύμφωνα με την επιγραφή που υπάρχει στη δυτική όψη, οικοδομήθηκε επί των ημερών του Μητροπολίτου Δράμας Γερμανού του Γ' το 1883. Στη συνέχεια κάηκε από τους Τούρκους το 1914 και ανοικοδομήθηκε από τον Μητροπολίτη Δράμας Αγαθάγγελο τον Μάγνητα. Από το χτίσιμο της και μετά λειτουργούσε ως μοναστήρι, μέχρι την απεβίωση των μοναχών. Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του Ναού είναι μονόχωρη δρομική ξυλόστεγη Βασιλική με γυναικωνίτη και χαγιάτι. Στα αριστερά του ναού βρίσκεται ένας ξύλινος άμβωνας ο οποίος δεν είναι πλέον προσβάσιμος καθώς έχει αφαιρεθεί ένα μέρος από τα σκαλοπάτια για να τοποθετηθούν τα στασίδια. Διαθέτει ξυλόγλυπτο σκαλιστό τέμπλο, στην κορυφή του οποίου διακρίνονται μαζί με τον εσταυρωμένο, το περιστέρι, που συμβολίζει το Άγιο Πνεύμα. Στο ναό υπάρχει η εικόνα της Αγίας Μαρίνας η οποία με την παλαιότητα της και την ιδιότητα της ως θαυματουργή συγκεντρώνει κάθε χρόνο πλήθος πιστών για να προσκυνήσουν την εικόνα της.


Ιερός Ναός Ταξιαρχών

Τοποθεσία: Κοκκινόγεια. Η εκκλησία των Ταξιαρχών στο χωριό των Κοκκινογείων είναι μεταβυζαντινή και έχει κτιστεί το 1820. Το καμπαναριό που βρίσκεται στο προαύλιο της είναι κτισμένο το 1886. Οι εσωτερικοί τοίχοι του ναού καλύπτονταν με απείρου κάλους και εξαιρετικής τεχνοτροπίας αγιογραφίες, οι οποίες καταστράφηκαν αφού ασβεστώθηκαν κατά την ανακαίνιση του. Οι αγιογραφίες βασίστηκαν περισσότερο σε δυτικής νοοτροπίας μορφές, σύμφωνες με τη καθολική εκκλησία εξ' ου και ο καθολικός ρυθμός του ναού. Οι εικόνες είναι του 17ου αιώνα ενώ το τέμπλο χρονολογείται στον 18ο αιώνα. Επίσης στην είσοδο του ναού υπάρχουν μεταβυζαντινές επιγραφές. Ωστόσο σώζεται κολώνα από το ναό που προϋπήρχε και χρονολογείται τον 13ο αιώνα.


Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου

Η ερειπωμένη μονή του Αγίου Δημητρίου είναι κτισμένη σε πλάτωμα που δημιουργείται ανάμεσα στους γύρω ορεινούς όγκους του Μενοικίου Όρους, σε απόσταση τριών χιλιομέτρων δυτικά/βορειοδυτικά από το σημερινό χωριό Πανόραμα, πρώην Καλαπότι, Δράμας. Η θέση αθέατη από τους βασικούς άξονες της περιοχής, ήταν προσπελάσιμη στο παρελθόν από καλντερίμι, τμήματα του οποίου διατηρούνται κατά χώραν.
Από τη μονή διασώζονται σε ερειπιώδη κατάσταση ο περίβολος με τα κελλιά, ο πυλώνας, η φιάλη.Το καθολικό της μονής που τιμάται στη μνήμη του αγίου Δημητρίου σώζεται ακέραιο και αποτελεί αξιόλογο μνημείο της ναοδομίας των μεταβυζαντινών χρόνων. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου τρουλαίου ναού. Αποτελείται από τον νάρθηκα, τον κυρίως ναό, το Ιερό Βήμα με την προεξέχουσα αψίδα και μια περιμετρική στοά στη δυτική και νότια πλευρά.

Το καθολικό της μονής Αγίου Δημητρίου αποτελεί ενδιαφέρον δείγμα της μεταβυζαντινής ναοδομίας καθώς συνδυάζει στοιχεία της βυζαντινής ναοδομίας με κατασκευαστικές λεπτομέρειες που ανήκουν στην εποχή που κτίστηκε. Ο μονόχωρος τρουλαίος ναός ή μονόκλιτος εγγεγραμμένος σταυροειδής τρουλαίος ναός, είναι χαρακτηριστικός αρχιτεκτονικός τύπος της βυζαντινής αρχιτεκτονικής για ναούς μικρών διαστάσεων, που γνώρισε ευρύτατη διάδοση και κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Ο τρούλος με το οκταγωνικό τύμπανο και τα ανοίγματα είναι στοιχείο βυζαντινό σε αντίθεση με τη συνηθέστατη μορφή του χαμηλού τυφλού τρούλου που επικρατεί σε ναούς της μεταβυζαντινής εποχής. Κατασκευαστικές λεπτομέρειες ωστόσο, όπως τα ημιχώνια αντί για σφαιρικά τρίγωνα, συνδέουν το μνημείο με την εποχή της ίδρυσής του.

 

Εκδηλώσεις και Δρώμενα

Μπαμπούγερα 6-7-8 Ιανουαρίου

Τα Μπαμπούγερα εμφανίζονται στο χωριό μετά τον αγιασμό των υδάτων στις 6 Ιανουαρίου. Περιμένουν τους πιστούς έξω από την εκκλησία και τους επιτίθενται περιπαικτικά χτυπώντας τους με ένα μικρό σακίδιο μεστάχτη για να ξορκίσουν το κακό. Η στάχτη αυτή συλλέγεται από τις εστίες της φωτιάς του δωδεκαημέρου. Συνεχίζουν τα πειράγματα στους δρόμους, τα σπίτια και τις ταβέρνες.

Μπαμπούγερα κατά παράδοση ντύνονται άνδρες, ωστόσο, σήμερα μεταμφιέζονται και λίγες γυναίκες και παιδιά. Φορούν μακρύ λευκό εσώρουχο που καλύπτει τα πόδια και μαύρο φλοκωτό αμάνικο πανωφόρι με εικονική καμπούρα. Καλύπτουν το κεφάλι με τραγόμορφη μάσκα από λευκό μάλλινο ύφασμα. Παριστούν τα φρύδια, το μουστάκι και τη γενειάδα χρησιμοποιώντας κομμάτια από δέρμα κατσίκας με μαύρο τρίχωμα. Δύο σειρές από φασόλια σχηματίζουν την οδοντοστοιχία. Στη μέση δένουν τέσσερα μεγάλα χυτά κουδούνια (κυπριά) μπροστά και ένα σφυρήλατο (μπατάλι) πίσω, των οποίων ο συνδυασμός γίνεται έτσι ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Τα Μπαμπούγερα τρέχουν, κινούνται νευρικά και αναπηδούν ομαδικά προκαλώντας το δυνατό, αλλά αρμονικό ήχο των κουδουνιών, ώστε να ξυπνήσουν τις βλαστικές δυνάμεις της φύσης από το λήθαργο του χειμώνα και να αποτρέψουν το κακό.

Την 7η Ιανουαρίου γίνεται γλέντι στην πλατεία του χωριού και το βράδυ ομάδες Μπαμπούγερων γυρίζουν και εύχονται στα σπίτια των εορταζόντων Γιάννηδων.

Στις 8 Ιανουαρίου το έθιμο κορυφώνεται με την αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου, μαγικο-τελετουργική πράξη που θεωρείται ότι ενισχύει τη γονιμότητα της γης, των ζώων, αλλά και του ανθρώπου. Βασικά πρόσωπα είναι ο γαμπρός και ένας άνδρας ντυμένος νύφη, οι κουμπάροι, οι Μπαμπούγεροι, που συνοδεύουν την πομπή προς το σπίτι της νύφης, και η γριά «μπάμπω» - μαμή, την οποία υποδύεται άνδρας με μαύρα γυναικεία ρούχα και καλυμμένο πρόσωπο. Απαραίτητη είναι η παρουσία ορχήστρας με γκάιντα και νταχαρέδες. Ένας νέος άνδρας υποδύεται το θεό Διόνυσο, πρόσωπο που προστέθηκε, μάλλον, τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς το έθιμο συνδέθηκε με αρχαίες διονυσιακές τελετές (στην περιοχή της Καλής Βρύσης έχει βρεθεί ιερό του Διονύσου). Φθάνουν στο σπίτι της νύφης, η οποία ακολουθεί την πομπή με την οικογένειά της. Με πειράγματα σεξουαλικού περιεχομένου, έχοντας κάνει διάχυτη στο χωριό τη γονιμοποιό δύναμή της, η πομπή καταλήγει στην πλατεία, όπου ο Διόνυσος τελεί το γάμο. Γίνεται απαγωγή της νύφης από τα Μπαμπούγερα. Αφού τη γονιμοποιήσουν υποθετικά και της μεταφέρουν έτσι τη δύναμη του σπόρου της φύσης, την επιστρέφουν στο γαμπρό, η μαμή, που φέρει τη γνώση των προγόνων, την ξεγεννά εμφανίζοντας μία κούκλα και ακολουθεί χορός και γλέντι.
https://www.youtube.com/watch?v=wIOf_g3bva0

 

Μπάμπιντεν 6-7-8 Ιανουαρίου

Το δρώμενο Μπάμπιντεν κρατάει το όνομά του από παλαιότερο εορτασμό της ημέρας της μαμής που γινόταν 8 Ιανουαρίου.
Βασικά πρόσωπα είναι οι «χαράπηδες», άνδρες με τραγόμορφη μεταμφίεση: φορούν δέρματα κατσίκας, κάλυμμα του κεφαλιού από δέρμα κατσίκας με προσαρμοσμένα κέρατα τράγου, βάφουν το πρόσωπο με καπνιά και δένουν κουδούνια από τους ώμους (δύο μεγάλα μπατάλια μπροστά και τέσσερα κυπριά πίσω), τα οποία διαλέγουν με προσοχή, ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Με γρήγορες αναπηδήσεις προκαλούν το δυνατό ήχο των κουδουνιών, ώστε να διώξουν τα κακά πνεύματα και να ξυπνήσουν τις βλαστικές δυνάμεις της φύσης.

Το βράδυ της 6ης Ιανουαρίου ξεκινά με τη συνοδεία μουσικής και χορού μια μικρή «γύρα» κωδωνοφόρων στους δρόμους του χωριού, η οποία προαναγγέλλει το δρώμενο της επόμενης μέρας και δοκιμάζει το καλό «ζύγιασμα» των κουδουνιών. Στο τέλος της βραδιάς ανάβουν μεγάλη φωτιά, που θεωρείται ότι συμβάλλει στο διώξιμο των δαιμονικών δυνάμεων του χειμώνα και των ασθενειών.

Στις 7 Ιανουαρίου ξεκινά το μεσημέρι από την πλατεία το «φώτισμα» του χωριού, μια πομπή που διαχέει στην κοινότητα την αποτρεπτική και γονιμική δύναμή της. Σε πνεύμα ευθυμίας, γυρίζει τις γειτονιές με κυρίαρχη την παρουσία της καμήλας (ανά περιόδους ομοίωμα ή αληθινή), του καμηλιέρη, των αράπηδων, της παραδοσιακής ορχήστρας -με μακεδονικές λύρες και νταχαρέδες- η οποία μεταφέρεται με όχημα. Ακολουθούν οι «παππούδες» (παλαιότερα μόνο άνδρες, σήμερα και γυναίκες, ντυμένοι με την τοπική ανδρική παραδοσιακή φορεσιά) και οι«γκιλίγκες» (άνδρες και γυναίκες ντυμένοι με την τοπική παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά). Κάποιοι από τους συμμετέχοντες βάφουν με καπνιά στο μέτωπο ή στα μάγουλα το σημείο του σταυρού, ως ένδειξη σεβασμού προς τη θρησκεία. Σταματούν σε σπίτια που έχουν τάμα να κεράσουν την πομπή.

Στις 8 Ιανουαρίου το απόγευμα, ξεκινά η πομπή από την πλατεία και καταλήγει στην αυλή του σχολείου, όπου γίνεται αναπαράσταση οργώματος και σποράς και άλλων αγροτικών εργασιών, εικονικών πράξεων με στόχο την ενίσχυση της δύναμης που γονιμοποιεί τη γη. Στήνεται χορός, στον οποίο κορυφαίος είναι ο «σταχτής», άνδρας που χτυπά όποιον εμποδίζει τον κύκλο του χορού με μια κάλτσα γεμάτη στάχτη από τις εστίες της φωτιάς του δωδεκαημέρου. Η στάχτη, καθώς χρησιμοποιείται κατά παράδοση ως καθαρτική και απολυμαντική ουσία, ενέχει στα πλαίσια του δρώμενου μαγική αποτρεπτική δύναμη εναντίον του κακού. Συμμετέχουν και τα «ανδρείκελα», ομοιώματα ανδρών που προσαρμόζονται στη μέση ανδρών τελεστών. Η παρουσία των ανδρείκελων, ως μεταφορά της ανδρικής γενετήσιας ορμής, ενισχύει τελετουργικά τις γονιμικές δυνάμες της γης, των ζώων και των ανθρώπων.


Νταβανίσκα 6-7-8 Ιανουαρίου

Η τέλεση ξεκινά το βράδυ της 6ης Ιανουαρίου, κατά το οποίο γίνεται η αγρυπνία, παραδοσιακό γλέντι με λύρα, γκάιντα και νταχαρέδες. Μετά τα μεσάνυχτα και έως το ξημέρωμα, νέοι άνδρες που συμμετέχουν στην αγρυπνία, φορούν κουδούνια χωρίς να μεταμφιεστούν και γυρνούν στο χωριό «για να ακουστούν», να προαναγγείλουν το δρώμενο της επόμενης μέρας.

Το πρωί της 7ης Ιανουαρίου οι ξενυχτισμένοι συμμετέχοντες, βάφουν το πρόσωπο με καπνιά, παίρνουν από ένα ή δύο κουδούνια και ξεκινούν τη «γύρα» του χωριού με τους μουσικούς. Επισκέπτονται τα σπίτια πόρτα-πόρτα, όπου δέχονται κεράσματα και συγκεντρώνουν τοπικά διατροφικά προϊόντα. Όσοι από τους νοικοκύρηδες είναι κτηνοτρόφοι συνηθίζουν να προσφέρουν ένα ζώο. Το μεσημέρι η γύρα τελειώνει, έχοντας περισυλλέξει τα αντιπροσωπευτικά τρόφιμα της αγροτο-κτηνοτροφικής παραγωγής της κοινότητας. Καταλήγει στην πλατεία, όπου ανάβονται φωτιές και στήνεται μεγάλο τραπέζι.

Την ώρα αυτή ντύνονται οι «Αρκουδιάρηδες» υπό την επίβλεψη παλαιότερων τελεστών που ξέρουν να «δέσουν» τα κουδούνια στο σώμα. Για τους τελεστές το ντύσιμο είναι μια ιεροτελεστία. Φορούν δέρματα από κατσίκες που καλύπτουν όλο το σώμα και κεφαλοστολή από δέρμα κατσίκας με τρύπες για τα μάτια και το στόμα, στην οποία συχνά προσαρμόζουν κέρατα τράγου. Κρεμούν στη μέση κουδούνια («τουμπελέκια», μεγάλα κυπριά και μπατάλι), τα οποία επιλέγουν με προσοχή, ώστε να παράγεται αρμονικός ήχος. Εμφανίζονται στην πλατεία, όπου επιδίδονται σε πειράγματα, χορό και χτύπημα των κουδουνιών με αναπηδήσεις, «για το καλό της γης», το ξύπνημα των βλαστικών δυνάμεων της φύσης και την αποτροπή του κακού.

«ΜΠΑΜΠΙΝΤΕΝ»
Το μεσημέρι της 8ης Ιανουαρίου τελείται ο εικονικός γάμος. Ντύνεται ο γαμπρός και η νύφη (την υποδύεται ένας άντρας), ξεκινούν με όργανα την πορεία στο χωριό, συναντώνται και καταλήγουν στην πλατεία. Ένας άνδρας μεταμφιεσμένος σε παπά τελεί τον εικονικό γάμο. Συμβαίνουν διάφορα επεισόδια: Οι αρκουδιάρηδες επιχειρούν να κλέψουν τη νύφη, ένας άνδρας μεταμφιεσμένος σε γιατρό προσπαθεί να την ξεγεννήσει. Η παρουσία των προσώπων της νύφης και του γαμπρού και η διαδικασία της γέννας, του αποτελέσματος της γαμήλια ένωσης, αποτελούν μεταφορά της γονιμικής δύναμης της φύσης και προσπάθεια ενίσχυσής της. Παράλληλα, μαγειρεύεται το παραδοσιακό βραστό, με το κρέας των ζώων που είχαν συγκεντρώσει οι συμμετέχοντες της «γύρας» την προηγούμενη μέρα και με πλιγούρι -σπασμένο σιτάρι. Οι γυναίκες ετοιμάζουν παραδοσιακή πίττα. Οι συμμετέχοντες στο δρώμενο γίνονται συνδαιτυμόνες στο κοινό αυτό γεύμα και «μεταλαβαίνουν» τη γονιμική δύναμη των τροφίμων που παράγει η γη και τα ζώα τους. Την ενισχύουν και την επιστρέφουν στη φύση τελώντας το δρώμενο.


"Αναστενάρια" Μαυρολεύκης 20 έως 23 Μαΐου

Προκειται για τελετουργία η οποία αποτελεί μια από τις πιο εντυπωσιακές και τις πιο ιδιάζουσες μορφές παραδοσιακής χριστιανικής λατρείας στην Ελλάδα και την Ανατολική Μακεδονία ειδικότερα. Ο νομός Δράμας φιλοξενεί μια από τις αυθεντικές εστίες του αναστεναρισμού, που είναι η Μαυρολεύκη, δημοτικό διαμέρισμα του δήμου Προσοτσάνης.Τα Αναστενάρια, μακράν του να είναι κατά οποιονδήποτε τρόπο στημένη παράσταση ή προγραμματισμένη τουριστική ατραξιόν, αποτελούν μέχρι σήμερα υπόδειγμα παραδοσιακού λατρευτικού εθίμου, το οποίο προϋποθέτει πιστή τήρηση ενός αυστηρότατου τυπικού (με ετήσια βάση) και οργανωμένη κοινοτική ζωή.Τα Αναστενάρια συμπεριλαμβάνουν διάφορες τελετουργικές διαδικασίες (σύναξη στο κονάκι, χορό, θυμιατίσματα, ειδικές ευχές, άσματα, τελετουργική ρυθμική τυμπανοκρουσία, αγιασμούς, θυσίες, λιτανεύσεις εικόνων κτλ.), η πιο κορυφαία τους όμως εκδήλωση είναι η πυροβασία, δηλαδή η χορευτική διέλευση των αναστενάρηδων με τα πόδια γυμνά πάνω από αναμμένα κάρβουνα.
https://www.youtube.com/watch?v=LQwblBxGrwg

Ιστοσελίδες
http://prosotsani.gr/
http://prosotsani.gr/travel
http://spilaioaggiti.prosotsani.gr/
http://map.prosotsani.gr/
http://www.digital-in.info/laografiko/
https://www.facebook.com/webprosotsani
https://www.youtube.com/user/dimosprosotsanis

 

Δήμος Προσοτσάνης - Εκδηλώσεις & Δρώμενα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΗΜΑΡΧΟΥ

Αρκούν άραγε λίγες γραμμές και εικόνες για να απελευθερώσουν την ενέργεια που κρύβει ένας τόπος;

Εμείς θα το επιχειρήσουμε αποκαλύπτοντας τους θησαυρούς της περιοχής μας.

Ξεχωριστοί βιότοποι όπως του Φαλακρού με το εντυπωσιακό Φαράγγι και τα σπάνια αγριολούλουδα και του Μενοικίου με τα αλπικά οροπέδια και το αιωνόβιο καστανοδάσος.

Το Σπήλαιο των Πηγών του Αγγίτη, το μοναδικό στην Ελλάδα μέσα από το οποίο διέρχεται υπόγειο ποτάμι.

Το Χιονοδρομικό Κέντρο στο Φαλακρό με τις μεγαλύτερες φυσικές πίστες στην πατρίδα μας.

Δρώμενα όπως τα Μπαμπούγερα της Καλής Βρύσης, το Μπάμπιντεν της Πετρούσας και των Πύργων, τ' Αναστενάρια και ο Καλόγερος της Μαυρολεύκης, οι Κούπες των χωριών του Μενοικίου αποτελούν σαφές δείγμα ότι ο τοπικός πολιτισμός διατηρεί ποικιλία αναφορών αλλά βαθύτατους δεσμούς τόσο με την Αρχαία Ελλάδα και το Θεό της χαράς Διόνυσο, όσο και με την ορθόδοξη παράδοση.

Το "Φαράγγι της Πετρούσας", το πέτρινο θέατρο που αποτελεί στολίδι της περιοχής μας και πλημμυρίζει τα καλοκαίρια με το λόγο και τους ήχους των Ελλήνων.

Αυτές οι ψηφίδες αποτελούν κομμάτια ενός συνόλου που το συμπληρώνουν η ζεστή φιλοξενία των ανθρώπων της μακεδονικής γης, οι παραδοσιακές γεύσεις και το μοναδικό δραμινό κρασί.

Στην αφετηρία της προσπάθειάς μας για την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, κοντά στη Φύση και τους ανθρώπους της υπαίθρου, ο Δήμος Προσοτσάνης προχώρησε στην δημιουργία αυτής της ιστοσελίδας γιατί θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας μοναδικές εμπειρίες στη γη που αγαπάμε και περιμένουμε να αγαπήσετε.

Ο Δήμαρχος Προσοτσάνης
Άγγελος Σ. Λύσσελης