|
|
Βιογραφικό Δημάρχου
Ο Χρήστος Ν. Σινάνης γεννήθηκε το 1955 στη Διάβα Καλαμπάκας και είναι το πρώτο από τα τρία παιδιά του Νικολάου και της Βασιλικής Σινάνη.
Τελείωσε το Γυμνάσιο Καλαμπάκας και στη συνέχεια σπούδασε Φαρμακευτική.
Από το 1982 ζει και εργάζεται στην Καλαμπάκα.
Με την Τοπική Αυτοδιοίκηση ασχολήθηκε για πρώτη φορά το 1994 όταν εξελέγη Κοινοτικός Σύμβουλος της Κοινότητας Διάβας.
Το 1998 εξελέγη Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Καλαμπάκας με το Συνδυασμό του Βύρωνα Μπουτίνα. Διετέλεσε πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και Αντιδήμαρχος.
Το 2002 εξελέγη και πάλι δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό του Βύρωνα Μπουτίνα.
Υπήρξε πρόεδρος του Β΄ Ιστορικού Συνεδρίου (2002) καθώς επίσης και του Γ΄ Ιστορικού Συνεδρίου (2007).
Από το 2009 είναι Πρόεδρος του θεατρικού εργαστηρίου «Επί Σταγών».
Είναι παντρεμένος με τη Φαρμακοποιό Ιωάννα Μάη, με την οποία έχουν αποκτήσει τρεις κόρες τη Βάσω, τη Βιβή και την Νικολέττα.
|
|
Η πόλη της Καλαμπάκας
Η Καλαμπάκα είναι πόλη του Νομού Τρικάλων και πρωτεύουσα του ομώνυμου Δήμου. Βρίσκεται στο κέντρο της Ελλάδας και εκτείνεται στο βορειοδυτικό μέρος του Θεσσαλικού κάμπου. Είναι χτισμένη δίπλα στο σπάνιο γεωλογικό φαινόμενο των Μετεώρων, ενώ κοντά της περνάει ο Πηνειός ποταμός. Κατοικούνταν από τα αρχαία χρόνια με το όνομα Αιγίνιο.
Η Καλαμπάκα είναι ιστορική κωμόπολη του Νομού Τρικάλων, σε απόσταση 352 χιλιομέτρων από την Αθήνα και 237 χιλιομέτρων από τη Θεσσαλονίκη.
Μια ματιά στην ιστορία της Καλαμπάκας
Το 1995 ανακαλύφθηκε στην Καλαμπάκα ένας αρχαίος τάφος που χρονολογείται από το 2.000 περίπου π.Χ. Μια Ελληνική επιγραφή στον τοίχο μιας από τις παλιότερες εκκλησίες της πόλης (Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστή) μαρτυρεί την ύπαρξη αρχαιοελληνικού οικισμού με το όνομα Αιγίνιον.
Η πόλη χτίστηκε στη θέση της αρχαίας πόλης του Αιγινίου. Το 10ο αίωνα μ.Χ. ήταν γνωστή ως Σταγοί, Βυζαντινό φρούριο και επισκοπή. Από τα μεσαιωνικά μνημεία της σώζεται μόνο η Εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου. Ηταν ένα κτίσμα του τέλους του 11ου ή αρχών του 12ου αιώνα, που χτίστηκε πάνω στα υπολείμματα παλιότερης εκκλησίας της ύστερης αρχαιότητας. Υπολείμματα αρχαίου ελληνικού ναού -πιθανόν του θεού Απόλλωνα- έχουν ενσωματωθεί στον τοίχο της παλιότερης και γνωστότερης εκκλησίας της πόλης, αφιερωμένης στην Παναγία.
Οι Σταγοί μνημονεύονται για πρώτη φορά στο έργο Διατύπωσις του Βυζαντινού Αυτοκράτορα Λέοντα ΣΤ΄ του Σοφού (886-812). Το 1163 υπήρξε αναφορά στο κάστρο των Σταγών. Το 1204 οι Σταγοί περιήλθαν στο Δεσποτάτο της Ηπείρου. Στο τέλος του 13ου αιώνα περιήλθαν στο Δουκάτο των Νέων Πατρών. Το 1334 καταλήφθηκαν εκ νέου από το Δεσπότη της Ηπείρου Ιωάννη Β΄ Ορσίνι και στη συνέχεια περιήλθαν πάλι για λίγο υπό τον έλεγχο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Το 1348 καταλήφθηκαν από τους Σέρβους του Στέφανου Δουσάν. Εφθασαν επί της βασιλείας του αδελφού του, Βασιλιά Συμεών Ούρεση. Οταν οι Τούρκοι κατέλαβαν τη Θεσσαλία η Καλαμπάκα τέθηκε υπό τη διοίκηση του Πασά της Λάρισας και αργότερα του Σαντζακίου των Τρικάλων.
Ονομάστηκε «Καλαμπάκα» πριν έξι ή επτά αιώνες. Είναι Τουρκικής προέλευσης και σημαίνει «ισχυρό φρούριο».
Ο Σουηδός περιηγητής Ι. Μπιέρνστωλ (1779) γράφει ότι στους Σταγούς υπήρχαν 10 χριστιανικές εκκλησίες και κανένα τζαμί, και ακόμα ότι έξω από τη μητρόπολη υπήρχαν διάφορες αρχαίες και νεότερες επιγραφές.Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας υπήρξε σημαντικό εμπορικό κέντρο. Στην περιοχή καλλιεργούσαν και εμπορεύονταν βαμβάκι και μετάξι άριστης ποιότητας.
Η Καλαμπάκα είχε στενούς δεσμούς με τα αρματολίκια των Χασίων και της Πίνδου και πολλές φορές δέχτηκε τις επιθέσεις των Τουρκαλβανών, κυρίως στα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα. Στη θεσσαλική εξέγερση του 1854 κατελήφθη από τους Έλληνες, υπό τους Χριστόδουλο Χατζηπέτρο και Πετροπουλάκη. Στις 1-10 Μαΐου 1854 έγινε στην Καλαμπάκα μια φονικότατη μάχη, κατά την οποία σκοτώθηκαν 500 περίπου Τούρκοι. Η πόλη απελευθερώθηκε τελικά στις 27 Αυγούστου 1881.
Η Καλαμπάκα κάηκε ολοσχερώς από τα γερμανικά στρατεύματα στις 18 Οκτωβρίου 1943. Κατά την Κατοχή υπήρξε για μακρά διαστήματα υπό τον έλεγχο της Αντίστασης.
Γιατί να έρθετε?
Η πλούσια σε ομορφιά περιοχή μας, κατέχει μια ξεχωριστή θέση πανελλαδικά, αλλά ακόμη και στον παγκόσμιο χάρτη των τουριστικών προορισμών. Και αυτό, γιατί συνδυάζει εναλλακτικό, καινοτόμο και θρησκευτικό τουρισμό, ενώνει την παρθένα ομορφιά της φύσης με τις μακραίωνες παραδόσεις και αποτελεί σταυροδρόμι, αφού ενώνει την Θεσσαλία με την Ήπειρο και την Μακεδονία.
Η Καλαμπάκα είναι μια πόλη γραφική και συνάμα σύγχρονη, που έχει να επιδείξει στους επισκέπτες της πολλά όμορφα μέρη. Το κυριότερο από αυτά είναι οι ιεροί και συνάμα επιβλητικοί βράχοι των Μετέωρων, που αποτελούν Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει την πνευματικότητα και τη θρησκευτικότητα των πολυάριθμων μοναστηριών και εκκλησιών, καθώς και τους αμφιθεατρικά κτισμένους παραδοσιακούς οικισμούς ανάμεσα στους πανύψηλους βράχους όπως το Καστράκι.
Πέρα των Μετεώρων, στο Δήμο μας υπάρχουν και άλλα σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος που είναι άξια θαυμασμού, όπως το παλαιολιθικό Σπήλαιο Θεόπετρας, ο Ι.Ν. Τιμίου Σταυρού Δολιανών με τους 12 τρούλους και το μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο του Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου (11ου αιώνα) που βρίσκεται εντός της παλιάς πόλης της Καλαμπάκας.
Τα τελευταία χρόνια, στην πόλη της Καλαμπάκας έχουν αναπτυχθεί αρκετά Μουσεία που επιβάλλεται σε κάθε επισκέπτη της πολης να τα επισκεπτεί. Από το 2014, λειτουργεί το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μανιταριών, ενώ το 2015 εγκαινιάστηκε το μοναδικό στο είδος του Μουσείο Ελληνικής Παιδείας. Το 2017 άνοιξε τις πύλες του το Κέντρο Ψηφιακής προβολής της Ιστορίας και του Πολιτισμού των Μετεώρων, που προσφέρει στους επισκέπτες την εμπειρία της ξενάγησης - περιήγησης στα Μετέωρα με 3D-προβολές. Στο κέντρο της πόλης μας αξίζει να επισκεπτείτε και την υπερσύγχρονη Βιβλιοθήκη Καλαμπάκας.
Αξιοσημείωτες είναι και οι φυσικές ομορφιές του Ορεινού Όγκου: του Ασπροποτάμου, των Χασίων - Αντιχασίων, της επιβλητικής Πίνδου, και αυτό γιατί είναι αναμφισβήτητα, από τα ομορφότερα φυσικά τοπία, με το πλουσιότερο δάσος σε έλατα και τον Αχελώο ποταμό (ή Ασπροπόταμος όπως τον λένε οι ντόπιοι) καθώς και ένα πλήθος ποταμών και ρεμάτων όπως το Κρανιώτικο ρέμα, το ρέμα της Λεπενίτσας, ο Ταυρωπός, ο Αγραφιώτης και ο Τρικεριώτη.
Τέλος θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούν: η επαρκής τουριστική υποδομή και οι πολυποίκιλες δραστηριότητες εντός της πόλης αλλά και σε όλη την επικράτεια του Δήμου, που αποτελούν κίνητρο, πόλο έλξης και σημείο αναφοράς και έχουν να προσφέρουν μοναδικές συγκινήσεις στον επισκέπτη, αφού το μόνο σίγουρο είναι ότι θα μείνει ευχαριστημένος και θα πάρει μαζί του αξέχαστες στιγμές.
Περισσότερες πληροφορίες για την περιοχή μας μπορείτε να λάβετε με μία επίσκεψη στο Κέντρο Τουριστικής Πληροφόρισης του Δήμου μας που στεγάζεται κάτω από το Δημαρχείο Καλαμπάκας. Τόσο το προσωπικό του συγκεκριμένου γραφείου, όσο και οι σύγχρονες οθόνες αφής που διαθέτει, θα σας μεταφέρουν έγκυρες πληροφορίες που χρειάζεστε για την επίσκεψή σας.
«Δήμος Καλαμπάκας» ο απόλυτα μοναδικός προορισμός για όλες τις εποχές που μαγεύει και τον πιο δύσκολο επισκέπτη.
|
|
|
|
|
Ο παλιός οικισμός του Καστρακίου
Βρίσκεται μεταξύ Καλαμπάκας και Μετεώρων, κυριολεκτικά στη σκιά των βράχων και είναι το πλέον ανεπτυγμένο τουριστικά χωριό του νομού Τρικάλων. Οι κάτοικοί του ασχολούνται κυρίως με τον τουρισμό και σε μικρότερη κλίμακα με τη γεωργία. Το χωριό διαθέτει ξενοδοχεία, αρκετά campings, ενοικιαζόμενα δωμάτια, ψησταριές, καφετέριες, βιοτεχνίες ειδών λαϊκής τέχνης καθώς και εργαστήρια αγιογραφίας.
Ο παλαιός οικισμός Καστρακίου παρουσιάζει αξιόλογο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. Το Καστράκι έχει παλαιά και πλούσια ιστορία. Διατηρούνται μέχρι σήμερα πολλά έθιμα, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει η αναρρίχηση με σκοινί στο εκκλησάκι του Αη - Γιώργη του Μαντηλά. Στο βαθούλωμα βράχου, απέναντι από την Παναγία Δούπιανη, ανατολικά του Καστρακίου και προσιτή μόνο από τους ικανούς αναρριχητές, βρίσκεται η Ιερά Μονή Αγίου Γεωργίου Μανδηλά.
Σύμφωνα με ένα παλιό έθιμο, την ημέρα της γιορτής του Αγίου και με το τέλος της λειτουργίας, οι νέοι του χωριού κρεμούν πολύχρωμα μαντήλια και ανάβουν λαμπάδες στη Μονή. Τα μαντήλια μένουν έως την επόμενη γιορτή του Αγίου και θεωρούνται ευχές για υγεία.
Στο Καστράκι σώζονται και αξιόλογες εκκλησίες κτισμένες κυρίως την εποχή της Τουρκοκρατίας:
- Ο Ι. Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου, είναι τρίκλιτη βασιλική με αξιόλογες τοιχογραφίες και εικονοστάσι του 16ου αι. Βρίσκεται στη θέση «Αδράχτι».
- Ο Ι. Ν. Αγ. Νικολάου που αγιογραφήθηκε το 1794, βρίσκεται ΝΑ του χωριού.
- Ο Ι. Ν. Αγ. Αθανασίου βρίσκεται κοντά στην πλατεία. Αγιογραφήθηκε στα τέλη του 18ου αι.
|
|
|
|
ΜΕΤΕΩΡΑ
Φυσικό περιβάλλον - Γεωλογία
Τα Άγια Μετέωρα αποτελούν μια απόκοσμη πέτρινη πολιτεία, στο δυτικό τμήμα της θεσσαλικής γης, ανάμεσα στους ορεινούς όγκους της Πίνδου και των Αντιχασίων με χίλιους και περισσότερους βράχους.
Καμμιά ανθρώπινη περιγραφή και καμμιά εικόνα δεν μπορεί να παρουσιάσει την επιβλητική τους ομορφιά.
Τεράστιοι βράχοι, ψηλοί, μονοκόμματοι, με τετρακόσια και πλέον μέτρα ύψος, που έγιναν, λες, από τον Θεό ειδικά για τους παράτολμους ασκητές που θα ζητούσαν στην υπερκόσμια γαλήνη τους έναν μοναδικά κατάλληλο τόπο ολοκληρωτικής αφιερώσεως.
«Το μετεωρίτικο τοπίο και η ασκητική ζωή είναι δύο πράγματα, που μοιάζουν πολύ. Η προσευχή, η βαθειά ολoκληρωτική προσευχή. χρειάζεται κάτι σαν τα Μετέωρα. Κάτι τραχύ και επιβλητικό. Χρειάζεται γυμνή πέτρα και ουρανό. Πολύ Ουρανό!» (Αθανάσιος Κούρος).
Μετέωρα. Το όνομα «Μετέωρο» εμπνεύστηκε -αρχικά- ο κτίτορας της ιεράς μονής Μεταμορφώσεως, όσιος Αθανάσιος ο Μετεωρίτης, (1343/4 μ.Χ.) για τον «Πλατύ Λίθο», όπου πρωτοανέβηκε. Κατόπιν κατέστη η γενική ονομασία των βράχων, αφού «μετέωρος» σημαίνει κατά λέξη υψηλός, αιωρούμενος. Στον βίο του οσίου Αθανασίου συναντούμε επίσης τον όρο «λιθόπολις».
Πάνω στα θεόκτιστα βράχια κτίστηκε πλήθος ασκητηρίων και μοναστηριών, που συναποτελούν το δεύτερο μετά το Άγιο Όρος μοναστικό κέντρο της Ελλάδος.
Γεωλογικός σχηματισμός των βράχων. Η δημιουργία των μετεώρων βράχων, κατά την πιθανότερη θεωρία, οφείλεται σε ένα δελτογενή στο σχήμα κώνο, δηλαδή έναν όγκο από ποταμίσιες πέτρες, άμμο και λάσπη, που οδηγούνταν στην αρχέγονη θεσσαλική λίμνη από έναν ποταμό, ο οποίος εικοσιπέντε εκατομμύρια χρόνια πριν, είχε τις εκβολές του στην περιοχή της σημερινής Καλαμπάκας. Όταν, αργότερα, ο υδάτινος αυτός όγκος βρήκε διέξοδο προς το Αιγαίο, με την απόσχιση του Ολύμπου από την Όσσα, ο συσσωρευμένος δελτογενής κώνος με την διαβρωτική επίδραση σεισμών, ανέμων, και ισχυρών βροχοπτώσεων, διασπάστηκε σε λόφους και σπηλαιώδεις βράχoυς διαφόρων σχημάτων.
Ο αγιομετεωρίτικος Μοναχισμός και η διαχρονική μαρτυρία του
Η κινητήρια δύναμη που συνετέλεσε αυτό το θαύμα πάνω στους τραχείς βράχους του θεσσαλικού κάμπου ήταν η αγάπη για το Θεό και τη μοναχική ζωή και άσκηση. Ο μοναχισμός είναι η υψηλότερη και η πλέον αγιαστική μορφή ζωής. Η τέλεια αφιέρωση του ανθρωπίνου προσώπου στον Τριαδικό Θεό. Είναι μίμηση της καταστάσεως των Αγγέλων στον θείο έρωτα, στην υμνωδία, στην υπακοή και στην διακονία των ψυχών, γι' αυτό και η μοναχική βιοτή ονομάστηκε «ισάγγελη πολιτεία» και «αγγελομίμητη διαγωγή». Όλη η ζωή του μοναχού είναι ένα ολοκληρωτικό άνοιγμα της ψυχής στο Θεό και στην τήρηση των εντολών Του, ένας διαρκής αγώνας αγιασμού, μία συνεχής προσευχή. Ο μοναχός είτε εργάζεται, είτε μελετά, είτε ησυχάζει, βοά καρδιακά και αδιάλειπτα προς τον Θεό υπέρ της του κόσμου σωτηρίας.
Στον πέρασμα των αιώνων τα Αγιομετεωρίτικα μοναστήρια αποτέλεσαν φυτώρια αγιασμού ενός πλήθους μοναχών, σταυροδρόμια της πίστεως και του πολιτισμού, θησαυροφυλάκια των αξιών και των αρετών του ελληνορθοδόξου πνεύματος. Σ' αυτά συναντήθηκε, με απόλυτη αρμονία, ο απαράμιλλος φυσικός πλούτος με την διακριτική ανθρώπινη παρέμβαση, η ένταση της πνευματικής αναζητήσεως και της αφιερώσεως στο Θεό με την φιλοκαλία και τον πολιτισμό, η τραχύτητα της ασκητικής βιοτής με την λεπτότητα της τέχνης και την ευαισθησία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, που γινόταν όμως πάντοτε προς δόξαν του πάντων Δημιουργού.
Ταυτόχρονα όμως το αγώνισμα της ασκήσεως συναντήθηκε με τον ηρωϊσμό, η πνευματικότητα με την θυσιαστική αυταπάρνηση και την προσφορά στον χειμαζόμενο άνθρωπο που πλησίαζε αναζητώντας στήριγμα στα κάστρα της Ορθοδοξίας. Έτσι τα Μοναστήρια των Αγίων Μετεώρων κατέστησαν ακοίμητοι φρουροί και θεματοφύλακες των παραδόσεων του Γένους. Έγιναν σχολεία για τα υπόδουλα πονεμένα ελληνόπουλα, καταφύγια για τους κατατρεγμένους, κέντρα τροφοδοσίας για τους αγωνιστές και μαζί σχολεία αγιασμού και σωτηρίας.
Οι ιερές μονές των Αγίων Μετεώρων με την πολύτιμη ασκητική τους παράδοση, το πλήθος των αγίων που έζησαν πάνω στους αγιασμένους βράχους, την πλούσια λατρευτική τους ζωή και τα πάμπολλα άγια λείψανα, που φυλάσσονται σ' αυτές, ως οι πλέον ανεκτίμητοι θησαυροί τους, αποτελούσαν και αποτελούν ζωτικές εστίες ορθόδοξης πνευματικότητας.
Την τελευταία πεντηκονταετία, χάρη στην φιλεργία, στους ακάματους κόπους των δραστήριων και κατά πάντα αξιόλογων ηγουμένων και μοναχών που εγκαταβιώνουν στον ιερό τούτο χώρο, με την άριστη συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων, πραγματοποιήθηκαν μνημειώδεις και θαυμαστές αναστηλώσεις των Μετεωρίτικων μοναστηριών, συντήρηση των τοιχογραφιών και του κειμηλιακού τους πλούτου και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου έτσι, που να θεωρούνται σήμερα παγκοσμίως από τους πνευματικότερους και ελκυστικότερους προορισμούς.
Πρωτίστως, οι μοναστικές αδελφότητες των Αγίων Μετεώρων ζουν την λατρευτική ζωή, διακονούν με αγάπη και ευαισθησία τους πολυπληθείς επισκέπτες, συντηρούν και διαφυλάσσουν το χώρο, ασχολούνται με την αγιογραφία, την χρυσοκεντητική, την μικρογραφία, την κατασκευή καθαρού κεριού, θυμιαμάτων και εικονιδίων, την κηπευτική και την μελισσοκομία. Επιδίδονται, επίσης, σε συγγραφή ιστορικών, θεολογικών και υμνογραφικών μελετών και, κυρίως, προσπαθούν να δίδουν ζωντανή μαρτυρία Χριστού, σε μια εποχή άνυδρη πνευματικά, αποχρωματισμένη εθνικά και θρησκευτικά, μια εποχή πραγματικής κρίσεως όχι μόνο υλικής όσο και πνευματικής. Αγωνίζονται να διαφυλάξουν την πολύτιμη παρακαταθήκη της Ορθοδόξου πίστεως και την πλούσια παράδοσή μας και να τα προβάλλουν ως θησαυρούς ανεκτίμητους και πρόταση ζωής και σωτηρίας στον δοκιμαζόμενο σύγχρονο άνθρωπο.
Καθεστώς προστασίας
Τα Άγια Μετέωρα, χάρη στη σύζευξη της χριστιανικής, ιστορικής, αρχιτεκτονικής, αγιογραφικής και γενικότερα πολιτιστικής μαρτυρίας του μοναχισμού με το γεωλογικό φαινόμενο και το απαράμιλλο φυσικό τοπίο, είναι αναγνωρισμένα ως διατηρητέο και προστατευόμενο μνημείο με βάση την εθνική νομοθεσία περί αρχαιοτήτων, καθώς και ανάλογες Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Συμβάσεις. Από το 1988 είναι εγγεγραμμένα στον Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Αποτελούν δε, σε όλη τους την έκταση, μία αγία γη, έναν θεόκτιστο και θεοφρούρητο ιερό χώρο, διότι είναι αγιασμένα και τα βράχια και οι σπηλιές και οι χαράδρες, αφού τα περπάτησε χορεία οσίων ασκητών και μαρτύρων της Μετεωρίτικης Θηβαΐδας. Ο σύγχρονός μας άγιος Πορφύριος έλεγε: «Μιλώ με τα βράχια, γιατί αυτά έχουν τόσα να μου πουν, από την άσκηση των προηγουμένων πατέρων».
Ο σύνολος χώρος, από τον Οκτώβριο του 1995 με νόμο της Πολιτείας (ν. 2531/11.10.95) -και ως συνέχεια σχετικής αποφάσεως από το 1990 της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος- ανακηρύχτηκε «χώρος ιερός, αναλλοίωτος και απαραβίαστος», γεγονός που εξασφαλίζει την μοναδικότητα της ορθόδοξης πνευματικότητας και την αποτελεσματική προστασία του.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Σπήλαιο Θεόπετρας
Βρισκόμενος κανείς στην Καλαμπάκα αξίζει να επισκεφθεί το σημαντικό για τα ευρήματά του και την ιστορία του, Σπήλαιο της Θεόπετρας μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο. Ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα από ιστορικής άποψεως σπήλαια της Ελλάδας, είναι και το σπήλαιο Θεόπετρας που βρίσκεται στην κοινότητα της Θεόπετρας, σε μικρή απόσταση από την Καλαμπάκα.
Στα δυτικά της εθνικής οδού Τρικάλων - Ιωαννίνων, 3χλμ πριν από τα Μετέωρα, ορθώνεται πάνω από το χωριό Θεόπετρα ένας βραχώδης ασβεστολιθικός όγκος, στη βορειοανατολική πλευρά του οποίου βρίσκεται το ομώνυμο σπήλαιο. Πρόκειται για τη δυτικότερη προϊστορική θέση της θεσσαλικής πεδιάδας, που βρίσκεται στους πρόποδες της οροσειράς Χάσια, η οποία αποτελεί και το φυσικό όριο μεταξύ Θεσσαλίας και Hπείρου.
Το σπήλαιο βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 100 μέτρα από την επιφάνεια της πεδιάδας και 280 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Μπροστά από το σπήλαιο ρέει ο ποταμός Ληθαίος, παραπόταμος του Πηνειού.
Κέντρο Τεκμηρίωσης Σπηλαίου Θεόπετρας
Πολύ κοντά στο Σπήλαιο της Θεόπετρας, στο ομώνυμο χωριό, βρίσκεται το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Σπηλαίου, στο οποίο εκτίθενται ευρήματα από τις ανασκαφικές έρευνες.
Σε ειδική αίθουσα ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα μέσω εκπαιδευτικών εφαρμογών να εξοικειωθεί με τις έννοιες της αρχαιολογίας και ειδικότερα της προϊστορίας.
Περισσότερες πληροφορίες
Κέντρο Ψηφιακής Απεικόνισης
Στη σκιά των Ιερών Βράχων των Μετεώρων, στην πόλη της Καλαμπάκας, βρίσκεται το Κέντρο Ψηφιακής Προβολής της Ιστορίας και του Πολιτισμού των Μετεώρων, το οποίο άνοιξε για πρώτη φορά τις πύλες του στο κοινό το Μάιο του 2017.
Σε μία σύγχρονη αίθουσα δυναμικότητας 105 θέσεων, οι επισκέπτες, φορώντας ειδικά γυαλιά που τους παρέχονται, μπορούν να απολαύσουν την εμπειρία των παρακάτω 3D (τρισδιάστατων) προβολών:
-
Προβολή Μυθολογικού περιεχομένου Μετεώρων (διάρκεια 15 περίπου λεπτά): Ταξιδέψτε εκατομμύρια χρόνια πίσω και «ζήστε» τη δημιουργία του υπέροχου τοπίου των Μετεώρων που όλοι μας θαυμάζουμε σήμερα.
-
Προβολή - Ξενάγηση στις Ιερές Μονές των Μετεώρων (διάρκεια 15 περίπου λεπτά): Περιπλανηθείτε στους ιερούς βράχους και τις Ιερές Μονές των Μετεώρων με μία σύντομη ξενάγηση σε όλα τα μοναστήρια που μπορείτε να επισκεφτείτε σήμερα στα Μετέωρα.
Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα https://kalabaka.org/meteora3d
Αρχαιολογική και Επιστημονική Σπουδαιότητα
Το σπήλαιο αυτό είναι το πρώτο που ανασκάπτεται στη Θεσσαλία και το μόνο μέχρι στιγμής σε όλη την Ελλάδα με συνεχείς ανθρωπογενείς επιχώσεις που ξεκινούν από τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή και φθάνουν μέχρι το τέλος της Νεολιθικής (3000 π.Χ.). Η επιστημονική σπουδαιότητα του σπηλαίου κρίνεται ως πολύ σημαντική για την προϊστορία όλου του Ελλαδικού χώρου καθώς, όπως σημειώνουν οι αρχαιολόγοι, είναι ένα από τα λίγα σπήλαια στην Ελλάδα με τόσο μεγάλο εύρος επιχώσεων που καλύπτουν την εξέλιξη του ανθρώπου σε μία περίοδο πολύ καθοριστική για την εξέλιξή του, δηλ. της μετάβασης από τον Νεάτερνταλ στο Χόμο Σάπιενς. Η σημαντικότητα της χρονολογικής αυτής συνέχειας έγκειται στο γεγονός ότι για πρώτη φορά μπορούμε στον ελλαδικό χώρο να δούμε τη μετάβαση από τον Παλαιολιθικό στο Νεολιθικό τρόπο ζωής.
Τα δεδομένα των ανασκαφών κατατάσσουν τη Θεόπετρα ως μία από τις περισσότερο χρονολογημένες θέσεις στην Ελλάδα και δίνει τις παλαιότερες ηλικίες. Οι ανασκαφές «ήρθαν να επιβεβαιώσουν την προς τα πίσω άρρηκτη συνέχεια του Νεολιθικού Πολιτισμού στη Θεσσαλία και να αποδείξουν με τα σχετικά ευρήματα πως και η καθιέρωση της καλλιέργειας και η κεραμική τεχνολογία υπήρξαν το αποτέλεσμα προσπαθειών πολλών χιλιετιών, που μετέτρεψαν το άγριο σε καλλιεργημένο και τον πηλό σε κεραμική».
Το σπήλαιο κατοικήθηκε μέχρι και τη Νεολιθική Εποχή και οι επιστήμονες συμπεραίνουν ότι κατά τη διάρκεια «όλων αυτών των χιλιετιών είναι πολύ πιθανό ότι άλλαξε και ο ανθρώπινος τύπος που ζούσε στην περιοχή, αφού από άλλες θέσεις της Ευρώπης είναι γνωστό ότι ο άνθρωπος Homo Sapiens Neanderthalensis χάνεται μετά τα 40.000 χρόνια περίπου και εμφανίζεται ο σημερινός σύγχρονος άνθρωπος Homo Sapiens Sapiens».
|
|
|
.
|
Κέντρο Τεκμηρίωσης και Εκπαίδευσης Σπηλαίου Θεόπετρας:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/αξιοθέατα/μουσεία/κέντρο-τεκμηρίωσης-και-εκπαίδευσης-σ/
Μουσείο Ελληνικής Παιδείας:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/αξιοθέατα/μουσεία/μουσείο-ελληνικής-παιδείας/
Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείο Μανιταριών:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/αξιοθέατα/μουσεία/μουσείο-φυσικής-ιστορίας-μετεώρων-κα/
Περιοχή Ασπροποτάμου:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/η-φύση-της-περιοχής/ορεινός-όγκος/ασπροπόταμος/η-περιοχή/
Βυζαντινός Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/αξιοθέατα/θρησκευτικοί-χώροι/βυζαντινοί-ναοί/ι-ν-κοιμήσεως-της-θεοτόκου/
Εκδηλώσεις - Θεσμοί (Πολιτιστικές - Αθλητικές):
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/εκδηλώσεις-δραστηριότητες/εκδηλώσεις/εκδηλώσεις-θεσμοί/
Δράσεις - Δραστηριότητες:
https://www.infotouristmeteora.gr/αρχική/εκδηλώσεις-δραστηριότητες/δραστηριότητες/
Εντυπωσιακά Βίντεο (Μετέωρα - αξιοθέατα - αθλητικές διοργανώσεις - εκπομπές):
https://kalabaka.org/index.php/toyrismos/polymesa/video
|
|
|
|
Στοιχεία Επικοινωνίας:
Διεύθυνση Επικοινωνίας: Ευθυμίου Βλαχάβα 1, 422 00 Καλαμπάκα
Τηλέφωνο Επικοινωνίας: 24323 50200, Fax: 24320 23184
Email: info@kalabaka.org
http://kalabaka.org
|
|
|
|