Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η ιστορία του τέλους του ναζιστικού Τρίτου Ράιχ στο αποκαλούμενο “Φρούριο των Αλπεων” του Χίτλερ παρουσιάζεται σε έκθεση 



Βιέννη - (Ανταπόκριση Δημήτρης Δημητρακούδης)

Γεγονότα που συνδέονται άμεσα με την τελευταία πράξη της συντριβής του γερμανικού ναζιστικού Τρίτου Ράιχ στο αποκαλούμενο τότε "Φρούριο των Άλπεων" του Χίτλερ, στην ειδυλλιακή σήμερα περιοχή του Ζάλτσκαμεργκουτ στην κεντροδυτική Αυστρία, τεκμηριώνει η έκθεση στο τοπικό Μουσείο στο γνωστό θέρετρο Μπαντ Αουσζέε των 4.800 κατοίκων.

Τις τελευταίες εβδομάδες και ημέρες πριν την απελευθέρωση της Ευρώπης από το ναζισμό, η περιοχή αυτή "έζησε" μοναδικά γεγονότα παραμονές της κατάρρευσης του, από τη φυγή πανικού των υψηλόβαθμων συνεργατών του Χίτλερ ενόψει της προέλασης των συμμαχικών δυνάμεων, μέχρι την απόκρυψη ανυπολόγιστης αξίας κλεμμένων θησαυρών, σε στοές ορυχείων, σε λίμνες και κήπους, γεγονότα που αναδεικνύονται τώρα μέσα από τα εκθέματα της έκθεσης αυτής.

Ήδη από το 1943 οι ναζιστές είχαν αρχίσει να συγκεντρώνουν στις στοές των ορυχείων άλατος στο Αλταουσζέε των αυστριακών Άλπεων, πολύτιμα έργα Τέχνης, κλεμμένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά μουσεία και συλλογές αλλά και από κατασχεμένες εβραϊκές περιουσίες, μαζί με αποθέματα χρυσού, αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ σε σημερινές τιμές.

Σκοπός τους ήταν να τα σώσουν από τους βομβαρδισμούς των Συμμάχων, με απώτερο στόχο να τα μεταφέρουν και να τα εκθέσουν αργότερα, έπειτα από την "τελική νίκη" που οραματίζονταν, στο "Μουσείο του Φίρερ" στη γενέθλια πόλη του Λιντς της Άνω Αυστρίας.

Βέβαια την άνοιξη του 1945, το μόνο που ενδιέφερε πλέον τους ναζιστές ήταν να σωθούν οι ίδιοι από την επέλαση των συμμαχικών στρατευμάτων και την αναπότρεπτη κατάρρευση του Γ΄ Ράιχ, ωστόσο ο τοπικός διοικητής τους -"Γκάουλαιτερ", Αουγκούστ Αϊγκρούμπερ, διέταξε να τιναχθούν στον αέρα οι πίνακες ζωγραφικής που βρίσκονταν σε κρυψώνες στις στοές του ορυχείου άλατος, ώστε να μην πέσουν στα χέρια των "μπολσεβίκων".

Μερικοί από τους στενότερους συνεργάτες και έμπιστους του Χίτλερ, όπως Γκέμπελς, Ρίμπεντροπ ή ο διευθυντής της Υπηρεσίας Ασφαλείας του Γ΄ Ράιχ, Ερνστ Κάλτενμπρουνερ, είχαν εγκατασταθεί εκείνη την εποχή σε κατασχεμένες βίλες των θερέτρων της Αουσζέερλαντ, τμήματος του Ζάλτσκαμεργκουτ, με την ελπίδα πως δεν θα τους ανακαλύψουν τα συμμαχικά στρατεύματα και θα επιζήσουν.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται ο Κάλτενμπρουνερ που είχε εγκατασταθεί σε κατασχεμένη έπαυλη που ανήκε στους προγόνους του σημερινού Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι, στης οποίας μάλιστα τον κήπο έθαψε 76 κιλά χρυσού.

Ο Κάλτενμπρουνερ σε μια απόπειρα φυγής του συνελήφθη από τους Αμερικάνους που έλεγχαν μεταπολεμικά την Κεντροδυτική Αυστρία και οδηγήθηκε στο Δικαστήριο της Νυρεμβέργης ως ένας από τους 24 κύριους εγκληματίες πολέμου, από το οποίο καταδικάστηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε.

Στην έκθεση γίνεται αναφορά, μεταξύ άλλων, και στην αποκαλούμενη "Επιχείρηση Μπέρνχαρντ" η οποία είχε στόχο ο τερματισμός της έλλειψης συναλλάγματος στο Γ΄ Ράιχ και στο πλαίσιό της εκδίδονταν από το 1942 παραχαραγμένα χαρτονομίσματα αγγλικής λίρας αξίας δισεκατομμυρίων, μέγα μέρος των οποίων καταποντίστηκε τις τελευταίες ημέρες του πολέμου στη γειτονική λίμνη Τόπλιτς, στην οποία κατά καιρούς οργανώνονται επιχειρήσεις ανέλκυσης ναζιστικών θησαυρών που πιθανολογούνται εκεί.

Ομως η έκθεση, που φέρει τον τίτλο "Κατάσκοποι, απατεώνες, κυνηγοί θησαυρών - Το τέλος του πολέμου στο Αλταουσζέερλαντ 1945", τεκμηριώνει από την άλλη πλευρά και το αντιστασιακό έργο ομάδων αντίστασης που έδρασαν στην περιοχή του Μπαντ Αουσζέε και Αλταουσζέε κατά των ναζιστών.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία