Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην Ευρώπη- Από τα spa για τους εργαζόμενους μέχρι τη διάσωση του καρχαρία και των δασών

Θεσσαλονίκη

Δίνουν μπόνους στους υπαλλήλους τους για να κόψουν το κάπνισμα ή τούς δωρίζουν ταξίδια ως κίνητρο για να χάσουν βάρος. Τούς προσφέρουν τη δυνατότητα να κάνουν spa και pilates, να παίξουν τένις ή και να κολυμπήσουν μετά τη δουλειά. Τους προσλαμβάνουν χωρίς ...βιογραφικό και τούς δίνουν κίνητρα για να γίνουν γονείς. Βεβαιώνονται ότι κανένα παιδί δεν εργάζεται για να παραχθούν τα προϊόντα τους, ενώ την ίδια στιγμή κάνουν ανακύκλωση, εφαρμόζουν προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας και προστασίας της φύσης και μεριμνούν για άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ) και ανθρώπους που ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας. Ο λόγος για όσες επιχειρήσεις εφαρμόζουν δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ). Για ορισμένους, η ΕΚΕ είναι ακόμη μια φούσκα που θα σκάσει, μια τάση «του συρμού». Για άλλους, είναι ακριβή πολυτέλεια εν μέσω οικονομικής κρίσης ή απλά μία μορφή υποκρισίας, από πλευράς πολυεθνικών κολοσσών, που χρηματοδοτούν κοινωνικά προγράμματα με κονδύλια δυσανάλογα σε σχέση με τα κέρδη τους. Πολλοί, όμως, τη θεωρούν πλέον όχι μόνο αναγκαία κίνηση, αλλά και αποδοτική επιλογή, ακόμη και σε περιόδους ισχνών αγελάδων, όπως η τρέχουσα, καθώς έρευνες δείχνουν ότι οι καταναλωτές αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν τις υπεύθυνες εταιρίες, ενώ τιμωρούν τις ανεύθυνες. Το γεγονός δε, ότι πολλές πολυεθνικές διαθέτουν δεκάδες εργοστάσια και χιλιάδες σημεία πώλησης, μπορεί να αποδώσει μετρήσιμα αποτελέσματα, πχ, σε επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας, όταν εφαρμόζονται περιβαλλοντικές δράσεις. Η ΕΚΕ, όμως, δεν αφορά μόνο τους «μεγάλους». Σταδιακά κερδίζει έδαφος και μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρώπη, αν και -μέχρι στιγμής- μόλις το 14% αυτών εφαρμόζει τακτικά σχετικές δράσεις και τις έχει ενσωματώσει στην επιχειρηματική του στρατηγική (στοιχεία Κομισιόν). Ωστόσο, οι ίδιες οι πολυεθνικές έχουν αρχίσει να «πιέζουν» τις ΜΜΕ, με τις οποίες συνεργάζονται για υπεργολαβίες και προμήθειες, να εφαρμόζουν δράσεις ΕΚΕ, ώστε να κερδίσουν την πίστη των καταναλωτών. Μάλιστα, σχετικοί όροι μπαίνουν πλέον και στα συμβόλαια. Σε σχετική ιστοσελίδα που δημιούργησε (http://www.csr-in-commerce.eu), η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Εμπορίου (Eurocommerce) σταχυολόγησε 170 βέλτιστες πρακτικές ΕΚΕ ανά την Ευρώπη. ΕΛΛΑΔΑ: Αντικαπνιστικά "μπόνους", spa και κινητές μονάδες ανακύκλωσης και υγείας Τον Σεπτέμβριο του 2006, η εταιρία "Piscines Ideales" ξεκίνησε ένα πρόγραμμα, με στόχο την καλύτερη υγεία των εργαζομένων και την αύξηση της παραγωγικότητας και δημιουργικότητάς τους. Για να πετύχει τον στόχο της, «έταξε» αύξηση 2% στον μισθό των εργαζομένων, που θα έκοβαν το κάπνισμα, αλλά και τριήμερα ταξίδια για όποιον υπάλληλο κατόρθωνε να χάσει το 10% του βάρους του! Επίσης, παρείχε στους εργαζομένους τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εγκαταστάσεις spa και γυμναστηρίου, να κολυμπούν στην πισίνα της εταιρίας μετά τη δουλειά ή τα σαββατοκύριακα και να κάνουν μαθήματα τένις ή πιλάτες. Σύμφωνα με τα στοιχεία, που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της Eurocommerce, το 35% των καπνιστών έκοψε το κάπνισμα, ενώ πολλοί εργαζόμενοι κέρδισαν ταξίδια, επειδή έχασαν βάρος. Και το πρόγραμμα συνεχίζεται... Μεταξύ των εταιριών, που περιλαμβάνει η ιστοσελίδα για την αγορά της Ελλάδας, περιλαμβάνεται και η «ΑΒ Βασιλόπουλος», τόσο για τις περιβαλλοντικές δράσεις της (π.χ., κινητή μονάδα ανακύκλωσης, αλλά και στόχος για 50 σταθερά κέντρα ανακύκλωσης μέχρι τέλους 2010), όσο και για τις καμπάνιες προληπτικών ιατρικών ελέγχων (το 2011 αναμένεται να ξεκινήσει και νέα καμπάνια για δωρεάν ιατρικούς προληπτικούς ελέγχους). Στη λίστα περιλαμβάνεται ο όμιλος Carrefour για τις δράσεις του σε επίπεδο ενεργειακής εξοικονόμησης: μόνο το 2008, ο όμιλος Carrefour συνολικά, ενθάρρυνε τη χρήση ενεργειακών λαμπτήρων και πούλησε 20.000.000 τέτοιους. ΙΣΠΑΝΙΑ:Πείθοντας τις εργαζόμενες ?να γίνουν μητέρες Η ισπανική αλυσίδα «Mercadona» συνειδητοποίησε ότι πολλοί εργαζόμενοί της είχαν παιδιά κάτω των 8 ετών, που δεν έβλεπαν όσο θα ήθελαν. Τί έκανε; Διαμόρφωσε νέο πρόγραμμα εργασίας, που επέτρεψε στη συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων να δουλεύει με μειωμένο ωράριο, επιλέγοντας μεταξύ 86 διαφορετικών προγραμμάτων ωραρίου! Παράλληλα, επέκτεινε τη νόμιμη τετράμηνη άδεια μητρότητας κατά 30 ημέρες και διαμόρφωσε βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς χρέωση στα κέντρα logistics της, για εργαζόμενους με παιδιά κάτω των 3 ετών. Το αποτέλεσμα; Το 9,42% των γυναικών εργαζομένων αποφάσισαν να γίνουν μητέρες (ποσοστό 5% υψηλότερο, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ισπανίας). Το κέρδος για την εταιρία; Κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ισπανικής κατάταξης και στην ένατη της παγκόσμιας, από άποψη καλής εταιρικής φήμης (κατάταξη του "Reputation Institute"). ΣΟΥΗΔΙΑ: Μετατρέποντας τη "φύρα" σε νόστιμα γεύματα και προστατεύοντας τα παιδιά Ξέρετε πόσοι τόνοι τροφίμων καταλήγουν στα σκουπίδια κάθε χρόνο, από τα σουηδικά σούπερ μάρκετ, νοικοκυριά και εστιατόρια; Ούτε λίγο ούτε πολύ 100.000! Και δεν είναι μόνο τρόφιμα που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης, αλλά και λαχανικά με ελάχιστα ψεγάδια ή φρούτα που «χτυπήθηκαν» ελαφρώς κατά τη μεταφορά και για αυτό εξοβελίζονται από τα ράφια. Η σουηδική αλυσίδα «ICA Group» συνειδητοποίησε τον όγκο του φαγητού που χάνεται και αποφάσισε να τον αξιοποιήσει. Ετσι, αντί τα τρόφιμα να πετάγονται, με ό,τι σημαίνει αυτό για τον όγκο των απορριμμάτων, μαγειρεύονται από τους σεφ του καταστήματος! Καθημερινά, η ICA πουλάει περίπου 450 νόστιμα γεύματα, που οι πελάτες παίρνουν «πακέτο» (το πρόγραμμα εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες, όπου έχει παρουσία η εταιρία, όπως Νορβηγία, Εσθονία, Λετονία). Παράλληλα, η ICA ξεκίνησε καμπάνια με τίτλους "Eat Soon" και "50 percent", προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις σε προϊόντα που λήγουν προσεχώς, ενώ δίνει δωρεάν τρόφιμα σε άστεγους. Την ίδια ώρα, η γνωστή αλυσίδα IKEA αποφάσισε να βεβαιωθεί ότι κανένα παιδί δεν εργάζεται για την παραγωγή των προϊόντων της. Ετσι, ανέθεσε στην ΚPMG να πραγματοποιεί για λογαριασμό της σχετικούς αιφνιδιαστικούς ελέγχους στους υπεργολάβους και προμηθευτές της σε Ινδία, Πακιστάν και Μπαγκλαντές. Μόνο το 2008 έγιναν 435 τέτοιοι έλεγχοι. Στις περιπτώσεις που εντοπίστηκαν ανήλικοι εργαζόμενοι, η ΙΚΕΑ ανάγκασε τον υπεύθυνο να λάβει διορθωτικά μέτρα, όπως το να προσφέρει στα παιδιά δωρεάν εκπαίδευση, αντί να τα αναγκάζει να εργάζονται. ΓΑΛΛΙΑ: "Όχι" στο κρέας καρχαρία, "ναι" στις προσλήψεις άνευ βιογραφικού Η γαλλική αλυσίδα "Auchan", με 50.000 εργαζόμενους πέρυσι, δίνει πρόσβαση στο 80% των θέσεων εργασίας της, χωρίς να απαιτεί πτυχία και συστατικές επιστολές ή εμπειρία! Στόχος να δοθούν ευκαιρίες σε ανθρώπους που ψάχνουν δουλειά και έχουν όρεξη να εργαστούν, αλλά διαθέτουν χαμηλά τυπικά προσόντα. Έτσι, στην περιφέρεια της Ile-de-France, ξεκίνησε πρόγραμμα με τίτλο «Κάνε αίτηση για δουλειά χωρίς CV (βιογραφικό)». Οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε απλά να απαντήσουν ανώνυμα σε ένα ερωτηματολόγιο 25 ερωτήσεων, στην ιστοσελίδα της εταιρίας, που οι μάνατζερ της αλυσίδας ετοίμασαν προσεκτικά, ώστε να καταγράφονται οι πρακτικές δεξιότητες και η διάθεση των υποψηφίων για δουλειά. Περίπου 1.300 εργαζόμενοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο. Επελέγησαν σε πρώτη φάση 200, οι οποίοι έλαβαν μέρος σε πρόγραμμα «στρατολόγησης». Τελικά, προσελήφθησαν 19, με προσωπικές συνεντεύξεις. Εκτός από τους ανέργους χαμηλών προσόντων, η Auchan μεριμνά και για τα είδη καρχαρία, που αντιμετωπίζουν κίνδυνο εξαφάνισης (π.χ., γαλάζιος, σφυροκέφαλος κτλ). Πέρυσι, όλα τα καταστήματα του ομίλου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων Κίνας και Ταϊβάν, σταμάτησαν να πωλούν κρέας των συγκεκριμένων ειδών καρχαρία, ενώ παραινούν τους πελάτες τους να προτιμήσουν ?λιχουδιές από είδη που δεν κινδυνεύουν με εξαφάνιση, όπως το σκυλόψαρο. Επίσης, το 2007, η αλυσίδα σταμάτησε να πουλάει ερυθρό τόνο. ΒΕΛΓΙΟ: Σώζοντας τα ιχθυαποθέματα, σε συνεργασία με το WWF Το 60% των σημαντικών ιχθυαποθεμάτων της υφηλίου βρίσκεται σε φάση «επείγουσας ανάγκης για ορθολογική διαχείριση», ώστε να αποκατασταθούν οι πληθυσμοί των ψαριών ή να αποτραπεί η εντατική αλιεία. Το 29% των ειδών ψαριών και θαλασσινών τελεί σε κατάσταση απίσχνασης, ενώ μέχρι τα μέσα του αιώνα η τάση θα αφορά το σύνολο σχεδόν των ψαριών και θαλασσινών. Κάποιος στον βελγικό όμιλο Delhaize, σκέφτηκε να κάνει κάτι γι' αυτό! Έτσι, ο όμιλος υπέγραψε πέρυσι τριετή συμφωνία συνεργασίας με το WWF, ώστε μέχρι το 2012, το 100% των ιχθυηρών που θα πωλείται στα ράφια των σούπερ μάρκετ της να προέρχεται από "υπεύθυνες", ελεγχόμενες πηγές. Το WWF ανέλαβε να αποτιμήσει/αξιολογήσει τη βιωσιμότητα/αειφορία των πηγών απ' όπου προμηθεύεται ψάρια η Delhaize, αλλά και να επικοινωνήσει το όλο εγχείρημα στον τελικό καταναλωτή. ΓΕΡΜΑΝΙΑ:Το "Βερολίνο χωρίς εμπόδια" και οι τράπεζες τροφίμων Το 10% του πληθυσμού της Γερμανίας δεν μπορεί να κινηθεί καθόλου, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή ελεύθερης πρόσβασης. Για το 30%-40% (π.χ., εγκύους, άτομα με σπασμένο πόδι, ηλικιωμένους με μπαστούνια κτλ), η εύκολη πρόσβαση αποτελεί απαραίτητη διευκόλυνση για την καθημερινότητά τους. Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Γερμανίας (Handelsverband Deutscheland) αποφάσισε να κινητοποιήσει τα μέλη του, αλλά και φορείς, ώστε όλοι οι κάτοικοι του Βερολίνου να κινούνται ελεύθερα στην πόλη. Έτσι, η ταμπέλα "Berlin without barriers" είναι πλέον εμφανής σε πολλά σημεία του Βερολίνου. Κάθε σούπερ μάρκετ, κατάστημα, μουσείο, ξενοδοχείο, δημόσιο και ιδιωτικό κτήριο ή τουαλέτα, που το έχει αναρτημένο, εγγυάται ότι προσφέρει στους πολίτες με προβλήματα κίνησης ή άλλες αναπηρίες την εξυπηρέτηση που χρειάζονται. Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της Eurocommerce, με πηγή τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η «ψαλίδα» στο εισόδημα και ο αριθμός των φτωχών ανθρώπων στη Γερμανία αυξάνονται ταχύτερα από κάθε άλλη χώρα του Οργανισμού. Η Rewe Group, σε συνεργασία με τη Bundesverband Deutsche Tafel eV, αποφάσισε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, στηρίζοντας τις γερμανικές τράπεζες τροφίμων (μόνο η τράπεζα τροφίμων του Βερολίνου προσφέρει στήριξη σε 125.000 ανθρώπους μηνιαίως, το 1/3 των οποίων είναι παιδιά και έφηβοι). Μάλιστα, το 2008 διοργάνωσε την πρώτη "Εβδομάδα Τραπεζών Τροφίμων της Rewe", όπου έγιναν δωρεές τροφίμων αξίας 120.000 ευρώ. Μ.ΒΡΕΤΑΝΙΑ:Προστατεύοντας τα δάση H βρετανική Kingfisher πουλάει μεγάλο όγκο ξυλείας και προϊόντων που περιέχουν ξύλο. Γι' αυτό το λόγο έθεσε στόχο, μέχρι το 2010-2011, το 75% της ξυλείας που πουλάει να προέρχεται από σωστά διαχειριζόμενες περιοχές, ελεγχόμενα δάση και ανακύκλωση. «Έκοψε» από το δίκτυο των προμηθευτών της εταιρίες που δεν μπορούσαν να παρέχουν εγγυήσεις και αποδείξεις για την προέλευση της ξυλείας και έλαβε σχετικές πιστοποιήσεις. Ήδη, το 2008-2009, βρισκόταν πολύ κοντά στον στόχο: το 72% των προϊόντων της προερχόταν από ελεγχόμενες πηγές και ανακύκλωση...

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία