Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Οργισμένο έθνος». Η Τουρκία μετά τους στρατηγούς και τα … σήριαλ



Αθήνα - (Γράφει ο Κώστας Μαρδάς)

Μια «αξονική τομογραφία» της Τουρκίας μετά το 1989, με αποτύπωση της σχέσης θρησκείας-κράτους, την κουρδική ταυτότητα, τη διαπάλη Τουρκίας – Ισραήλ και την αέναη διαμάχη δυτικών και ισλαμιστών για την ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι το βιβλίο «Οργισμένο Έθνος» του καθηγητή Κερέμ Οκτέμ που εξέδωσαν πριν από λίγες μέρες οι εκδόσεις «Ευρασία» σε μετάφραση του Μιχάλη Κατσιμίτση. Ο συγγραφέας, εγγονός μουσουλμάνου της Θεσσαλονίκης, με έντονα φιλελληνικά αισθήματα, όπως γράφει στον πρόλογό του, ζητά να στηριχτεί από το τουρκικό κράτος η επάνοδος διωγμένων αλλά και νεοπολιτών στην Κωνσταντινούπολη. Είναι ερευνητής στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Σπουδών, διδάσκει πολιτική Μέσης Ανατολής στο Ινστιτούτο Οριεντάλ, έκανε σπουδές στην Οξφόρδη διερευνώντας την καταστροφή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και την μετέπειτα κατασκευή μιας αποκλειστικά τουρκικής επικράτειας.

Πρόκειται για διανοούμενο που εκφράζει την αντίθεσή σε ένα «ισλαμικό καθεστώτος ηθικής πειθαρχίας» δίνοντας μάχη υπέρ μιας πολιτισμικής Τουρκίας με τούρκους, κούρδους, αρμένιους, αλεβίτες, σουνίτες, μουσουλμάνους, χριστιανούς, σοσιαλδημοκράτες, σοσιαλιστές, ακτιβιστές. Το βιβλίο των 270 σελίδων ξεκινάει με ένα κατατοπιστικό πίνακα για την ονομασία και την πολιτική προέλευση των κομμάτων από το 1906 –οπότε ιδρύθηκε το πρωτοκεμαλικό Κομιτάτο «Ένωση και Πρόοδος»- φθάνοντας το 2009 όταν ιδρύθηκε το φιλοκουρδικό «Κόμμα Ειρήνης και Δημοκρατίας». Ακολουθεί ένα χρονολόγιο για τις σημαντικές στιγμές στην ιστορία της Τουρκίας από το 1839- οπότε ανακοινώθηκε το Τανζιμάτ, δηλαδή η αναδιοργάνωση, όπως είχε ονομαστεί το πρόγραμμα διοικητικών, οικονομικών, νομοθετικών και στρατιωτικών μεταρρυθμίσεων – μέχρι τον Οκτώβριο του 2010 όταν άρχισε οι διακομματικές συνομιλίες για το νέο Σύνταγμα. Ακολουθούν κεφάλαια που ασχολούνται με τους πολιτικούς θεσμούς, τις ιδεολογίες, τα κόμματα, τους πολιτικούς ηγέτες και τους κοινωνικούς οργανισμούς σε αυτήν την εκπληκτικά περίπλοκη χώρα.

Επιχειρεί να εξηγήσει τον ρόλο του κράτους στην πολιτική ιστορία της χώρας, τον ρόλο των εκλεγμένων αλλά για τον ρόλο των μη εκλεγμένων «φυλάκων της δημοκρατίας» που είναι οι στρατηγοί, οι ανώτεροι δικαστικοί και οι ιθύνοντες της γραφειοκρατίας, οι οποίοι διαμορφώνουν από τη δεκαετία του ’50 την πολιτική της μεγάλης αυτής χώρας. «Ήμουν στο λύκειο τα χρόνια μετά το πραξικόπημα του 1980. Τότε επιτρεπόταν μονάχα ότι δεν απαγορευόταν ρητά. Και αυτά δεν ήταν πολλά. (…) Μεγάλωσα σε μια οικτρή εποχή για την Τουρκία και οργή. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτές οι σκοτεινές περίοδοι εναλλάσσονταν με αισιόδοξες φάσεις πολιτικής σταθερότητας και απότομης οικονομικής ανάπτυξης με σύντομα ξεσπάσματα καλλιτεχνικής και διανοητικής ιδιοφυίας και σημαντικά άλματα όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα».

Ο καθηγητής κάνει επισκόπηση των παρεμβάσεων του στρατού: Το πραξικόπημα του 1960 , κατά τρόπο ειρωνικό, συνέταξε το πιο φιλελεύθερο σύνταγμα! Αλλά το πραξικόπημα του 1971 διακήρυξε ότι «το Σύνταγμα ήταν πάρα πολύ μεγάλη πολυτέλεια για εμάς». Το πραξικόπημα του 1980 σταμάτησε τις χιλιάδες πολιτικές δολοφονίες στέλνοντας βέβαια περισσότερους από μισό εκατομμύριο ανθρώπους στη φυλακή.

Συνεχίζει μετά με τον πολιτικό ηγέτη Τουργκούτ Οζάλ , ο οποίος έγινε πρωθυπουργός των στρατηγών για να αναδειχθεί σε πρόεδρο προωθώντας την ελεύθερη αγορά. Αναφέρεται στη χαμένη δεκαετία 1991-2002 με τον κουρδικό πόλεμο, τις κρίσεις και τους αδύναμους συνασπισμούς για να καταλήξει στα ρήγματα του συστήματος της περιόδου 1997-2001. Σημειώνει ότι το «μεταμοντέρνο»

πραξικόπημα του 1997 υποχρέωσε τον ισλαμιστή πρωθυπουργό Νετσμετίν Ερμπακάν να υπογράψει το διάταγμα για να ελεγχτούν τα θρησκευτικά λύκεια, να περιοριστούν τα μαθήματα κορανίου και να κλείσουν οι ισλαμικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί, οδηγώντας τον στην απώλεια της εξουσίας. Στο κεφάλαιο «Δικαιοσύνη και ανάπτυξη – Ισλαμιστές Καλβινιστές εναντίον κράτους φύλακα» (2002-07) αφηγείται την άνοδο του ισλαμιστή Ταγίπ Ερντογάν στην πρωθυπουργία χάρη στη στήριξή του από το δίκτυο του Φετιουλάχ Γκιουλέν και το μεθοδικό ξεδόντιασμα του βαθέους κράτους των στρατηγών με την προώθηση μιας ισλαμικής ατζέντας, η οποία πυροδότησε εξεγέρσεις της δυτικότροπης νεολαίας.

Μια ξεχωριστή αναφορά αποτελεί η «ήπια εξουσία της λαϊκή κουλτούρας» η οποία επί Ερντογάν έγινε σημαντικό εξαγωγικό προϊόν. Πρόκειται για τις τηλεοπτικές σειρές που μεταδίδονται σε πολλές βαλκανικές χώρες, στον αραβικό κόσμο και στην Κεντρική Ασία. Σειρές που καθηλώνουν ολόκληρους πληθυσμούς κρατών- κάτι γνώριμο και στην τηλεοπτική Ελλάδα. Ο συγγραφέας επισημαίνει πως, όταν παίζεται η τηλεοπτική σειρά «Νουρ», βασισμένη σε μια ιστορία αγάπης ενός πλούσιου από την Κωνσταντινούπολη με την εργαζόμενη υπάλληλό του, οι δρόμοι στις περισσότερες αραβικές πόλεις άδειαζαν την ώρα της προβολής… Τελικά, μιλάμε για μια δύναμη ίσως πιο διεισδυτική από αυτή των στρατηγών… 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία