Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η αρχαία Ολυμπία «ταξιδεύει» στο Βερολίνο 



Aθήνα

Περισσότερα από 500 αρχαία αντικείμενα από την Ελλάδα -κάποια από τα
οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό- θα έχει την ευκαιρία να
θαυμάσει ο επισκέπτης της έκθεσης «Ολυμπία: μύθος, λατρεία, αγώνες»,
που ξεκινά στις 31 Αυγούστου 2012 στο Μουσείο Martin-Gropius-Bau στο
Βερολίνο. Το μεγάλο αυτό πανόραμα συμπληρώνεται από σημαντικά εκθέματα
που προέρχονται επίσης από το Βατικανό, το Παρίσι, τη Ρώμη, τη Δρέσδη
και το Μόναχο.

Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 7 Ιανουαρίου 2013, είναι αφιερωμένη
στο ιερό της Ολυμπίας, στην τοπική λατρεία, καθώς και στους αθλητικούς
αγώνες που οργανώνονταν εκεί κάθε τέσσερα χρόνια και αποτέλεσαν την
έμπνευση για τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Το αρχαίο ιερό, που κατασκευάστηκε περί το 1000 π. Χ. προς τιμήν του
Δία και άνθησε για περίπου 1.500 χρόνια, αλλά και η περιοχή της
Ήλιδος, που διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο ήδη από το 2000 π. Χ. περίπου,
στο πλαίσιο του μυκηναϊκού πολιτισμού, «ξεδιπλώνονται» στο πρώτο μέρος
της έκθεσης. Η σημασία της περιοχής εξάλλου μαρτυρείται και από τα
πολυάριθμα αρχαιολογικά ευρήματα πρόσφατων ελληνικών ανασκαφών, που
παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό και φιλοξενούνται στην πρώτη
αίθουσα της εκθέσεως.

Στο πρώτο μέρος εκτίθενται και κάποια από τα χιλιάδες αναθηματικά
αγάλματα που αναπαριστούν ζώα και, σπανιότερα, ανθρώπους, τα οποία
δωρίζονταν από τους προσκυνητές της αρχαίας εποχής προς τιμήν του Δία,
του μεγίστου θεού του ελληνικού πανθέου. Ένα μέρος τους, μάλιστα,
ανάγεται στις αρχαιότερες περιόδους της ελληνικής τέχνης.

Ο επισκέπτης μαθαίνει επίσης για τον στολισμένο με γλυπτά ναό του Δία
που ανεγέρθηκε κατά την Κλασική Εποχή, το χρυσελεφάντινο άγαλμα του
θεού, που ήταν ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, καθώς και
για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που εντάχθηκαν πολύ γρήγορα στη λατρεία
του. Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά αντικείμενα από βωμούς
άλλων θεών στην Ολυμπία, καθώς και πολυπληθή ευρήματα των ανασκαφών
που άρχισαν να εκτελούνται από την δεκαετία του 1870.

Ήταν αυτήν την περίοδο -19ος αιώνας- που Βερολινέζοι αρχαιολόγοι και
ελληνικό κράτος συμφώνησαν ότι όλα τα πρωτότυπα ευρήματα θα παρέμεναν
επιτόπου και θα στεγάζονταν σε ένα μουσείο που κτίσθηκε ειδικά για τον
σκοπό αυτόν, το δε Βερολίνο θα αποκτούσε εκμαγεία: οι αναπαραγωγές των
δύο αετωμάτων του ναού του Δία, μήκους 30 μέτρων το καθένα, εκτίθενται
στο εντυπωσιακό υαλοσκεπές αίθριο του Martin-Gropius-Bau.

Στο δεύτερο μέρος της έκθεση παρουσιάζονται, όπως δεν είχε συμβεί ποτέ
μέχρι σήμερα, οι ανασκαφές που διεξήχθησαν στο ιερό της Ολυμπίας. Η
αρχή αυτού του μέρους είναι αφιερωμένη στην επανεύρεση του ιερού από
μια γαλλική αποστολή το 1829. Μερικά εκθέματα από τις πρώτες ανασκαφές
ανήκουν στο Μουσείο του Λούβρου. Σε τρεις αίθουσες παρουσιάζονται οι
ελληνικές και γερμανικές ανασκαφές στην Ολυμπία.

Στο τρίτο μέρος, σημαντικότατα ευρήματα «μιλούν» για τα αρχαία
αθλήματα, καθώς και για τις αναπαραστάσεις νικητών. Οι τελευταίες
είχαν και ένα απρόσμενο επακόλουθο για την ιστορία του ανθρώπινου
πολιτισμού, καθώς η αναπαράσταση του γυμνού ανδρικού σώματος, του
ολυμπιονίκη, απέκτησε κεφαλαιώδη σημασία στην εξέλιξη της ιδέας του
ανθρώπου. Τα εκθέματα που αναφέρονται στο θέμα αυτό είναι
συγκεντρωμένα σε μία αίθουσα και προέρχονται από την Αθήνα, το
Βατικανό, την Ρώμη και την Δρέσδη.

Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του προέδρου της Ελληνικής
Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια και του προέδρου της Ομοσπονδιακής
Δημοκρατίας της Γερμανίας Γιοάχιμ Γκάουκ. Αποτελεί πρωτοβουλία του
Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού στο Βερολίνο και διοργανώνεται με τη
συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και
Αθλητισμού / Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής
Κληρονομιάς, του Μουσείου Martin Gropius Bau, του Γερμανικού
Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και της Συλλογής Αρχαιοτήτων Κρατικών
Μουσείων Βερολίνου.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία