Σε ανάλυση των σημερινών συσχετισμών δυνάμεων στην παγκόσμια πολιτική προέβησαν ο Αμερικανός σκηνοθέτης Όλιβερ Στόουν και ο πακιστανικής καταγωγής Βρετανός φιλόσοφος, ιστορικός, διανοούμενος και ιστορική μορφή των διεθνών κινημάτων, Ταρίκ Αλί, στο πλαίσιο του Ανατρεπτικού Φεστιβάλ (Subversive Festival) στο Ζάγκρεμπ, ασκώντας κριτική στο σύγχρονο καπιταλισμό και στην αμερικανική πολιτική και τονίζοντας, παράλληλα, ότι είναι πιθανές ορισμένες αλλαγές.
Αφορμή της άφιξης στο Ζάγκρεμπ του τρεις φορές βραβευμένου με Όσκαρ καταξιωμένου Αμερικανού σκηνοθέτη, σεναριογράφου και παραγωγού, ο οποίος έλαβε βραβείο για το συνολικό έργο ζωής στο "Ανατρεπτικό Φεστιβάλ" ,ήταν η προβολή της σειράς ντοκιμαντέρ "Η ανείπωτη ιστορία των ΗΠΑ". Σημαντικό μέρος του έργου καταλαμβάνουν ταινίες για τους αριστερούς ηγέτες της Λατινικής Αμερικής. Μία από τις ταινίες αυτές είναι για τον πρόεδρο της Βενεζουέλας Ούγκο Τσάβες, που πρόσφατα "έφυγε" από τη ζωή και ο Όλιβερ Στόουν την είχε παρουσιάσει σε πρώτη προβολή στο Φεστιβάλ της Βενετίας.
Στη διάρκεια της δίωρης συζήτησης στρογγυλού τραπεζιού στον κινηματογράφο Europa του Ζάγκρεμπ, ο Όλιβερ Στόουν είπε ότι ο Ούγκο Τσάβεζ του λείπει και ότι τον αιφνιδίασαν οι αρνητικές κριτικές για τον εκλιπόντα πρόεδρο της Βενεζουέλας. Ο Ούγκο Τσάβες ήταν γοητευτικός άνθρωπος μεγάλου πνεύματος, ένας σύγχρονος Δον Κιχώτης, ανέφερε.
"Στην Αμερική μόνον αλλάζαμε εχθρούς, μετά την πτώση του κομμουνισμού, τους κομμουνιστές αντικατέστησαν δικτάτορες και η τρομοκρατία ως εχθρός νούμερο ένα" υπογράμμισε ο Αμερικανός σκηνοθέτης.
Ο Ταρίκ Αλί είπε ότι οι χώρες της Λατινικής Αμερικής σημειώνουν πρόοδο στους τομείς της υγείας, της εκπαίδευσης, της φροντίδας των αστέγων, δηλαδή σε όλο αυτό το οποίο δεν συμβαίνει πια στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ και ήταν φυσιολογικό μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Έτσι μπορεί να εξηγηθεί η δημοφιλία των ηγετών της Λατινικής Αμερικής, ενώ στην Ευρώπη οι "διακοσμητικοί" πολιτικοί μόνο αλλάζουν ο ένας μετά τον άλλο, ανέφερε.
Ο Όλιβερ Στόουν είπε ότι πάντα θεωρούσε την Ευρώπη ως τόπο, στον οποίο η ποιότητα ζωής ήταν πολύ σημαντικότερη από τα χρήματα και τη συσσώρευση πλούτου, ενώ σήμερα πολιτικοί, όπως ο πρώην Γάλλος πρόεδρος Νικολά Σαρκοζί δεν βλέπουν τον κίνδυνο νέου διχασμού στην Ευρώπη και νέου πολέμου.
Αναφερόμενος στην εμπιστοσύνη στις πολιτικές ηγεσίες που μειώνεται συνεχώς, ο κ. Αλί υποστήριξε ότι "οι νέοι άνθρωποι είναι ολοένα και πιο αποξενωμένοι από τους πολιτικούς, αλλά ο συνδυασμός αποξένωσης και απελπισίας τους στρέφει σε ακροδεξιά και φασιστικά ρεύματα". "Φαίνεται καταθλιπτικό, αλλά η συνείδηση των πολιτών μπορεί πολύ εύκολα να αλλάξει, όπως συνέβη στην Ελλάδα με την ενίσχυση του συνασπισμού της ριζοπαστικής αριστεράς ΣΥΡΙΖΑ" τόνισε ο Ταρίκ Αλί.
Το Αμερικανικό Κίνημα "Occupy Wall Street", είπε ο βραβευμένος σκηνοθέτης ήταν ισχυρό, αλλά δεν είχε σαφή στόχο και δεν μπόρεσαν οι άνθρωποι να ταυτιστούν μαζί του. Ζούμε σε μία κοινωνία με μεγάλες ταξικές διαφορές, στις ΗΠΑ υπάρχουν ολοένα και περισσότεροι φτωχοί και οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι, τόνισε.
Η ιστορία είναι απρόβλεπτη, πιστεύαμε ότι ο Ομπάμα θα αλλάξει κάτι, αλλά δεν το έκανε οπότε οι άνθρωποι θα αναγκαστούν να αλλάξουν κάτι, οπότε δεν θα τους μείνει τίποτα άλλο από τα ξεκινήσουν ενός είδους Γαλλική Επανάσταση, υπογράμμισε ο Όλιβερ Στόουν.
Σε ερώτηση αν το Χόλιγουντ μπορεί να είναι ανατρεπτικό, ο Όλιβερ Στόουν απάντησε ότι η αμερικανική ιστορία έχει ήδη διαστρεβλωθεί μέσω βιβλίων και ταινιών, αλλά εξέφρασε την ελπίδα οι ταινίες του να επηρεάσουν τις νέες γενιές. Η σημερινή σχέση μεταξύ Χόλυγουντ και Ουάσινγκτον είναι επικίνδυνη, τόνισε και ανέφερε ως εξαιρέσεις από τους κανόνες τις ταινίες "Syriana", "Καληνύχτα και καλή τύχη", "Μάικλ Κλέιτον" και "Zero Dark Thirty" που δεν παρουσιάζουν την αμερικανική θριαμβολογία" και δεν στέλνουν το μήνυμα "εμείς έχουμε δίκιο επειδή ρίξαμε την ατομική βόμβα και έχουμε το δικό μας ηθικό κώδικα".
Ο Ταρίκ Αλί εκτίμησε ότι η Κροατία με την ένταξη στην ΕΕ δεν θα βιώσει πολλές αλλαγές, κυρίως όσον αφορά την ανεργία, επειδή, όπως υποστήριξε οι νέοι δεν θα μπορέσουν να βρουν εργασία σε μεγάλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες οι οποίες έχουν επίσης πρόβλημα υψηλής ανεργίας.
Ο Όλιβερ Στόουν τόνισε ότι επιθυμεί να κλείσει τη συζήτηση με αισιοδοξία τονίζοντας ότι υπήρξαν πολλές ιστορικές στιγμές που μας έδωσαν ελπίδες. "Ξέρουμε ποιοι είναι οι κακοί και πάντα χάνουν στις ταινίες. Τα πράγματα θα αλλάξουν, θα έρθουν νέες γενιές, νέοι ηγέτες, δεν πρέπει να χάνουμε την ελπίδα" υπογράμμισε.
Το βραβείο για το καλύτερο ντοκιμαντέρ στο "Ανατρεπτικό Φεστιβάλ" του Ζάγκρεμπ έλαβε η ιταλική ταινία "Γλυκό καράβι" του Ντανιέλε Βικάρι για το δράμα 20.000 Αλβανών προσφύγων που έφθασαν το 1991 με το πλοίο "Βλόρα" στο Μπάρι της Ιταλίας
Το βραβείο καλύτερης ταινίας έλαβε η δημιουργία του Ιάπωνα σκηνοθέτη Σιον Σόνο "Η γη της ελπίδας" και το κοινό ανακήρυξε καλύτερο ντοκιμαντέρ το "Vers Madrid" του Sylvain George ο οποίος με την κάμερά του παρακολούθησε τις διαδηλώσεις των ακτιβιστών του κινήματος "Movimiento 15-M' στην Ισπανία.