Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




"Η αύρα της Σανέλ": Η αυτοβιογραφία της γυναίκας που το όνομά της έγινε συνώνυμο της γυναικείας κομψότητας



Αθήνα

Δυναμική, δαιμονική, διανοούμενη της μόδας. Μια γυναίκα μύθος, που το όνομά της είναι συνώνυμο της γυναικείας κομψότητας. Η Κοκό Σανέλ. Η μεγάλη κυρία της μόδας που, με επίκεντρο τη Γαλλία, απελευθέρωσε τις γυναίκες του κόσμου. Τώρα έρχεται στο ελληνικό προσκήνιο -40 χρόνια μετά το θάνατό της- με την κυκλοφορία του βιβλίου «Η αύρα της Σανέλ», μια αυτοβιογραφική αφήγηση στον Γάλλο διπλωμάτη και φίλο της συγγραφέα Πολ Μοράν, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ’γρα.

    Η ιστορία της μοιάζει με μυθιστόρημα: Γεννημένη το 1883 μέσα στη φτώχεια, ορφανή από μητέρα, μεγάλωσε έγκλειστη σε ορφανοτροφείο, χωρίς πατέρα, καθώς οι γονείς της δεν είχαν παντρευτεί. Ξεκίνησε μοδίστρα σε ραφείο και παράλληλα τραγουδούσε σε καμπαρέ. Γνώρισε τον αριστοκράτη Ετιέν Μπαλζάκ, που της άνοιξε τις πόρτες της λεγόμενης «καλής κοινωνίας». Καπάτσα, εκκεντρική, προκλητική και φεμινίστρια, έφερε τα πάνω κάτω στη μόδα. Εκείνη ήταν που λάνσαρε πρώτη τα γυναικεία παντελόνια, τα μαύρα ταγιέρ, τις ψηλοτάκουνες γόβες και τα κοντά μαλλιά. Εκείνη απελευθέρωσε τη γυναίκα από τους κορσέδες και τις βάτες. Μια άσημη που, εκ του μηδενός, δημιούργησε έναν από τους διασημότερους οίκους μόδας. Με τη φαντασία της, αλλά και με τη σκληρότητά της ως εργοδότρια.

    Όλα αυτά τα αφηγείται με άνεση, καυστικότητα, χιούμορ, λες και αφορούν άλλον άνθρωπο. Μια ανθολόγηση των πιο ποιητικών αλλά και ρεαλιστικών της αφηγήσεων για τον εαυτό της και για τη μόδα, δείχνει τη δύναμη του αποφθεγματικού της λόγου :

    «Έχω διατηρήσει τον μαύρο χαρακτήρα μου σαν την καρδιά μιας χώρας που δεν συνθηκολόγησε ποτέ».

    «Υπήρξα επαναστάτρια ως ερωμένη, επαναστάτρια ως μοδίστρα, ένας αληθινός σατανάς».

    «Για να κρατήσει το ενδιαφέρον της διαφήμισης, η ραπτική παραδόθηκε στην εκκεντρικότητα , γεγονός όχι απλώς ανόητο αλλά και εντελώς παράλογο, γιατί η εκκεντρικότητα καταστρέφει την προσωπικότητα».

    «Το φόρεμα δεν είναι ούτε αρχαία τραγωδία, ούτε ζωγραφικός πίνακας. Είναι μια γοητευτική και εφήμερη δημιουργία. Η μόδα οφείλει να πεθαίνει και να πεθαίνει γρήγορα».

    «Η περιποίηση της ομορφιάς πρέπει να αρχίζει από την καρδιά και την ψυχή, αλλιώς τα καλλυντικά δεν χρησιμεύουν σε τίποτα».

    «Μισώ τις συμβουλές, όχι επειδή είμαι ξεροκέφαλη, αλλά αντιθέτως επειδή επηρεάζομαι πολύ εύκολα»…

    Στις 261 σελίδες του βιβλίο (στη Γαλλία εκδόθηκε το 1976), σε μετάφραση της Βάνας Χατζάκη, ο αναγνώστης απολαμβάνει μια φωνή -ποτάμι, φωνή -φωτιά, αλλά και φωνή -ματαιότητας.

    Αυτή η «αθάνατη» πέθανε το 1971 σε ηλικία 87 ετών. Πέθανε αρνούμενη να παντρευτεί, εντελώς μόνη σε ένα ξενοδοχείο. «Θα ήταν πολύ δύσκολο για έναν άντρα να ζήσει μαζί μου, εκτός κι αν ήταν πολύ δυνατός. Αν ήταν όμως πιο δυνατός από μένα, τότε δεν θα μπορούσα εγώ να ζήσω μαζί του»…



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία