Ιστορικά Στοιχεία

Αν και η περιοχή της Θεσπρωτίας κατοικήθηκε από την προϊστορική εποχή, δεν υπάρχουν αρχαιολογικά ευρήματα που να υποστηρίζουν την ύπαρξη οικίσκων στη σημερινή περιοχή της Ηγουμενίτσας και το λιμάνι της. Φαίνεται ότι οι περιοχές αυτές κατοικήθηκαν αρκετά αργότερα.

Πληροφορίες για το λιμάνι κατά την αρχαϊκή, κλασσική και ελληνιστική περίοδο δεν υπάρχουν. Μόνο κατά τη ρωμαϊκή περίοδο αναφέρεται ο οικίσκος του Λαδοχωρίου ο οποίος μαρτυρείται και από αρχαιολογικά ευρήματα. Το λιμάνι της περιοχής όμως δε φαίνεται να χρησιμοποιείται παρά ΅όνο ως περιστασιακό αγκυροβόλιο. Αναφορές έχουμε ξανά το 1285. Κατά την τουρκοκρατία χτίστηκε ένα μικρό φρούριο στην περιοχή της Γράβας που έπαιξε σημαντικό ρόλο στους πολέμου ς Τουρκίας - Βενετίας και ανατινάχτηκε από τους Ενετούς το 1685. Το λιμάνι της περιοχής όμως δε θεωρήθηκε σημαντικό κι έτσι δεν παρουσίασε καμιά ανάπτυξη ως το 1908.

Το 1912 η Θεσπρωτία απελευθερώθηκε από τους Τούρκους και ενσωματώθηκε στο ελληνικό κράτος ΅ε τις επαρχίες της μοιρασμένες στους Νομούς Ιωαννίνων και Πρέβεζας. Μέχρι τη δεκαετία του 1930 εγκαταστάθηκαν σταδιακά στην πόλη νέοι κάτοικοι και το 1936 έφταναν περίπου τους 750.

Η γεωγραφική θέση της πόλης, ως λιμανιού, απέναντι από την Κέρκυρα, κίνησε το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών. Συμπεριέλαβαν έτσι στα δρομολόγιά τους την Ηγουμενίτσα την οποία προσέγγιζαν δύο φορές την εβδομάδα. Από την έλλειψη δε λιμενικών εγκαταστάσεων, η μεταφορά επιβατών γινόταν ΅ε βάρκες και η φόρτωση και εκφόρτωση των, εμπορευμάτων ΅ε μαούνες.

Το 1925 οι κάτοικοι ζήτησαν να συνδεθεί ΅ε αυτοκινητόδρομο το λιμάνι ΅ε την πόλη των Ιωαννίνων και η κυβέρνηση αποφάσισε το 1928 να αξιοποιήσει και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Με τον αναγκαστικό Νόμο 353 του 1936, ιδρύεται ο Νομός Θεσπρωτίας ΅ε πρωτεύουσα την Ηγουμενίτσα. Το λιμάνι θα αποκτήσει ένα μικρό λιμενοβραχίονα όπου προσάραζαν βενζινόπλοια, μαούνες και βάρκες και ένα υπόστεγο για την αποθήκευση των εμπορευμάτων.

Η κατάσταση παρέμεινε ή ίδια μέχρι το 1950 όταν αποφασίστηκε η σύνδεση ΅ε ferry boat της Ελλάδας ΅ε τη Ιταλία που εκτελούνταν από τη γραμμή Πάτρα­ Ηγουμενίτσα - Κέρκυρα -Πρίντεζι. Τα λιμενικά έργα για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού άρχισαν το 1958 και παραδόθηκαν το 1960.

Μέχρι το 1996 το φυσικό αυτό λιμάνι στο μυχό του όρμου της Ηγουμενίτσας οριοθετούνται από δύο προβλήτες, μια στο βορρά και ΅ία στο νότο. Η βόρεια προβλήτα είχε μήκος 100 μέτρα και πλάτος 30 μέτρα. Εκεί πρυμνοδετούσαν τα Ο/Γ πλοία που εκτελούσαν τη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας.

Η νότια προβλήτα είχε 100 μέτρα μήκος και 125 μέτρα πλάτος και αποτελούσε την κύρια προβλήτα του λιμανιού. Εξυπηρετούσε τόσο τα Ο/Γ πλοία που εκτελούσαν τη γραμμή Ελλάδας - Ιταλίας όσο και τα Δ/Ξ και φορτηγά πλοία που έφταναν στο λιμάνι. Μεταξύ των δύο προβλητών υπήρχε κρηπιδωμένη παραλιακή ζώνη μήκους 480 μέτρων. Στα παραλιακά κρηπιδώματα πρυμνοδετούσαν ημερόπλοια και εκδρομικά πλοία, τα οποία εκτελούσαν τη γραμμή Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας, αλλά και τουριστικά και αλιευτικά σκάφη (κυρίως στη βόρεια παραλιακή ζώνη). Ο μέχρι πρότινος υφιστάμενος δίαυλος (υφαλαύλακας) είχε μήκος 9 μέτρων περίπου, που ήταν ΅εν ικανοποιητικό για τον διάπλου του Ο/Γ, είχε όμως περιορισμένο εύρος, πράγμα που επέτρεπε τον πλου προς ΅ία κατεύθυνση τη φορά.

Το λιμάνι αυτό είναι το σημερινό «Παλιό Λιμάνι» που εξυπηρετούσε τις γραμμές εσωτερικού και εξωτερικού. Το πρώτο πλοίο που δρομολογήθηκε στη γραμμή ήταν το «Εγνατία» της ελληνικής εταιρίας ΕΛΜΕΣ (Ελληνικαί Μεσογειακαί Γραμμαί). Στο πλαίσιο αυτό ένα χρόνο αργότερα, το 1961, δρομολογήθηκε και το νεότευκτο ΑΡΡΙΑ της ADRIATICA. Και όχι ανταγωνιστικά, αλλά σε κοινοπραξία. Η δε επιλογή των ονομάτων δεν ήταν τυχαία Τα πλοία έφεραν τα ονόματα των δύο μεγάλων οδών της Ρω΅αϊκής αυτοκρατορίας. ΑΠΠΙΑ ήταν η οδός που συνέδεε την Ρώ΅η ΅ε το Πρίντιζι, ενώ ΕΓΝΑΤΙΑ η οδός που συνέδεε το Δυρράχιο ΅ε την Κων/πολη.

Το ΕΓΝΑΤΙΑ κατασκευάστηκε στην Γαλλία το 1960. Είχε 115,42΅ ολικό μήκος, 17,23΅ πλάτος και βύθισμα 4,11 και ανέπτυσσε ταχύτητα 18 μιλίων/ώρα. Μπορούσε να μεταφέρει 115 αυτοκίνητα.

Η γραμμή είχε μεγάλη κίνηση και το Εγνατία ΅ε το μέγεθος και την πολυτέλειά του προξενούσε το θαυμασμό σε όσους το έβλεπαν ή ταξίδευαν απολαμβάνοντας τις ανέσεις του. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1980 εκτελούσε τη γραμμή Ηγουμενίτσα - Κέρκυρα - Πρίντεζι και δύο φορές την εβδομάδα προσέγγιζε και το λιμάνι της Πάτρας.

Δραστηριότητες

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας παρέχει κατά κύριο λόγο υπηρεσίες διακίνησης επιβατών και οχημάτων και υπηρεσίες ελλιμενισμού των πλοίων. Το λιμάνι είναι βασικά επιβατικό, με ακτοπλοϊκή σύνδεση τόσο με το Εσωτερικό όσο και με το Εξωτερικό. Δεδομένης της έλλειψης τόσο αποθηκευτικών χώρων (ΣΕΜΠΟ-Container Terminal, Σιλό), όσο και κατάλληλων λιμενικών υποδομών δεν γίνεται διακίνηση εμπορευμάτων, εκτός από αυτά που μεταφέρονται στα φορτηγά και στις νταλίκες, καθώς και ορισμένων χύδην φορτίων.

Ο Οργανισμός είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση της χερσαίας ζώνης του Λιμένα, την συντήρηση και βελτίωση των κτιριακών και τεχνικών εγκαταστάσεών της όπως και την εύρυθμη λειτουργίας της. Παράλληλα εκμισθώνει σε ιδιώτες καταστήματα και γραφεία εντός του τερματικού σταθμού όπως και υπαίθριους χώρους σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ Ο.Λ.ΗΓ. ΑΕ και Ελληνικού Δημοσίου. Συνεργάζεται επίσης με τους χρήστες του λιμένα, τους τοπικούς φορείς και τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτης και δεύτερης βαθμίδας για θέματα που αφορούν την πόλη και την ευρύτερη περιοχή

Στρατηγικοί Στόχοι

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε. ως φορέας διοίκησης και εκμετάλλευσης του λιμένα Ηγουμενίτσας προσαρμόζει τις υπάρχουσες υποδομές στις νέες, εξελιγμένες τεχνικές και λειτουργίες, τονώνει και αξιοποιεί τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προσφέρονται ώστε να δημιουργηθεί ευνοϊκό περιβάλλον για την προσέλκυση πρόσθετης εμπορευματικής και τουριστικής κίνησης και συνακόλουθα για τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων του.

Πρωταρχικός στόχος του Ο.Λ.ΗΓ. είναι η προώθηση και ολοκλήρωση των βασικών υποδομών που απαιτούνται για την ανάδειξη του λιμένα Ηγουμενίτσας ως αφετήριο λιμάνι και ως Δυτική Πύλη των Βαλκανίων για μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών.

Στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδίου του Ο.Λ.ΗΓ. μεταξύ άλλων θέτουμε τις ακόλουθες προτεραιότητες:

Ολοκλήρωση της Β' Φάσης Επέκτασης των Υποδομών του Λιμένα
Αποτελεσματική υλοποίηση της Β' Φάσης επέκτασης των υποδομών του νέου λιμένα σύμφωνα με τις τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές που έχουν τεθεί.

Ανάπτυξη Νέων Υπηρεσιών και Υποδομών Υποστήριξης και Εξυπηρέτησης Εμπορευματικών Μεταφορών
Ανάπτυξη Χώρου Ασυνόδευτων Φορτίων.
Εγκαταστάσεις Αποθήκευσης Καυσίμων - Πετρέλευση Πλοίων: Ανάπτυξη Δικτύου Μαρίνων Σκαφών Αναψυχής και Τουριστικών Καταφυγίων Σκαφών.
Ανάπτυξη Δικτύου Αλιευτικών Καταφυγίων Σκαφών.
Ανάπλαση παράλιων χώρων δικαιοδοσίας Ο.Λ.ΗΓ.
Ανάπτυξη εγκαταστάσεων και υπηρεσιών Cruise Terminal στον Γ' Επιβατικό Σταθμό Extra Schengen. Στόχος είναι η προσέλκυση τουρισμού "υψηλού επιπέδου" και η γενικότερη ανάπτυξη του τουρισμού της Θεσπρωτίας.
Αξιοποίηση Επιβατικού Σταθμού Β' Φάσης και Σταθμού extra Schengen.
Αναπτυξιακή Αξιοποίηση της Έκτασης του Παλαιού Λιμένα.
Πιστοποίηση του Λιμένα σύμφωνα με τον Διεθνή Κώδικα ISPS για την ασφάλεια πλοίων και λιμενικών εγκαταστάσεων.
Δημιουργία υποδομών ελέγχου και προστασίας του περιβάλλοντος.

Ποιότητα - ISO

Ο ΟΛΗΓ έχει εγκαταστήσει, τεκμηριώσει, εφαρμόσει και διατηρεί ενεργό ένα Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας, του οποίου συνεχώς αναβαθμίζει την αποτελεσματικότητα σύμφωνα και με τις απαιτήσεις του Προτύπου ISO 9001:2008 και τις απαιτήσεις της Εγκυκλίου 4670/ΕΥΣ551/1-2-2008 του Υπουργείου Οικονομικών. Καθορίζει τις διεργασίες που απαιτούνται από το ΣΔΠ, τη μεταξύ τους διαδοχή και αλληλεπίδραση καθώς και τα κριτήρια και μεθόδους που απαιτούνται για να εξασφαλισθεί ότι οι διεργασίες αυτές είναι αποτελεσματικές. Εξασφαλίζει, επίσης, ότι διατίθενται όλοι οι απαραίτητοι πόροι για την υλοποίηση και διαχείριση αυτών των διεργασιών. Τέλος παρακολουθεί, αποτιμά και αναλύει τις διεργασίες που υπάγονται στο Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας και αναπτύσσει όποιες ενέργειες απαιτούνται, ώστε να επιτυγχάνονται προσχεδιασμένα αποτελέσματα και βελτιώσεις.

Δομή του Οργανισμού

Η βασική οργανωτική δομή του Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. διαρθρώνεται από τις ακόλουθες διευθύνσεις και ανεξάρτητες υπηρεσίες:

Διεύθυνση Διοικητικού, Οικονομικών και Προμηθειών (Διευθυντής: Μητσέλος Φώτιος)
Τμήμα Διοικητικού (Ζήγου Πατρίτσια), (Τσομπόλης Χριστόφορος)
Τμήμα Οικονομικών (Ράμμου Ευφροσύνη)
Τμήμα Προμηθειών (Νικολάου Παναγιώτης)
ΔιεύθυνσηΛιμενικών Υπηρεσιών (Διευθύντρια: Διαμάντη Χριστίνα)
Τμήμα Λιμενικής Υποστήριξης (Νικολάου Παναγιώτης), (Καρώνας Δημήτριος), (Κυπριανός Ιωάννης)
Τμήμα Εκμετάλλευσης Χώρων & Εγκαταστάσεων (Φιλαρτζή Ελένη)
ΔιεύθυνσηΑνάπτυξης (Διευθυντής: Γκρίνιας Κωνσταντίνος)
Τμήμα Μάρκετινγκ (Πυρώτη Άννα)
Τμήμα Μελετών, Έρευνας & Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Γατσέλου Ιππολύτη)
Διεύθυνση Έργων (Διευθυντής: Ευσταρτίου Αναστάσιος)
Τμήμα Έργων Τεχνικών Μελετών και Προστασίας του Περιβάλλοντος (Αναστασοπούλου Θεοδώρα), (Δελαβίας Σωτήριος)
Ανεξάρτητες Υπηρεσίες
Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης (Χαμογεώργου Φιλοθέη), (Γκιόκα Αναστασία)
Νομική Υπηρεσία (Γεωργίου Αικατερίνη)
Γραφείο Τύπου και Ενημέρωσης (Πυρώτη Άννα)
Γραφείο Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών (Πυρώτη Άννα)
Γραφείο Οργάνωσης και Διασφάλισης Ποιότητας
Γραφείο Εφαρμογής Κώδικα ISPS (Φιλαρτζή Ελένη)

Διοίκηση

Η σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΟΛΗΓ Α.Ε. έχει ως εξής:

1. Σκάλκος Δημήτριος του Κων/νου, Πρόεδρος
2. Κιτσαντάς Θωμάς του Δημητρίου, Διευθύνων Σύμβουλος
3. Πανακούλιας Στέφανος του Αριστοτέλη, μέλος
4. Μπαλαμπάνης Νικόλαος του Βασιλείου, μέλος
5. Νάτσης Κων/νος του Σταύρου, μέλος
6. Πάσχος Αλέξανδρος του Χρήστου, μέλος
7. Τζώρτζης Ευάγγελος του Σταύρου, μέλος
8. Τσάτσας Χαρίλαος του Αποστόλου, εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Θεσπρωτίας, μέλος
9. Τακλάκογλου Παναγιώτης του Κων/νου, εκπρόσωπος της Ο.Φ.Ε., μέλος