Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πέμπτη Ωρα 9.36μμ ---------------------------------------- Κύπρος ---------------------------------------- Έξι μεταβυζαντινές εικόνες που κλάπηκαν μετά την τουρκική εισβολή, εντοπίστηκαν στη Γερμανία και επιστρέφονται στη μεγαλόνησο ----------------------------------------

ΛΕΥΚΩΣΙΑ.-(Ανταπόκριση Α.Βικέτος)

Έπειτα από σχεδόν σαράντα χρόνια «περιπλανήσεων», επιστρέφονται στην Κύπρο έξι μεταβυζαντινές εικόνες που κλάπηκαν από κατεχόμενες εκκλησίες μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Υπάρχουν ενδείξεις ότι και οι έξι αυτές εικόνες να ήταν μέρος της λείας του Τούρκου αρχαιοκάπηλου Aϊντίν Ντικμέν ο οποίος λεηλάτησε μετά την τουρκική εισβολή δεκάδες εκκλησίες στην κατεχόμενη Κύπρο. Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες , τα 173 κειμήλια, που βρέθηκαν στην κατοχή του Ντικμέν, θα «επαναπατριστούν» στην Κύπρο στις 30 Οκτωβρίου και στις 3 Νοεμβρίου. Οι έξι εικόνες, τις οποίες μετέφερε στην Κύπρο ο εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επίσκοπος Νεαπόλεως Πορφύριος είναι των: 1) Αγίας Φωτεινής της Καρπασίτιδος (40x29 εκ.) του 1811, έργο του αγιογράφου Λαυρεντίου, μαθητή του Κρητικού αγιογράφου Ιωάννη του Κρητός. 2) Αγίου Παντελεήμονος (42x28 εκ.) του 1812, του ιδίου αγιογράφου. 3) Αποστόλου Ανδρέα (41x34 εκ.) 18ου αι., από την Μονή Παναγίας Τοχνίου, στις Μάνδρες Αμμοχώστου. Έργο του αγιογράφου Ιωαννικίου της σχολής αγιογράφων της Μονής Αγίου Ηρακλειδίου. 4) Αποστόλου Μάρκου (56x39 εκ.) του 18ου αι., της σχολής αγιογραφίας της Μονής Αγίου Ηρακλειδίου. 5) Αγίου Παντελεήμονος (45x39 εκ.) του 1854, έργο μαθητή του αγιογράφου Ιωάννη του Κρητός. 6) Η Βαϊφόρος (37x29 εκ.) του 18ου αι., έργο της σχολής αγιογραφίας της Μονής Αγίου Ηρακλειδίου. Οι έξι εικόνες εντοπίστηκαν κατόπιν πληροφοριών προς την Εκκλησία της Κύπρου τον Δεκέμβριο του 2010 στην γκαλερί πώλησης έργων τέχνης Π. Φον Κούλμερ στο ¶ουγκσμπουργκ της Γερμανίας. Μετά την ταυτοποίηση των εικόνων, σε συνεργασία με τις κυπριακές αστυνομικές αρχές έγιναν οι ενδεδειγμένες καταγγελίες, στις αντίστοιχες γερμανικές αστυνομικές αρχές, οι οποίες προχώρησαν στην κατάσχεσή τους από τον κ. Φον Κούλμερ. Ακολούθησε επιτυχής προσπάθεια εξώδικου διακανονισμού, κατά προτροπήν των γερμανικών αρχών, και έτσι ο Επίσκοπος Νεαπόλεως Πορφύριος μετέβη στο Μόναχο και παρέλαβε από αξιωματικό της γερμανικής αστυνομίας, τις έξι εικόνες.

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. ¶ραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία