Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Κυριακή 26/11

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Η "Καζαμπλάνκα" γιορτάζει τα 75 της χρόνια



Λος Άντζελες

Μια από τις σημαντικότερες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, η «Καζαμπλάνκα», γιορτάζει σήμερα τα 75 χρόνια από την πρώτη της προβολή. Η ταινία βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 26 Νοεμβρίου 1942 και γρήγορα έγινε παγκόσμια επιτυχία, ενώ κέρδισε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 1944. Σκηνοθετημένη από τον Μάικλ Κερτίζ, η ταινία είναι εμβληματική: η ιστορία μιας καταστροφικής ερωτικής ιστορίας μεταξύ του Χάμφρεϊ Μπόγκαρντ και της Ίνγκμαρ Μπέργκμαν στους ρόλους του Ρικ Μπλέιν και της Ίλσα Λουντ, η αγάπη των οποίων θυσιάστηκε στη μάχη κατά των ναζί, στην πόλη της Καζαμπλάνκα που ελεγχόταν από την κυβέρνηση του Βισί. Το σενάριο έγραψαν ο Χάουαρντ Κοχ μαζί με τον Τζούλιους Έπσταϊν και τον δίδυμο αδελφό του Φίλιπ, με κάποιες ατάκες να έχουν μείνει ιστορικές, όπως το «θα έχουμε πάντα το Παρίσι». Οι Βρετανοί βουλευτές την έχουν επιλέξει ως την πιο αγαπημένη τους ταινία όλων των εποχών, σύμφωνα με δημοσκόπηση του 2006, ενώ το American Film Institute την έχει κατατάξει τρίτη στον κατάλογο με τις πιο σημαντικές αμερικανικές ταινίες. Το 2012 το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του Κερτίζ πουλήθηκε προς 2,1 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνιας, ενώ το διάσημο πιάνο που βρισκόταν στο καφέ του Ρικ πωλήθηκε προς 3,4 εκατομμύρια δολάρια σε άλλη δημοπρασία δύο χρόνια αργότερα. Πολλές φήμες κυκλοφορούν σχετικά με τα γυρίσματα της «Καζαμπλάνκα», με μία από αυτές να αφορά τη χημεία και στην πραγματική ζωή μεταξύ των δύο βασικών της πρωταγωνιστών, της Μπέργκμαν και του Μπόγκαρντ. Κάτι που όμως διαψεύδουν διάφορα μέλη των οικογενειών τους, όπως η Ιζαμπέλα Ροσελίνι, κόρη της Μπέργκμαν, και η Λορίν Μπακόλ, σύζυγος του Μπόγκαρντ. Η Μπέργκμαν, που πέθανε το 1982 σε ηλικία 67 ετών, δεν ήθελε να πρωταγωνιστήσει στην «Καζαμπλάνκα», όμως δέχθηκε αφού της αρνήθηκαν τον ρόλο που επιθυμούσε πραγματικά στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» του Σαμ Γουντ. Μάλιστα ο ρόλος στην «Καζαμπλάνκα» της δόθηκε, αφού τον αρνήθηκε η πρώτη επιλογή των παραγωγών, η Χέντι Λαμάρ. Οι ιστορικοί του κινηματογράφου επισημαίνουν ότι το σενάριο γραφόταν και ξαναγραφόταν στη διάρκεια των γυρισμάτων, με αποτέλεσμα η Μπέργκμαν να μην γνωρίζει την τύχη του χαρακτήρα της: θα καταλήξει με τον Ρικ ή με τον Βίκτορ Λάζλο τον ρόλο που ενσάρκωνε ο Πολ Χένριντ. Πίεζε για απαντήσεις τους σεναριογράφους, όμως και εκείνοι δεν έιχαν ιδέα. «Η “Καζαμπλάνκα” αποτελεί φόρο τιμής στο ταλέντο και την ποιότητα του παλιού Χόλιγουντ και τη διαχρονικότητα των ταινιών που παρήγαγαν τα κινηματογραφικά στούντιο στο απόγειό τους», σχολιάζει η Νόρα Φιόρε, συντάκτρια του ιστολογίου Nitrate Diva που είναι αφιερωμένο στον κλασικό κινηματογράφο.

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία