Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ευρωπαϊκός πολιτισμός και εγχώριος πολιτικός ορθολογισμός

Γράφει ο Θεόδωρος Σταυριανόπουλος MSc Ηθ. Φιλοσοφίας - Μαθηματικός


Από τη μια:
 
Ο ελληνικός Λόγος αποτελεί τη ρίζα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, καθώς ο Λόγος αυτός καθόρισε την ιστορία και τη μοίρα της Ευρώπης υποστηρίζει  ο ιταλός φιλόσοφος και πρώην δήμαρχος της Βενετίας Μάσιμο Κατσάρι και συνεχίζει λέγοντας ότι η λήθη της Ελλάδας είναι το προφανές σημάδι του τέλους της Ευρώπης ως υπερδύναμης. 

Για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, από την εποχή του ουμανισμού ως και τις αρχές του 1900, η ενεργή ανάμνηση αυτής της «καλύτερης πατρίδας», η ανάμνηση των αξιών γύρω από τις οποίες αναπτύχθηκε η κλασική Ελλάδα, αποτελεί υπέρτατο σημείο αναφοράς δίχως το οποίο δεν υπάρχει δυνατότητα κατάρτισης, μόρφωσης και ολοκλήρωσης του ανθρώπου.

Τι συνέβη όμως και η Ελλάδα πλέον δεν έχει για εμάς (τους Ευρωπαίους) καμία πολιτισμική και συμβολική σημασία; Πώς εξηγείται ένας τέτοιος ξεριζωμός; Μήπως πρόκειται για μια τρέλα; Πρόκειται για ευρωκεντρισμό; Σίγουρα πρόκειται για τη δυτικοποίηση που επικράτησε σε ολόκληρο τον πλανήτη αναφέρει χαρακτηριστικά ο Κατσάρι και δηλώνει επίσης πως ανάμεσα στο τώρα, ανάμεσα «σε εμάς τους μοντέρνους» και στην «καλύτερη πατρίδα», ήτοι την αρχαία Ελλάδα, βρίσκεται η αυτοκτονία της Ευρώπης κατά τους δύο παγκόσμιους πολέμους.

Σήμερα η Ευρώπη μπορεί να σκέφτεται να ξεχάσει την Ελλάδα γιατί αρνείται να ασκήσει μια πολιτική η οποία επιδιώκεται να θεμελιωθεί μόνο πάνω στη συνείδηση της δημιουργίας και μακριά από την αλληλεγγύη των λαών. Μια κοινότητα λαών ικανή να διαδραματίσει έναν παγκόσμιο πολιτικό ρόλο δεν μπορεί να μην έχει μια ζωντανή μνήμη του εαυτού της, της ιστορίας και του παρελθόντος. Μόνο αν σκεφτούμε την Ευρώπη ως έναν χρηματοπιστωτικό όμιλο, τότε είναι σωστό ότι μία από τις εταιρείες του με μικρότερο ειδικό βάρος (η οποία ενδεχομένως να διοικήθηκε λανθασμένα από ένα ακατάλληλο προσωπικό) μπορεί άνετα να αφεθεί να χρεοκοπήσει. Αλλά αν η Ευρώπη επιθυμεί ακόμη να υπάρχει ως Ευρώπη, και να μη διαλυθεί μέσα σε εγωισμούς, εθνικισμούς και λαϊκισμούς, οφείλει να γνωρίζει ότι η Ελλάδα ανήκει στον ιδρυτικό της μύθο και ότι καμία πίστη δεν είναι περισσότερο δεισιδαιμονική από εκείνη.

Από την άλλη:

  Η ενοχοποίηση των Μνημονίων δημιούργησε αδικία και πολιτικό αποπροσανατολισμό, οδηγώντας την πολιτική αντιπαράθεση σε άγονη γραμμή. Αυτό που συνέβη ήταν η αργοπορία των μεταρρυθμίσεων. Πολλά από αυτά που προέβλεπαν τα Μνημόνια ήταν μεταρρυθμίσεις που έπρεπε εδώ και δεκαετίες να έχουν συμβεί στη χώρα μας και δυστυχώς δεν συνέβησαν διότι σε αυτό δεν ευθύνονται μόνο οι εκάστοτε κυβερνήσεις αλλά ισόποση ευθύνη φέρουν και τα αριστερόστροφα διαχρονικά συνδικαλιστικά καπρίτσια. 

Ένα άλλο που πρέπει να μας απασχολήσει είναι γιατί κόμματα εξουσίας στη χώρα μας προεκλογικά και όντας στην πλευρά της αντιπολίτευσης ανήκαν στους αντιμνημονιακούς και μετεκλογικά και ενώ ο λαός τους έδινε αντιμνημονιακή εντολή, γίνονταν μνημονιακά και αντί να ομολογήσουν το συνειδητά επιλεγμένο λαϊκισμό τους επιδίδονταν σε σκιαμαχίες επί ανύπαρκτων ζητημάτων. Θεωρώ ότι το πολιτικό μας σύστημα είναι μια μεγάλη παιδική χαρά και εμείς οι πολίτες συμβατοί και μάλλον δημιουργοί αυτής της παιδικής χαράς. 

Πέρασαν έξι χρόνια για να καταλάβουμε κάτι αυτονόητο, ότι τα Μνημόνια είναι απόρροια της κρίσης και όχι το αντίθετο, ότι ο κυρίαρχος διπολισμός Μνημόνιο – Αντιμνημόνιο όλα αυτά τα χρόνια ήταν μια επινόηση καρικατούρας και απύθμενης υποκουλτούρας. Ανατράπηκε ο παραδοσιακός αλλά και ο πάντα σωστός βασικός πολιτικός άξονας «Αριστεράς – Δεξιάς». Ζούμε σε παράξενους καιρούς, σε εποχές ανορθολογισμού και βαθιάς κρίσης  όχι οικονομικής κρίσης – όπως γενικά ερμηνεύεται – αλλά κρίσης της σύγχρονης κουλτούρας μας ως λαού και ως κοινωνίας. Παντού κυριαρχεί ο δήθεν θυμός και η προσποιητή οργή, η φτηνή ηθικολογία και η ακατάσχετη αοριστολογία, και πάνω απ’ όλα η μεγάλη μαύρη σκιά της δημαγωγίας. 

Οι άλλες χώρες που ενεπλάκησαν σε ανάλογες καταστάσεις Μνημονίων δεν διαμόρφωσαν αντίπαλα στρατόπεδα, έτσι ξεπέρασαν πολύ γρήγορα την όλη κατάσταση. Αντίθετα στη χώρα μας  στις δύσκολες καταστάσεις ο λαός μας και το πολιτικό μας σύστημα αντί να συνθέτουν τις απόψεις τους και να συνεργάζονται, διχάζονται και αντιπαρατίθενται μεγεθύνοντας και αναπαράγοντας την κρίση. Αλλά από ό,τι η ίδια η ζωή αποδεικνύει, δεν έχουμε κατ’ ουσίαν κατακτήσει τα στοιχεία της σημερινής ευρωπαϊκής εικόνας μας ούτε έχουμε ουσιαστική παιδεία και μόρφωση και προπάντων δεν μπορούμε να σκεφτούμε ορθολογικά, που σημαίνει εκτός των άλλων ότι δεν μπορούμε να σταθμίσουμε το προσωπικό, το συλλογικό και το εθνικό μας συμφέρον.  Εμείς θρεφόμαστε και θρέφουμε το λαϊκισμό ως κύριο συστατικό στοιχείο της πολιτικής μας έκφρασης, ο τρόπος σκέψης μας είναι μανιχαϊκός και ο λόγος μας είναι φτηνά ηθικολογικός. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να  δημιουργούμε και συνάμα να βιώνουμε μια κατάσταση παρακμής. 
 


 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία