Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Τζίμης Πανούσης

Φιλοδοξώ να κάνουμε την Επίδαυρο Eurovision



ΑΘΗΝΑ.-

Ο Τζίμης Πανούσης θα βρεθεί πρώτη φορά στην Επίδαυρο στις 21 και 22 Ιουλίου  με το έργο «Ειρήνη», μια μουσική παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη κωμωδία του Αριστοφάνη, σε σύνθεση Νίκου Κυπουργού και σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη. Στο χώρο της Επιδαύρου έχει βρεθεί πολλές φορές, χωρίς ωστόσο να αισθανθεί κάποια ιδιαίτερη ενέργεια ή μαγεία. «Ίσως έχει απορροφηθεί από άλλους συναδέλφους. Ελπίζω να συμβεί στην παράσταση. Θα κοιμηθώ εκεί το προηγούμενο βράδυ, ίσως τότε αισθανθώ κάτι. Έχω ετοιμάσει και το sleeping  bank μου, την τράπεζα ύπνωσης», λέει  σε μια συνέντευξη - ποταμό, που δεν ξέρεις πότε ξεκινά το αστείο και πότε το σοβαρό.

Και ο ρόλος του Τρυγαίου στην «Ειρήνη» πώς προέκυψε; «Πέρασα από οντισιόν, μαζί με άλλα 230 άτομα. Ήμουν στους 10 επιλαχόντες, αρρώστησε ο επικρατέστερος και πήραν εμένα. Χωρίς να ξέρουν τι τους περιμένει», συνεχίζει στο ίδιο κλίμα. Μήπως τελικά  μετάνιωσαν στην πορεία και δεν μπόρεσαν να του το πουν; «Όχι εγώ έχω μετανιώσει λίγο, γιατί είναι δύσκολες οι συνθήκες. Τρεις μήνες τώρα, πάμε για τέσσερις, κάνουμε κάθε μέρα οκτάωρες πρόβες, μόνο Δευτέρα ρεπό. Είναι πολύ δύσκολο», απαντά γελώντας, για συνεχίσει πιο σοβαρά: «Το ανακουφιστικό είναι ότι οι συνάδελφοί μου, ηθοποιοί και τραγουδιστές, ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για μένα. Αυτά τα παιδιά μεταξύ 20 και 30 ετών έχουν μεγάλες διαφορές με τη δικιά μου γενιά, δηλαδή είναι πολύ πιο μορφωμένα, με σπουδές και καριέρα και στο εξωτερικό. Έχω την τύχη να συνεργάζομαι με τον Ερμή, τον συμπρωταγωνιστή μου, που τον κάνει ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος, ένας καταπληκτικός τενόρος».

Η παράσταση έχει πολλές καινοτομίες: Είναι μεταξύ όπερας και θεάτρου, ενώ όλο το έργο, που συμβαίνει μέσα στο μυαλό του Τρυγαίου, υποστηρίζεται σημαντικά από τρισδιάστατες προβολές. «Πρέπει να σας πω όμως ότι με το λυρικό τραγούδι δεν είχα και πολύ καλές σχέσεις. Ο πρώτος λόγος που με έκανε να αισθανθώ άβολα ήταν όταν είδα τους μουσικούς και τον μαέστρο θαμμένους' μπροστά σε μια τάφρο από τη σκηνή. Σε όλες τις όπερες στο λυρικό θέατρο έτσι είναι. Οι μουσικοί είναι "θαμμένοι" και φαίνεται μόνοn η καράφλα του μαέστρου να προεξέχει λίγο», συμπληρώνει, για να τονίσει ότι «σε εμάς δεν θα είναι έτσι. Η Καμεράτα και ο μαέστρος, ο Γιώργος Πέτρου, θα συμμετέχει ενεργά μέσα στην παράσταση. Αλλά γενικά η όπερα δεν έχει σχέση με την ελληνική παιδεία. Το να μιλάς τραγουδιστά είναι λίγο γελοίο, επιτρέψτε μου», σημειώνει δηκτικά.

Δηλαδή και ο ίδιος θα τραγουδά όπως στην όπερα; «Ναι. Μιλάω, έχω πρόζα, και ξαφνικά τραγουδάω. Σαν παιχνίδι. Θα έχουμε και τρισδιάστατες προβολές video mapping. Θα την κάνουμε Eurovision την Επίδαυρο, όπως λέω στο έργο. Αυτό φιλοδοξώ. Επίσης στην παράσταση βγαίνω πολλές φορές από το ρόλο και γίνομαι και Πανούσης. Αναπόφευκτο γιατί δεν είμαι ηθοποιός, προσπαθώ να γίνω. Νομίζω ότι είμαι πολύ κοντά στον Τρυγαίο που κάνω», συμπληρώνει.

Και πώς είναι ο Τρυγαίος; «Είναι ένας "κλασικός" Έλληνας (το κλασικός σε εισαγωγικά γιατί έχει όραμα, είναι ιδιαίτερος). Κατά τα άλλα είναι ένας απλός άνθρωπος, ένας αμπελουργός από τα Σπάτα και το χόμπι του, η ζωή του όλη, είναι να κάνει πατέντες, όπως πολλοί Έλληνες. Είναι πατεντιάρης, παιχνιδιάρης, αγαπάει τη ζωή, αγαπάει τον έρωτα, αγαπάει τις γυναίκες. Θέλω να σας μαρτυρήσω και το φινάλε του έργου: στο τέλος κερδίζει ο Πόλεμος. Όπως το έχουμε δει εμείς, δηλαδή. Μέσα στο μυαλό μου είναι, ό,τι θέλω κάνω, ό,τι θέλω ονειρεύομαι», λέει γελώντας.

Το έργο έχει κάποια σχέση με τη σύγχρονη πραγματικότητα; «Δεν έχουμε βάλει επικαιρικά στοιχεία μέσα καθόλου», απαντά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. «Το αποφύγαμε, ήταν από την αρχή η συμφωνία μας, αλλά είναι τόσο επίκαιρος και υπερταλαντούχος ο Αριστοφάνης. Ο Τρυγαίος καταγγέλλει όλο το σύστημα, που δεν έχει αλλάξει καθόλου, δηλαδή τους βουλευτές που είναι για τη λάντζα, που δεν αγαπούν δηλαδή την Τέχνη. Στο έργο, τους προσφέρω τη Θεωρία -που είναι η Τέχνη και το Θέατρο- και αυτοί δεν την θέλουν, αναγκάζομαι να τη γδύσω για να την πάρουν», λέει.

Όσο για την Ειρήνη, είναι «ένα μικρό διάλειμμα μεταξύ δυο πολέμων. Αυτό το ξέρει και ο Τρυγαίος που πάει στους Θεούς για να φέρει την Ειρήνη. Έχει επιχειρήσει με τις πατέντες του πολλές φορές, αποτυχημένα, να ανέβει στον Όλυμπο. Στην τελευταία του προσπάθεια φτιάχνει ένα Σκαθάρι κοπροβόρο. Η ιδιοφυής ιδέα στον Αριστοφάνη είναι ότι φτιάχνει ένα φτερωτό περίεργο πλάσμα, που έχει καύσιμο, μεθάνιο, από κόπρανα παντός είδους και προελεύσεως, δυόμιση χιλιάδες χρόνια προ Χριστού! Ήταν πολύ μπροστά η σκέψη του. Βέβαια έγραψε το έργο με παραγγελία, σε μια διετία ανάπαυλας του Πελοποννησιακού Πολέμου, γνωρίζοντας ότι ο εμφύλιος ήταν προ των πυλών. Είναι αυτό που λέω και στο έργο, θα πολεμήσουμε μέχρι θανάτου για να φέρουμε την Ειρήνη», τονίζει.

Είστε πάντα απρόβλεπτος, όπως αναφέρει και το Δελτίο Τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών; «Δεν συμφωνώ με αυτό. Έχει γίνει ένα τυπογραφικό λάθος. Στο Δελτίο Τύπου λέει ο "πάντοτε απρόβλεπτος" Τζίμης Πανούσης και ο "διεθνούς φήμης" μαέστρος Γιώργος Πέτρου. Το κανονικό είναι ο διεθνούς φήμης Τζίμης Πανούσης και ο πάντοτε απρόβλεπτος μαέστρος», καταλήγει με το γνωστό του χιούμορ.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία