Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μαθήτρια καταγράφει τις εικόνες της ψυχής της και κατακτά με την πένα της βραβεία και διακρίσεις



Θεσσαλονίκη - (Ανταπόκριση Σοφία Παπαδοπούλου)

  Το διάβασμα γι' αυτήν είναι "ένα ταξίδι" και το γράψιμο "εσωτερική ανάγκη" και μπορεί στο σχολείο να επιλέγει τους αριθμούς και όχι τις λέξεις, όπως χαρακτηριστικά λέει, αλλά με την πένα της καταφέρνει όχι μόνο να "ταξιδεύει" άλλους με τις ιστορίες της αλλά και να κερδίζει βραβεία και διακρίσεις. Μαθήτρια της πρώτης λυκείου φέτος, η Δέσποινα Μαρία Γιαννακοπούλου, από την ακριτική Αλεξανδρούπολη, κατάφερε την περσινή σχολική χρονιά να κατακτήσει όχι ένα, ούτε δύο, αλλά τρία βραβεία σε ισάριθμους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς.

   Ο "χορός" των διακρίσεων άνοιξε με το 1ο βραβείο διηγήματος στον 5ο πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό του Μορφωτικού Ιδρύματος Πετρούπολης, τον περασμένο Μάρτιο, για το διήγημα "Αγάπη δίχως όρια". Ακολούθησε ο έπαινος από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών, δυο μήνες αργότερα, για το διήγημα "Το Μυστικό της Ευτυχίας" και η περσινή χρονιά "έκλεισε" με το 1ο βραβείο του Α' Πανελλήνιου Λογοτεχνικού Διαγωνισμού πρωτόλειου διηγήματος που διοργάνωσε το ίδρυμα "Αικατερίνη Λασκαρίδη" για το διήγημα "Με πυξίδα τη ζωή".

   Με τη χαρούμενη χροιά της φωνής της να διαπερνά σαν ρεύμα την τηλεφωνική γραμμή, αλλά και ωριμότητα που ξεπερνά τα ηλικιακά όρια μιας εφήβου, η Δέσποινα  δεν παραλείπει να μοιραστεί τη διάκρισή της αυτή με τους συμμαθητές της αλλά και να ευχαριστήσει τον άνθρωπο που πίστεψε σ' αυτήν.

   "Οι διακρίσεις που έχω κερδίσει δεν αισθάνομαι πως είναι μόνο δικές μου. Ανήκουν εξίσου και στους συμμαθητές μου στο 3ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης 'Δόμνα Βισβίζη' (πέρυσι), που με παρότρυναν να συμμετάσχω στους διαγωνισμούς. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε ο φιλόλογός μας, Δημήτρης Κίτσος, ο οποίος πίστεψε στον λόγο μου, με εμπιστεύτηκε και με έπεισε ότι αυτό που έχω να πω ίσως αφορά και άλλους. Εγώ, προσωπικά, δεν ένιωθα την ανάγκη να μοιραστώ κάτι τόσο προσωπικό με ανθρώπους που δεν γνώριζαν" λέει χαρακτηριστικά.

   Στο άκουσμα της πρωτιάς στον διαγωνισμό του ιδρύματος "Αικατερίνη Λασκαρίδη", η νεαρή μαθήτρια (τού 3ου γενικού λυκείου Αλεξανδρούπολης φέτος) ένιωσε χαρά και συγκίνηση, αλλά μας αποκαλύπτει πως το γράψιμο είναι γι' αυτήν μια εσωτερική ανάγκη που δεν θέλει να κάνει επάγγελμα. "Δεν θέλω να το κάνω επάγγελμα, για να μην χαθεί η μαγεία. Ούτως ή άλλως, στο σχολείο εγώ επιλέγω τους αριθμούς και όχι τις λέξεις" μας εξηγεί.

   "Είναι μια εσωτερική ανάγκη. Είναι πολύ σημαντικό για μένα να καταγράφω συναισθήματα, σκέψεις και να δημιουργώ ιστορίες. Έτσι, μ' αυτόν τον τρόπο δεν χάνω ούτε ένα δευτερόλεπτο από τη ζωή. Δημιουργώντας χαρακτήρες και ιστορίες ζω παράλληλα με τους ήρωές μου" τονίζει, σημειώνοντας πως ακόμη δεν έχει εξοικειωθεί με την ιδέα πως υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να "ταξιδεύουν" με τις δικές της ιστορίες.

   Πνεύμα ανήσυχο, με ψυχή ευαίσθητη, η Δέσποινα, που επέστρεψε πριν από πέντε χρόνια στη γενέθλια γη των γονιών της -τού Βασίλη Γιαννακόπουλου και της Λαμπρινής Παπαδημητρίου, οι οποίοι τη στηρίζουν σε κάθε της βήμα -θέλησε να καταγράψει με τα μάτια της ψυχής της ένα κομμάτι της καθημερινότητάς της που δεν είναι άλλο απ' αυτό των μη νόμιμων μεταναστών, η παρουσία των οποίων στις ακριτικές περιοχές είναι ιδιαίτερα έντονη.

   "Τα τελευταία πέντε χρόνια ζω στην Αλεξανδρούπολη και οι μη νόμιμοι μετανάστες είναι μέρος της καθημερινότητάς μου. Στην αρχή τρομάζεις από το άγνωστο. Μετά, σταδιακά, το βλέμμα μένει επάνω τους ολοένα και περισσότερο κι έτσι καταλήγεις να φαντάζεσαι την προσωπική ιστορία του καθενός. Ότι ίσως να κοιμούνται στις γραμμές του τρένου- κάτι το οποίο έχω δει κι εγώ πολλές φορές -να πλένονται στα λασπόνερα, να κοιμούνται στα χαρτόκουτα. Είναι αληθινές εικόνες που δεν μπορούν να μην δημιουργήσουν συναισθήματα. Κάποια στιγμή νιώθεις να κάνεις την ανάγκη κάτι για να τους βοηθήσεις" λέει η Δέσποινα, με φωνή που μαρτυρά αγωνία και θλίψη για το δράμα αυτών των ανθρώπων.

   Στο διήγημά της "Με πυξίδα τη ζωή", η νεαρή μαθήτρια έπλασε χαρακτήρες φτιαγμένος από τις εικόνες που αντικρίζει συχνά στους δρόμους της πόλης της και με πρωταγωνιστή τον Ομάρ, έναν μικρό πρόσφυγα- μη νόμιμο μετανάστη -και το μακρύ ταξίδι του από τη χώρα του, το Πακιστάν, στην Ελλάδα, κατάφερε να συγκινήσει όχι μόνο τον καθηγητή, τους φίλους και τους συμμαθητές της αλλά και την κριτική επιτροπή που ξεχώρισε το διήγημά της ανάμεσα σε πολλά άλλα. 

   "Εγώ κατέγραψα τη διαδρομή από την πατρίδα τους στη δική μου, από τις εικόνες που έβλεπα- γιατί τις περισσότερες φορές αρκεί μια λέξη ή μια εικόνα για να πυροδοτήσει τη φαντασία μου" καταλήγει.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία