Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΤΟΥ ΓΛΥΠΤΗ ΝΙΚΟΥ ΣΟΦΙΑΛΑΚΗ» 



Αθήνα

Ο έλληνας γλύπτης Νίκος Σοφιαλάκης, που γεννήθηκε στους Έρφους Μυλοποτάμου Ρεθύμνου Κρήτης το 1914 και απεβίωσε στην Αθήνα το Δεκέμβριο του 2002,  θεωρείται ένας από τους επιγόνους της Αρχαίας Ελληνικής Γλυπτικής Παράδοσης.

Η αναγνώριση του ταλέντου του και της σπουδαίας καλλιτεχνικής του διαδρομής ξεπέρασαν τα σύνορα της Ελλάδας, αφήνοντας ως καλλιτεχνική “παρακαταθήκη” ένα έργο άκρως ανθρωποκεντρικό, μια ιδιαίτερη τεχνοτροπία που κινείται μεταξύ του Κλασσικισμού και του Ρεαλισμού, με απόλυτη συνέπεια στην ιδέα ότι το κλασσικιστικό ιδεώδες μπορεί να είναι σύγχρονο, να διεγείρει και να συγκινεί διαχρονικά.

Στον ίδιο ακριβώς χώρο όπου για περισσότερο από πενήντα χρόνια αποτέλεσε το χώρο της έμπνευσης, της καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και της διδασκαλίας για τον καλλιτέχνη Νίκο Σοφιαλάκη, το ατελιέ του, ανεγέρθηκε και ιδρύθηκε το 2004 στην Αθήνα, το Κέντρο Νεοκλασσικής Γλυπτικής που φέρει το όνομά του, ως  Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία, με σκοπό τη Μελέτη του Έργου του γλύπτη, όπως επίσης την Προαγωγή και Καλλιέργεια του κοινωνικού ενδιαφέροντος για τις καλλιτεχνικές του δημιουργίες, τη Νεοκλασσική Γλυπτική και τις Καλές Τέχνες, γενικότερα.

Ο Κρητικός γλύπτης Νίκος Σοφιαλάκης φιλοτέχνησε τη Μαρμάρινη Ανάγλυφη Ζωφόρο της Μάχης της Κρήτης το 1969. Την παραγγελία για το μνημείο αυτό, την είχε δώσει στον γλύπτη τον προηγούμενο χρόνο, το 1968, ένας από τους πρωταγωνιστές της Μάχης της Κρήτης, ο καπετάν Μανόλης Μπαντουβάς.

 

Για το σημαντικό αυτό Μνημείο που αναπτύσσεται σε εννέα αφηγηματικού χαρακτήρα πλάκες, το Κέντρο Νεοκλασσικής Γλυπτικής “Νίκος Σοφιαλάκης” επιμελήθηκε και εξέδωσε το ειδικό εικονογραφημένο Βιβλίο- Λεύκωμα  με τίτλο “ Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΤΟΥ ΓΛΥΠΤΗ ΝΙΚΟΥ ΣΟΦΙΑΛΑΚΗ” για το ιστορικό γεγονός που σημάδεψε ανεξίτηλα όχι μόνο την Ελληνική αλλά την Παγκόσμια Ιστορία.

Η έκδοση περιλαμβάνει εκτός από το Προλογικό Σημείωμα του Ιδρυτή και Προέδρου του Κέντρου, Αντιναυάρχου (εα) Π.Ν., Γεωργίου Π. Χρανιώτη, δύο εκτεταμένα κείμενα που συνιστούν Πρωτότυπες Μελέτες, συμβολές για μια εμβάθυνση στη Νεοελληνική Γλυπτική.

 

Το πρώτο κείμενο υπογράφει ο Επίκουρος Καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Παυλόπουλος και αναφέρεται στη Ζωφόρο, την αναλύει και την εντάσσει στο ευρύτερο τεχνοϊστορικό πλαίσιο της Μεταπολεμικής Γλυπτικής στην Ελλάδα.

 

Το δεύτερο κείμενο υπογράφει η Ζέττα Αντωνοπούλου, Ιστορικός Τέχνης με Μεταπτυχιακές σπουδές στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο στην Προστασία Μνημείων, Προϊσταμένη του Ιστορικού Αρχείου του Δήμου Αθηναίων και Υποψήφια Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, αντιμετωπίζει διεξοδικά τη γλυπτική του δημιουργού του μνημείου στις επιμέρους εκφάνσεις και περιόδους της και αναφέρεται στη ζωή και το έργο του καλλιτέχνη Νίκου Σοφιαλάκη που γεννήθηκε το 1914 στους Έρφους Μυλοποτάμου Κρήτης και απεβίωσε το 2002 στην Αθήνα.

Τα κείμενα και το πλούσιο φωτογραφικό υλικό της δίγλωσσης έκδοσης (ελληνικάαγγλικά) των 72 σελίδων, παρουσιάζουν την πορεία του έργου από τη στιγμή της ανάθεσης της δημιουργίας του στο γλύπτη από τον επικεφαλής της Εθνικής Αντίστασης στην Κρήτη, Καπετάν Μανώλη Μπαντουβά, τη σύλληψή του στο σχέδιο, τη δημιουργία του επάνω σε πλάκες πεντελικού μαρμάρου συνολικού μήκους 18 μέτρων, την επίσημη παρουσίασή του στο κοινό έως την τοποθέτησή του, ως Ζωφόρος στο Μουσείο- Ηρώο Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης στο Ηράκλειο Κρήτης. 

Τη μετάφραση των κειμένων της έκδοσης  στην αγγλική γλώσσα, έχει επιμεληθεί η εγγονή του γλύπτη,  ΦραντζέσκαΝικόλ Χρανιώτη, Κοινωνιολόγος-Θρησκιολόγος, και Υπεύθυνη Έρευνας του Έργου του γλύπτη.

Χορηγοί Επικοινωνίας της Έκδοσης είναι το Αθηναϊκό και το Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων,(www.ana-mpa.gr), η Ένωση Ανταποκριτών Ελληνικού Τύπου Εξωτερικού (www.eaete.gr), το Days of Art in Greece(www.daysart.gr ) και το INNEWS.GR.(www.innews.gr).

Η έκδοση διατίθεται από το Κέντρο Νεοκλασσικής Γλυπτικής στην τιμή των 22,00 ευρώ όπως επίσης και από Βιβλιοπωλεία και Πωλητήρια Χώρων Πολιτισμού στις  πόλεις των Αθηνών, των Χανίων και του Ηρακλείου Κρήτης.

Αναλυτική καταγραφή των σημείων πώλησης της έκδοσης υπάρχει στην ιστοσελίδα του Κέντρου, www.sofialakis.org, όπου μπορεί επίσης  κάθε ενδιαφερόμενος να γνωρίσει καλύτερα τη ζωή και το έργο του σπουδαίου γλύπτη.

Στους χώρους του Κέντρου, στα Άνω Ιλίσια (Γαζίας 12 & Ταξίλου) λειτουργεί με Ελεύθερη Είσοδο για τους επισκέπτες, η Μόνιμη Έκθεση των Έργων του γλύπτη τα οποία  αντιπροσωπεύουν χαρακτηριστικά όλες τις εκφάνσεις της καλλιτεχνικής του έκφρασης και δημιουργίας .

Επίσης, στους Χώρους του Κέντρου, οργανώνονται και φιλοξενούνται Παρουσιάσεις, Διαλέξεις, Εκθέσεις, ποικίλες Εικαστικές Δράσεις και Ενέργειες, ενώ πολύ συχνά πραγματοποιούνται επισκέψεις εκπαιδευτικού και επιμορφωτικού χαρακτήρα,  μαθητών, σπουδαστών του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπως επίσης και της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία