Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Θάνατος στο Βαλπαραΐζο»: Τελευταίος αποχαιρετισμός στην Ανατολική Γερμανία 



Αθήνα -(Κείμενο Β.Χατζηβασιλείου)

Τι δουλειά έχει ο Έριχ Χόνεκερ στα μέσα της δεκαετίας του 1990 στη Χιλή; Τι είδους επαφές θα πιάσει ο έκπτωτος ανατολικογερμανός ηγέτης (ο άνθρωπος ο οποίος κυβέρνησε με σιδερένια πυγμή τη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας από το 1971 μέχρι και την πτώση του Τείχους) με έναν αμετανόητο, ορκισμένο ναζί, που έχει με τη σειρά του καταφύγει στη μακρινή χώρα της Λατινικής Αμερικής; Με ποιον τρόπο θα εμποδίσει ο Χόνεκερ τον αποθηριωμένο εγκληματία να βάλει μπρος τα σχέδιά του για μια πολιτεία η οποία θα ξεπερνά με το ολοκληρωτικό της όραμα ακόμα και τον εφιάλτη του Χίτλερ;

Το «Θάνατος στο Βαλπαραΐζο», που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Πατάκη (σελ. 266), είναι σίγουρα το πιο πολιτικό μυθιστόρημα του Μένη Κουμανταρέα. Με το «Δυο φορές Έλληνας» (2001) ο Κουμανταρέας δοκίμασε να επιμερίσει τις ευθύνες για τον ελληνικό Εμφύλιο, επιστρέφοντας στα χρόνια της Μακρονήσου αλλά και της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Με το «Θάνατος στο Βαλπαραΐσο» ο συγγραφέας επιστρέφει στα τελευταία χρόνια της ζωής του Χόνεκερ στη Χιλή για να ξεδιπλώσει μιαν ιστορία με πυκνό μυστήριο και πλούσια ίντριγκα. Πρόκειται για την ιστορία που ζει κοντά στον Χόνεκερ ένας νεαρός έλληνας γιατρός, ο οποίος θα γίνει μάρτυρας της προσπάθειας του τρελαμένου χιτλερικού να αναβιώσει τους μύθους της ναζιστικής αυτοκρατορίας. Ο Χόνεκερ θα αποτρέψει έστω και από το κρεβάτι του πόνου τη χιτλερική συνωμοσία (με μια συνωμοσία κόντρα στη συνομωσία), αλλά ο Κουμανταρέας θα σπεύσει να βάλει στο παιχνίδι και μια μοιραία (άκρως γοητευτική και επικίνδυνη) γυναίκα: μια γυναίκα που θα γοητεύσει όλα τα αρσενικά που θα την πλησιάσουν εκτός από τον συνωμότη, ο οποίος θα δοκιμάσει να τη μετατρέψει σε αντικείμενο αισχρής εκμετάλλευσης.

Καθώς ξετυλίγεται ένας μεγάλος αριθμός σκοτεινών γεγονότων, ο Κουμανταρέας θα δώσει τον λόγο στον Χόνεκερ (η φωνή του θα καλύψει ολόκληρα κεφάλαια του βιβλίου), επιτρέποντάς του να απολογηθεί για τον βίο και την πολιτεία της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας (ΛΓΔ) χωρίς να αναφερθεί ούτε μία φορά στις τρομοκρατικές ενέργειες της διαβόητης Στάζι και χωρίς να αναγνωρίσει ούτε ένα λάθος σε ένα καθεστώς που δεν απομακρύνθηκε ποτέ ούτε έναν πόντο από τη γραμμή της Μόσχας. Ο Κουμανταρέας μοιάζει να έχει ευθυγραμμιστεί με ό,τι κάποιοι ονομάζουν σήμερα στη Γερμανία οstgefuh. Ο νεολογισμός αυτός, που είναι έμπνευση του περιοδικού «Ντερ Σπίγκελ», σημαίνει ένα είδος βαριάς νοσταλγίας: της νοσταλγίας για την Ανατολική Γερμανία, που κράτησε τους ανθρώπους της μακριά από τις οικονομικές περιπέτειες τις οποίες γνώρισαν μετά τη συνένωση των δύο Γερμανιών, εξασφαλίζοντας εκ παραλλήλου σε όλους δωρεάν παιδεία – κάτι που συνδυάστηκε με το θέαμα ενός ιδιαιτέρως αξιόμαχου αθλητισμού.

Βεβαίως, ο Κουμανταρέας δεν περιορίζεται στον λόγο του Χόνεκερ. Φροντίζει να βάλει κάποια αντίβαρα στους πολυσέλιδους ισχυρισμούς του μέσω των πράξεων και των ιδεών που ασπάζονται οι άλλοι ήρωες. Από την αφήγηση, άλλωστε, του «Θάνατος στο Βαλπαραΐζο» δεν λείπει κι ένα έντονα υπαρξιακό στοιχείο: η απτή απεικόνιση, με άλλα λόγια, του τρόπου με τον οποίο δοκιμάζει κάποιος όπως ο Χόνεκερ να φτάσει αξιοπρεπώς στον θάνατο.

Αναθέτοντας πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα δαιμονικό πρόσωπο (τον δόκτορα Φεζελστάιν, που είναι ο αντίπαλος του Χόνεκερ στη Χιλή), όπως και σε ένα θηλυκό το οποίο μολονότι δείχνει ικανό να κάνει τα πάντα, καταφέρνει στο τέλος να διασώσει την ακεραιότητα του (τη Δόνα Κοντσέτα ντελ Αρίζος, που θα κρυφτεί πίσω από τις πιο διαφορετικές μάσκες), ο Κουμανταρέας συνθέτει, παρά την πολιτική του ιδεοληψία με τη ΛΔΓ και τον ηγέτη της, ένα πολυπρισματικό μυθιστόρημα: ένα μυθιστόρημα με ζωηρά χρώματα και γερά οργανωμένη πλοκή η οποία θα αποκαλύψει τα μυστικά της μόνο λίγο πριν από το τέλος, χωρίς στο μεταξύ να έχει μεσολαβήσει η παραμικρή φλυαρία. Ένας πεζογράφος που ξέρει να τιμά το ιστορικό του.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία