Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




ΚΑΘΕ ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΠΟΡΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΗΤΕΡΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΑ ΥΠΟΒΟΗΘΟΥΜΕΝΗΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

της Χρύσας Καραγιάννη
(Δικηγόρος με ΜΔΕ Αστικού Δικαίου)



Θεσσαλονίκη

1]Τι έχει αλλάξει στη νομοθεσία της Ελλάδας σχετικά με την απόκτηση παιδιού;

Μέχρι το 2002 μια γυναίκα μπορούσε να αποκτήσει παιδί είτε με φυσικό τρόπο είτε με εξωσωματική γονιμοποίηση αλλά με δικό της γεννετικό υλικό είτε με υιοθεσία.

Μετά το νόμο 3089/2002 μια γυναίκα μπορεί να αποκτήσει παιδί και με δωρεά ωαρίου, δωρεά σπέρματος, δωρεά εμβρύου και με τη βοήθεια παρένθετης μητέρας.

2]Η Ελληνική νομοθεσία έχει φέρει αλλαγές στην παραδοσιακή οικογένεια;

Ο νόμος πλέον δίνει τη δυνατότητα στη γυναίκα, μέσω της ιατρικά υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, να δημιουργήσει μονογονεϊκή οικογένεια ή να προχωρήσει στη δημιουργία οικογένειας με το σύντροφο της χωρίς γάμο και χωρίς σύμφωνο συμβίωσης. Στη δεύτερη περίπτωση όμως ο σύντροφος δεσμεύεται, εκ των προτέρων, με συμβολαιογραφική πράξη ότι το παιδί που θα γεννηθεί  είναι δικό του.

3]Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην απόκτηση παιδιού με υιοθεσία και στην απόκτηση παιδιού με τη βοήθεια παρένθετης μητέρας;

Το θετό παιδί δεν έχει οποιαδήποτε βιολογική συγγένεια με τους θετούς γονείς του. Αντίθετα, το παιδί που θα γεννηθεί με τη βοήθεια παρένθετης μητέρας, μπορεί να έχει προέλθει είτε εξ ολοκλήρου είτε εν μέρει από γεννετικό υλικό των γονέων που το θέλουν [κοινωνικοσυναισθηματικοί γονείς] και που ζήτησαν τη συνδρομή παρένθετης μητέρας για να το φέρουν στον κόσμο. Βέβαια ενδέχεται και στην περίπτωση αυτή το παιδί που θα γεννηθεί να μην έχει βιολογική συγγένεια με τους κοινωνικοσυναισθηματικούς γονείς [περίπτωση γέννησης παιδιού με τη βοήθεια παρένθετης μητέρας και δωρεά εμβρύου].

Άλλη μια σημαντική διαφορά είναι ότι το παιδί που θα γεννηθεί με τη βοήθεια παρένθετης μητέρας αποτελεί φυσικό παιδί των κοινωνικοσυναισθηματικών γονέων και ως τέτοιο καταχωρίζεται στα ληξιαρχικά βιβλία.

4]Στη διαδικασία απόκτησης παιδιού με δανεισμό μήτρας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί γεννετικό υλικό της παρένθετης μητέρας;

Βασική προϋπόθεση που θέτει ο νομοθέτης είναι, στη διαδικασία αυτή, τα γονιμοποιημένα ωάρια που θα εμφυτευτούν στη μήτρα της παρένθετης μητέρας να είναι ξένα προς την ίδια.

5]Η παρένθετη μητέρα μπορεί να διεκδικήσει ως δικό της το παιδί που θα γεννήσει;

Η γυναίκα που  προσφεύγει στην απόκτηση παιδιού με τη συνδρομή παρένθετης μητέρας καταρχή πρέπει να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει δικαστική άδεια αιτιολογώντας πλήρως ότι η ίδια αδυνατεί να κυοφορήσει για ιατρικούς λόγους. Η δικαστική απόφαση, αφού εξετάσει ότι συντρέχουν όλες οι  προϋποθέσεις που τάσσει ο νόμος, μνημονεύει τα ονόματα των δύο γυναικών που θα συμπράξουν δηλαδή της κοινωνικοσυναισθηματικής μητέρας και της παρένθετης μητέρας. Η απόφαση αυτή κατατίθεται στο μαιευτήριο κατά τη γέννηση του παιδιού. Είναι η μοναδική περίπτωση κατά την οποία άλλη γυναίκα γεννά ένα παιδί κι άλλη γυναίκα είναι η μητέρα του. Αν για οποιοδήποτε λόγο αποτύχει η συνεργασία των δύο γυναικών και η κοινωνικοσυναισθηματική μητέρα αναζητήσει τη βοήθεια μιας άλλης παρένθετης μητέρας, τότε υποχρεωτικά πρέπει και πάλι να προσφύγει στα δικαστήρια και να ζητήσει την έκδοση νέας απόφασης.

Η έκδοση της δικαστικής απόφασης διασφαλίζει την κοινωνικοσυναισθηματική μητέρα ότι το παιδί που θα γεννηθεί είναι δικό της. Η μοναδική περίπτωση που η παρένθετη μητέρα θα μπορούσε να διεκδικήσει σαν δικό της το παιδί που θα γεννηθεί είναι να αποδείξει ότι αυτό προέρχεται από δικό της γεννετικό υλικό. Σε κάθε περίπτωση όμως, αν περάσουν έξι μήνες από τη γέννηση του παιδιού, δεν μπορεί να προβάλει οποιαδήποτε διεκδίκηση. Μέχρι σήμερα στα δικαστήρια, απ’ όσο παρακολουθώ καθημερινά, δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση.

Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημάνω ότι η κοινωνικοσυναισθηματική μητέρα δεν μπορεί να αρνηθεί ως δικό της το παιδί που θα γεννηθεί σε περίπτωση που αυτό παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα υγείας ή ακόμη σε περίπτωση πολύδημης κύησης να αρνηθεί ως δικά της όλα τα παιδιά που θα γεννηθούν.

6]Από την εμπειρία σας, υπάρχουν πολλές γυναίκες που προσφεύγουν στη βοήθεια παρένθετης μητέρας;

Πραγματικά είναι πολλές οι γυναίκες που προσφεύγουν στη βοήθεια παρένθετης μητέρας για να αποκτήσουν παιδί και μάλιστα κάθε ηλικίας. Είναι εντυπωσιακό πόσα προβλήματα υγείας εμποδίζουν τις γυναίκες να κυοφορήσουν. Στην αρχή, όταν μ’ επισκέπτονται στο γραφείο μου, είναι πολύ ανήσυχες και διστακτικές γιατί καθεμιά τους νομίζει ότι η ενέργεια της αυτή είναι «παράτολμη» ή «πολύ έξω από το καθημερινό γίγνεσθαι». Στην πορεία της συζήτησης μας, όταν αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι οι μοναδικές που επιζητούν τη λύση του προβλήματος τους μέσω δανεισμού μήτρας και ότι ήδη έχουν γεννηθεί εκατοντάδες παιδιά μ’ αυτό τον τρόπο, ηρεμούν και συζητούμε τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί.

7]Υπάρχουν γυναίκες που δέχονται να κυοφορήσουν για λογαριασμό άλλων γυναικών;

Όλα αυτά τα χρόνια, έχω διαπιστώσει ότι υπάρχουν αρκετές γυναίκες που αναλαμβάνουν, με αλτρουιστική διάθεση, να κυοφορήσουν για λογαριασμό άλλων γυναικών.  Έχουμε περιπτώσεις μητέρων που κυοφορούν για λογαριασμό των δικών τους κοριτσιών, αδελφές, ξαδέλφες και φίλες. Μου έτυχε μια περίπτωση που μια κυρία αμέσως μόλις παντρεύτηκε και πριν μάλιστα αποκτήσει δικά της παιδιά, υποβλήθηκε με χαρά  σε εξωσωματική γονιμοποίηση ως παρένθετη μητέρα και γέννησε δίδυμα για ένα στενό φιλικό της ζευγάρι.

8]Ποιο  είναι το ποσοστό επιτυχίας της κύησης στις παρένθετες μητέρες;

Έχω εκδικάσει περισσότερες από εκατόν είκοσι υποθέσεις και  το ποσοστό επιτυχίας είναι 99%.

9]Τι σημαίνει δωρεά εμβρύου;

Υπάρχουν πολλά ζευγάρια ή και μόνες γυναίκες που όταν τελειώνουν με επιτυχία τη δική τους προσπάθεια εξωσωματικής γονιμοποίησης, έχουν κρυοσυντηρημένα έμβρυα, τα οποία αποφασίζουν, με έγγραφη δήλωση τους να δωρίσουν σε άλλα ζευγάρια. Ο Έλληνας νομοθέτης απαγορεύει μέσω της δωρεάς ωαρίων και σπέρματος τη δημιουργία εμβρύων και την επιτρέπει μόνο στην περίπτωση που ανέφερα παραπάνω. Μπορεί κατ’ αρχή να μας ξενίζει ότι κάποιοι άνθρωποι συναινούν στη διάθεση των εμβρύων τους σε άλλα υπογόνιμα άτομα. Η αλήθεια είναι όμως ότι αυτοί που δωρίζουν τα έμβρυα τους, είναι άτομα που έχουν περάσει την αγωνία της απόκτησης παιδιού και την διαδικασία της εξωσωματικής γονιμοποίησης και αντιλαμβάνονται πολύ καλά τα συναισθήματα των υπογόνιμων ατόμων. Έτσι με τη δωρεά εμβρύων χαρίζουν ζωή αφού επιλέγουν να μην καταστραφούν αυτά αλλά να γεννηθούν και να αποτελέσουν μέλος μιας ευτυχισμένης οικογένειας.

Χρύσα Καραγιάννη

Δικηγόρος με ΜΔΕ Αστικού Δικαίου

Ιδρυτικό μέλος του γραφείου «ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ-ΠΑΝΤΑΖΙΔΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ»

Τηλ: 2310/537.416

EMAIL: chrysa@pklawfirm.gr

WEBSITE: www.pklawfirm.gr



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία