Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας

Το τέλος μιας εποχής στη γαλλική ταινία <<Μετά τον Μάη>> του Ασαγιάς στην 69η Μόστρα

 



Βενετία - (Μεταδίδει ο Νίνος-Φενέκ Μικελίδης)

Ένα αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο στην αίθουσα του Fondazione Ente
dello Spettacolo, στο ξενοδοχείο Excelsior, προστέθηκε στο πλαίσιο της
69ης Μόστρας του κινηματογράφου της Βενετίας, όπου και προβλήθηκε μια
μικρού μήκους ταινία με αποσπάσματα από το έργο του Ελληνα σκηνοθέτη,
μίλησαν για τον απόντα σκηνοθέτη ξένοι μελετητές και γνωστοί του
Αγγελόπουλου.

Ανάμεσα στους ομιλητές και ο Γουόλτερ Ραγκλ, προσωπικός φίλος του
σκηνοθέτη, διευθυντής της εταιρείας Trigon Film Foundation και
διανομέας των ταινιών του στην Ελβετία.

'Εκτη μέρα της Μόστρας και στις πολύ καλές ταινίες, που προβλήθηκαν
στο διαγωνιστικό τμήμα, όπως το <<To the Wonder>> του Μάλικ, <<The
Master>> του Πολ Τόμας Αντερσον και <<Παράδεισος: πίστη>> του Ούλριχ
Ζάιντελ, ταινίες που σίγουρα θα είναι στα φαβορί για ένα από τα μεγάλα
βραβεία του φεστιβάλ, προστέθηκε σήμερα και η γαλλική ταινία <<Μετά τον
Μάη>> του Ολιβιέ Ασαγιάς (<<Κάρλος>>). Η ταινία καταπιάνεται με το
φοιτητικό κίνημα στα χρόνια που ακολούθησαν τον Μάη του '68 για να
καταγράψει τα όνειρα, τους αγώνες αλλά και τις απογοητεύσεις της τότε
νεολαίας στις αρχές της δεκαετίας του '70, μιας περιόδου <<που την
έζησα, γιατί ήταν και δική μου, μια περιόδου συναρπαστικής>>, όπως
ανάφερε ο ίδιος ο Ασαγιάς, <<περιόδου που ο κινηματογράφος φαίνεται να
την έχει βαρεθεί και μόνο με ειρωνεία μπορείς να την αντιμετωπίσεις
σήμερα>>. Σύμφωνα μάλιστα με τον σκηνοθέτη, η ταινία είναι κατά κάποιο
τρόπο συνέχεια της ταινίας του "L'eau froid" του 1994, όπου και
χρησιμοποιεί ξανά δυο από τα ονόματα των τότε πρωταγωνιστών του.
Κεντρικό πρόσωπο στην ιστορία είναι ο Ζιλ, φοιτητής της Σχολής Καλών
Τεχνών, που μπλέκεται στο φοιτητικό κίνημα της τότε εποχής. Ο Ασαγιάς
καταγράφει με τη μαστοριά που τον χαρακτηρίζει, την πορεία του νεαρού
του ήρωα και της παρέας του, με σκηνές έξοχα στημένες, διανθισμένες
διανθισμένες με λεπτή ειρωνεία και σωστά επιλεγμένη μουσική της
περιόδου: από τις συζητήσεις και τις ιδεολογικές διαφορές τους, τις
συγκρούσεις τους με την αστυνομία, τα γκραφίτι στους τοίχους, μέχρι
τις ρομαντικές περιπέτειες του Ζιλ, τη ζωή στα κοινόβια, με τα
ναρκωτικά και το απελυθερωμένο σεξ, τα ταξίδια του, πρώτα στην Ιταλια
(όταν χρειάζεται να κρυφτεί για να γλυτώσει από την αστυνομία) και
αργότερα στο Λονδίνο (όπου αρχίζει να ασχολείται με τον
κινηματογράφο).

Στη νέα του ταινία <<Outrage: Beyond>>, ο Τακέσι Κιτάνο καταπιάνεται με
μια προσχεδιασμένη πονηρά επιχείρηση καταστολής του οργανωμένου
εγκλήματος που θα οδηγήσει σε σύγκρουση δυο πανίσχυες συμμορίες της
γιάκουζα. Εδώ, ο Ιάπωνας σκηνοθέτης συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε
στην προηγούμενη ταινία του <<Outrage>>, θέλοντας, όπως ανάφερε ο ίδιος
<<να ακολουθήσει ένα καινούριο τρόπο για να δώσω μια νέα στροφή στην
αρκετά συνηθισμένη ιστορία του Outrage... Εχοντας αυτό υπόψη, έκανα
μια συνειδητή προσπάθεια να ανατρέψω τα πράγματα και να να πάω ενάντια
σ' αυτό που συνήθως περιμένει κανείς σε μια ταινία>>.

Στην ταινία δεν υπάρχουν καλοί και κακοί, όλα είναι μπερδεμένα. Μια
διεφθαρμένη αστυνομία συνεργάζεται με τον υπόκοσμο και δέχεται
χρήματα, μέλη της γιάκουζα ακολουθούν πιστά τους κανόνες έστω κι αν
αυτοί τους οδηγούν στο χαμό τους, ενώ άλλοι είναι έτοιμοι να προδόσουν
συνεργάτες και φίλους. Ο Κιτάνο γνωρίζει τέλεια το είδος - ας μη
ξεχνάμε πως σ' αυτό έχει φτιάξει μερικές από τις καλύτερες ταινίες
του, από το <<Violent Cop>> μέχρι το βραβευμένο με το Χρυσό Λιοντάρι της
Μόστρας το 1997, <<Hanabi>> - και καταφέρνει πάντα να το ανανεώσει με
τρόπους πρωτότυπους, τόσο στο στήσιμο των βίαιων (συχνά φτάνοντας ως
τα άκρα) σκηνών, διανθισμένων συνήθως με μαύρο χιούμορ, όπως στη σκηνή
που σκοτώνει έναν από τους <<σκληρούς>> της συμμορίας με μπαλάκια του
τένις, όσο και στη δημιουργία του σωστού, γεμάτου σασπένς αλλά και
σωστής ατμόσφαιρας, ρυθμού. Ο ίδιος ξεχωρίζει στο ρόλο του πρώην
μέλους της μαφίας που αποφυλακίζεται από τον πονηρό αστυνόμο για να
παίξει το παιχνίδι του αλλά που τελικά καταφέρνει να ανατρέψει την ολη
προσχεδιασμένη πορεία.

Μικρή έκπληξη στο τμήμα <<Ορίζοντες>> ήταν η ταινία <<Leones>>, πρώτο,
χαμηλού κόστους (στοίχισε μόλις 359.000 ευρώ), έργο της Αργεντινής
Τζασμίν Λόπεζ.

Η ταινία παρακολουθεί μια ομάδα αγοριών και κοριτσιών στην πορεία τους
μέσα σε ένα δάσος προς ένα σπίτι κοντά στη θάλασσα, όπου σκοπεύουν να
περάασουν το Σαββατοκύριακό τους, κάνοντας μπάνιο. Το μεγαλύτερο τμήμα
της ταινίας καταπιάνεται με την πορεία τους αυτή - δοσμένη μ' ένα
αργό, που όμως σε παρασύρει, στιλ, θυμίζοντας τις ταινίες του
Ταϊλανδέζου Απιτσατπόνγκ Βιρασεθακούλ - αρκετά συχνά σιωπηλή, στη
διάρκεια της οποία τα παιδιά φλερτάρουν, χάνονται, επιστρέφουν, χωρίς
να το καταλάβουν στο ίδιο σημείο, με την Λόπεζ να φτιάχνει μια θα
έλεγα κλειστοφοβική - παρόλη την απεραντοσύνη του δάσους - ατμόσφαιρα,
που τονίζεται με τον καλύτερο τρόπο με μια εφιαλτική συχνά μουσική
επιλογή.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία