Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Δοξάστε το μπέϊκον: μία... θρησκεία που συγκεντρώνει 4.000 άτομα !



Πηγή: El Pais

Την ώρα που στην Ευρώπη κορυφώνεται η διαμάχη για την μπούρκα και το μπουρκίνι με θύματα τις περισσότερες φορές τις ίδιες τις γυναίκες, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η έννοια της θρησκείας και της εκκλησίας αντιμετωπίζεται με ένα τρόπο πιό χαλαρό και ολίγον "χιουμοριστικό".

Ο καθένας απολαμβάνει τη μυρωδιά του μπέϊκον. Mπορεί ωστόσο να φαντασθεί κάποιος μία θρησκεία αφιερωμένη σε αυτό?. Η ιδέα μπορεί να ακούγεται αστεία, υπάρχει όμως μία επίσημη εκκλησία για τους άθεους και τους σκεπτικιστές που δοξάζει το “αμερικανικό πρωϊνό” και συγκεκριμένα το μπέϊκον. Η Ενωμένη Εκκλησία του Μπεϊκον (UCB το ακρωνύμιο στα αγγλικά ) ιδρύθηκε το 2010 από τον Τζον Γουάιτσαιντ (John Whiteside) και εδρεύει στο Nevaticano του Λας Βέγκας-γνωστή και ως "αμαρτωλή πόλη", στην Νεβάδα των ΗΠΑ, ως διαμαρτυρία για την καταπολέμηση των διακρίσεων εις βάρος των άθεων. Η εκκλησία αυτή παρωδία συγκεντρώνει περίπου 4.000 οπαδούς οι οποίοι φορούν καμπέλο του μπέιζμπωλ με την επιγραφή: “Δοξάστε το μπεϊκον” . Οι κυριότερες εντολές αυτής της “θρησκείας” προς τους οπαδούς της είναι να αποδέχονται τους άθεους, να διασκεδάζουν, να είναι ενάρετοι, γενναιόδωροι και να υμνούν το μπέϊκον. Μέχρι στιγμής έχουν τελεσθεί πάνω από 600 δωρεάν τελετές γάμων, βαπτίσεων και κηδειών από αυτήν την εκκλησία.

Η πρακτική αυτή βρίσκει γόνιμο έδαφος στις ΗΠΑ, μία χώρα με τεράστια θρησκευτική πολυμορφία όπου πραγματικά βρίθουν τα λεγόμενα “θρησκευτικά σούπερ μάρκετ”. Καθένας μπορεί να “ιδρύσει” μία εκκλησία και να προσελκύσει οπαδούς ακόμα και από μία άλλη εκκλησία, με την πολιτική των δωρεάν παροχών και με το ανάλογο μάρκετινγκ. Φυσικά καλύπτονται και από τον νόμο καθώς αποκομίζουν σχετικά οφέλη, όπως έκπτωση φόρου και δικαίωμα να λαμβάνεις εισφορές.

“ Η αποστολή μας είναι να προωθήσουμε τον σκεπτικισμό, την εκκοσμίκευση και την καταπολέμηση των θρησκευτικών διακρίσεων κατά των άθεων”, οι πιστοί δεν είναι καλύτεροι από τις κοσμικές μή κερδοσκοπικές οργανώσεις", υποστηρίζει ένας από τους “προφήτες” της εκκλησίας, ο Χέδερ Χέντερσον ( Heather Henderson).

Ευπρόσδεκτοι όμως είναι και οι χορτοφάγοι. Η εκκλησία καλεί τους οπαδούς της να ζήσουν τη ζωή τους στο έπακρο, καθώς δεν υπόσχεται κανέναν παράδεισο μετά θάνατον. Η ζωή είναι σύντομη, θέλουμε να διασκεδάσουμε χωρίς τύψεις και ενοχές όσο περισσότερο είμαστε ζωντανοί. Αυτό άλλωστε μας διαφοροποιεί από τις άλλες συμβατικές εκκλησίες, δηλώνει ο “προφήτης” Χέντερσον.

Ενδιαφέρουσα όμως είναι η άποψη για το θέμα αυτό και τις προεκτάσεις που λαμβάνει, του καθηγήτη της Φιλοσοφίας και κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Ινστιτούτο IES Rodriguez Herencia στην επαρχία Θιουδάδ Ρεάλ, στην Ισπανία, Αντρες Θαμόνα (Andres Camona).

“Στα πατερικά κείμενα και στα ευαγγέλια δεν υπάρχει καμμία αναφορά στο γέλιο, στα αστεία, και στη χαρά της ζωής. Κάνουν λόγο μόνο για την αρετή, αποκλείοντας την αίσθηση της ηδονής, την ευχαρίστηση και την ευτυχία, υποστηρίζει ο Θαμόνα. Η ηδονιστική φιλοσοφία του Επίκουρου, συνεχίζει ο ισπανός καθηγητής, καταδικάστηκε από τον Χριστιανισμό, ενώ στην Θεία Κωμωδία του Δάντη οι Επικούρειοι βρίσκονται στην Εκτη Κόλαση, κυριολεκτικά στα Τάρταρα.

Ομως, το γέλιο και το χούμορ, η αποενοχοποίηση και η διασκέδαση στην σύντομη αυτή ζωή, είναι ο τρόπος για να προσελκύσεις οπαδούς. Εάν καταφέρεις να τα προσφέρεις αυτά απλόχερα, τότε έχεις επιτύχει τον στόχο”, λέει ο Θαμόνα.

Τι είναι ακριβώς αυτή η “εκκλησία-παρωδία?”

Η Ενωμένη Εκκλησία του Μπέϊκον δεν είναι η μοναδική περίπτωση τέτοιου είδους εκκλησίας. Αν και δεν απολαμβάνουν το ίδιο νομικό καθεστώς με αυτή, είναι ευρέως διαδομένες παρόμοιες εκκλησίες με τις ονομασίες “ τα Ιπτάμενα σπαγγέτι”, η “Εκκλησία της Ευθανασίας” και η Εκκλησία των Τζεντάι. Ο τζενταϊσμός είναι ένα θρησκευτικό κίνημα εμπνευσμένο από το έπος των ταινιών “Πόλεμος των Αστρων” (The Star Wars) του Τζορτζ Λούκας, η οποία ταινία με τη σειρά της είναι εμπνευσμένη από τον Βουδισμό, τον Ταοϊσμό και τον Σιντοϊσμό. Τα αθεϊστικά αυτά κινήματα "χλευάζουν" όλες τις θρησκείες και τις μεταφυσικές πεποιθήσεις.

Τι συμβαίνει όμως με τις διασημότητες, αναρωτιέται από την πλευρά του ο δημοσιογράφος και συγγραφέας βιβλίων επιστημονικής φαντασίας, Λουίς Αλφόνσο Γκαμέζ, μέλος του Σκεπτικιστών και αρθρογράφος της El Correo του Μπιλμπάο. Αυτοί που έχουν θεοποιήσει τον Ελβις Πρίσλεϊ ή τον Μαραντόνα συναντιούνται μόνο για να φάνε, να πιούνε και περάσουν καλά. Ο φανατισμός αυτών των οπαδών της μουσικής, του αθλητισμού και του κινηματογράφου είναι η ζωντανή απόδειξη οτι χρειαζόμαστε τα είδωλα, θρησκευτικά ή κοσμικά, τα οποία αν και δεν διάγουν και την πιό υποδειγματική ζωή, εμείς τους τα συγχωρούμε όλα. Με βάση αυτό, τίθεται ένα θέμα προς συζήτηση. Να αναλύσουμε δηλαδή, τι είδους κοινωνία δημιουργούμε, λέει ο Γκαμέζ.

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία