Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Δευτέρα 13/8

Ελληνική Αρχαιότητα

Το ελληνιστικό θέατρο του Ακράγαντα «αναδύεται» μέσα από τη σικελική γη



National Geographic Italia,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μετά από αιώνες σιωπής, το ελληνιστικό θέατρο του Ακράγαντα (σημερινό Ακριτζέντο), μιας από τις πλουσιότερες και επιφανέστερες ελληνικές αποικίες της «Μεγάλης Ελλάδας», αναδύεται μέσα από τη σικελική γη. Μάλιστα, όπως εξηγεί άρθρο στην ιστοσελίδα του National Geographic Italia*, πρόκειται για το πιο πρόσφατο αρχαιολογικό «μαργαριτάρι» που βλέπει το φως στη Σικελία, αν και ήταν πάντα εκεί, περιμένοντας τη στιγμή που η σωστή διαίσθηση ενός ερευνητή το εντοπίσει. Παρά το γεγονός ότι υπέστη αλλεπάλληλες λεηλασίες κατά τη διάρκεια των αιώνων για να χτιστεί η νέα πόλη, το μνημείο διατηρεί ακόμα την αρχική του μορφή, αν και ως πολύ πρόσφατα κανείς δεν είχε καταφέρει να το βρει. Σύμφωνα με το ιταλικό άρθρο, ο τελευταίος που προσπάθησε ήταν ο Veronese Pirro Marconi τη δεκαετία του 1920, ο οποίος όμως έκανε ένα πολύ σοβαρό ερμηνευτικό λάθος που τον οδήγησε σε λάθος δρόμο. Κυρίως, όμως, δεν διέθετε γεωραντάρ που θα του επέτρεπε να ερευνήσει το έδαφος σε βάθος. Έτσι η τοποθεσία του θεάτρου παρέμεινε ένα μυστήριο. Μέχρι που το 2016 άρχισε το μεγάλο ... κυνήγι. Μετά από εβδομάδες ενόργανων ερευνών, ευρημάτων, υποθέσεων και παρατηρήσεων, οι αρχαιολόγοι κατέληξαν με βεβαιότητα ότι ένα ασβεστολιθικό ανάχωμα, που δεν έφερε σήμανση και βρισκόταν μερικές εκατοντάδες μέτρα από το Ναό της Ομόνοιας στην Κοιλάδα των Ναών (σ.σ. αρχαιολογικός χώρος στο Ακριτζέντο με δωρικούς ναούς, που έχει κηρυχθεί μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO), ήταν στην πραγματικότητα το αρχαίο θέατρο. Σύμφωνα με το ιταλικό άρθρο, η μόνη γραπτή πηγή για το μνημείο χρονολογείται στα μέσα του 16ου αιώνα όταν ο Δομινικανός μοναχός Tommaso Fazello, δημιουργός του πρώτου «τυπωμένου» βιβλίου για την ιστορία της Σικελίας, έγραψε μετά την επίσκεψή του στο Ακριτζέντο ελάχιστα λόγια για το θέατρο. «Μόλις που ξεχωρίζω τα θεμέλιά του», σημείωνε, ένδειξη ότι την εποχή εκείνη πολλά αρχιτεκτονικά μέλη του είχαν ήδη αφαιρεθεί για να χτιστεί η νέα πόλη. Παρόλα αυτά, τέλη 2017 με αρχές 2018, έγινε κατορθωτό να αναγνωριστούν το άνω μέρος του κοίλου και οι θέσεις των θεατών. Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική πρακτική της ελληνιστικής περιόδου, οι κερκίδες είχαν διαμορφωθεί στα βραχώδη πρανή του λόφου, ενώ το υπόλοιπο μέρος του θεάτρου ήταν κτισμένο με τοίχους που ξεπερνούσαν τα 10 μ., όπως αναφέρεται στο National Geographic Italia.

 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία