Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Οι μισθοί,τα μεροκάματα και οι συντάξεις κατεβαίνουν δραματικά και...

Μόνον η ακρίβεια "ανθεί" στην αγορά



Αθήνα

Στα ύψη έχει εκτοξευθεί το κόστος των βασικών ειδών διατροφής για
ένα μεσαίο ελληνικό νοικοκυριό, τη στιγμή που οι μισθοί και οι
συντάξεις ψαλιδίζονται δραματικά.

Όπως αποδεικνύει πρόσφατη έρευνα του υπουργείου Ανάπτυξης, η χώρα
μας κρατά τα σκήπτρα της ακρίβειας, καθώς τα προϊόντα στα ελληνικά
σούπερ μάρκετ πωλούνται, κατά κανόνα, ακριβότερα από ό,τι σε άλλες
χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έρευνα τιμών σε επτά χώρες της Ε.Ε.
(Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Βουλγαρία και στην
Ελλάδα) κατέδειξε ότι σε 70 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, εκ των
οποίων τα 50 είναι επώνυμα, οι τιμές στη χώρα μας παραμένουν σε υψηλά
επίπεδα, γεγονός που δημιουργεί έντονη ανησυχία για τις συνθήκες, που
επικρατούν στην αγορά.

Από την άλλη πλευρά, η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, όπως
ισχυρίζονται παράγοντες της αγοράς, έχει μειωθεί κατακόρυφα. Τονίζουν
δε ότι διαφαίνεται ήδη η τάση να στρέφονται σε φθηνότερα καταναλωτικά
προϊόντα και να μειώνουν τη μηνιαία δαπάνη για τα ψώνια τους, καθώς,
προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην εκπλήρωση άλλων υποχρεώσεων, όπως η
αποπληρωμή φόρων, δανείων και πιστωτικών καρτών, περιορίζουν τις
αγορές τους, ακόμα και στα είδη πρώτης ανάγκης.

Σύμφωνα με εκπροσώπους καταναλωτικών οργανώσεων, η ακρίβεια, σε
συνδυασμό με την ανασφάλεια, που δημιουργεί η οικονομική κρίση,
οδηγούν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές στην αναζήτηση φθηνότερων
εναλλακτικών λύσεων για το πορτοφόλι τους, όπως είναι τα προϊόντα
ιδιωτικής ετικέτας και τα χύμα προϊόντα.

Βέβαια, και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ δεν έχουν μείνει
απαθείς στα νέα δεδομένα και προχωρούν η μία μετά την άλλη σε
σημαντικές προσφορές, προς διευκόλυνση του καταναλωτικού κοινού.
Ωστόσο, οι καταναλωτικές οργανώσεις εφιστούν την προσοχή στους
καταναλωτές, καθώς, όπως υποστηρίζουν, το κατέβασμα τιμών έχει επέλθει
μετά από μεγάλη αύξηση και οι προσφορές αποτελούν απλώς έξυπνα
τεχνάσματα για την προσέλκυση πελατών.

Λαμβάνοντας υπόψη την ακρίβεια και τις στρεβλώσεις, που
παρατηρούνται στην αγορά, οι εκπρόσωποι καταναλωτικών οργανώσεων
υπογραμμίζουν ότι το καταναλωτικό κοινό πρέπει άμεσα να αφυπνιστεί και
να διεκδικήσει τη μείωση των τιμών σε προϊόντα, που πωλούνται πολύ
ακριβότερα στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ε.Ε.



Ψώνια της ημέρας και φθηνές αγορές

Η ζήτηση για φθηνά προϊόντα αυξάνεται εντυπωσιακά, εν μέσω έντονης
οικονομικής ύφεσης. "Σταδιακά, οι καταναλωτές άλλαξαν τις
καταναλωτικές τους συνήθειες και επιλέγουν πλέον, σε μεγάλο βαθμό,
προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, για να καλύψουν τις ανάγκες τους,
προϊόντα, δηλαδή, που συσκευάζονται από τα σούπερ μάρκετ και έχουν τη
δική τους φίρμα", δηλώνει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου
Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργος Λεχουρίτης.

Παράλληλα, αναφέρει ότι αρκετοί είναι και αυτοί που στρέφονται και
στα χύμα προϊόντα, που είναι φθηνότερα από τα επώνυμα κατά 30% έως
60%.

Την τάση αυτή επιβεβαιώνει ο Γιάννης Σταυρόπουλος, ιδιοκτήτης
παντοπωλείου στην Αγία Παρασκευή. "Τα τελευταία 2-3 χρόνια,
παρατηρείται στροφή του αγοραστικού κοινού στα χύμα προϊόντα", δηλώνει
ο κ. Σταυρόπουλος, αποδίδοντας την καλύτερη τιμή τους, σε
σχέση με τα συσκευασμένα, και στο γεγονός ότι αυτά δεν επιβαρύνονται
με το κόστος της τυποποίησης.

"Αυτό που παρατηρείται είναι ότι ο κόσμος έχει κόψει τις σπατάλες
του παρελθόντος, καθώς πλέον ψωνίζει μικρές ποσότητες κάθε μέρα",
αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σταυρόπουλος, προσθέτοντας ότι οι
καταναλωτές αρχίζουν να ξεφεύγουν από την πλύση εγκεφάλου, που τους
γίνεται από τα σούπερ μάρκετ, και πλέον προχωρούν στην ιεράρχηση των
αναγκών τους και στο σωστό προγραμματισμό των αγορών τους.

Ωστόσο, όπως τονίζει, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα
επιφυλακτικοί και με τα χύμα προϊόντα, καθώς ενδέχεται, σε κάποιες
περιπτώσεις, να είναι νοθευμένα.

Την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού προς τα χύμα προϊόντα
επισημαίνει και η Βασιλική Στάγια, ιδιοκτήτρια παντοπωλείου στους
Αμπελόκηπους. "Είναι γεγονός ότι η κατανάλωση των χύμα προϊόντων
παρουσιάζει ανοδική πορεία, κάτι που δικαιολογείται απόλυτα, εάν
αναλογιστεί κανείς ότι τα χύμα πωλούνται στη μισή τιμή, σε σχέση με τα
επώνυμα και συσκευασμένα προϊόντα", δηλώνει η κ. Στάγια.

"Παρόλα αυτά, ο κόσμος είναι συγκρατημένος στις αγορές του, ακόμα
και αυτοί που ψώνιζαν δύο φορές την εβδομάδα, τώρα έρχονται μία φορά
το δεκαπενθήμερο", αναφέρει χαρακτηριστικά η ίδια, συμπληρώνοντας ότι
αρκετοί καταναλωτές επιλέγουν τα χύμα προϊόντα, καθώς έχουν τη
δυνατότητα να ορίσουν με ακρίβεια την ποσότητα, που επιθυμούν να
αγοράσουν και να επιλέξουν την ποιότητα του προϊόντος, δοκιμάζοντάς
το.

Η κ. Στάγια επισημαίνει ότι οι καταναλωτές ζορίζονται οικονομικά,
γι΄ αυτό το λόγο, έχει αρχίσει να χρησιμοποιεί το παραδοσιακό τεφτέρι
για τη διευκόλυνση των πελατών της στις καθημερινές τους αγορές.



Επικοινωνιακά τρικ οι προσφορές

Το οξύμωρο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ελληνικού Κέντρου
Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ), Βασίλη Λύγκα, είναι ότι από τη μία, συμπιέζονται
προς τα κάτω οι μισθοί και οι συντάξεις των πολιτών και από την άλλη,
οι τιμές των προϊόντων τραβούν την ανηφόρα.

Όπως αναφέρει, οι μειώσεις τιμών, με τη μορφή προσφορών, που, ανά
τακτά χρονικά διαστήματα, διαφημίζουν τα σούπερ μάρκετ, είναι
παραπλανητικές, καθώς, όπως λέει, αυτές ενδέχεται να γίνονται σε
προϊόντα, που προηγουμένως έχει αυξηθεί η τιμή τους.

"Από έρευνες του ΕΛΚΕΚΑ δεν προκύπτουν μειώσεις τιμών", δηλώνει ο
κ. Λύγκας. Απεναντίας, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, από την αρχή
του έτους, έχουν γίνει αυξήσεις κατά 10-15% σε προϊόντα,
υπογραμμίζοντας ότι οι δαπάνες ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού για
διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά κατέγραψαν αύξηση κατά 4%, το
Δεκέμβριο του 2011, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της ανόδου των τιμών αποτελεί το γάλα,
ένα προϊόν ζωτικής σημασίας, που δεν μπορεί να λείπει από το καλάθι
της νοικοκυράς. Όπως αναφέρει η Γενική Διευθύντρια της Ένωσης
Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), Παναγιώτα Καλαποθαράκου, η τιμή
του γάλατος έχει φθάσει πάλι στα επίπεδα των 1,20 έως 1,40 ευρώ από 1
ευρώ, που είχε κατέβει, μετά από ισχυρές πιέσεις.



Εκστρατεία κατά της ακρίβειας

Συντονισμένες δράσεις κατά της ακρίβειας προτείνουν οι εκπρόσωποι
των καταναλωτικών οργανώσεων. "Επιτακτική ανάγκη είναι το καταναλωτικό
κοινό να οργανωθεί στις ενώσεις καταναλωτών, προκειμένου να αυξήσει τη
δύναμή του και να οργανώσει μαζικές κινητοποιήσεις, που θα ασκήσουν
πίεση προς την κατεύθυνση μείωσης των τιμών σε συγκεκριμένα προϊόντα,
που μπαίνουν στο καλάθι της νοικοκυράς", δηλώνει η κ.
Καλαποθαράκου.

Σύμφωνα με την ίδια, επιβάλλεται να ενισχυθεί ο ρόλος της
Επιτροπής Ανταγωνισμού, για να λειτουργήσει ο υγιής ανταγωνισμός στη
χώρα μας. "Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, θα πρέπει να
διενεργούνται, με πιο εντατικούς ρυθμούς, έλεγχοι και να επιβάλλονται
οι προβλεπόμενες κυρώσεις στους κερδοσκόπους για την αντιμετώπιση των
φαινομένων της καρτελοποιημένης αγοράς και των ολιγοπωλίων, που
διαμορφώνουν τις τιμές, κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα να επιβαρύνεται
ο καταναλωτής", όπως τονίζει.

Σε αυτή την προσπάθεια, όπως τονίζει, έχει τη δυνατότητα να
συμβάλει δυναμικά και ο κάθε καταναλωτής ξεχωριστά, με το να μην
αγοράζει τα προϊόντα, στα οποία διαπιστώνει αύξηση της τιμής τους.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΛΚΕΚΑ σχεδιάζει εκστρατεία για μποϊκοτάρισμα
των προϊόντων, που πωλούνται ακριβότερα στη χώρα μας, σε σχέση με τις
υπόλοιπες της Ε.Ε. Με αυτό τον τρόπο, όπως επισημαίνει ο κ. Λύγκας, οι
καταναλωτές μπορούν να διεκδικήσουν τα προϊόντα αυτά να πωλούνται στα
επίπεδα των τιμών των άλλων χωρών της Ε.Ε.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία