|
| | | |
Δεκατέσσερις Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες εκθέτουν στην Αυστρία έργα τους για την κρίση
Βιέννη - (Μεταδίδει ο Δημήτρης Δημητρακούδης)
Τις συνέπειες της κρίσης στην Ελλάδα, από τη δική τους σκοπιά,
αποτυπώνουν δεκατέσσερις Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες, στα έργα τους
που παρουσιάζονται σε έκθεσή τους με τίτλο «Σημείο βρασμού», στη
Βιένη. Τα εγκαίνια της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 12
Αυγούστου, έγιναν στο Μέγαρο Καλλιτεχνών, στο κέντρο
της αυστριακής πρωτεύουσας.
Η έκθεση συγκροτήθηκε ειδικά για την παρουσίασή της στο Μέγαρο
Καλλιτεχνών, στο πλαίσιο της μακρόχρονης, στενής συνεργασίας του με
την ελληνική κίνηση «cheapart» (τέχνη σε προσιτή τιμή), η οποία
ξεκίνησε πριν από 17 χρόνια ως ελληνική ιδέα στην Αθήνα και
εξαπλώνεται στο εξωτερικό και της οποίας μέλη είναι πολλοί από τους 14
καλλιτέχνες της έκθεσης στη Βιένη.
Όπως τονίζουν σε δηλώσεις τους οι δύο επιμελητές
της έκθεσης (που είναι ιδρυτές και συντονιστές της κίνησης
«cheapart»), οι αδελφοί Γιώργος και Δημήτρης Γεωργακόπουλος, λόγω της
κατάστασης κρίσης που επικρατεί, όχι μόνον στην Ελλάδα, αλλά και στην
Ευρώπη και στη Δύση, η θεματική των έργων της έκθεσης περιστρέφεται
γύρω από τα ζητήματα της κοινωνίας, η οποία πλήττεται από την κρίση.
Οι ίδιοι θεωρούν ιδιαίτερα σημαντική τη μακρόχρονη και επιτυχή
συνεργασία, από το 2007, με το Μέγαρο Καλλιτεχνών στη Βιένη, μέσα από
τις εκθέσεις «ARTmART» (2007, 2008, 2010), αλλά και αντίστοιχα στην
Αθήνα με τις εκθέσεις «Σιγά-Σιγά» τον περασμένο Απρίλιο στο Γκάζι,
«Flavors of Austria» (2009), «Austria la vista baby» (2010), «Zaehmung
des Blickes» (2011), που έχουν δημιουργήσει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον
μείγμα καλλιτεχνών και δράσεων το οποίο υπερβαίνει τα σύνορα των δύο
χωρών.
Συγχρόνως εκφράζουν την αισιοδοξία τους πως, παρά την κρίση, η
καλλιτεχνική σκηνή στην Αθήνα γνωρίζει νέα άνθιση, καθώς τα δύο
τελευταία χρόνια εμφανίζονται νέες ομάδες καλλιτεχνών, νέες
πρωτοβουλίες, ενώ εγκαινιάζονται και νέες γκαλερί. Στην έκθεση «Σημείο
βρασμού» στη Βιένη, έργα τους εκθέτουν οι καλλιτέχνες, Ν.
Γιαβρόπουλος, Γ. Γρηγοριάδης, Α. Βούσουρας, Γ. Γκανάς, Θ.
Ζαφειρόπουλος, Ευ. Μαραθάκη Εύα, Κ. Μπασάνος, Δ. Φουτρής, Δ. Χαλάτσης,
Ει. Μπαχλιτζανάκη, Μπ. Καραλής, Α. Σπανουδάκη, Γ. Τσεριώνης, Ολ.
Τοπτσίδου.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|