Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Πέδρο Ολάγια: Ένας Έλληνας «κατ’ επιλογήν»



Θεσσαλονίκη - (Ανταπόκριση Σοφία Παπαδοπούλου)

Είναι Έλληνας «κατ' επιλογήν», αφού αν και γεννήθηκε στην Ισπανία, εδώ και περίπου 28 χρόνια διατηρεί μια έντονη σχέση με την Ελλάδα και ορμώμενος από την αγάπη του γι' αυτή μετοίκησε το 1994 στην Αθήνα με σκοπό να ασχοληθεί με την έρευνα, τη δημιουργία και τη διδασκαλία.

Στο πρόσωπό του, η ελληνική Πολιτεία αναγνώρισε έναν «Πρεσβευτή του Ελληνισμού», τίτλο που τού απένειμε στις 4 Μαρτίου του 2010, σε εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής, για το πολύπλευρο έργο του σε σχέση με τον ελληνικό πολιτισμό.

Ο λόγος για τον γεννημένο το 1966, στο Οβιέδο της Ισπανίας, Πέδρο Ολάγια (Pedro Olalla Gonzalez de la Vega είναι το πλήρες όνομά του), με τις πολλαπλές ιδιότητες - ελληνιστής, καθηγητής φιλολογίας, μεταφραστής, φωτογράφος και κινηματογραφιστής.

Λίγο πριν από μιά ακόμη εκδήλωση προς τιμήν του, εξηγεί το «πώς» και το «γιατί» της σχέσης του με την Ελλάδα, ορίζει την «ταυτότητα» της χώρας μέσα στην κρίση, μας μιλά για το «χρέος» του κόσμου απέναντι στην Ελλάδα και των Ελλήνων απέναντι στη χώρα τους, αλλά και για την κοινή μοίρα Ελλάδας και Ισπανίας.

- Κύριε Ολάγια, γιατί η Ελλάδα; Εννοώ γιατί επιλέξατε την Ελλάδα ως τόπο αλλά και τρόπο ζωής;

Διότι η Ελλάδα, εκτός από μια χώρα, είναι και μια πνευματική πατρίδα. Ως κληρονομιά, ως πρόκληση και ως θέληση. Κάποιοι βιώνουν αυτή την Ελλάδα «εξ αποστάσεως», εγώ όμως ήθελα να το κάνω «επί τόπου», σε συνεχή επαφή με την Ελλάδα του χθες και του σήμερα, με τις πηγές, με τη γλώσσα, με τους ανθρώπους και με τους τόπους.

- Πώς θα ορίζατε την "ταυτότητα" της χώρας σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης - που δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και ηθική, όπως λένε πολλοί;

Ως μια χώρα σε κίνδυνο να διαλυθεί "de facto".

- Έχει άραγε ο υπόλοιπος κόσμος κάποιου είδους χρέος απέναντι στην Ελλάδα, όπως είθισται να λέγεται;

Το «χρέος» που έχει ο Δυτικός πολιτισμός -και, κατ' επέκτασιν, ο πολιτισμός- με την ανθρωπιστική ελληνική παράδοση είναι τεράστιο και δεν θα «εξοφληθεί» ποτέ. Το να λέμε όμως ότι με αυτό μπορούμε να εξοφλήσουμε το σημερινό χρηματο-πιστωτικό «χρέος» είναι κούφια και επικίνδυνη ρητορική. Το πρέπον είναι να διερευνήσουμε εκ βαθέων την προέλευση αυτού του αμφιλεγόμενου χρέους, να αποδείξουμε περί τίνος ακριβώς πρόκειται, να απαιτήσουμε ευθύνες και να το αρνηθούμε στο μέτρο που είναι απεχθές. Τίποτα από όλα αυτά δεν έχει γίνει ακόμα στα σοβαρά.

- Και, τελικά, ποιο χρέος έχουν οι ίδιοι οι σημερινοί Έλληνες απέναντι στην πατρίδα τους και στις επόμενες γενιές;

Να στρατευτούν υπέρ του ανθρώπου εν ονόματι της αξιόλογης πνευματικής κληρονομιάς τους. Πολλά από όσα διακυβεύονται σήμερα είναι στην ουσία «κληροδοτήματα» του ελληνικού πνεύματος: η πολιτική, η ισονομία, η παρρησία, η σεισάχθεια, η παιδεία, η ίδια η δημοκρατία. Και κινδυνεύουν διότι είναι όπλα κατά της αδικίας, της αυθαιρεσίας και του εγωισμού, διότι εξακολουθούν να είναι επαναστατικές διεκδικήσεις.

Κατά την άποψή μου, αν οι Έλληνες του σήμερα καταφέρουν να κινητοποιήσουν άλλους πολίτες της Ευρώπης για να ανατρέψουν από κοινού το σχέδιο εκβιασμού και λεηλασίας που υφίστανται στις μέρες μας όχι μόνο ο λαός και η πατρίδα τους, αυτή η γωνιά του κόσμου θα πραγματοποιήσει, δίχως άλλο, την τελευταία μεγάλη συνεισφορά της στην πρόοδο της ανθρωπότητας. Αν καταφέρουμε αυτό, η ανθρωπότητα θα κάνει ένα βήμα μπροστά• αν δεν το καταφέρουμε, θα κάνει σίγουρα πολλά βήματα πίσω.

- Διαβλέπετε κάποια συγγένεια ανάμεσα στη σύγχρονη Ελλάδα και τη σύγχρονη Ισπανία και πώς θα μπορούσαν να έρθουν πιο κοντά οι δύο χώρες και οι δύο πολιτισμοί;

Η Ελλάδα και η Ισπανία μοιράζονται αυτή τη στιγμή την ίδια μοίρα. Αν και η επίσημη φρασεολογία του establishment της Ισπανίας τα τρία τελευταία χρόνια ήταν να επαναλαμβάνει με αβάσιμη ανακούφιση και περιφρόνηση «Εμείς δεν είμαστε Ελλάδα», τώρα, ενόψει των γεγονότων, αυτή η φρασεολογία δικαιολογείται μόνο λόγω αγνοίας ή συμφεροντολογίας. Μήπως η Ισπανία είναι λιγότερο εξαρτημένη από τις χρηματοπιστωτικές αγορές από ό,τι είναι η Ελλάδα; Δέχεται η κυβέρνησή της λιγότερες πιέσεις από τις de facto εξουσίες; Μεριμνεί περισσότερο η πολιτική της τάξη για το κοινό συμφέρον; Είναι λιγότερο διεφθαρμένη; Είναι πιο δίκαια εκεί η κατανομή του πλούτου; Είναι λιγότερος ο πληθυσμός που πλήττεται εκεί από την ανεργία και την προχειρότητα; Προσανατολίζεται η πολιτική της σε αμιγώς διαφορετική κατεύθυνση; Δεν απειλούνται η εθνική κυριαρχία, η κοινωνική δικαιοσύνη, το δικαίωμα στην εργασία και στην υγεία; Η μήπως αυτές οι κατακτήσεις έχουν εδραιωθεί για πάντα;

Οι συνειδητοποιημένοι πολίτες και των δυο χωρών πρέπει να κινητοποιηθούμε για να επανακτήσουμε την Πολιτική. Διότι οι ελαττωματικές μας δημοκρατίες χρειάζονται επειγόντως βαθιές δομικές αλλαγές, διότι τα προβλήματα που μας πλήττουν χρήζουν πολιτικών λύσεων, και διότι τέτοιες λύσεις και τέτοιες αλλαγές δεν πρόκειται να έρθουν ποτέ από τις κορυφές, καθαρά και ξάστερα επειδή είναι ενάντια στα συμφέροντά τους.

- Θα ήθελα να σας ρωτήσω,επίσης, ποιος θεωρείται πως είναι ο ρόλος αλλά και η θέση του ανθρωπισμού στην οικοδόμηση μιας νέας Ευρώπης;

Για να πετύχουμε την καλύτερη κατανομή της εξουσίας και του πλούτου, που η ανθρωπότητα χρειάζεται επειγόντως, πρέπει να οικοδομήσουμε την κοινωνία πολιτών και να επανακτήσουμε την πολιτική, και αυτοί οι δύο στόχοι δεν θα επιτευχθούν ποτέ δίχως ανθρωπιστικές βάσεις. Ας μην κοροϊδευόμαστε. 

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία