Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η ef αγαπάει το βιβλίο
---------------------------------

«Ανθρώπινη φύση- Για ένα κομμουνισμό του πεπερασμένου» το νέο βιβλίο του καθηγητή Ευτύχη Μπιτσάκη 



Αθήνα - (Ανταπόκριση Κώστας Μαρδάς)

Τίτλος: «Ανθρώπινη φύση». Υπότιτλος: «Για ένα κομμουνισμό του πεπερασμένου». Είναι το καινούργιο βιβλίο του μαρξιστή καθηγητή της Φιλοσοφίας Ευτύχη Μπιτσάκη, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Τόπος. Ο συγγραφέας πραγματεύεται το ιστορικό ερώτημα: Μπορούν να υπάρξουν βιώσιμες σοσιαλιστικές κοινωνίες; Μήπως ο σοσιαλισμός, με την έννοια του έδωσε ο Μαρξ, αντιφάσκει σε σχέση με την εγωιστική φύση του ανθρώπου;

Στη μελέτη αυτή των 243 σελίδων παρουσιάζεται ο τρόπος εισόδου της ανθρώπινης ιστορίας στην ταξική κοινωνία με αφετηρία τις αρχαϊκές κοινότητες μέσω της νομοτελειακής μετεξέλιξης σε δουλεία, φεουδαρχία, καπιταλισμό και σοσιαλισμό. Εξετάζεται ο χαρακτήρας της ανθρώπινης υπόστασης και αναλύονται τα δεδομένα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ανθρώπου με τη βοήθεια της βιολογίας και της ψυχολογίας.

Ο συγγραφέας, αφού κάνει μια διαλεκτική προσέγγιση μεταξύ της θεωρίας και της πράξης στην πορεία των αιώνων και με δεδομένη την κατάρρευση –κατ΄ άλλους «προδοσία»- των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι: Ο άνθρωπος είναι γενετικά κοινωνικό ον, δεν είναι αναλλοίωτη η εγωιστική του φύση, άρα, δεν υφίσταται ανθρωπολογικό εμπόδιο για το σοσιαλισμό, με τη μορφή της ποθητής αταξικής κοινωνίας, όπου δεν θα υπάρχει εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Παρότι ο μαρξισμός φαίνεται να διαψεύδεται με την καταστροφή των σοβιετικού καθεστώτος, ο κόσμος του εικοστού αιώνα άλλαξε χάρη στον μαρξισμό, επιμένει ο μελετητής δείχνοντας το κράτος πρόνοιας, τη γενίκευση της παιδείας, την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, την άνθηση του πολιτισμού υπέρ των εργαζομένων.

«Για να κάνεις σοσιαλισμό χρειάζεσαι ανώτερης ποιότητας ανθρώπους. Αλλά οι επαναστάσεις δεν συμβαίνουν σε συνθήκες ιδεατές. Γίνονται σε συγκεκριμένες συνθήκες στην αστική κοινωνία, όπου κυριαρχεί το… άνθρωπος προς άνθρωπο λύκος. Ο άνθρωπος δεν είναι εκ γενετής λύκος. Διαμορφώνεται ως άνθρωπος αστός ή ως άνθρωπος που αγωνίζεται να γίνει μικροαστός, κατά την έκφραση του Λένιν. Διότι από το θηριοτροφείο του καπιταλισμού βγήκαν εκατομμύρια άνθρωποι που αγωνίστηκαν ή έδωσαν τη ζωή τους για την υπόθεση του κομμουνισμού. Σήμερα, εποχή αντεπανάστασης, κρίσης και ηθικού μηδενισμού, άνθρωποι και κόμματα αγωνίζονται για το ξεπέρασμα της κρίσης και για τον σοσιαλισμό. Αλλά… «εμείς οι θνητοί βιαζόμαστε!».

Χωρίς να αφίσταται από τη πίστη του υπέρ της μαρξιστικής θεωρίας ο Ευτύχης Μπιτσάκης ακτινογραφεί την σοβιετική κατάρρευση με την οπτική της Γερμανίδας επαναστάτριας και δημοκράτισσας Ρόζας Λούξεμπουργκ επικαλούμενος το ρηθέν της «Η ελευθερία νοείται πάντα ελευθερία για κείνον που σκέπτεται διαφορετικά». Θέτοντας λοιπόν το μέγα ερώτημα για τα αίτια της πτώσης απαντά: «Ο συγκεντρωτισμός, η ιεραρχία, ο μαρασμός της δημοκρατίας, ο αυταρχισμός και η τρομοκρατία, πάντα στο όνομα του σοσιαλισμού, αντιστοιχούσαν σε ήττες της εργατικής τάξης. Εξαιτίας του λιμού οξύνθηκε η αντίθεση χωρικών και προλεταριάτου των πόλεων και η επί Στάλιν βίαιη κολεκτιβοποίηση ήταν τα αίτια νέων καταστροφών, νέων αντιθέσεων και νέων ανθρώπινων τραγωδιών».

Προχωρεί ακόμη πιο πέρα υπογραμμίζοντας πως «οι εσωτερικές αντιθέσεις λύνονταν με τη μέθοδο της αστυνομίας- μυστικής και φανερής- ενώ η τρομοκρατία, η αντιμετώπιση της αντίθετης γνώμης ως εχθρικής, οι φυλακές, τα γκούλαγκ, τα ψυχιατρεία και τα εκτελεστικά αποσπάσματα, εκτός από τις ανθρώπινες τραγωδίες, υπονόμευσαν την ενοποίηση της σοβιετικής κοινωνίας και την πορεία προς τον κομμουνισμό».(Σελίδες 191- 192). Για να καταλήξει: «Στα ερείπια του σοσιαλισμού φύτρωσε ήδη το καθεστώς της μαφίας».

Στο ερώτημα γιατί οι σοβιετικοί πολίτες δεν υπερασπίσθηκαν το κράτος τους, παρά το άφησαν να οδηγηθεί σε ένα μαφιόζικο καπιταλισμό εξηγεί: «Δεν είχαν λόγο να υπερασπισθούν αυτό που θεωρούσαν ξένο και, ως ένα βαθμό, εχθρικό».

Όχι, δεν κατέρρευσε ο κομμουνισμός, αφού αυτό που κατέρρευσε δεν ήταν κομμουνισμός, λέει ο συγγραφέας, παραμένοντας πιστός στην ελπίδα ότι το οραματικό αυτό σύστημα είναι η μόνη διέξοδος από τη σημερινή καπιταλιστική βαρβαρότητα. Η σημερινή κρίση- καταλήγει- είναι η μαρτυρία ότι ο καπιταλισμός αποτελεί κίνδυνο για την ανθρωπότητα. «Σε μας εναπόκειται να κάνουμε, με τους αγώνες μας, αξιοβίωτη τη ζωή στον πλανήτη, που του δίνει ζωή ένας μέτριος Ήλιος, με πεπερασμένη- και αυτός – διάρκεια».

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία