Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Το καλοκαίρι είναι εδώ.Τι να διαβάσουμε;



Αθήνα - (Ανταπόκριση Β.Χατζηβασιλείου)

Τι βιβλία να διαβάσουμε για το καλοκαίρι; Η πρόσφατη ελληνική λογοτεχνική παραγωγή διαθέτει μια ευρεία γκάμα επιλογών. Αν δεν έχουμε κουραστεί να ακούμε καθημερινά και από τους πάντες για την κρίση, κι αν θέλουμε να διαπιστώσουμε με ποιους ακριβώς τρόπους καταγράφουν τα πράγματα που όλοι ζούμε καθημερινά οι Έλληνες συγγραφείς, μπορούμε καταρχάς να δούμε πώς συμβαίνει κάτι τέτοιο εκτός Ελλάδος. Στο μυθιστόρημά της «Το πρόσωπο του ουρανού» (εκδόσεις Πατάκη, σελ.360) η Δήμητρα Κολλιάκου, που είναι εγκατεστημένη στη Γαλλία, μιλάει για την κρίση στη Μεγάλη Βρετανία, όπως θα την υπομείνουν ένας 'Αγγλος πανεπιστημιακός και η Ελληνίδα γυναίκα του (δασκάλα ελληνικών), οι οποίοι θα πρέπει να αντιμετωπίσουν μαζί με τα κοινωνικά και επαγγελματικά τους αδιέξοδα και ένα ακανθώδες οικογενειακό πρόβλημα. Για την κρίση εντός Ελλάδος θα κάνει λόγο ο Θανάσης Χειμωνάς στο μυθιστόρημά του «Ζούμε τις τελευταίες μας ημέρες» (εκδόσεις Πατάκη, σελ. 121). Η κρίση θα μεταφραστεί εν προκειμένω σε προσωπική και σε υπαρξιακή παράλυση, με παντελώς άδηλες προοπτικές για το παρόν και το μέλλον των ηρώων. Στην κρίση αναφέρεται και η Μαρία Κουγιουμτζή με το μυθιστόρημά της «Κι αν δεν ξημερώσει;» (εκδόσεις Καστανιώτη, σελ. 263), όπου και μια επίφοβη αλληγορία για την αδιαφάνεια της πολιτικής εξουσίας. Την κρίση απεικονίζει υπό μια έννοια και ο Δημήτρης Νόλλας με το μυθιστόρημά του «Το ταξίδι στην Ελλάδα» (εκδόσεις Ίκαρος, σελ. 184), όπου οι ρίζες της ανάγονται στην πολιτική παθολογία της δεκαετίας του 1960, αλλά και στον Εμφύλιο.

Τα μυθιστορήματα της Έλενας Χουζούρη «Δυο φορές αθώα» (εκδόσεις Κέδρος, σελ. 228), του Νίκου Δαββέτα «Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη» (εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 217) και της Βασιλικής Ηλιοπούλου «Η άσκηση του Ροτ» (εκδόσεις Πατάκη, σελ. 219) θα μας πάνε πέρα από την κρίση, ταξιδεύοντας στο ιστορικό παρελθόν. Η Χουζούρη θα φτάσει μέχρι τους Έλληνες πολιτικούς πρόσφυγες της Τασκένδης για να δείξει πώς τα παιδιά τους έμειναν στο τέλος χωρίς πατρίδα (ξένοι στη σοβιετική Τασκένδη και ακολούθως ξένοι και στη σημερινή Ελλάδα). Ο Δαββέτας θα ανατρέξει στη δίκη και την εκτέλεση του Νίκου Μπελογιάννη, όπως και στη γενιά του Μάη του 1968, για να περιγράψει τον τρόπο με τον οποίο απώλεσαν αμφότερες τα ιδανικά τους. Τέλος, η Ηλιοπούλου θα επιστρέψει στον Εμφύλιο και στα παιχνίδια τα οποία μπορεί να παίξει η μνήμη με τους επιγόνους των πρωταγωνιστών του. Στην Ιστορία θα περιπλανηθεί και η Ντορίνα Παπαλιού με το μυθιστόρημά της «Το απαραίτητο φως» (εκδόσεις Ίκαρος, σελ. 628), στο οποίο θα φουντώσει ο αγώνας Ελλήνων και Βρετανών κατά του ναζισμού, αλλά και ο έρωτας μιας πρωτοποριακής ζωγράφου για έναν ήρωα της Αντίστασης.

Λογοτεχνία, όμως, δεν είναι μόνο η κρίση και η πολιτική ή η Ιστορία, αλλά και οι μικρές και αφανείς ιστορίες μέσα από τις οποίες θα αναδειχθεί ένας αμιγώς ατομικός κόσμος. Εδώ ανήκουν τα μυθιστορήματα του Μιχάλη Μοδινού «Άγρια Δύση. Μια ερωτική ιστορία» (εκδόσεις Καστανιώτη, σελ. 448) και της Λουκίας Δέρβη ”Group therapy” (εκδόσεις Μελάνι, σελ. 209 ). Ο Μοδινός θα εξιστορήσει τον έρωτα ανάμεσα σε μιαν Αμερικανίδα ελληνικής καταγωγής κι έναν έλληνα συγγραφέα το καλοκαίρι της πτώσης της δικτατορίας των συνταγματαρχών ενώ η Δέρβη θα οδηγήσει τέσσερις εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους γυναίκες στο να ανακαλύψουν ποιον ακριβώς ρόλο καλείται να παίξει ο έρωτας στην καθημερινότητά τους.

Ο κύκλος κλείνει με τέσσερα ακόμα βιβλία: τα μυθιστορήματα του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη «Το ελάχιστο ίχνος» (εκδόσεις Το Ροδακιό, σελ. 323) και του Βασίλη Αλεξάκη «Ο μικρός Έλληνας» (εκδόσεις Εξάντας, σελ. 309), τα οποία θα συμπληρώσουν οι συλλογές διηγημάτων του Τάσου Γουδέλη «Το ωραίο ατύχημα» (εκδόσεις Κέδρος, σελ. 221) και του Πάνου Τσίρου «Δεν είν’ έτσι;» (εκδόσεις Μικρή Άρκτος, σελ. 91). Και οι τέσσερις πεζογράφοι έχουν ως θέμα τους την ίδια τη λογοτεχνία. Ο Χατζηγιαννίδης διαλέγει για πρωταγωνιστή έναν ηθοποιό που πεθαίνει επί σκηνής μαζί με τον ήρωα τον οποίο υποδύεται, θέτοντας επί τάπητος το ζήτημα της λογοτεχνικής αλήθειας και της αληθοφάνειας. Ο Αλεξάκης θα ζωντανέψει εκ νέου τους λογοτεχνικούς ήρωες που έθρεψαν τη φαντασία της παιδικής και της εφηβικής του ηλικίας. Ο Γουδέλης θα διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους εισχωρεί η πραγματικότητα στη συνείδηση του συγγραφέα, για να αποτυπωθεί εν συνεχεία στη γραφή του. Όσο για τον Τσίρο, θα υπονομεύσει τα ρεαλιστικά του πρόσωπα με μιαν εντελώς απροσδόκητη μέθοδο, δημιουργώντας μια σειρά εκρηκτικών καταστάσεων. 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία