Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




«Η μουσική μπορεί νʼ αλλάξει τον κόσμο» εκτιμά ο Πάνος Καράν



Αθήνα - (Ανταπόκριση Ν.Μπακοπούλου)

«H δύναμη της κλασικής μουσικής είναι τέτοια, που μπορεί να κάνει ιερόδουλες στη Σιέρα Λεόνε να χορεύουν θεαματικά Τσαϊκόφσκι, φυλακισμένους να κάνουν μίνι «εξέγερση» χτυπώντας τα πόδια τους στον ρυθμό του Χέντελ και τυφλά παιδιά να προκαλούν πανδαιμόνιο, ακούγοντας Σοπέν, ίσως επειδή κανένας δεν τους είπε ότι δεν μπορούν».

Στην ερώτηση «αν η μουσική μπορεί να αλλάξει τον κόσμο» ο Πάνος Καράν είναι ο πιο κατάλληλος να μας απαντήσει. Γεννημένος μουσικός και θεωρώντας το κλαβιέ του πιάνου προέκταση των χεριών του, ο Πάνος Καράν ξεκίνησε να μαθαίνει πιάνο σε ηλικία 7 ετών, για να «χτίσει» μία καριέρα γεμάτη από διακρίσεις, την ηχογράφηση ενός εξαίρετου δίσκου με συνθέσεις Ραχμάνινοφ, και εμφανίσεις σε σημαντικές αίθουσες ανά τον κόσμο.

Είναι μόλις 31 ετών. Νέος, ταλαντούχος και παθιασμένος με τη μουσική. Αλλά όχι μόνο με αυτήν. Με το αίσθημα του ανικανοποίητου να τον ακολουθεί σε όλη του τη διαδρομή ο Πάνος ήθελε να κάνει ένα βήμα παραπέρα και να αφήσει το δικό του ιδιαίτερο αποτύπωμα στον κόσμο.

Με τη σεμνότητα του αληθινού καλλιτέχνη, ξεκίνησε το 2011 και ίδρυσε τον μη-κερδοσκοπικό οργανισμό «Keys of Change». Στόχος του είναι να μαθαίνει μουσική σε παιδιά απομονωμένων περιοχών όπως αυτές του Αμαζονίου, της Ουγκάντας, της Σιέρα Λεόνε και της Ιαπωνίας. Ταξιδεύει λοιπόν μαζί με τη μουσική του για να αλλάξει τον κόσμο μέσα από νότες. Σε αυτές τις ταλαιπωρημένες, από τη φύση και από τον ανθρώπινο παράγοντα, περιοχές ο Πάνος καταφέρνει να βγάλει στην επιφάνεια συναισθήματα χαράς, λύπης και ελπίδας στο κοινό που μαζεύεται γύρω από το πιάνο του για να τον ακούσει.

Ο νεαρός μουσικός βρέθηκε στη σκηνή του φετινού Tedx Athens, το οποίο έχει θέμα «Αχαρτογράφητα Νερά» και μίλησε για την «τέχνη της εύρεσης νέου ακροατηρίου» και για τις δικές του «αχαρτογράφητες» εμπειρίες παίζοντας μουσική για ανθρώπους και κυρίως παιδιά σε όλο τον κόσμο που στερούνται βασικών αγαθών και δικαιωμάτων.

«Όλα ξεκίνησαν από μία εσωτερική κρίση δικιά μου. Δεν ήξερα καν αν ήθελα να συνεχίσω να παίζω μουσική. Είχα την τύχη να παίξω σε μεγάλες αίθουσες συναυλιών. Και μετά αποφάσισα πως αυτό δεν ήταν αρκετό, ήθελα να βρω κάτι άλλο, σαν όλα τα όνειρα που είχα μέχρι εκείνη την στιγμή να ήταν μια στατική φωτογραφία και δεν με ικανοποιούσαν. Ξεκίνησα με ένα ηλεκτρικό πιάνο για τον Αμαζόνιο με σκοπό να βρω ένα καινούριο ακροατήριο» λέει μιλώντας  ο Πάνος Καράν για να προσθέσει :

«Ήθελα να διαψεύσω τα κλισέ που θέλουν το συγκεκριμένο είδος να απευθύνεται σε λίγους. Η κλασική μουσική μπορεί να ακουστεί με την ίδια ευκολία τόσο στις όχθες του Αμαζονίου και τις φτωχογειτονιές της Σιέρα Λεόνε, όσο και στη σκηνή του Carnegie Hall και του Μεγάρου Μουσικής. Είναι ένας από τους πιο απλούς αλλά ταυτόχρονα ένας από τους πιο ισχυρούς τρόπους για να φέρεις κοντά ανθρώπους από όλον τον κόσμο χτίζοντας γέφυρες ειρήνης και δημιουργώντας υποδομές για θετικές κοινωνικές αλλαγές».

Με μόνο μέσο τη μουσική, το «Keys of Change» προσπαθεί να αναπτύξει δυο βασικές δυνάμεις της ανθρώπινης φύσης, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα γιατί όπως λέει και ο πιανίστας και ιδρυτής του, «όταν δεν μπορούμε να έχουμε έναν καλύτερο κόσμο, οφείλουμε να τον φανταστούμε».

Η εν λόγω ομάδα πραγματοποιεί αποστολές που εκτείνονται σε κάθε άκρη της γης. Μετρώντας μόλις δύο χρόνια ζωής έχουν καταφέρει να υλοποιήσουν τουλάχιστον οκτώ παρόμοια πρότζεκτ και με ενδιάμεσο κρίκο τη μουσική να συνομιλήσουν και να επικοινωνήσουν με ανθρώπους που συναντούσαν για πρώτη φορά.

Σύμφωνα με το νεαρό μουσικό, σε κάθε μέρος οι αντιδράσεις του κόσμου είναι διαφορετικές: «Στον Αμαζόνιο αυτό που μου έμεινε ουσιαστικά ήταν η αποδοχή, γιατί πήγα σε μέρη που είναι σχετικά ʽ'κλειστά'' σε ξένους και έπρεπε να την κερδίσω. Όχι μόνο εγώ, αλλά και η μουσική που έπαιζα. Στη Σιέρα Λεόνε είδα ότι η μουσική μπορεί να δώσει απίστευτη χαρά σε ανθρώπους που είχαν ζήσει φρικιαστικές καταστάσεις για χρόνια. Στην Ιαπωνία ότι η μουσική μπορεί να δώσει ελπίδα και στήριγμα σε στιγμές βαθύτατης κρίσης και στην Ινδία ότι ακόμα και σε μέρη απίστευτης φτώχιας οι άνθρωποι μπορεί να είναι ευτυχισμένοι».

Στην Ιαπωνία, όπως λέει ο ίδιος, η ανάγκη του ήταν να μοιραστεί μουσική με ανθρώπους που είχαν πληγεί από το σεισμό και το τσουνάμι. Εκεί, συνάντησε το πιο συγκλονιστικό κοινό της ζωής του. «Γνώρισα ανθρώπους που είχαν επιβιώσει από κάτι τραγικό και είχαν όλοι μια ιστορία να διηγηθούν. Υπήρξε ένας κύριος ο οποίος μετά από ένα αυτοσχέδιο ρεσιτάλ στον καταυλισμό ήρθε με δάκρυα στα μάτια, με αγκάλιασε πολύ θερμά και μου είπε : «ευχαριστούμε που μας σκεφτήκατε σε αυτή τη δύσκολη περίοδο». Όταν έφευγα έμαθα από τον υπεύθυνο του καταυλισμού πως ο άνθρωπος αυτός είχε χάσει την οικογένειά του πριν από έξι μήνες στην καταστροφή και δεν είχε μιλήσει σε κανέναν από τότε. Ήταν η πρώτη φορά που άκουγαν τη φωνή του».

Πόσο δύσκολο είναι να διοργανώνει συναυλίες στην άκρη του κόσμου; «Οι συνθήκες είναι κάθε φορά διαφορετικές. Στον Αμαζόνιο για παράδειγμα δεν υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα και τηλεπικοινωνίες, κάτι που καθιστά το όλο εγχείρημα μία πρόκληση. Από την άλλη άμα έχεις όρεξη να μοιραστείς κάτι, πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι που θα θέλουν να το μοιραστούν μαζί σου», απαντά .

Για το μέλλον, ο Πάνος Καράν προγραμματίζει μία νέα αποστολή στη Σιέρα Λεόνε με στόχο να βοηθήσει τοπικούς μουσικούς να πηγαίνουν σε παραγκούπολεις για να παίξουν και να διδάσκουν μουσική. Στα άμεσα σχέδια του πάντως είναι και ένα πρότζεκτ στην Ελλάδα, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει και παίζει μαζί και με άλλους μουσικούς σε χώρους που φιλοξενούνται ηλικιωμένοι.

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία