Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ελληνικά μυθιστορήματα για το καλοκαίρι: Από τα εσωτερικά ταξίδια στις πληγές της ιστορίας



Αθήνα - (Ανταπόκριση Β.Χατζηβασιλείου)

Οι σοβαρές οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες εκδότες δεν έχουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, περιοριστικές επιπτώσεις στο μέγεθος της μυθιστορηματικής παραγωγής, η οποία συνεχίζεται με απρόσκοπτους ρυθμούς. Μοιάζει μάλιστα φέτος οι συγγραφείς να μη διακατέχονται από το άγχος ότι θα πρέπει να προλάβουν τα γεγονότα και να καταγράψουν όπως-όπως διάφορες όψεις της κρίσης, όπως συνέβη σε αρκετές περιπτώσεις κατά τη διάρκεια της προηγούμενης τριετίας. Παράδειγμα, για να ξεκινήσουμε την καλοκαιρινή μας περιήγηση, το καινούργιο μυθιστόρημα του Στρατή Χαβιαρά, που υπό τον τίτλο Άχνα (εκδόσεις Κέδρος), επιχειρεί ένα εσωτερικό ταξίδι, μια διαδρομή στο άβατο της ατομικής ύπαρξης, όπου τα πάντα μοιάζουν ρευστά και υπό αίρεση. Πιασμένος από το δόκανο του έρωτα, ο ήρωας θα χρειαστεί να έλθει ξανά και ξανά αντιμέτωπος με τον εαυτό του μέχρι να κατακτήσει την καινούργια του ταυτότητα.

Και το μυθιστόρημα της Αμάντας Μιχαλοπούλου, όμως, που έχει τον τίτλο Η γυναίκα του Θεού (εκδόσεις Καστανιώτη), είναι μια διερεύνηση του φύλου και της ταυτότητας: η πρωταγωνίστρια έχει παντρευτεί (ή νομίζει πως έχει παντρευτεί) τον Θεό και εκείνο που εξιστορεί είναι η εμπειρία της συμβίωσης με ένα πρόσωπο υπεράνω πάσης υποψίας. Έχει, ωστόσο, όντως το πάνω χέρι ο Θεός στον δεσμό του με ένα φθαρτό πλάσμα, όπως η ηρωίδα της Μιχαλοπούλου; Τίποτε δεν είναι σίγουρο και όπως θα αποδειχθεί από την εξέλιξη της δράσης, η συμβία του είναι ικανή για όλα: μεταξύ των άλλων και να διεκδικήσει, κερδίζοντάς την πέρα για πέρα, την ελευθερία της.

Εσωτερική είναι η γραμμή την οποία ακολουθεί και ο ποιητής Χάρης Βλαβιανός στο σύντομο αλλά εξαιρετικά πυκνό μυθιστόρημά του Αίμα νερό (εκδόσεις Πατάκη), όπου και μια σπαρακτική αυτοβιογραφική αφήγηση, με τον πρωταγωνιστή να μιλάει για τα δύσκολα χρόνια της παιδικής του ηλικίας και τη μάταιη προσπάθειά του να επικοινωνήσει με τον πατέρα του.

Πέρα, όμως, από τα μυθιστορήματα της εσωτερικής περιπλάνησης, η πρόσφατη παραγωγή δείχνει το σταθερό ενδιαφέρον των Ελλήνων συγγραφέων για το δίδυμο της πολιτικής και της Ιστορίας, το οποίο δεν συνδέεται κατ΄ανάγκην με τα φαινόμενα της κρίσης. Στο μεταθανάτιο μυθιστόρημά του Η αναχώρηση (εκδόσεις Μεταίχμιο), το οποίο έχει ήδη καταγράψει σημαντική κυκλοφοριακή επιτυχία, ο Νίκος Θέμελης, που έφυγε από τη ζωή προ τριετίας, καταγίνεται με το βάρος του ιστορικού παρελθόντος σε μια χώρα η οποία δεν κατόρθωσε ποτέ να εναρμονίσει το κοινωνικοπολιτικό της σύστημα με τη διαφάνεια και τον ορθό λόγο: από τον Αγώνα του 1821 μέχρι την εποχή της χούντας και τη μεταπολίτευση, η ελληνική κοινωνία θα υπαναχωρήσει κατ΄επανάληψη στην αντίδραση και τον συντηρητισμό, παραμένοντας εγκλωβισμένη στο πνεύμα των τοπικών ανταγωνισμών και των στενώς εννοουμένων συμφερόντων της.

Στρέφοντας το βλέμμα της στην Ιστορία, η Μάρω Δούκα θα ολοκληρώσει με το Έλα να πούμε ψέματα (εκδόσεις Πατάκη) τη μυθιστορηματική τριλογία που εγκαινιάστηκε με τους Αθώους και φταίχτες και συνεχίστηκε με Το δίκιο είναι ζόρικο πολύ. Η μυθιστοριογράφος θα κάνει λόγο όχι μόνο για τον Εμφύλιο, αλλά και για τις πολιτικές πληγές της εποχής μας (από τις διαδηλώσεις στην Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Χρυσή Αυγή), οι οποίες θα ανασύρουν ολοζώντανα στην επιφάνεια τα αλλοτινά τραύματα, υποδεικνύοντας την αδυναμία επούλωσής τους.

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία