Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Μια πανεπιστημιακή μελέτη για τον λαϊκό συνθέτη

«Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936- 1983)»



Αθήνα - (Ανταπόκριση Κώστας Μαρδάς)

Θέμα πανεπιστημιακής διατριβής έγινε ο Βασίλης Τσιτσάνης. Ο Νίκος Ουρδουλίδης, που σπούδασε στο πανεπιστήμιο Λιτς της Αγγλίας, με διδακτορικό στη Λαϊκή Μουσικολογία, με μεταπτυχιακό στο Κλασικό Τραγούδι, πτυχιούχος της Μουσικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθηγητής πιάνου στο ΤΕΙ Ηπείρου, κυκλοφόρησε σε βιβλίο τη διπλωματική του εργασία από τις εκδόσεις Ιανός με τίτλο «Η δισκογραφική καριέρα του Βασίλη Τσιτσάνη (1936-1983)». Η επιμέλεια είναι του Κώστα Βλησίδη.

Όπως γράφει στον πρόλογο  ο Γιώργος Νταλάρας: «Ήταν μια προσδοκία χρόνων, διότι ελάχιστες προσπάθειες επιστημονικής και μουσικολογικής αποτίμησης του λαϊκού τραγουδιού, και ιδιαίτερα του ρεμπέτικου, έχουν γίνει, αφού συνήθως αρκούμαστε στις βιογραφίες των μεγάλων λαϊκών συνθετών και σε χαρακτηρισμούς: υπέροχος, μοναδικός, καταπληκτικός». Και συνεχίζει: «Ο Βασίλης Τσιτσάνης πολυγραφότατος, με 550 ηχογραφήσεις στο ενεργητικό του, δημιούργησε το νέο σώμα του λαϊκού τραγουδιού που συντρόφευσε στη δύσκολη ζωή του έναν ολόκληρο λαό».

Ο επιμελητής επισημαίνει ότι στη μουσικολογική αυτή έρευνα ο ερευνητής- μουσικός και ο ίδιος- έχει καταρτίσει μια αναλυτική δισκογραφία του Τσιτσάνη με όλα τα απαραίτητα συνοδευτικά στοιχεία, ονομάζοντάς το «Ηλεκτρονική Βάση Δεδομένων Τσιτσάνης», κάτι που γίνεται για πρώτη φορά. Τονίζει ότι η μελέτη αναδεικνύει την συνθετική τεχνική, την τεχνοτροπία και το «τσιτσανέικο» ύφος, καθώς καταγράφει τις διαχρονικές αλλαγές στη δομή των τραγουδιών, στα όργανα, στο ηχόχρωμα, στο ρυθμό, και στους δρόμους-κλίμακες φωτίζοντας το στυλ Τσιτσάνη με την ιδιαίτερη συνοδευτική τεχνική της ορχήστρας του και τον τρόπο ηχοληψίας.

Πρόκειται για 308 σελίδες ,από μετάφραση στα αγγλικά, που συνδυάζει το πάρκο με την λαϊκότητα. Στο πρώτο κεφάλαιο παρουσιάζεται το σκεπτικό και η μεθοδολογία της έρευνας, το μουσικό υπόβαθρο του συγγραφέα, το βιογραφικό, ιστορικό και πολιτιστικό περιβάλλον του Τσιτσάνη, ο οποίος γεννήθηκε στα Τρίκαλα στις 18 Ιανουαρίου του 1925 και πολύ νέος, πριν πιάσει στα χέρια του το μπουζούκι, παιδί ακόμη, έπαιζε μαντολίνο και βιολί. Στο δεύτερο κεφάλαιο ο συγγραφέας εξετάζει την εξέλιξη των σπουδών στη λαϊκή μουσικολογία και ρεμπετολογία. Στο τρίτο κεφάλαιο ασχολείται με τις ιστορικές ηχογραφήσεις, εντοπίζοντας προβληματικές ερμηνείες που έχουν εμφιλοχωρήσει σε πολλά δημοσιευμένα έργα Ελλήνων θαυμαστών του είδους, εστιάζοντας το πρόβλημα που υπάρχει γύρω από την αξιοπιστία των πηγών. Στο τέταρτο και πέμπτο κεφάλαιο καταπιάνεται με τους ελληνικούς λαϊκούς δρόμους, ώστε να κατανοηθεί η συνθετική τεχνοτροπία του Τσιτσάνη, συγκρίνοντας τους δρόμους με το τουρκικό σύστημα των μακάμ, αλλά και τα βυζαντινά και αρχαιοελληνικά τροπικά συστήματα. Στο έκτο και έβδομο κεφάλαιο πραγματεύεται, με επιλεγμένα παραδείγματα, τους δρόμους ματζόρε, χιτζάζ, χιτζασκιάρ, ουσάκ, χουζάμ και σεγκιά. Στο τελευταίο κεφάλαιο καταθέτει τα συμπεράσματα της έρευνάς του, περιγράφοντας πως ο μεγάλος συνθέτης συνέβαλε στο ταξίδι του ρεμπέτικου προς το λαϊκό και τον αντίκτυπο της μουσικής του τότε και σήμερα.

Το βιβλίο τεκμηριώνεται με ένα παράρτημα από φωτογραφίες, γραφήματα, πίνακες, παρτιτούρες, καταλόγους, κωδικούς, ονόματα στιχουργών, ημερομηνίες ηχογράφησης, ετικέτες, ονόματα τραγουδιστών, ονόματα μουσικών, διάρκεια τραγουδιών, και εξαντλητική βιογραφία, καθώς και ένα ευρετήριο όρων και ονομάτων. Μιλάμε για επιστήμη απέναντι στο μπουζούκι όπως το οδήγησε από την ανατολή στη δύση ο μεγάλος τρικαλινός.

Τελικά, ο εκδυτικισμός του ρεμπέτικου είναι η σημαντικότερη συμβολή του Τσιτσάνη και αυτό, κατά τον πανεπιστημιακό συγγραφέα, τεκμηριώνεται από τα εξής τρία χαρακτηριστικά: 1) Το στυλ της καντάδας, για την οποία γίνονται αρκετές αναφορές στη διατριβή, 2) Ο νέος ρόλος που αποδίδεται στις φωνές, καθώς και οι νέοι συνδυασμοί τους και, 3) η πλουσιότερη συγχορδιακή αρμονία, την οποία εισήγαγε στο πρώτο μεταπολεμικό ρεπερτόριό του που κατά βάση προκλήθηκε από τις πιο σύνθετες και εκλεπτυσμένες μελωδίες των τραγουδιών του.

Ένα βιβλίο επιστήμης για τον εθνικό Τσιτσάνη.


 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία