Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ… ΠΕΤΑΕΙ ΣΤ' ΑΣΤΡΑ

(γράφει η δημοσιογράφος Μαργαρίτα Ικαρίου)



Aθήνα

Ένα απείθαρχο μαύρο τσουλούφι, παίζει κρυφτό με το θάνατο. Το κύμα, σαν το άμνιο, νανουρίζει το μικρό κορμάκι που ανάσα, δεν έχει πια. Το κλικ της μηχανής. Τα άφωτα μάτια. Η εμβρυακή στάση. Δυο παπουτσάκια βυθισμένα στην άμμο. Η αποτύπωση ενός χρονικού απελπισίας, φυγής, εξαναγκασμού και εξαπάτησης, εκμετάλλευσης, αισχρής συναλλαγής, στυγνής δολοφονίας. Σπασμένοι ανάπαιστοι από γυαλί κοφτερό-σαν τις χατζάρες των Τζιχαντιστών και την αναλγησία της «πολιτισμένης» Ευρώπης.

«Αεί μνήσθητε των εν τοις πολέμοις παραλόγων» (Θουκυδίδης). Κάθε μέρα, κάθε βράδυ, κάθε ξημέρωμα, ενδημεί ο πόλεμος και η προσφυγιά στις εστίες μας. Χτυπά την πόρτα μας, ξαγρυπνά στην αυλή μας, ξεβράζεται στις απόκρημνες ακτές, σκαρφαλώνει απελπισμένα στα κοφτερά βράχια. Γαντζώνεται σαν πεταλίδα στο γλιστερό προσωπείο της «διαχείρισης» του μεταναστευτικού και αποκαλύπτει πως πίσω του, κρύβεται η γενεσιουργός των πολέμων αιτία: Το κέρδος.

Ο πλούτος που χρειάζεται, πότε τις λόγχες, πότε τις ψυχές των φτωχών και πότε, τις ψήφους τους. Με μια ρητορική, που αναβαπτίζει τις αλήθειες σε τερατώδη ψεύδη και τα σερβίρει στο κάνιστρο της παραπληροφόρησης. Ωραιοποιεί, αποκρύπτει, περιθωριοποιεί, τρομοφοβεί. Με στερεότυπα υποταγής και συναλλαγής, με κλισέ που ορίζουν τα σύνορα της σκέψης, μας κάνει να «συνηθίζουμε» τη φρίκη του πολέμου, την εξαθλίωση των λαών, την εκμετάλλευσή τους από τους σύγχρονους «εμπόρους των εθνών». Την άτακτη μετακίνηση πληθυσμών σε αναζήτηση όχι ελπίδας, ούτε καν διαφυγής, απλά επιβίωσης! Που κι αυτή, αίρεται σε καθημερινή βάση…

Ένα παιδί, πετάει στ άστρα. Αναζητώντας τη χαμένη του πατρίδα. Τη ξενοιασιά της ηλικίας του. Της μάνας το χαμόγελο, του πατέρα το χάδι. Των αδελφιών του, το παιχνίδι. ‘Έτσι θέλω να το σκέφτομαι. Σαν έναν μικρό, μελαμψό Ίκαρο που μπέρδεψε γλυκά την μια με την άλλη απόχρωση του γαλάζιου-από τη θάλασσα στον ουρανό κι αντίστροφα. Που κολυμπά πια στους αιθέρες κι όχι στη γη της φρίκης και του πολέμου, της προσφυγιάς και της αδιαφορίας  για την ανθρώπινη ζωή. Ένα πλασματάκι που έκανε μια κατάδυση στην ανυπαρξία κι έπειτα μια γρήγορη ανάληψη στον ουρανό, για μια βαθιά ανάσα κι ένα παιχνίδι με τους αστερίες και τα κοχύλια του διαστήματος…

Ο «φοβερός παφλασμός» του Σεφέρη, αγναντεύει προφητικά τα μελλούμενα και πετά αίμα, κύμα και άμμο στα απαστράπτοντα και στιλβωμένα πρόσωπα των εξουσιαστών της γης. Τους αντιγυρίζει τον πόνο, ξερνά την απέχθεια. Γιατί δε θίγει (μόνο) την αισθητική μας, η ανάρτηση φωτογραφιών με άψυχα παιδικά σωματάκια. Θίγει πρώτιστα την ίδια την ανθρώπινη υπόσταση το ότι ΥΠΑΡΧΟΥΝ πτώματα παιδιών κι απλά ανατριχιάζουμε ή λυπόμαστε, βλέποντάς τα. Γιατί το να «συνηθίζει» κανείς το θάνατο, είναι θάνατος ίδιος...

 

 

«Ζητείται ελπίς» ήταν το κυρίαρχο μήνυμα στον τελευταίο (φανερό) πόλεμο. Φάνηκε πως δόθηκε τότε ένα μήνυμα νίκης κατά του φασισμού αλλά και του ίδιου του πολέμου-κάτι που ξέφτισε σταδιακά και ξεθώριασε, χλώμιασε τις συνειδήσεις των λαών μέχρι που κατέρρευσε σαν τη παγκόσμια οικονομία. Ανοίγοντας το δρόμο σε μία ακόμη σύρραξη-αυτή τη φορά πιο ύπουλη, πιο βάρβαρη, πιο συνθλιπτική. 

Τη διεξάγουν εκείνοι που ψήνουν το μυαλό μας, όπως έψηναν κάποτε τους ανθρώπους στα κρεματόρια. Είμαστε το πλέον επικερδές τους εμπόρευμα. Και στην Αγορά και στο Σφαγείο αυτού του κόσμου, παίζουν στα ζάρια τις ζωές μας και την επιβίωση των παιδιών μας. Σε αυτό το χρονικό των νεκρών και των ζωντανών νεκρών, ένθα ο τρομερός χορός των σκιών και των σκιωδών, ουκ έστιν βασιλεύς ή πληβείος, νεκρό μωρό στις ακτές της Αλικαρνασσού ή στη βάρκα διακίνησης προς τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Μόνο φράγκα. Σε αυτό το αιώνιο Βερντέν, της σύγχρονης συναλλαγής…

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία