Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Νίκος Λογοθέτης- Από μουσικός των Πελόμα Μποκιού, κορυφαίος νευροβιολόγος- διευθυντής στο Ινστιτούτο Βιολογικής Κυβερνητικής Max Planck

Συνέντευξη στην Αγγέλα Φωτοπούλου



Θεσσαλονίκη

  Από μουσικός σε ροκ συγκρότημα - κορυφαίος νευροβιολόγος. Ο Νίκος Λογοθέτης, ο οποίος έπαιζε πλήκτρα στο δημοφιλές ελληνικό ροκ συγκρότημα της δεκαετίας του '70, τους Πελόμα Μποκιού, σήμερα είναι διευθυντής του Τμήματος Φυσιολογίας των Γνωστικών Διεργασιών του Ινστιτούτου Βιολογικής Κυβερνητικής Max Planck στο Τύμπιγκεν της Γερμανίας και «παίζει στα δάχτυλα» τη λειτουργική μαγνητική τομογραφία.

   Από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα, από το ακορντεόν στο πιάνο, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, από τα μαθηματικά στην κυβερνητική βιολογία, από μουσικός των Πελόμα Μποκιού κορυφαίος νευροβιολόγος, από την Ελλάδα στη Γερμανία για διδακτορικό στην ανθρώπινη νευροβιολογία και από εκεί στην Αμερική για να εργαστεί στο Τμήμα Εγκεφάλου και Γνωστιακών Επιστημών του MIT, και στο Baylor College of Medicin και μετά πάλι στη Γερμανία, όπου από το 1997 εργάζεται στο Ινστιτούτο Βιολογικής Κυβερνητικής Max Planck. Αυτή είναι η πορεία του σε μια παράγραφο.

   Η απέχθεια για το ακορντεόν, η γνωριμία του με τον κορυφαίο μουσικό Βύρωνα Κολάση και ένα βιβλίο του Jacques Monod έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πορεία του Νίκου Λογοθέτη, ο οποίος σήμερα, στα 65 του, εξακολουθεί να είναι ένα ανήσυχο πνεύμα, ένας άνθρωπος με όραμα και πάθος για τη κυβερνητική βιολογία, ένας αιώνιος νέος.

   Ο Νίκος Λογοθέτης μίλησε για τη ζωή και την πορεία του  στο περιθώριο του Διεθνούς Συνεδρίου Νευροεπιστημών FENS-Featured Regional Meeting, όπου ήταν ένας από τους κεντρικούς ομιλητές.

   Από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα

   «Γεννήθηκα τον Νοέμβρη του 1950 στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί τέλειωσα το Δημοτικό στο Ζάππειο και μετά πήγα Γυμνάσιο στο Ζωγράφειο. Όταν ήμουν 15,5 χρονών, το 1966, ήρθαμε στην Αθήνα. Για τη μουσική είχα μια "αστεία" διαφωνία με τον πατέρα μου, που ήθελε να παίζω ακορντεόν. Εμένα δεν μου άρεσε το ακορντεόν, αλλά ήμουν υποχρεωμένος να παίζω από τα 10 μου μέχρι τα 17 που ανεξαρτητοποιήθηκα. Στα 17 αποφάσισα να πάω στο Ωδείο Αθηνών και ξεκίνησα το πιάνο παρότι, όπως λέει, ήταν αργά. Εκείνα τα χρόνια είχα μια πλατωνική σχέση, ένα φλερτ με μια κοπέλα που είχε θείο τον Βύρωνα Κολάση, που είχε τότε μια πολύ μεγάλη θέση στη Λυρική Σκηνή. Έτσι γνώρισα τον Βύρωνα Κολάση κι αυτός με είχε συμπαθήσει πολύ. Εγώ έπαιζα πιάνο, ακορντεόν, τα πάντα από μόνος μου και ο Κολάσης μου λέει "άντε να σπουδάσεις, αξίζει να σπουδάσεις" και εγώ του είπα ότι πράγματι ήθελα να σπουδάσω πιάνο και δεν ήξερα, αν θα με δεχτούν. Ο Κολάσης μίλησε στον Γιώργο Πλάτωνα, τον πατέρα της Λένας Πλάτωνος, και αυτός με ανέλαβε και τον είχα καθηγητή στο Ωδείο για εφτά χρόνια».

   Ο «Λο» των Πελόμα Μποκιού

   «Εγώ ήθελα να ζω μόνος μου και στα 17 μου, πριν καν τελειώσω το σχολείο, έφυγα από το σπίτι. Σπούδαζα μαθηματικά και έκανα μαθήματα μαθηματικών σε παιδάκια για να ζήσω. Ένας συμμαθητής μου στο σχολείο, ο Νίκος ο Μαρσέλος, ήξερε ότι χρειάζομαι λεφτά μου λέει: "Ο Μουραμπάς έχει μια ορχήστρα και οι περισσότεροι είμαστε σαν κι εσένα ή και χειρότερα, έλα να παίξεις εκεί". Δεν ήταν τίποτα επαγγελματίες αλλά αυτός είχε βρει ένα τρόπο και έκλεινε χορούς του Πανεπιστημίου. Κι εγώ δέχτηκα και πήγα εκεί σαν μαθητής ακόμη και άρχισα να παίζω λίγο αρμόνιο, καμιά φορά έπαιζα κιθάρα, μια φορά έπαιξα και σαξόφωνο, αλλά έπαιζα σιγά για να μην με ακούνε γιατί έκανα το ένα λάθος μετά το άλλο. Τέλος πάντων, έτσι βγάζαμε λίγα λεφτά και δεν ξέρω πώς έγινε και γνώρισα τον Γιάννη τον Κιουρκτσόγλου και μου είπε έλα να κάνουμε ροκ συγκρότημα. Κι έτσι μαζί με τον Νίκο τον Δαπέρη, τον Τάκη Μαρινάκη και τον Βλάση τον Μπονάτσο κάναμε το συγκρότημα Πελόμα Μποκιού, που πήρε το όνομα του από γράμματα τω επιθέτων μας (ΔαΠΕρης, Λογοθέτης, Μαρινάκης, ΜΠΟνάτσος, ΚΙΟΥρκτσόγλου). Έπαιξα στους Πελόμα Μποκιού ένα-ενάμιση χρόνο, αλλά ήθελα να συνεχίσω τις σπουδές μου στο Μαθηματικό γιατί τις είχα αφήσει για δυο χρόνια επειδή δούλευα»,

   Από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη

   «Το Μαθηματικό το τελείωσα το 1976 και χρειάστηκε να πάω στη Θεσσαλονίκη για να σπουδάσω Βιολογία γιατί τότε υπήρχε νόμος που δεν επέτρεπε να σπουδάσεις στην ίδια πόλη αν είχες τελειώσει μια σχολή και ήθελες μετά να σπουδάσεις. Αποφάσισα να πάω να σπουδάσω Βιολογία λόγω ενός βιβλίου. Διάβασα το βιβλίο "Η τύχη και η αναγκαιότητα" του Jacques Monod και με συνεπήρε, μιλούσε πραγματικά για βιολογική κυβερνητική. Δεν θα το ξεχάσω το βιβλίο· το έχω φυλάξει έτσι όπως ήταν, με τις σημειώσεις μου. Αφού το διάβασα με μεγάλο ενθουσιασμό είπα: "θα σπουδάσω βιολογία". Μπορεί στο Μαθηματικό στην Αθήνα να είχα τους καλύτερους καθηγητές, αλλά αυτοί θέλανε τα μαθηματικά για τα μαθηματικά, αλλά εγώ λαχταρούσα κάτι άλλο, αυτό που λένε μαθηματική φυσική.

   »Πήγα στη Θεσσαλονίκη να επισκεφτώ τους καθηγητές, να δω αν θα με δεχτούν ως πτυχιούχο, μίλησα με τον Κώστα τον Καστρίτση και του είπα ότι θέλω να κάνω βιολογική κυβερνητική· μου λέει: τι είναι "βιολογική κυβερνητική;". Ούτε αυτός ήξερε. Ήταν κάτι μεταξύ βιολογίας και μαθηματικών. Μετά είδα τον Ισίδωρο Μπέη που έκανε φυσιολογία, μετά είδα κάτι άλλους και έφυγα. Μετά μια εβδομάδα, πήρα ένα γράμμα που έλεγε ότι με δέχονται στο δεύτερο έτος και ότι έπρεπε να κάνω μόνο τα εργαστήρια της ανόργανης χημείας και της βιολογίας και μετά να συνεχίσω. Και αυτό έκανα· τελείωσα και έφυγα τη Γερμανία και αυτό ήταν. Έκανα στο Μόναχο το διδακτορικό μου 5 χρόνια, μετά πήγα στην Αμερική στο ΜΙΤ άλλα 6 χρόνια, μετά άλλα 7 χρόνια στο Χιούστον, μετά μου κάνανε πρόταση από το Ινστιτούτο Max Planck για τη θέση του διευθυντή στο τμήμα Φυσιολογίας Γνωστικών Διεργασιών του Ινστιτούτου Βιολογικής Κυβερνητικής

   »Θυμάμαι στη Θεσσαλονίκη που έμενα σε μια ανηφόρα στις Σαράντα Εκκλησιές. Εκείνα τα χρόνια πηγαίναμε σε ταβερνούλες. Πηγαίναμε στη "Δόμνα". Αυτός που την είχε ήταν ένα συμπαθέστατος άνθρωπος, θυμάμαι που μου έφερνε το μπιφτέκι ή και του έλεγα "το θέλω καλά ψημένο, πολύ καλά, σχεδόν καμένο", με κοίταζε στραβά το έκανε πολύ καλά ψημένο, το έφερνε και έλεγε: "αυτό δεν είναι κρέας είναι έγκλημα". Αυτός τα ήθελε ζουμερά».

   Το Τμήμα Φυσιολογίας Γνωστικών Διεργασιών

   «Στο Τμήμα Φυσιολογίας Γνωστικών Διεργασιών, όπου είμαι διευθυντής, εργάζονται 110 επιστήμονες από 28 εθνικότητες που επιλέγονται και προσλαμβάνονται μετά από μια πολύ αυστηρή διαδικασία. Αυτό με το οποίο ασχολούμαι τώρα -να σας το πω με απλά λόγια- είναι ένας συνδυασμός από μεθόδους, όπου ξέρουμε τι κάνουν μεμονωμένα κύτταρα του εγκεφάλου, πως λειτουργούν σε συνδυασμό με κάποια άλλα και τι κάνει το σύστημα του εγκεφάλου. Για να το κάνεις αυτό χρειάζεσαι πολλά πράγματα και διαφορετικές μεθόδους. Ένα από αυτά είναι ότι χρειάζεσαι πολλές φορές θα ξέρεις τη συνδετικότητα του εγκεφάλου in vivo διότι, όταν έχεις ένα πρότζεκτ και θέλεις να δεις αν αλλάζει η συνδετικότητα, μετά έχεις μια διαδικασία μάθησης, μετά ξαναμετράς τη συνδετικότητα. Μελετούμε όχι μόνο τον μηχανισμό της μάθησης, αλλά και της αντίληψης, της μνήμης, της αναγνώρισης των αντικειμένων. Χρησιμοποιούμε τη λειτουργική μαγνητική τομογραφία, η οποία υπάρχει εδώ και χρόνια, αλλά παλιά· πριν από 20 χρόνια που άρχισα εγώ ήταν αδύνατον να κάνεις ηλεκτρικές μετρήσεις την ώρα που γίνεται η μαγνητική τομογραφία. Αυτό είναι ολόκληρο στάδιο γιατί, σήμερα, η επαγωγή που γίνεται από τα εναλλασσόμενα μαγνητικά πεδία στο ηλεκτρόδιο είναι τόσο τεράστια. Πώς να μετρήσεις 50 microVolts, όταν η επαγωγή είναι στο επίπεδο των 50 Volts».

   Κάθε χρόνο στην Ελλάδα

   «Στην Ελλάδα έρχομαι κάθε χρόνο όσο είμαι στην Ευρώπη. Όταν είμαι στην Αμερική, πηγαίνω στην Καραϊβική. Έχω τρέλα με την ιστιοπλοΐα και κάθε χρόνο πηγαίνω για ιστιοπλοΐα στο Ιόνιο, εκεί βλέπω και νέα παιδιά που δουλεύουν προσωρινά σε διάφορες δουλειές. Η εντύπωσή μου από εκεί και η εντύπωσή μου όταν έρχομαι μία στα τόσα στην Κρήτη για ένα πιλοτικό πρόγραμμα είναι ότι υπάρχει μια τάση να φύγουν, θέλουν να φύγουν έξω και αυτό είναι πάρα πολύ λυπηρό διότι αντανακλά τα χάλι του συστήματος».

  



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία