Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης αγαπάει τη διαφορετικότητα



Κοζάνη - (Ανταπόκριση Σπ. Κουταβάς)

 Το θέατρο αγαπάει τη διαφορετικότητα, η διαφορετικότητα αναζητά το θέατρο; Για να λάβει κάποιος τις απαντήσεις στο ερώτημα αυτό δεν έχει παρά να επισκεφθεί το κτίριο που στεγάζει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης. Στους διαδρόμους του Θεάτρου, περί τα 50 παιδιά, έφηβοι, ενήλικες, με αναπηρία, με νοητικές, κινητικές και άλλες δυσκολίες συμμετέχουν ενεργά στο εργαστήριο που έχει συστήσει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Ελένη Δημοπούλου.

   Η Ελένη Δημοπούλου είναι βασική δημιουργός και καλλιτεχνική διευθύντρια της ομάδας "Εν δυνάμει", μιας μεικτής θεατρικής ομάδας παιδιών στη Θεσσαλονίκη -με αναπηρία και χωρίς- που την περσινή περίοδο, ύστερα από μια πανελλήνια περιοδεία, κατέληξαν να παρουσιάζουν την δουλειά τους στο φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

   Όταν ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, από τις πρώτες προτεραιότητές της ήταν να προσφέρει χώρο και ανοικτό γήπεδο στους ανθρώπους με αναπηρία και τους συγγενείς τους. Οργανώθηκε το artcamp, όπου τα παιδιά με αναπηρία και οι φίλοι τους, για μία εβδομάδα, έζησαν στην ύπαιθρο, συμμετέχοντας σε διάφορες δραστηριότητες κι ερχόμενοι κοντά, δημιουργώντας δεσμούς στην κοινότητα.

   Ακολούθησε το εργαστήριο του ΔΗΠΕΘΕ "το θέατρο αγαπά την διαφορετικότητα", όπου ο αριθμός των συμμετεχόντων διπλασιάστηκε. Πενήντα νέοι και νέες με κινητικές ή άλλες δυσκολίες συμμετέχουν στο θεατρικό παιχνίδι. Αρχικά λειτούργησε μόνο ένα τμήμα αλλά το ενδιαφέρον για συμμετοχή ήταν τόσο μεγάλο, που σήμερα λειτουργούν τρία τμήματα με 50 άτομα, ενώ το τελευταίο διάστημα το εργαστήριο επεκτάθηκε έως και τη γειτονική πόλη της Πτολεμαΐδας. Στην κεντρική αίθουσα του θεάτρου έκαναν τις τελευταίες τους πρόβες, πριν από την πρεμιέρα, οι ηθοποιοί της παράστασης ενός ωραίου Σκυριανού παραμυθιού, "Τα σαράντα κλειδιά", που έχει προγραμματιστεί να την παρακολουθήσουν όλα τα σχολεία της Δυτικής Μακεδονίας. Έξω, οι διάδρομοι ήταν γεμάτοι από τους νέους και τους εφήβους του εργαστηρίου της διαφορετικότητας.

   Ποιο ήταν το στοιχείο που επηρέασε θετικά και εκτίναξε στα ύψη τη συμμετοχή των νέων παιδιών με αναπηρία; "Στην τέχνη δεν υπάρχει σωστό και λάθος" εξήγησε η Ε. Δημοπούλου. "Το εργαστήρι -πρόσθεσε- γίνεται τόπος συνάντησης και γιορτής της διαφορετικότητας. Η τέχνη έχει τη δύναμη να μειώνει την απόσταση του μεταξύ μας χώρου και πολύ περισσότερο η τέχνη βοηθά όλους μας να είμαστε ίσοι".

   Παρατηρώντας κανείς τα πρόσωπα των νέων και των εφήβων που συμμετέχουν στο εργαστήριο και κοιτώντας τη 15χρονη Βασιλική στο αμαξιδιό της να χορεύει ένα αισθαντικό βαλς με παρτενέρ την ηθοποιό και εμψυχώτρια της ομάδας Άννα Καλίντσεβα, καταλαβαίνεις την δύναμη που έχει η τέχνη. Να απελευθερώνει τη γλώσσα, να ξεκλειδώνει το σώμα, ακόμη και ενός κινητικά ανάπηρου και να τον τοποθετεί στο επίκεντρο της παρέας στο κέντρο του κόσμου.

   "Τα παιδιά νοιώθουν ότι είναι ξεχωριστά από όσα γεγονότα δημιουργούν εδώ στην ομάδα και αυτό το κλίμα χαράς και ενθουσιασμού δεν κρύβεται, το βλέπουμε, αλλά μας το μεταφέρουν οι γονείς και τα συγγενικά τους πρόσωπα" σημειώνει η κοινωνική λειτουργός της ομάδας Τάσα Βαβλιάρα.

   Κι εάν οι έντονοι και γεμάτοι στρες ρυθμοί ζωής μας έχουν κάνει να μην έχουμε την υπομονή και τον χρόνο που χρειάζεται ώστε να ακουστούν οι ανησυχίες ενός νέου με αναπηρία, εδώ στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης έχουν διαπιστώσει ότι το μυστικό της επιτυχίας βρίσκεται σε αυτή την λεπτομέρεια. Χρειάζεται χρόνος, εμείς τον προσφέρουμε έτσι ανοίγουμε τα αυτιά μας και ακούμε μια άλλη γλώσσα και μια άλλη σκέψη, μας λέει η Ελένη Δημοπούλου, σημειώνοντας πως τελικά το Θέατρο είναι αυτό που ωφελείται.

   Βραχυπρόθεσμος στόχος για την καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης είναι τα εργαστήρια να εμπλουτιστούν από εθελοντές ώστε, στη συνέχεια, να προχωρήσουν στη δημιουργία μια μικτής ομάδας θεάτρου που θα δίνει τις δικές της παραστάσεις.

   Την προσπάθεια που κάνει το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, ανοίγοντας τις πόρτες του στα άτομα με διάφορες αναπηρίες ή δυσκολίες, πλαισιώνουν και πολλοί νέοι επιστήμονες της πόλης· ειδικοί παιδαγωγοί, εκπαιδευτικοί που δοκιμάζουν και οι ίδιοι τις δεξιότητές τους και βοηθούν εθελοντικά με τη δουλειά τους να στηριχθεί η λειτουργία του εργαστηρίου.
 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία