Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Από την Τούμπα στο Βιετνάμ

H ιστορία του «Έλληνα Βιετκόνγκ», Κώστα Σαραντίδη



AΘΗΝΑ - Μαρία Κιάου

Σε μια ξεχωριστή εκδήλωση τιμήθηκε ο Κώστας Σαραντίδης ή Nguyen Van Lap, όπως ονομάζεται στο Βιετνάμ, ή αλλιώς ο “Έλληνας Βιετκόνγκ”΄,στην κατάμεστη αίθουσα του Πολιτιστικού Συλλόγου Άνω Αμπελοκήπων. Ο ίδιος, 90 χρονών σήμερα, ντυμένος με τη στολή του αξιωματικού των Λαϊκού Στρατού του Βιετνάμ, με τα πολλά μετάλλια, που έχει κερδίσει, καρφιτσωμένα πάνω της, μοιράστηκε με τον κόσμο τη σαν μυθιστόρημα ζωή του. Στην εκδήλωση προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ «Bιέτ Κώστας. Υπηκοότης: ακαθόριστος» του σκηνοθέτη Γιάννη Τριτσιμπίδα, για τον Έλληνα, που έγινε μύθος στα βουνά του Βιετνάμ, ενώ παρούσα ήταν και η πρέσβης του Βιετνάμ στην Ελλάδα, Tran Thi Ha Phuong. Άλλωστε, στο Βιετνάμ ο Σαραντίδης τιμάται σαν εθνικός ήρωας.

Γεννημένος στην Κάτω Τούμπα Θεσσαλονίκης , από γονείς πρόσφυγες, το 1927, ο Κώστας Σαραντίδης εγκατέλειψε το σχολείο στην τετάρτη δημοτικού, γιατί δεν ήθελε να πάει στη νεολαία του Μεταξά. Στην Κατοχή, οι Γερμανοί τον επιστράτευσαν στα Τάγματα Εργασίας και ξεκίνησε αναγκαστική πορεία, με τα πόδια, μαζί με εκατοντάδες άλλους, για την Κεντρική Ευρώπη. Στο δρόμο κατάφερε να αποδράσει με έναν φίλο του Γιουγκοσλάβο. Για έναν χρόνο κρύβονταν στην Ευρώπη πάνω στα τρένα, έχοντας κλέψει δυο στολές Γερμανών. Με τη λήξη του πολέμου φτάνει στην Ιταλία και θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα. Οι αρχές του το απαγορεύουν, γιατί, όπως του λένε, έχει ξεκινήσει ο Εμφύλιος.

Κατατάσσεται στη Λεγεώνα των Ξένων, 17 χρονών, όπου, τελικά, κάθεται μόνο δυο τρεις μήνες. “Μας έταξαν ζωή χαρισάμενη, μικροί εμείς, τι ξέραμε, πήγαμε. Δεν είχαμε ιδέα τι με περίμενε”, διηγείται ο κ. Σαραντίδης. Αλλά βλέποντας στην Αλγερία, όπου τους πήγαν για εκπαίδευση, πώς συμπεριφέρονταν οι λεγεωνάριοι στους ντόπιους, κατάλαβε, “ότι κάτι δεν πήγαινε καλά”. Λίγο μετά, ταξιδεύει με τη Λεγεώνα με το καράβι στο Βιετνάμ. “Εκεί είδα τους λεγεωνάριους να φέρονται, όπως οι Γερμανοί κατακτητές πίσω στη Θεσσαλονίκη”. Τότε αποφάσισε να φύγει, κατάφερε να το σκάσει με έναν Ισπανό και πέρασε στις γραμμές του Απελευθερωτικού Μετώπου των Βιετμίνχ.

“Με εμπιστεύτηκαν από την πρώτη στιγμή, μια εμπιστοσύνη, που δεν την περίμενα. Αυτό με έκανε να αισθάνομαι περήφανος και να τους αγαπήσω. Ένιωθα ελεύθερος και ήμουν ελεύθερος”, θυμάται. Πολέμησε με τους αντάρτες 12 χρόνια. Το 1948, ήταν ο πρώτος που έριξε γαλλικό αεροπλάνο.

Οι Γάλλοι αποχώρησαν, μετά από βαριά ήττα, οριστικά από το Βιετνάμ. Όταν ξεκίνησε ο πόλεμος με τους Αμερικανούς, πήγε να καταταχτεί. Είχε ήδη τρία παιδιά. Του είπαν: “Το καθήκον σου το έκανες, τώρα, αν θες να βοηθήσεις, θα βοηθήσεις με τη δουλειά σου“. Έτσι, μετά από το οχτάωρο στο αεροδρόμιο ως υπεύθυνος προμηθειών κάθε μέρα, εργαζόταν άλλες τέσσερις ώρες, για την ενίσχυση των Βιετκόγκ στο Νότιο Βιετνάμ.

Παντρεύτηκε, Βιετναμέζα, έκαναν παιδιά και το 1965, μετά από 20 χρόνια ζωής στο Βιετνάμ, γύρισαν στην Ελλάδα, στη Θεσσαλονίκη, για χάρη της μητέρας του, που δεν τον είχε δει από την Κατοχή. Σήμερα ζει με τη γυναίκα, τα παιδιά, τα εγγόνια και τα δισέγγονά του στην Πετρούπολη.

Κάθε χρόνο πηγαίνει μια ή δυο φορές στο Βιετνάμ, έχει άλλωστε και τη βιετναμέζικη υπηκοότητα. Συνεχίζει, μέχρι σήμερα, να βοηθά ενεργά, και ασχολείται ιδιαίτερα με τα παιδιά-θύματα των βομβαρδισμών με διοξίνη.

“Μου κάνατε μεγάλη τιμή, που με καλέσατε. Εγώ δε μένω στην περιοχή σας, υπάγομαι στην Πετρούπολη. Συγκινήθηκα, που ήρθα στους Αμπελοκήπους”, θα πει με τη σεμνότητα και την ανθρωπιά, που μόνο όσοι έχουν εκτιμήσει τη ζωή, έχουν.

“Ο πόλεμος του Βιετνάμ θα μπορούσε να κρατήσει άλλα τόσα χρόνια, διότι ήταν λαϊκός πόλεμος. Πού διαφέρει ο λαϊκός πόλεμος από τους άλλους πολέμους; Δεν έστελναν το στρατό να σφυροκοπά ακατάπαυστα. Το Βιετνάμ ήταν διαιρεμένο σε αυτοδιοίκητες στρατιωτικές ζώνες και κάθε στρατηγός δεν έστελνε όλες τις διμοιρίες μαζί στον πόλεμο. Μόνο τρία τάγματα ήταν στη μάχη, τα άλλα ξεκουράζονταν. Αυτοί που ξεκουράζονταν, παρήγαγαν. Εγώ δούλευα, είχαμε κτήματα και ασχολούμασταν με την κτηνοτροφία. Ταυτόχρονα με την εργασία, είχαμε τη μόρφωση και την πολιτική καθοδήγηση. Όταν επέστρεφε η κουρασμένη μονάδα, εμείς ήμασταν ξεκούραστοι και έτοιμοι να πάμε στη μάχη. Από εκεί και πέρα, στον πόλεμο πυροβολείς και δεν ξέρεις πού καταλήγει η σφαίρα. Στον πόλεμο σκοτώνεις, για να μην σκοτωθείς”, εξιστορεί ο κ. Σαραντίδης στην ταινία. Όμως, συμπληρώνει, “δε μετάνιωσα για τίποτα, γιατί ήταν ένας δίκαιος αγώνας. Πέρασα μέσα από το βούρκο, αλλά δε λερώθηκα. Είχα πει, πως όπου και να πάω, θα κρατήσω τα χέρια μου καθαρά, δεν θα φτύνουν πάνω στον τάφο μου”. 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία