Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




165 ταινίες από όλο τον κόσμο 

23o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου  Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας



Αθήνα.-

Πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, νέους δημιουργούς, λαμπερούς καλεσμένους και μερικές από τις σπουδαιότερες κινηματογραφικές αφίξεις της χρονιάς, επιφυλάσσει το πρόγραμμα του «23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας- Νύχτες Πρεμιέρας» το οποίο θα διεξαχθεί από τις 20 Σεπτεμβρίου έως τις 2 Οκτωβρίου στις αίθουσες Δαναός 1 & 2, Ιντεάλ, Όπερα 1 & 2, στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και στο Μέγαρο Μουσικής.

Υπό την επίβλεψη του καλλιτεχνικού διευθυντή Λουκά Κατσίκα, ο οποίος βρίσκεται για δεύτερη χρονιά στα ηνία του φεστιβάλ, οι «Νύχτες Πρεμιέρας» θα παρουσιάσουν συνολικά 165 ταινίες από όλο τον κόσμο, τρία διαγωνιστικά τμήματα, ειδικά αφιερώματα, ντοκιμαντέρ και πάνω από 40 ελληνικές μικρού μήκους ταινίες.

Το φεστιβάλ ανοίγει αυλαία στις 20/9 με το «Wonderstruck» του Τοντ Χέινς με πρωταγωνίστρια τη Τζούλιαν Μουρ, ένα γλυκύτατο παραμύθι για μικρούς και μεγάλους που θα προβληθεί σε πανελλήνια πρώτη, λίγους μήνες πριν την κανονική κυκλοφορία του στις ελληνικές αίθουσες. Ταινία λήξης θα είναι το «The Other Side of Hope» του Άκι Καουρισμάκι, το οποίο θα προβληθεί μετά την μικρού μήκους ταινία του Γιώργου Ζώη «8η Ήπειρος», που έκανε πριν λίγες μέρες την παγκόσμια πρεμιέρα της στην 74η Μόστρα.

Ειδικότερα, μερικές από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, θα κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στο αθηναϊκό κοινό κατά τη διάρκεια των Νυχτών Πρεμιέρας. Ανάμεσά τους, βρίσκονται το βραβευμένο με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο 70ο Φεστιβάλ των Καννών, «120 Χτύποι το Λεπτό» του Ρομπέν Καμπιγιό, το οσκαρικό φαβορί «Να με Φωνάζεις με τ' όνομά σου» του Λούκα Γκουαντανίνο, το ψυχολογικό θρίλερ του Ντάρεν Αρονόφσκι «Mother!», το «Foxtrot» του Ισραηλινού Σαμουέλ Μαόζ που τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο 74ο Φεστιβάλ Βενετίας, το «You Were Never Really Here» της Λιν Ράμσεϊ, το «Happy End» του Μίκαελ Χάνεκε, το «Loveless» του Αντρέι Σβιάγκιντσεφ, το «Μια Φανταστική Γυναίκα» του Σεμπάστιαν Λέλιο (Βραβείο Σεναρίου στο Βερολίνο), και η ταινία του Αντρέ Μουσιέτι «Το Αυτό», η οποία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο τρόμου του Στίβεν Κινγκ και θα παιχτεί σε μια μεταμεσονύκτια προβολή.

Στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ συμμετέχουν δέκα ταινίες απ' όλον τον κόσμο, οι οποίες θα διεκδικήσουν τα μεγάλα βραβεία της διοργάνωσης. Από τις ταινίες που θα προβληθούν ξεχωρίζουν το «The Rider» της Κλόε Ζάο που κέρδισε το μεγάλο βραβείο στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του 70ού Φεστιβάλ Καννών, το «Beach Rats» της Ελίζα Χίτμαν που τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας στο Σάντανς, το «Ava» της Λέα Μισιούς που ξεχώρισε στην Εβδομάδα Κριτικής στις Κάννες, το «My Happy Family» από τη Γεωργία και το «Sicilian Ghost Story» των Φάμπιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτζα.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, οι Νύχτες Πρεμιέρας στηρίζουν το ελληνικό σινεμά. Στο Διαγωνιστικό Τμήμα ταινιών μικρού μήκους, μέσα από έναν αριθμό συμμετοχών που άγγιξε τις 200 ταινίες, επιλέχθηκαν 44 οι οποίες θα διεκδικήσουν τα έξι βραβεία του τμήματος, με το βραβείο καλύτερης ταινίας να συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Από το πρόγραμμα δεν θα λείπουν και οι πρεμιέρες ελληνικών ταινιών μεγάλου μήκους, όπως το ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου που φιλοτεχνεί το πορτρέτο του Κωνσταντίνου Τζούμα.

Το τμήμα «Μουσική & Φιλμ» αποτελείται από οκτώ μουσικά ντοκιμαντέρ τα οποία ρίχνουν φως στις ζωές και στις καριέρες σημαντικών καλλιτεχνών από όλο το στερέωμα της μουσικής και εξερευνούν διαφορετικά μουσικά ρεύματα και τάσεις που όρισαν την παγκόσμια κουλτούρα. Μεταξύ άλλων, θα δούμε τη θρυλική Τσαβέλα Βάργκας στο «Chavela» των Κάθριν Γκαντ και Νταρέσα Κάι, μερικά από τα ωραίοτερα soundtracks όλων των εποχών στο «Score: A Film Music Documentary» του Ματ Σρέιντερ, τους Tangerine Dream στο «Revolution of Sound» της Μαργκαρέτε Κρόιτζερ και τα σημαντικότερα συγκροτήματα της σκοτσέζικης μουσικής σκηνής των 90s στο «Lost in France» του Νίαλ ΜακΚαν. Εκτός Διαγωνιστικού θα παιχτεί το «Whitney: Can I Be Me», το ντοκιμαντέρ των Νικ Μπρούμφιλντ και Ρούντι Ντολεζάι για τη Γουίτνι Χιούστον.

 

 

Αφιερώματα και συνεργασίες

 

Με αφορμή την ολοκαίνουργια ταινία της με τίτλο «Η Λιακάδα Μέσα μου», η οποία έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών, οι Νύχτες Πρεμιέρας πραγματοποιούν ένα μεγάλο αφιέρωμα στην Κλερ Ντενί: μια πλήρη ρετροσπεκτίβα στο (σχεδόν εξ ολοκλήρου απρόβλητο στις ελληνικές αίθουσες) έργο της σπουδαίας Γαλλίδας δημιουργού, όπου εκτός από την πανελλήνια πρώτη της πολυαναμενόμενης νέας της ταινίας, θα φιλοξενηθούν όλες οι μεγάλου μήκους δημιουργίες της.

Έτσι, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη 12 ταινίες της Κλερ Ντενί, γνωρίζοντας στην ολοκληρία του το εξαίρετο έργο μιας από τις κορυφαίες σκηνοθέτιδες στα χρονικά του σινεμά, οι δημιουργίες της οποίας συγκεντρώνουν αποθεωτικούς επαίνους από τους κριτικούς και έχουν μια θέση μονίμως κρατημένη στο διαγωνιστικό τμήμα των μεγάλων φεστιβάλ του κόσμου.

«Τίποτα για εμάς χωρίς εμάς. Σινεμά και Αναπηρία» τιτλοφορείται το δεύτερο μεγάλο αφιέρωμα του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας το οποίο θα πραγματοποιηθεί (σε συνεργασία με την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία) από τις 21 έως τις 24 Σεπτεμβρίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Συγκεκριμένα, οι Νύχτες Πρεμιέρας θα φιλοξενήσουν μια σειρά προβολών, ειδικά διαμορφωμένων για άτομα με αναπηρία, ανάμεσα στις οποίες είναι και η επετειακή προβολή του «Αγώνα των Τυφλών» της Μαίρης Χατζημιχάλη - Παπαλιού από το 1977.

Οι «Beautiful Losers» της φιλμογραφίας του Τζον Χιούστον, φιλοξενούνται στο τρίτο αφιέρωμα της φετινής διοργάνωσης το οποίο συγκεντρώνει μερικούς από τους πιο αξέχαστους ήρωες του μεγάλου Αμερικάνου σκηνοθέτη. Μεταξύ άλλων, θα δούμε το «Γεράκι της Μάλτας», το «Moby Dick», τους «Δουβλινέζους», το «Wise Blood» αλλά και τους «Αταίριαστους» και την «Τιμή των Πρίτζι», σε ως επί το πλείστον ψηφιακές αποκατεστημένες κόπιες.

Σημειώνεται οτι  τo 23o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, συνεργάζεται με το 10ο Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων της Σύρου «Animasyros» για δύο ξεχωριστές προβολές («ΒLU» στη Στέγη- 26/9 και «My Entire Highschool Sinking Into the Sea» στο Odeon Όπερα- 25/9) καθώς και με το Ethnofest για την προβολή της ταινίας «Το Κυνήγι του Λιονταριού με το Τόξο» (22/9) του Ζαν Ρους, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την γέννηση του καταξιωμένου ανθρωπολόγου και σημαντικού εκπροσώπου του εθνογραφικού κινηματογράφου.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία