|
| | | | Κάτω οι μισθοί - Πάνω οι τιμές στην χώρα μας
Αθήνα
Τη στιγμή που οι μισθοί στη χώρα μας έχουν μειωθεί, οι Έλληνες εξακολουθούν να ακριβοπληρώνουν τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για το λόγο αυτό, οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και οι καταναλωτικές οργανώσεις κάνουν σαφές ότι θα στηρίξουν κάθε ενέργεια του υπουργού Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ενάντια στην κερδοσκοπία και τις εναρμονισμένες πρακτικές των ενδοομιλικών συναλλαγών των πολυεθνικών εταιριών.
Στοχεύοντας στην εξάλειψη του φαινομένου της αισχοκέρδειας, το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, μεταξύ άλλων, θα ενισχύσει και το ρόλο της Επιτροπής Ανταγωνισμού και το τελευταίο διάστημα, έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια ανοιχτού διαλόγου με τους φορείς της αγοράς, προκειμένου να μην παρατηρούνται στρεβλώσεις στην αγορά.
Οι υπερτιμολογήσεις αυξάνουν τις τιμές
Οι καταναλωτικές οργανώσεις συγκλίνουν στην άποψη ότι η χώρα μας είναι "οικονομικός παράδεισος" για τις πολυεθνικές εταιρίες, απορρίπτοντας, με αυτό τον τρόπο, το ενδεχόμενο μετεγκατάστασής τους σε άλλες χώρες.
"Οι πολυεθνικές κάνουν "πάρτυ" με τη δραστηριοποίησή τους στην ελληνική αγορά", δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος, κ. Μιχάλης Τσιφάκης. Όπως ανέφερε, αυτές διαμορφώνουν τις τιμές σε υψηλότερα επίπεδα, για καθαρά φορολογικούς λόγους. "Δηλαδή, όταν η μητρική εταιρία γνωρίζει πως στη χώρα, που δραστηριοποιείται η θυγάτρική της, υπάρχει υψηλή φορολόγηση, θα τιμολογήσει το προϊόν ακριβότερα, για να αποφύγει μεγάλο φόρο στα κέρδη της, μειώνοντας, ταυτόχρονα, τα περιθώρια κέρδους στον ισολόγισμό της", ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ), κ. Νίκος Τσεμπερλίδης, σημείωσε ότι οι πολυεθνικές κερδοσκοπούν στην Ελλάδα, μέσω των ενδοομιλικών χρεώσεων, και διαμορφώνουν πολιτικές, όπως τις θέλουν. Αυτό το γεγονός το απέδωσε στο ότι αυτές ελέγχουν μεγάλα κομμάτια της αγοράς και διακινούν σχεδόν το 80% των προϊόντων, που κυκλοφορούν.
Ακριβότερα τα προϊόντα στην Ελλάδα
Στην ελληνική αγορά, πολλά προϊόντα πολυεθνικών ομίλων πωλούνται πανάκριβα, σύμφωνα με την έρευνα, που διεξήγαγε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, σε σχέση με τις τιμές 70 προϊόντων σε έξι χώρες (Ισπανία, Γερμανία, Γαλλία, Κύπρο, Σλοβενία και Ελλάδα).
Η έρευνα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (οι τιμές αποτυπώνονται χωρίς το ΦΠΑ και τις προωθητικές ενέργειες) αφορά διεθνή προϊόντα ευρείας κατανάλωσης περίπου 20 πολυεθνικών ομίλων και έγινε στο πλαίσιο της εφαρμογής των ενδοομιλικών συναλλαγών.
Από την έρευνα προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι στην Ελλάδα, το γιαούρτι κοστίζει 65% ακριβότερα σε σχέση με τη Γαλλία, το φρέσκο γάλα το αγοράζουμε 21% ακριβότερα σε σχέση με τη Γερμανία, η οδοντόκρεμα κοστίζει 88% ακριβότερα σε σχέση με τη Γαλλία, ενώ το παιδικό γάλα σε σκόνη το αγοράζουμε 83% ακριβότερα σε σχέση με την Ισπανία.
Μειωμένοι μισθοί και αυξημένες τιμές προϊόντων
Τη σχέση αλληλεξάρτησης των μισθών των Ελλήνων με την αγοραστική τους ικανότητα τονίζουν οι φορείς της αγοράς. Κοινή διαπίστωση όσων ασχολούνται με το εμπόριο αποτελεί το γεγονός ότι είναι αδιανόητο να πωλούνται σε χώρες της Ευρώπης τα ίδια προϊόντα σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με την Ελλάδα, τη στιγμή που σε αυτές τις χώρες οι μισθοί είναι σχεδόν διπλάσιοι απ' ό,τι στη χώρα μας.
Αναφορικά με το θέμα, ο κ. Β. Κορκίδης υπογράμμισε ότι οι μισθοί και οι τιμές είναι "μεγέθη" απολύτως συνδεδεμένα και ότι ο αποπληθωρισμός των τιμών των προϊόντων δεν ακολουθείται από τον αποπληθωρισμό των μισθών, αφού ο φορολογικός πληθωρισμός δεν το επιτρέπει.
Επίσης, σημείωσε ότι το ελληνικό εμπόριο θέλει και οφείλει να μειώσει τις τιμές, ώστε να εξισορροπήσει τη σημαντική απώλεια αμοιβών κατά 20% έως 30% των εργαζομένων στο δημόσιο, αλλά και το πάγωμα των μισθών, για τρία χρόνια, στον ιδιωτικό τομέα.
"Παγίδα" η προσφορά δύο προϊόντων σε μία τιμή
Με την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση, οι περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν το φθηνότερο, κι ας μην είναι το καλύτερο ποιοτικά.
Σύμφωνα με τον κ. Β. Κορκίδη, οι πολυεθνικές "παίζουν" με τις τιμές των προϊόντων με πιστώσεις, εκπτώσεις και ειδικές προσφορές, επιδιώκοντας να αφήσουν εκτός ανταγωνισμού το υγιές κλασικό χονδρεμπόριο και να κερδίσουν μερίδια από την "πίτα" της αγοράς. Επιπλέον, επιδιώκουν να αυξήσουν πάνω από 40% τη συγκέντρωση των πωλήσεων και να ελέγχουν πλήρως τις τιμές.
Από την πλευρά του, ο κ. Μ. Τσιφάκης επεσήμανε ότι δεν ωφελεί οι πολυεθνικές να προσφέρουν δύο προϊόντα στην τιμή τους ενός. Αυτό, το οποίο ζητούν οι καταναλωτικές οργανώσεις, είναι το ένα προϊόν σε λογική τιμή και όχι το ένα στα δύο δώρο.
Ο πρόεδρος της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος (ΙΝΚΑ), κ. Γιώργος Λεχουρίτης, τόνισε ότι οι πολυεθνικές επιβάλλεται να επανεξετάσουν την πολιτική τους στο θέμα των τιμών των προϊόντων, που κυκλοφορούν στην αγορά.
Σημαντικός ο ρόλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού
Η έγκαιρη παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Καταναλωτή μπορεί να επαναφέρει τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα εκτιμά η ΕΣΕΕ.
Την τεράστια ευθύνη, που επωμίζεται η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε μια ελεύθερη αγορά, υπογράμμισε ο κ. Μ. Τσιφάκης. Ο ίδιος τόνισε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν καθυστερήσεις στο έργο της και να επανδρωθεί με κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό και ειδικούς επιστήμονες, σε περίπτωση ανεπάρκειας.
Όσον αφορά τα πρόστιμα, κατά την άποψη του κ. Μ. Τσιφάκη, αυτά δεν πρέπει να είναι εισπρακτικού χαρακτήρα, δηλαδή να μετακυλίουν στα ταμεία του κράτους, αλλά να εκπίπτουν στις τιμές των προϊόντων. Όπως διευκρίνισε, το πρόστιμο πρέπει να λειτουργήσει ως μοχλός να μειωθούν οι τιμές, γιατί ο καταναλωτής επιβαρύνθηκε, λόγω της στρέβλωσης της αγοράς.
Η άποψη των πολυεθνικών
Από την πλευρά τους, οι διοικήσεις των πολυεθνικών εταιριών αναφέρουν ότι η επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα συναντά πολλά και ανυπέρβλητα εμπόδια. Όπως υποστηρίζουν, το υψηλό λειτουργικό κόστος, οι συνεχείς αυξήσεις των φόρων και το υψηλό κόστος μεταφοράς, καθιστούν αδύνατη τη μείωση των τιμών των προϊόντων.
Σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Nestle Ελλάς, Laurent Dereux, ανέφερε ότι δεν υπάρχει ενδεχόμενο μείωσης των τιμών, καθώς η εταιρία διατηρεί τις ίδιες τιμές, από τις αρχές του 2009. Ο κ. Dereux τόνισε ότι οι τιμές της Nestle Ελλάς σε βασικά προϊόντα καφέ στην Ελλάδα είναι φθηνότερες σε σχέση με το εξωτερικό.
Γ. Μπάρλα
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|