Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Απίστευτο, κι όμως αληθινό!

Υπάρχει χωριό με το όνομα Μακεδονία στον...Αμαζόνιο, στα βάθη τής ζούγκλας

Διαβάστε την ιστορία τών ιθαγενών κατοίκων του και γιατί επέλεξαν αυτή την ονομασία για τον τόπο τους.




Στα βάθη του Αμαζονίου ζούσε μια οικογένεια από τη φυλή Τιχούνα. Το επώνυμό της ήταν Macedo. Τους εκχριστιάνισαν ιεραπόστολοι, οι οποίοι δίδαξαν στους ιθαγενείς του Αμαζονίου ισπανικά και φυσικά τους έφεραν σε υποχρεωτική επαφή με τα χριστιανικά κείμενα. Οι ιθαγενείς διάβασαν και τις επιστολές του Αποστόλου Παύλου προς τους Θεσσαλονικείς και τους Φιλίππους. Εκεί βρήκαν για πρώτη φορά τη λέξη Macedonia. Η «Μακεδονία» του Αμαζόνιου Εντυπωσιάστηκαν που το όνομα της περιοχής έμοιαζε με το δικό τους. Δεν ήξεραν πού βρισκόταν αυτή η «Μακεδονία», ούτε καν αν υπήρχε πραγματικά. Για αυτούς, ήταν μία περιοχή, ίσως μυθική, που υπήρχε μόνο στα χριστιανικά βιβλία των ιεραποστόλων. Αντιλαμβάνονταν όμως τη «Μακεδονία» ως ιερή γη και για αυτό ονόμασαν έτσι και το χωριό τους. Αυτό έγινε πολλούς αιώνες μετά το 1975. Έγιναν λοιπόν, οι Μακεδόνες του Αμαζονίου, χωρίς να γνωρίζουν ότι όντως υπάρχει στα αλήθεια αυτή η περιοχή στην άλλη άκρη του κόσμου. Οικογένεια ιθαγενών κανό στη Μακεδονία Είναι μόνο μία από τις δεκάδες φυλές ιθαγενών του Αμαζονίου και φυσικά δεν γνωρίζουν την ιστορία της ελληνικής Μακεδονία και του Μεγάλου Αλεξάνδρου.  Μικρό αγόρι στον Αμαζόνιο της Μακεδονίας Οι «Μακεδόνες» δεν ξεπερνούν σε αριθμό τους 800 κατοίκους και οι περισσότεροι είναι παιδιά και έφηβοι. Ασχολούνται με το ψάρεμα, το κυνήγι και τη χειροτεχνία. Δεν υπάρχει βιομηχανική ανάπτυξη ούτε καν αυτοκινητόδρομοι. Όλες οι μετακινήσεις γίνονται μέσω του ποταμού και η μεγαλύτερη πηγή εσόδων είναι οι τουρίστες. Μακεδόνες στην ξύλινη καλύβα τους Οι κάτοικοι μένουν σε σπίτια από πασσάλους. Έτσι προστατεύονται από τον ποταμό και τα άγρια ζώα του αμαζονίου. Στο κέντρο του οικισμού υπάρχει ένα σχολείο, μια εκκλησία και τα δημόσια κτίρια του χωριού, όπου συνήθως μαζεύονται οι κάτοικοι. Στο σχολείο, εκτός από ισπανικά, μαθαίνουν και τη γλώσσα των Τικούνα, η οποία μέχρι πρόσφατα ήταν μόνο προφορική. Οι ανθρωπολόγοι τη μελέτησαν και την έκαναν και γραπτή και έτσι ο γηγενής πληθυσμός μπορεί να γνωρίσει καλύτερα την παράδοσή του, κομμάτι της οποίας σταδιακά εξαφανιζόταν. Τελετουργικές μάσκες Με την ίδια αρμονία συνυπάρχουν οι χριστιανικές συνήθειες, με τις τελετές και τους χορούς των ιθαγενών. Οι κάτοικοι σχεδιάζουν μόνοι τους τις ξύλινες μάσκες που φορούν σε τελετουργίες. Στους τοπικούς χορούς, οι άνθρωποι δεν σηκώνουν τα πόδια τους από το χώμα, παίζουν μουσική μόνο με κρουστά όργανα και τραγουδούν με  ψηλές νότες. Θεωρούν το δέντρο «τοτούμα» ιερό, επειδή χρησιμοποιούν τον φλοιό του για να φτιάξουν θεραπευτικές αλοιφές. Από το δέντρο μπρέα κατασκευάζουν την μονωτική πίσσα που χρησιμοποιούν στις «μαλόκες», όπως αποκαλούν τις καλύβες τους. Τα τελετουργικά τους κουστούμια είναι φτιαγμένα από ξύλο γιαντσάμα, το οποίο πριν το κόψουν, μελετούν τη θέση του ήλιου και του φεγγαριού. Πιστεύουν ότι αν το κόψουν όταν στον ουρανό βγαίνει το νέο φεγγάρι είναι κακός οιωνός και το ξύλο θα σπάσει. Στολίζουν τις στολές τους με πετρούλες και κουκούτσια και τις βάφουν με μπογιές που φτιάχνουν από τα φυτά. Οι γυναίκες, που καλύπτουν το στήθος τους με στηθόδεσμους από φλοιό καρύδας, δεν αντιμετωπίζουν με ντροπή το γυμνό σώμα και προσέχουν ιδιαίτερα τα μακριά, μαύρα μαλλιά τους. Η Rosaura Mirana, κάτοικος του χωριού, με την κόρη της Στόχος τους είναι να ιδρύσουν ένα πανεπιστήμιο, το οποίο θα μελετά τις παραδόσεις των ιθαγενών, τα έθιμα, την ιστορία και τις γνώσεις τους. Δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε όλη τη Νότια Αμερική, αν και οι φυλές είναι πολλές και ο πολιτισμικός πλούτος τεράστιος. Τα μοναδικά τους έσοδα προέρχονται από τον τουρισμό, καθώς πουλάνε χειροποίητα κοσμήματα που φτιάχνουν οι γυναίκες του χωριού. Δέχονται δωρεές από φιλανθρωπικά ιδρύματα και ΜΚΟ, αλλά τα χρήματα σπάνια φτάνουν σε αυτούς. Τα περισσότερα «χάνονται» στη διαδρομή από διεφθαρμένες κυβερνήσεις. Οι νέοι της Μακεδονίας σπάνια έχουν τα χρήματα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στη Λετίσια, την πιο ανεπτυγμένη πόλη του Αμαζονίου, γι’ αυτό και συνήθως μένουν άνεργοι. Η απραγία πολλές φορές οδηγεί ορισμένους στα ναρκωτικά, τα οποία έχουν φτάσει και στις ζούγκλες του Αμαζονίου. Το σχολείο της Μακεδονίας Τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη μόλυνση του Αμαζονίου, καθώς τρέφονται κυρίως με ψάρια και καρπούς του δάσους. Ζουν από τη φύση και την αντιμετωπίζουν με σεβασμό και δέος. «Η γη έχει δοθεί σε όλους, δεν είναι μόνο για άσπρους ή Ινδιάνους, και όλοι πρέπει να την προσέχουμε», λέει η Rosaura Mirana, κάτοικος του χωριού.

 

Πηγή:http://www.mixanitouxronou.gr

 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία