Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Καβάφη στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης



Βιέννη-Δημήτρης Δημητρακούδης

«Ηχηρό παρών», έδωσε ο ελληνικός πολιτισμός στην αίθουσα τελετών του ιστορικού Πανεπιστημίου της Βιέννης -του αρχαιότερου πανεπιστημίου στον γερμανόφωνο χώρο- σε αφιέρωμα για τον μεγάλο Αλεξανδρινό ποιητή Κωνσταντίνο Καβάφη, το οποίο πλαισιώθηκε με διαλέξεις για τη ζωή και το έργο του, αλλά και συναυλία μελοποιημένων ποιημάτων του, από τον γνωστό συνθέτη της διασποράς, Αθανάσιο Σίμογλου.

Το αφιέρωμα, στο οποίο παραβρέθηκαν Ομογενείς, εκπρόσωποι της αυστριακής δημόσιας ζωής, της διπλωματίας και εκατοντάδες φίλοι της λογοτεχνίας και της μουσικής, στην πλειονότητά τους Αυστριακοί, διοργάνωσαν το γραφείο Τύπου και Επικοινωνίας της ελληνικής πρεσβείας στην Αυστρία και το αυστριακό περιοδικό πολιτικής και διπλωματίας Society, οι επικεφαλής των οποίων, Κωνσταντίνος Προκάκης και Γκέρτρουντ Ταουχάμερ, απεύθυναν χαιρετισμούς.

Τη χαρά και τη συγκίνησή του να βρίσκεται στη Βιέννη -«όπου ελληνικές φωνές ποτέ δεν έπαψαν να συνομιλούν με την ιστορία»- σε αφιέρωμα για τον Καβάφη, με τον οποίο ως Αλεξανδρινός και ο ίδιος συνδέεται μαζί του από τη στιγμή που γεννήθηκε μελετώντας τον σε όλη τη ζωή του, ανοίγοντας κάθε φορά νέα μονοπάτια, εξέφρασε στον χαιρετισμό του ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Γιώργος Φλωρεντής.

Ο ίδιος, σε δηλώσεις του αργότερα , χαιρετίζοντας ως μοναδικό και εξαιρετικό το αφιέρωμα σε έναν τόσο ιστορικό χώρο, όπως το Πανεπιστήμιο Βιέννης, έκανε λόγο για «πολύ καλή όσο και τολμηρή πρωτοβουλία που είχε εξαιρετική επιτυχία απέναντι σε ένα εκλεκτό ακροατήριο» προβάλλοντας τον ελληνικό πολιτισμό, «ένα από τα μεγαλύτερα και καλύτερα "προϊόντα" της Ελλάδας, στα πέρατα της γης».

Στον χαιρετισμό του, ο Κωνσταντίνος Προκάκης τόνισε πως στόχος του αφιερώματος ήταν να δείξει στο αυστριακό κοινό πως δεν υπάρχει μόνον η Ελλάδα της οικονομικής και της προσφυγικής κρίσης, με όλα τα αρνητικά στερεότυπα που κυριάρχησαν μέσα στην τελευταία δεκαετία στον διεθνή Τύπο, αλλά επίσης υπάρχει η Ελλάδα του πολιτισμού και της υψηλής πνευματικής δημιουργίας.

Στη ζωή και το έργο του μεγάλου Αλεξανδρινού ποιητή, με ευρείες αναφορές στη «μουσική προσαρμοστικότητα» της ποίησής του, ήταν αφιερωμένη η διάλεξη της πανεπιστημιακής βοηθού του Πανεπιστημίου Βιέννης δρ. Λίλιας Διαμαντοπούλου.

Στη διάλεξή του με θέμα «Ο μουσικός αναστεναγμός του ποιητή», ο συνθέτης της διασποράς Αθανάσιος Σίμογλου, σημειώνοντας πως νιώθει υπερηφάνεια αλλά συνάμα δέος και μεγάλο συναίσθημα ευθύνης υπηρετώντας τον Κωνσταντίνο Καβάφη, αναφέρθηκε στην προσωπικότητα και το έργο του ποιητή με τον οποίο, όπως είπε, η πρώτη του "γνωριμία" έγινε στα γυμνασιακά του χρόνια.

Σημείωσε επίσης, πως η πρώτη σύνθεσή του για τον Καβάφη ήταν στα 1983, με τη μελοποίηση της «Ιθάκης» για να ακολουθήσουν: «Πόλις», «Θερμοπύλες», «Για νάρθουν» και «Όσο μπορείς», έχοντας ο ίδιος μελοποιήσει από τότε συνολικά 36 ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή.

Κύρια επιδίωξή του είναι να κάνει τον ποιητή πιο γνωστό στο πλατύ κοινό μέσα από τη μουσική, κάτι που επιτυγχάνεται με μελοποιήσεις προσιτές στους πολλούς και οι οποίες να μπορούν να μπουν στα χείλη των ανθρώπων και να τραγουδηθούν, επισήμανε ο Αθανάσιος Σίμογλου.

Στη συναυλία που ακολούθησε, η «Ορχήστρα Δωματίου Ορφέας» της Βιέννης -που απαρτίζουν κυρίως Έλληνες νέοι ταλαντούχοι μουσικοί- υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή της, Κωνσταντίνου Δημηνάκη, ο οποίος συνόδευε και στο πιάνο, παρουσίασε μία σειρά έργων του Αθανάσιου Σίμογλου -μελοποιημένα ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη- με σολίστ τον βαρύτονο 'Αλεξ Τζοβάνι και τη βιολονίστα Αγγελίνα Γεωργιάδη .

Γεννημένος το 1954 στο Διδυμότειχο, ο συνθέτης Αθανάσιος Σίμογλου ζει και εργάζεται από το 1983 στη Στουτγάρδη ως ειδικός ιατρός γενικής ιατρικής, έχοντας νωρίτερα σπουδάσει πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Κρατικό Ωδείο Βορείου Ελλάδας και αργότερα ενορχήστρωση, τεχνική σύνθεσης και μουσική αισθητική στο Μιλάνο. 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία