Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ομογένεια

Σκεύος Τσουκαλάς: Ο «φρουρός» της Όπερας του Σίδνεϊ



Κείμενο ΕΥΓΕΝΙΑ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Ο Σκεύος Τσουκαλάς είναι άνθρωπος της τέχνης. Όχι με τη συμβατική
έννοια του όρου – όπως δηλαδή, τον αντιλαμβάνεται ο πολύς κόσμος.
Αυτό, όμως, δεν αλλάζει τίποτα. Ο Σκεύος παραμένει καλλιτέχνης.

Από το 1968 έως σήμερα εργαζόταν στον εμβληματικότερο «ναό τέχνης» της
χώρας. Η δουλειά του εκεί δεν είχε να κάνει με την τέχνη. Ήταν τέχνη.
Για 50 χρόνια κάθε πρωί στις 5.30, ο Σκεύος άρχιζε το έργο του. Πριν
οι πόρτες της Όπερας του Σίδνεϊ ανοίξουν για να υποδεχθεί τους κάθε
λογής επισκέπτες της, ο Σκεύος με τα εργαλεία της τέχνης του, ένα
σφουγγάρι και ένα διάλυμα ελαιολάδου και οινοπνεύματος, «ζωγράφιζε»
την λάμψη στις χάλκινες κουπαστές και άλλα διακοσμητικά του κτιρίου.
Άλλες φορές χρησιμοποιώντας ένα διάλυμα σόδας που ο ίδιος είχε
επινοήσει επειδή «ήταν φιλικό» στις σκληρές επιφάνειες του κτιρίου,
όπως λέει, έδιωχνε τα κατάλοιπα από τα καυσαέρια, βάζοντας ακόμα και
στα τσιμεντένια ντουβάρια του, την δική του πινελιά ζωντάνιας. Ο πολύς
κόσμος θα τον αποκαλούσε συντηρητή. Αυτή είναι η συμβατική περιγραφή
της δουλειάς του Σκεύου Τσουκαλά. Αν, όμως, τον ακούσει κανείς να μιλά
για την επαφή του με τη «γηραιά και επιβλητική κυρία» -έτσι αποκαλεί
το Opera House- τότε καταλαβαίνει ότι κάθε φορά που ο Σκεύος την
άγγιζε «μόρφωνε την ύλη της» όπως λέει και ο Σολωμός.

Στις αρχές του χρόνου ο Σκεύος πήρε μία μεγάλη απόφαση. Να βάλει
ημερομηνία λήξης στην επαγγελματική του σχέση με την «εμβληματική
κυρία» για να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στις άλλες κυρίες της ζωής
του, τις τρεις εγγονούλες του και τον «άγγελο της ζωής» την σύζυγό του
Μαρίνα. Και η απόφασή του ήταν μεγάλη γιατί…
«Η καθημερινότητά μου για 50 χρόνια δεν ήταν καθημερινότητα. Δεν
βαρυαναστέναξα ποτέ πηγαίνοντας για δουλειά, δεν είχα άγχος. Πήγαινα
στη δουλειά και δεν καταλάβαινα ότι πήγαινα στη δουλειά. Πήγαινα
ευχάριστα, λες και πήγαινα στο σπίτι μου» λέει.

                             Ο «ΦΡΟΥΡΟΣ» ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΟΥ

«Εμείς διαμορφώνουμε τα κτίριά μας. Στη συνέχεια, αυτά διαμορφώνουν
εμάς» είχε πει ο Ουίνστον Τσώρτσιλ και αυτή η διαπίστωσή του για τη
σχέση αλληλεπίδρασης μεταξύ ανθρώπου και κτιρίου περιγράφει με τον
πλέον ακριβή τρόπο αυτό που έζησε ο Σκεύος στα 50 χρόνια του
εργασιακού του βίου.

Από την Κάλυμνο έφυγε ο Σκεύος για να έρθει στην Αυστραλία το 1964.
Ήταν το μικρότερο αγόρι της δεκαμελούς οικογένειας που άφησε τον τόπο
του σε ηλικία 19 ετών. Τα τέσσερα μεγαλύτερα αγόρια αδέλφια του είχαν
ήδη μεταναστεύσει στην Αυστραλία και ζούσαν στο Σίδνεϊ.

Τον περίμεναν με ανοικτές αγκάλες… «Για μένα δεν φάνηκε τόσο πολύ η
ξενιτιά. Είχα τη ζεστασιά των αδελφών μου. Δεν ταλαιπωρήθηκα όπως
είχαν ταλαιπωρηθεί άλλοι μετανάστες. Δηλαδή, βρήκα σπίτι να με
περιμένει και είχα τα αδέλφια μου να με προσέχουν. Ήταν σαν να
βρισκόμουν στο νησί. Βρήκα εύκολα δουλειά, αλλά βέβαια η γλώσσα ήταν
δύσκολη και, όπως και άλλοι μετανάστες, έτσι ταλαιπωρήθηκα και εγώ σ’
αυτόν τον τομέα. Ό,τι δουλειά και να πιάσεις χρειάζεσαι την γλώσσα».

Το «βάπτισμα του πυρός» το πήρε -όπως και πολλοί άλλοι μετανάστες- σε
ένα εργοστάσιο. Σύντομα κατάλαβε ότι αυτή η δουλειά δεν ήταν γι’ αυτόν
και άρχισε να δουλεύει στην οικοδομή.
«Τελικά, κατέληξα στην ζούγκλα της Δυτικής Αυστραλίας εργάτης. Κάναμε
γεφύρια. Σκληρή δουλειά και αυτή. Οι συνθήκες δεν ήταν ανθρώπινες. Γι’
αυτό πήρα την απόφαση να επιστρέψω στο Σίδνεϊ.

                         Ο Σκεύος με τους “αγγέλους” του

Ήταν το 1968 που ο Σκεύος επέστρεψε στο Σίδνεϊ. Ήταν η χρονιά που η
ζωή του θα άλλαζε για πάντα.

«Τότε έπιασα δουλειά στην Όπερα. Ήταν όταν την έκτιζαν. Την ίδια
χρονιά γνώρισα και τον άγγελο της ζωής μου και παντρευτήκαμε».

Λίγο αργότερα ήρθαν και οι δύο γιοί του.

«Οι συνθήκες όταν παντρεύεται ο άνθρωπος αλλάζουν. Έχεις άλλες
ευθύνες. Πρέπει να μεγαλώσεις την οικογένειά σου, να δημιουργήσεις για
τα παιδιά σου».

Και ο Σκεύος αυτό έκανε κάθε μέρα, κρεμασμένος μεταξύ γης και ουρανού
στις σκαλωσιές της Όπερας του Σίδνεϊ. Η σχέση του μαζί της άρχισε
τότε. Ήταν σχέση δημιουργίας αλλά και σχέση ζωής και θανάτου. Κάθε
φορά που έβαζε ένα πλακάκι στην οροφή της έπαιζε και τη ζωή του κορώνα
γράμματα. Κάθε μέρα, κάθε ώρα, κάθε λεπτό που βρισκόταν κοντά στην
«εμβληματική κυρία», απαιτούσε τον σεβασμό του και όλες του τις
αισθήσεις σε εγρήγορση.

«Η Όπερα άρχισε το 1958, αλλά η οικοδομική φάση του έργου δεν τελείωσε
το 1973, τον Οκτώβρη που εγκαινιάστηκε. Πέρασε ένας ακόμα χρόνος έως
ότου ολοκληρωθεί το έργο αλλά με το τελείωμα το κτίριο είχε αρχίσει να
έχει ανάγκες επισκευής» προσθέτει εξηγώντας ότι από εποχιακός
οικοδόμος κατέληξε, μόνιμος «προστάτης» της.

Περίπου 1.600 άνθρωποι δούλεψαν στην κατασκευαστική φάση του
εξπρεσιονιστικού κτιρίου, αλλά όταν έφτασε η ώρα της ολοκλήρωσης του
έργου μόνο 20 χρειάζονταν για τη συντήρησή του και ο Σκεύος ήταν ένας
από αυτούς τους 20 «τυχερούς».

«Κάποιοι το λένε τύχη. Δεν ήταν η τύχη που με κράτησε κοντά της, ήταν
η σκληρή μου δουλειά» λέει δίνοντας για πολλοστή φορά στο κτίριο
ανθρώπινη υπόσταση.

«Με συμπαθούσε η διεύθυνση για την εργατικότητά μου και την αφοσίωση
που είχα προς το κτίριο. Δεν έχανα ούτε μία μέρα από την δουλειά. Με
αντιμετώπιζαν ως άνθρωπο και όχι ως αριθμό, με ήξεραν ως έναν τίμιο
εργαζόμενο. Είχα μάθει τη γλώσσα όπως μαθαίνουν οι μετανάστες τη
γλώσσα. Τα απλά αγγλικά. Σιγά-σιγά όμως με αυτά τα απλά αγγλικά και
λόγω της αγάπης που έχεις για τη δουλειά που κάνεις, οι σμίξεις που
έχεις με το προσωπικό του κτιρίου, με αρχιτέκτονες, με μηχανικούς με
διευθυντές όλα αυτά με βοήθησαν. Μου έδιναν θάρρος, δεν με ένοιαζε με
ποιο τρόπο θα πω μία λέξη. Δεν με έβλεπαν σαν μετανάστη, δεν με
κοιτούσαν αφ’ υψηλού. Άνοιξαν όλοι τους μία ζεστή αγκαλιά και με
δέχθηκαν. Αγάπησα την διεύθυνση και μαζί με αυτούς και το κτίριο».

Έτσι καλλιεργήθηκε αυτή η αγάπη του Σκεύου για την Όπερα του Σίδνεϊ.
Μέσα από τον σεβασμό και την εκτίμηση που του έδειξαν οι άνθρωποί της.
Αυτή η ζεστασιά που εισέπραττε από τους ανωτέρους του, τρύπωσε στα
άψυχα υλικά της, την μετέβαλε σε ζωντανό οργανισμό, γεννώντας στον
«φρουρό» της την ανάγκη να τη φροντίζει όπως ο καθένας μας φροντίζει
τους ανθρώπους που αγαπά.

«Είναι ένα κτίριο που αντιπροσωπεύει αυτήν την χώρα σε κάθε μήκος και
πλάτος του πλανήτη. Όποιος βλέπει την Όπερα σκέφτεται Αυστραλία.
Ένοιωθα περήφανος που ήμουν μέρος αυτής της οικογένειας και θα
αισθάνομαι υπερήφανος για όσο ζω».

Κάθε χρόνο 8 εκατ. άνθρωποι επισκέπτονται την Όπερα του Σίδνεϊ και στα
50 του χρόνια εκεί ο Σκεύος είδε πολλούς, πάρα πολλούς, διάσημους,
άσημους, παράξενους, ευτυχισμένους, λυπημένους, μικρούς και μεγάλους.
Εκείνον, όμως, που θυμάται περισσότερο από όλους είναι ο Τέλι Σαβάλας.

«Με συγκίνησε ο Αριστοτέλης Σαβάλας. Με τα σπασμένα του ελληνικά όταν
τον είδα και πήγα να τον χαιρετίσω, και του συστήθηκα μου είχε πει
"δηλαδή σ’ αυτό το ωραίο κτίριο έχει χυθεί ελληνικός ιδρώτας". Δεν
ξεχνώ ποτέ αυτές τις λέξεις του αείμνηστου Σαβάλα».

Πηγή Νέος Κόσμος



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία