Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Κρήτη – Αυστραλία: ένα τραγούδι δρόμος για τους Xylouris White



Mελβούρνη.-τής Ζωής Θωμαϊδου

Οι Xylouris White είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα συγκροτήματος που
οποιαδήποτε περιγραφή της μουσικής τους, ανεξάρτητα από το πόσο
εμπεριστατωμένη είναι, αδυνατεί να σταθεί αντάξια αυτού  που ακούς.

Τουλάχιστον αυτή ήταν η προσωπική μου εμπειρία. Καθώς προετοιμαζόμουν
για αυτή τη συνέντευξη θεώρησα απαραίτητο να διαβάσω μερικές κριτικές
για τον πιο πρόσφατο δίσκο τους που κυκλοφόρησε στις αρχές του έτους
με τον τίτλο “Mother”.

Συνήθως, η αναφορά ξεκινούσε με μια φράση τύπου “διασταύρωση Κρητικής
παραδοσιακής μουσικής” με οτιδήποτε βάζει ο νους σας σε μουσικό είδος
από jazz και folk μέχρι rock και, φυσικά, την κατηγορία world music
που περικλείει τα πιο ετερόκλητα μουσικά στοιχεία.

Το μπέρδεμα με τις ορολογίες κατευνάστηκε όταν άκουσα τον δίσκο και
ένιωσα απλώς τη μουσική να με συνεπαίρνει χωρίς καμιά διάθεση να την
τοποθετήσω σε κάποια κατηγορία. Ακόμη περισσότερο δε η σύγχυση
εξαφανίστηκε από την αρχή της κουβέντας με τον Γιώργο Ξυλούρη.

“Δεν είμαστε τίποτα από τα παραπάνω και την ίδια στιγμή όλα αυτά τα
μουσικά είδη μαζί […] Εμείς δεν θέλουμε ταμπέλα για τον λόγο ότι δεν
προσπαθούμε να κάνουμε κάτι από όλα αυτά, δηλαδή να κάνουμε την
Κρητική μουσική rock ή να δημιουργήσουμε jazz ή free jazz. Αυτό που
βάζουμε μέσα είναι ο καθένας τον εαυτό του, συνεχίζουμε αυτό που
κάναμε πάντοτε και πριν τους Xylouris White, γιατί αυτό που θέλουμε να
παίζει πρωταρχικό ρόλο είναι η μουσική να είναι αληθινή, να βγαίνει
αλήθεια μέσα από αυτό” λέει .

Αντίστοιχη είναι και η απάντηση που δίνει ο μουσικός συνοδοιπόρος του
Ξυλούρη, Jim White:

“Δεν είμαστε κάποιο τεχνητό κατασκεύασμα, είμαστε φίλοι που συνδέθηκαν
με τη μουσική και ξεκίνησαν αυτό το ταξίδι ή όπως αλλιώς θέλεις να το
πεις […]Στη μουσική μας βγαίνει απλώς θα έλεγα ο εαυτός μας και μετά
καθώς μαθαίνουμε καινούρια πράγματα αλλάζει, έχει ροή και μια
παιχνιδιάρικη διάθεση εξερεύνησης”.

Η συνεργασία τους, άλλωστε, δεν θα είχε ξεκινήσει εάν δεν τους
διακατείχε αυτή η διάθεση πειραματισμού και πίστη στη δημιουργική
φαντασία.

Ο Κρητικός λαουτιέρης Γιώργος Ξυλούρης, απόγονος της επιφανούς στην
ελληνική μουσική παράδοση οικογένειας των Ξυλούρηδων πρωτοσυναντήθηκε
με τον Jim, έναν από τους πιο καταξιωμένους ντράμερ της αυστραλιανής
και όχι μόνο σκηνής, πριν από 20 περίπου χρόνια.

Από τότε έπαιζαν μαζί μουσική, όμως το συγκρότημα Xylouris White
σχηματίστηκε πρόσφατα κυκλοφορώντας τον πρώτο τους δίσκο το 2014 και
μέσα σε λιγότερο από πέντε χρόνια έχουν αποκτήσει ένα πιστό κοινό που
ξεπερνά τα σύνορα της Ελλάδας και της Αυστραλίας.

Ακολουθώντας την πρόσφατη κυκλοφορία του τρίτου δίσκου τους “Mother”,
τον προηγούμενο μήνα πραγματοποίησαν περιοδεία στην Κρήτη και πλέον
επιστρέφουν στην Αυστραλία για μια σειρά εμφανίσεων σε όλη τη χώρα.

Καταλυτική για την Κρητική περιοδεία ήταν μια συναυλία στα Ανώγεια,
στο πλαίσιο του αντιρατσιστικού φεστιβάλ “Χαϊμαλίνα”.

“Είχε γύρω στους 3.000, αναρχικούς, βοσκούς, κατοίκους απ’ τα γύρω
χωριά και άλλους, ένα υπέροχο μείγμα κάθε λογής ανθρώπων” μας λέει ο
White και ο Ξυλούρης συμπληρώνει τις λεπτομέρειες.

“Ήταν ο κόσμος πολύ θερμός γιατί πέρα του ότι ήταν ένα αντιρατσιστικό
φεστιβάλ που είχε φέρει κόσμο από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό […]
συμβαίνει επίσης στα Ανώγεια που είναι το άνδρο της ελευθερίας εδώ και
αιώνες. Συμβόλιζε πολλά η βραδιά και μετά η μουσική έδωσε ακόμη πιο
έντονο συναίσθημα. Εγώ, για να καταλάβεις, έκλαιγα και γελούσα εκείνο
το βράδυ συγχρόνως, όπως και πολύς κόσμος, έκλαιγα από χαρά και
συγκίνηση. Οπότε αυτό είχε ως αποτέλεσμα η συναυλία να εξελιχθεί σε
περιοδεία, παίξαμε μετά στο Ηράκλειο, τον Άγιο Νικόλαο, στα Χανιά και
το Ρέθυμνο…”
ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία