Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Περιπλάνηση στον κόσμο των αστέγων τής πρωτευουσας...

"Φακός στο στόμα"



Αθήνα

 Η Αθήνα αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο θύμα της ελληνικής κρίσης. Όσοι
ζουν στην πόλη, γίνονται καθημερινά μάρτυρες της κατάρρευσής της: το
ιστορικό κέντρο τείνει να μετατραπεί σε αβίωτη έρημο, τα μαγαζιά
βάζουν λουκέτο το ένα μετά το άλλο, σπουδαία νεοκλασικά κτίρια
παραδόθηκαν πρόσφατα στις φλόγες, ενώ η μελαγχολία είναι διάχυτη στο
πρόσωπο των ανθρώπων, που κυκλοφορούν μουδιασμένοι στους δρόμους.
Στους ανθρώπους της πόλης αποτυπώνεται και ο πυρήνας του δράματος: οι
άστεγοι πολλαπλασιάζονται, καταφεύγοντας όπου βρουν (σε στοές, σε
πλατείες, αλλά και εν μέση οδώ), χωρίς να μπορούν να εξασφαλίσουν το
ημερήσιο φαγητό τους και δίχως την παραμικρή προοπτική για το αύριο.

Το βιβλίο του Χρήστου Χρυσόπουλου "Φακός στο στόμα" (εκδόσεις
Πόλις, σελ. 128) είναι, όπως δηλώνεται στον υπότιτλό του, "ένα χρονικό
για την Αθήνα", αλλά και μια περιπλάνηση στον ζοφερό κόσμο των
αστέγων. Αποφεύγοντας την οποιαδήποτε συναισθηματική εμπλοκή με τους
αστέγους τους οποίους συναντά κατά τη διάρκεια των ατέλειωτων
περιηγήσεών του στην Αθήνα, ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδώσει χωρίς
φτιασίδια την πραγματικότητα που βιώνουν. Στην οπτική του δεν χωρούν ο
θυμός και η καταγγελία, ούτε έχει θέση ο οποιοσδήποτε ακτιβισμός.
Εκείνο που προσπαθεί ο Χρυσόπουλος είναι να καταλάβει πώς φτάνει
κανείς στην κατάσταση του αστέγου και με ποιον τρόπο κατορθώνει να
επιζήσει.

Το εκτενέστερο μέρος του βιβλίου του Χρυσόπουλου, που είναι κάτι
ανάμεσα σε ημερολογιακή αφήγηση και προσωπική μαρτυρία, καλύπτεται από
τη συμπόρευσή του στην Αθήνα με έναν 53χρονο άστεγο, ο οποίος του
αποκαλύπτει (επίσης χωρίς συναισθηματικές εκρήξεις) την καθημερινή
πάλη με τον κίνδυνο του αφανισμού. ’ρρωστος, πεινασμένος, με βρώμικα
ρούχα και άπλυτο σώμα, ο άστεγος του Χρυσόπουλου είναι μια φιγούρα που
παγώνει τον αναγνώστη: μια φιγούρα που απορροφά στη σκοτεινιά της
ολόκληρη την πόλη, στέλνοντας με τη βουβή απόγνωση και την τσακισμένη
απαντοχή της ένα εξαιρετικά δυσοίωνο μήνυμα, το οποίο δεν είναι άλλο
από το ότι η Αθήνα μπορεί να καταβροχθίσει τα παιδιά της.

Ο Χρυσόπουλος εναλλάσσει τις συνομιλίες του με τον μεσόκοπο άστεγο
με δοκιμιακού τύπου παρατηρήσεις για τις μεταβολές που υφίσταται το
αστικό τοπίο, όπως και με ειδήσεις (αντλημένες από το διαδίκτυο και
τις εφημερίδες) για τη μοίρα άλλων αστέγων, οι οποίοι κατέληξαν
αιφνιδιαστικά (ανίκανοι να κάνουν το οτιδήποτε για να αποφύγουν το
μοιραίο) στον θάνατο. Το κείμενο συνοδεύουν φωτογραφίες τραβηγμένες με
τη φωτογραφική μηχανή του συγγραφέα, ο οποίος αναρωτιέται συνεχώς για
τη δυνατότητα της λογοτεχνίας να μιλήσει για τον περίγυρο του
εξανδραποδισμού και της εξαθλίωσης.

Η πόλη, λέει ο Χρυσόπουλος, είναι μια εικόνα που αλλάζει αδιάκοπα:
μια οντότητα που διαφεύγει ευθύς εξαρχής από το μάτι του παρατηρητή
και γίνεται εντελώς απρόβλεπτη στις σημερινές κοινωνικές συνθήκες. Ο
συγγραφέας δεν χρησιμοποιεί ποτέ τη λέξη "κρίση", αλλά ολόκληρο το
βιβλίο του είναι προσανατολισμένο σ' αυτήν. Κι εκείνο που
αναδεικνύεται εν προκειμένω δεν είναι μόνο η οικονομική κρίση των δύο
τελευταίων ετών, αλλά η κρίση μιας πόλης και μιας κοινωνίας που έχουν
χάσει από καιρό την ταυτότητά τους, χωρίς να είναι σε θέση να
κοιτάξουν (ακόμα λιγότερο να επινοήσουν) το μέλλον τους.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία