|
| | | |
Αναλυτική ενημέρωση
Αρχίζει την Παρασκευή 2 Νοεμβρίου το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Θεσσαλονίκη - (Ανταπόκριση Βίκυ Χαρισοπούλου)
<<Ζουμ>> στον άνθρωπο, στη μοναδικότητα, τη μοναξιά και την
πολυπλοκότητά του όπως αυτή διαμορφώνεται και επαναπροσδιορίζεται υπό
τις νέες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες ανά τον κόσμο, κάνουν οι
149 ταινίες του φετινού Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (ΦΚΘ)
που ξεκινά την ερχόμενη Παρασκευή την 53η του διοργάνωση.
Ιστορίες, εκατοντάδες ιστορίες ζωής, εθνών, ερώτων, οικονομικής
κρίσης, θανάτου, αλλά κυρίως ιστορίες ανθρώπων διηγούνται σε
εκατομμύρια μέτρα σελιλόιντ οι ταινίες του Φεστιβάλ.
Το <<στίγμα>> δίνουν οι ταινίες έναρξης και λήξης: "Holy Motors" του
Γάλλου Λεό Καράξ (η σουρεαλιστική οδύσσεια του αινιγματικού κυρίου
Οσκαρ στους δρόμους ενός ονειρικού Παρισιού) και η ταινία του Κορεάτη
Χονγκ Σάνγκ Σού <<Στη χώρα των άλλων>> (εδώ, η Ιζαμπέλ Ιπερ υποδύεται
τρείς γυναίκες με το ίδιο όνομα) που θα προβληθούν το βράδυ της
ερχόμενης Παρασκευής 2 Νοεμβρίου και του επόμενου Σαββάτου 10
Νοεμβρίου αντίστοιχα.
Η καθιερωμένη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του Φεστιβάλ και
της φετινής <<σοδιάς>> του έγινε στη Θεσσαλονίκη χωρίς την παρουσία του
καλλιτεχνικού διευθυντή κ.Δημήτρη Εϊπίδη που απουσίασε λόγω ασθένειας.
Στο πάνελ των παρουσιαστών βρέθηκε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ.Γιάννης
Μπουτάρης με την ιδιότητά του ως πρόεδρος του ΔΣ του Φεστιβάλ ο οποίος
αναφέρθηκε στα οικονομικά προβλήματα της διοργάνωσης, την αδυναμία για
οικονομική αυτοδυναμία του φεστιβάλ, την μη συμμετοχή στον
προϋπολογισμό της διοργάνωσης από πλευράς Δήμου αλλά και το ότι δεν
επιτεύχθηκε ακόμη ο στόχος στο να μεταφερθούν όλες οι δράσεις του
Φεστιβάλ Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη.
Στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος θα προβληθούν φέτος
15 πρώτες ή δεύτερες ταινίες μυθοπλασίας (μεταξύ των οποίων δυο
ελληνικές). Τα βραβεία που θα δοθούν θα είναι μόνο <<ηθικά>> καθώς από
φέτος καταργούνται εντελώς τα χρηματικά έπαθλα...
Στη σειρά αφιερωμάτων ξεχωρίζει αυτό στον Θόδωρο Αγγελόπουλο
(προβολές τριών ταινιών, μια συζήτηση, μια συναυλία και μια έκδοση για
το έργο του). Αφιερώματα προγραμματίζονται επίσης για τα έργα τους:
Στον Φιλανδό Και Καουρισμάκι, τον Ιρανό Μπαχμάν Γκομπαντί, τον Γερμανό
Αντρλέας Ντρέζεν και στο Ρουμάνο Κριστιάν Μαουντζίου.
Το τμήμα <<Ανοιχτοί Ορίζοντες>> <<ζουμάρει>> φέτος με τις ταινίες του
στις επαναπροσδιοριζόμενες έννοιες της οικογένειας, του έρωτα, της
ιστορίας και της... κρίσης.
Πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη θα κάνουν οι ταινίες "Capital" του Κώστα
Γαβρά (αναμένεται και ο ίδιος στην πόλη), <<το πρόσωπο της ομίχλης>> του
ουκρανού Σεργκέι Λοζνίτσα και η ταινία του Αμπάς Κιαροστάμι <<Κάτι σαν
έρωτας>>.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσαν στη Θεσσαλονίκη οι διοργανωτές τα
χρέη της διοίκησης του Φεστιβάλ μειώθηκαν φέτος στα 2 εκατομμύρια ευρώ
(από 6,2 που ήταν στα 2010 όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση). Η φετινή
διοργάνωση έχει προϋπολογισμό 1.600.000 ευρώ - ποσό που καλύπτεται από
τα ΕΣΠΑ (1.035.000 ευρώ) την ΕΡΤ (250.000 ευρώ) και τα υπόλοιπα από
τις λιγοστές χορηγίες.
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων γιορτασμού των 100 χρόνων από την
απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης εντάχθηκαν στη φετινή διοργάνωση (είχαν
ανακοινωθεί από πέρσι) τα εγκαίνια της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης. Η
ταινιοθήκη όπως δηλώνει στο μήνυμα που απέστειλε ο κ.Δημήτρης Εϊπίδης
θα λειτουργεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα εγκαινιαστεί
στη διάρκεια του 53ου ΦΚΘ. Θα παρουσιάζει αριστουργήματα του κλασσικού
παγκόσμιου κινηματογράφου, αλλά και σύγχρονα έργα και ρετροσπεκτίβες,
ενώ επίσης θα διοργανώνει διαλέξεις και ανοιχτές συζητήσεις που θα
αποσκοπούν σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της κινηματογραφικής
δημιουργίας.
Στο χώρο έξω από το Μουσείο Κινηματογράφου θα στηθεί εντός του
έτους - όπως δήλωσε ο κ.Μπουτάρης- και η προτομή του Θόδωρου
Αγγελόπουλου την οποία προσέφερε στο Δήμο Θεσσαλονίκης Ρώσος γλύπτης.
Οι προβολές του φετινού Φεστιβάλ θα πραγματοποιούνται στη διάρκεια
της διοργάνωσης του στον κινηματογράφο <<Ολύμπιον>> της πλατείας
Αριστοτέλους καθώς και στις αίθουσες <<Τζον Κασσαβέτης>>, <<Σταύρος
Τορνές>>, <<Τώνια Μαρκετάκη>> και <<Φρίντα Λιάπα>> των αποθηκών του
Λιμανιού.
Τα εισιτήρια θα στοιχίζουν και φέτος 6 ευρώ ανά προβολή.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
|
|
|
|