Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Ο ανεκπλήρωτος έρωτας ενός Ρωμιού και μιας Εβραίας, μέσα από τις σελίδες ενός βιβλίου



Τρίκαλα -(Ανταπόκριση Απόστολος Ζώης)

  Τον ανεκπλήρωτα έρωτα ενός Ρωμιού και μιας Εβραίας περιγράφει , με
γλαφυρότητα, στο μυθιστόρημά του <<Κάποτε στην Άρτα>> (εκδ. Στοχαστής) ο
Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, εκπαιδευτικός και συγγραφέας.

Γεννημένος στην Αθήνα και με καταγωγή από τη Λέσβο, ο
Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης σπούδασε στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία
και στην Θεολογική Σχολή Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές
στο Μπέρμιχαμ και μετεκπαιδεύτηκε στο Μόναχο, όπου και εργάστηκε για
μια πενταετία ως δάσκαλος στο Ευρωπαϊκό Σχολείο. Την τελευταία
δεκαετία ζει στο Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας και εργάζεται ως Σχολικός
Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Άρτα.

Περιγράφοντας την εμπειρία της συγγραφής του εν λόγω
βιβλίου, ο κ. Ιντζέμπελης στέκεται ιδιαίτερα στο κεφάλαιο του Νταχάου
(ένα από τα στρατόπεδα κολαστήρια της ναζιστικής μηχανής θανάτου). <<Το
κεφάλαιο αυτό είναι και το δυσκολότερο γιατί ήθελε εξαιρετική προσοχή.
Έχω επισκεφτεί πολλές φορές το Νταχάου και έχω εκδώσει ήδη μια μελέτη
για το στρατόπεδο. Έτσι, τόνισα την αλληλεγγύη που υπήρχε μεταξύ των
κρατουμένων και την ελπίδα ότι κάποτε θα ελευθερωθούν και θα γυρίσουν
στους αγαπημένους τους>> εξηγεί.

Μέσα από τις αντιπαραθέσεις και τα εμπόδια του να πραγματοποιηθεί
ένας γάμος ανάμεσα σε μια Ρωμιά κι έναν Εβραίο- ιδιαίτερα εκείνη την
εποχή -βλέπουμε στο βιβλίο τις καταστάσεις και τα γεγονότα της
περιόδου από το 1932 μέχρι και το 1944.

Η καθημερινή ζωή, η συνύπαρξη Αρτινών και Εβραίων γίνεται με μια
περιγραφή που συνοδεύεται από το αίσθημα αγάπης για τον έρωτα αλλά και
βαθύτερα για τη ζωή. Η φτώχεια, η ανέχεια ο πόλεμος δεν αρκούν για να
εκπληρωθεί ο πόθος του Παναγιώτη που είναι η κατάκτηση της Εσθήρ. Μιας
καλλονής, μιας γυναίκας που έχει το ένστικτο να ανταποκρίνεται στην
αγάπη. Η επιμονή του Παναγιώτη και το όραμα που έχει του δίνουν δύναμη
και κουράγιο να συνεχίσει. Αν και πλησιάζει ο Δεύτερος Παγκόσμιος
Πόλεμος και η σκληρότητα των κατακτητών δεν αφήνει καμία χαραμάδα
ελπίδας...

Ο Παναγιώτης, σύμφωνα με τον συγγραφέα, θα διαγράψει την πορεία της
Οδύσσειας και θα προσπαθήσει να κρατήσει ανέπαφη την αξιοπρέπειά του
και την αγάπη. Με όπλο την επιμονή και την αποφασιστικότητα γίνεται
ένα σώμα με τις δυνάμεις αντίστασης. Δεν φοβάται το τίμημα, αρκεί να
πετύχει τον σκοπό του να συλλογιέται ελεύθερα. Ο Παναγιώτης, ο
Ευριπίδης, η Εσθήρ, ο Σαμπίνος, όλοι οι απλοί άνθρωποι, που άλλοι
αναφέρονται με τα ονόματά τους και μπορεί και να μην μας λένε τίποτα
σήμερα, είναι αυτοί που οραματίστηκαν μια διαφορετική Ελλάδα μετά την
απελευθέρωση από τους κατακτητές. Και που απογοητεύτηκαν από τη
συνέχεια, όπως λέει χαρακτηριστικά ο συγγραφέας.

Κάθε συγγραφέας σχεδιάζει και μελετά την επόμενη κίνησή του. Έτσι
και ο κ. Ιντζέμπελης, ύστερα από τρεις συλλογές διηγημάτων ξεκίνησε τη
συγγραφή ενός μυθιστορήματος . Από την πρώτη στιγμή ήξερε, όπως μας
λέει, τον τίτλο. Συνέλεξε στοιχεία από γραπτές πηγές και άκουσε πολλά
από ηλικιωμένους που τού περιέγραψαν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και
το τι συνέβη στην Άρτα.

<<Πρέπει να σημειωθεί>>, εξηγεί ο συγγραφέας, <<ότι τότε η Άρτα είχε
λιμάνι την Κόπραινα και σημαντική οικονομική ανάπτυξη αφού συνεισέφερε
και η εβραϊκή κοινότητα με το εμπόριο. Σκέφτηκα, ο ήρωάς μου να ξεκινά
από το νησί του, τη Λέσβο, από το χωριό του την Άντισσα, μετά να
πηγαίνει στη Μυτιλήνη και έπειτα στον Πειραιά. Μία πορεία μια
εσωτερικής μετανάστευσης ή, καλύτερα, επιβίωσης. Όπως και σήμερα που η
ανεργία δεν δίνει ευκαιρίες στους νέους , έτσι και τότε ο Παναγιώτης
οδηγείται στην Άρτα όπου θα δουλέψει στο εμπορικό του Εβραίου
Σαμπίνου. Η επιστροφή του Παναγιώτη στην πατρίδα είναι μια ακόμη πληγή
από εικόνες μετά τον εμφύλιο αλλά και μια έκπληξη για αυτόν- η
συνάντηση πάλι με την Εσθήρ>>.

Στο επίκεντρο του μυθιστορήματος, όπως εξηγεί από την πλευρά του ο
Βασίλης Μαλισιόβας, πτυχιούχος Κλασικής Φιλολογίας και Κοινωνικής
Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, βρίσκεται ο έρωτας. <<Ένας έρωτας
ακατάλυτος, που νικά κάθε είδους εμπόδια, που γκρεμίζει κάθε τείχος:
φυλετική καταγωγή, θρησκεία, απόσταση. Ούτε ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος
δεν μπόρεσε να μειώσει την ένταση και το πάθος αυτού του έρωτα. Ακόμη
κι όταν ο Παναγιώτης, το ένα από τα κεντρικά πρόσωπα του βιβλίου,
βρισκόταν φυλακισμένος στο κολαστήριο του Νταχάου, ακροβατώντας μεταξύ
ζωής και θανάτου, ενώ η αγαπημένη του, Εσθήρ, είχε ήδη μεταναστεύσει
στην Αγγλία πριν ξεσπάσει ο πόλεμος και το συνακόλουθο πογκρόμ κατά
των ομοεθνών της, Εβραίων>> σημειώνει.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, σύμφωνα με τον κ. Μαλισιόβα, έχει το τμήμα
εκείνο του βιβλίου που αναφέρεται στις προκαταλήψεις εναντίον όσων
είχαν φιλικές ή επαγγελματικές σχέσεις με τους Εβραίους.
<<Κρυφοεβραίο>>, λοιπόν, χαρακτήριζε τον Παναγιώτη ο Αρτινός έμπορος-
πρώτο αφεντικό του, ο Παρασκευάς, αντανακλώντας την εσωστρέφεια και
την καχυποψία, που, δυστυχώς, σε μεγάλο βαθμό εξακολουθούν να ενδημούν
στον τόπο μας. <<Κρυφοεβραίο>> τον ονόμαζε μόνο και μόνο επειδή... τόλμησε
να φύγει από τη δούλεψη ενός Έλληνα και να εργαστεί στο εμπορικό ενός
Εβραίου.

<<Περηφάνια νιώθει ο αναγνώστης για τα εξιστορούμενα που αφορούν την
αντίσταση κατά των κατακτητών (Γερμανών και Ιταλών), αλλά και
αποτροπιασμό για τους δωσίλογους που συνεργάστηκαν μαζί τους. Ακόμη
μεγαλύτερη φρίκη νιώθει για όσους πρόδωσαν Έλληνες και Εβραίους που
κρύβονταν για να σώσουν τη ζωή τους και οδηγήθηκαν, υπό άθλιες
συνθήκες, στα στρατόπεδα του θανάτου της Γερμανίας και της Πολωνίας.
Και, δυστυχώς, όπως σε όλη την Ελλάδα, προδότες υπήρχαν και στον τόπο
μας>> καταλήγει.



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. ¶ραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία