Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ ΑΠΟ 27/2/2014 - 5/3/2014

Απο τον Αλέξη Λ.Μακρή



Αθήνα

Χιούμορ, συναίσθημα και μία Τζούντι Ντεντς υποψήφια για Όσκαρ, στη νέα ταινία του Στίβεν Φρίαρς. Για τους σινεφίλ, ένας βραβευμένος στις Κάννες ιαπωνικός στοχασμός επάνω στην πατρότητα και για τους φίλους της δράσης μια περιπέτεια με τον Λίαμ Νίσον. Το κινηματογραφικό «μενού» της εβδομάδας περιλαμβάνει επίσης μια ταινία animation και ένα θρίλερ γερμανοσουηδικής παραγωγής.

 

Philomena **** ½

Δραματική – Διάρκεια 98’

Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς

Παίζουν: Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν, Σόφι Κένεντι Κλαρκ, Μερ Γουίνινχαμ

 

Μία δυνατή ιστορία, με εκπλήξεις, ανατροπές και αποκαλύψεις, τόσο για τους κινηματογραφικούς χαρακτήρες όσο και για τον θεατή είναι βασική προϋπόθεση για μια καλή ταινία. Η ίδια η ζωή παρείχε εξαιρετική πρώτη ύλη στους σεναριογράφους, τον Τζεφ Πόουπς και τον Στιβ Κούγκαν. Ο και πρωταγωνιστής Κούγκαν υποδύεται τον Μάρτιν Σίξμιθ (βιβλίο του οποίου διασκευάζει το σενάριο), Βρετανό δημοσιογράφο, πρώην εκπρόσωπο τύπου του Τόνι Μπλερ, που συνοδεύει μια απλή γυναίκα στην αναζήτηση του χαμένου της γιου. Επί πενήντα χρόνια κρατούσε το προσωπικό της δράμα επτασφράγιστο μυστικό η Φιλομένα Λι, από τότε που έφερε στον κόσμο ένα αγοράκι στο ορφανοτροφείο μιας ιρλανδικής γυναικείας μονής. Το βρέφος εξαφάνισαν οι καλόγριες, αμέσως μετά τη γέννα. Πρώτη στάση της Φιλομένα και του Μάρτιν το μοναστήρι. Αντιμετωπίζουν τείχος σιωπής, όμως κάποια ίχνη τους οδηγούν στις ΗΠΑ, όπου θα ανακαλύψουν μια οδυνηρή αλήθεια. Παράλληλα, μια συγκινητική σχέση μάνας-γιου σφυρηλατείται μεταξύ του άθεου κυνικού διανοουμένου και της θρησκευόμενης συνταξιούχου νοσοκόμας. Εκπληκτικό δίδυμο, αυτοί οι δυο! Το απόλυτα αρμονικό αταίριαστο ζευγάρι. Τους ερμηνεύουν η Τζούντι Ντεντς –υποψήφια για Όσκαρ α΄γυναικείας ερμηνείας και εκπληκτική για μια ακόμη φορά- και ο κωμικός Στιβ Κούγκαν. Πάντρεμα των αντιθέτων, επιπέδου Τζακ Λέμον-Γουόλτερ Ματάου, ενισχυμένο με χιουμοριστικούς διαλόγους, που απαλύνουν την αμείωτη δραματική ένταση. Η κορύφωση έρχεται, όταν η επιμονή της Φιλομένα και η οξύτατη δημοσιογραφική όσφρηση του Μάρτιν φέρνουν στην επιφάνεια ένα γεγονός ατιμωτικό για την καθολική εκκλησία. Μία νέα εξέλιξη σε μια ιστορία με περισσότερα από ένα θεματικά επίπεδα. Η αναζήτηση του αγνοούμενου παιδιού, η σύζευξη των δυο άκρων μέσα από τον κοινό σκοπό, η συναισθηματική εμπλοκή του ψυχρού ρεπόρτερ και σαν κατάληξη η αποκάλυψη ενός βρόμικου κυκλώματος. Πακτωλός για τον Στίβεν Φρίαρς, που ακόμη και στις μέτριες ταινίες του λάμπει περισσότερο από ό,τι «δεύτεροι» σκηνοθέτες, στις καλύτερές στιγμές τους. Εδώ, με ένα σενάριο μεστό ουσίας στα χέρια, πετάει, απογειώνεται, υπερίπταται του φετεινού κινηματογραφικού τοπίου. Το “Philomena” του είναι μια φέτα ζωής που ευφραίνει την ψυχή. Ένα απολαυστικό από κάθε άποψη έργο, συγκινητικό, αστείο, τρυφερό, σκληρό, διεισδυτικό, βαθιά ανθρώπινο. Η καλύτερη ταινία του εδώ και χρόνια. Μη τη χάσετε!

 

Πατέρας και γιος *** ½

(Like father, like son)

Δραματική – Διάρκεια 121’

Σκηνοθεσία: Κορεέντα Χιροκάζου

Παίζουν: Μασαχάρου Φουκουγιάμα, Ματσίκο Όνο, Γιόκο Μάκι

«Πατέρας είναι ο φυσικός γονιός ή εκείνος που μεγαλώνει το παιδί;» αναρωτιέται ο Κορεέντα Χιροκάζου. Ο διακεκριμένος Ιάπωνας σκηνοθέτης εκθέτει το δίλημμα του Ριότο, που πληροφορείται ξαφνικά ότι έφερε στο σπίτι του το λάθος μωρό, εξ αιτίας του μπερδέματος δυο νεογέννητων, στο νοσοκομείο. Ο εξάχρονος γιος του τον οποίο αυτός ο επιτυχημένος αρχιτέκτονας προορίζει για τα καλύτερα είναι τέκνο δυο ταπεινών μεροκαματιάρηδων. Ο Ριότα και η σύζυγός του έρχονται σε επαφή με το άλλο ζευγάρι προκειμένου να αποφασίσουν για τον τρόπο ανταλλαγής, που θα γίνει σταδιακά. Αρχίζοντας με δοκιμαστικές επισκέψεις των παιδιών στους πραγματικούς τους γονείς, τα σαββατοκύριακα. Η γυναίκα του Ριότα συμφιλιώνεται με τη νέα κατάσταση, χάρη στο μητρικό της ένστικτο, ενώ εκείνος αισθάνεται ανέτοιμος για το νέο του ρόλο. Παράλληλα, ο γιος τους προσαρμόζεται εύκολα στο πιο ζεστό περιβάλλον της φτωχής οικογένειας. Όλοι δείχνουν ευχαριστημένοι, εκτός από τον Ριότα. Η ταινία παρακολουθεί με τρυφερότητα και ιαπωνική αίσθηση του μέτρου τα βήματα και τα παραπατήματα του κεντρικού ήρωα στην πορεία του προς την αυτογνωσία. Μέσα από επίπονη διαδικασία, ο Ριότα διαπιστώνει ότι δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστικός πατέρας, αλλά ένας εργασιομανής που πρόβαλε τις φιλοδοξίες του επάνω στον γιο του, επιβάλλοντάς του ως μοντέλο τον εαυτό του. Ο σκηνοθέτης του κρατάει το χέρι, αφουγκράζεται τον ακανόνιστο σφυγμό του και του δίνει την ευκαιρία να επανορθώσει, παραμερίζοντας την υπεροψία του και συνειδητοποιώντας την πλάνη του. Ποτέ δεν είναι αργά για να κερδίσεις τον τίτλο του αληθινού πατέρα, δηλαδή κάποιου που μεγαλώνει με στοργή ένα παιδί, άσχετα από το αν είναι δικό του. Αισιόδοξο το μήνυμα αυτού του λιτού, χαμηλότονου έργου, με τον βαθύ κοινωνικό στοχασμό και την συγκινητική πίστη του στην ικανότητα για βελτίωση του ανθρώπου. Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Φεστιβάλ Καννών 2013.

 

Non – Stop ***

Περιπέτεια - Διάρκεια 106’

Σκηνοθεσία: Ζομ Κολέ Σερά

Παίζουν: Λίαμ Νίσον, Τζούλιαν Μουρ, Μισέλ Ντόκερι, Λουπίτα Νιόνγκο

Η σκιά του Μπιν Λάντεν εξακολουθεί να στοιχειώνει τους Αμερικανούς και να εμπνέει το Χόλιγουντ. Τα θρίλερ με τρομοκράτες αποτελούν πλέον ξεχωριστό είδος, με μερικά καλά δείγματα όπως αυτό. Όπως μαθαίνουμε, μετά το χτύπημα στους Δίδυμους Πύργους, συστάθηκε ειδικό σώμα αερονόμων, δηλαδή αστυνομικών επιθεωρητών, αρμόδιων για την προστασία από τα τρομοκρατικά χτυπήματα, στη διάρκεια των πτήσεων. Ο Μπιλ Μαρκς είναι ένας από αυτούς. Βυθισμένος στο αλκοόλ και τους προσωπικούς του δαίμονες, επιτηρεί βαριεστημένα τους επιβάτες ενός αεροσκάφους που κατευθύνεται από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο. Ένα συνηθισμένο αρχικά ταξίδι μεταβάλλεται σε θρίλερ, όταν ο Μπιλ διαβάζει στο κινητό του ένα απειλητικό μήνυμα. Ο αποστολέας απαιτεί να κατατεθούν 150 εκατομμύρια δολάρια σε τραπεζικό λογαριασμό, αλλιώς θα σκοτώνει έναν επιβάτη κάθε είκοσι λεπτά. Προφανώς το SMS, όπως και άλλα που ακολουθούν, έχει σταλεί από κάποιον που επιβαίνει στο αεροπλάνο. Ακολουθούν απεγνωσμένες προσπάθειες του αερονόμου να εντοπίσει τους υπόπτους, χωρίς να θορυβήσει τους επιβάτες. Ο Μαρκς έχει να παλέψει με άγνωστους και διαβολικούς αντιπάλους, καθώς υπάρχει σχέδιο ενοχοποίησης του ίδιου. Κάποτε κοινοποιείται ότι ο τραπεζικός λογαριασμός είναι στο όνομα του. Όταν οι επιβάτες βλέπουν σχετικό ρεπορτάζ στους τηλεοπτικούς τους δέκτες, επικρατεί πανικός και δυσπιστία προς τον άνθρωπο που υποτίθεται ότι τους προστατεύει. Η ταινία αφηγείται με σωστό timing και βασανιστική κλιμάκωση του σασπένς την σθεναρή προσπάθεια του αερονόμου να εξουδετερώσει την απειλή, μέσα σε ένα εχθρικό περιβάλλον, φοβερά πιεσμένος από την αντίστροφη μέτρηση και βοηθούμενος από συνεπιβάτες και προσωπικό που κάποια στιγμή υποπτεύεται. Ιδανικός ο Λίαμ Νίσον, με το επιβλητικό του παράστημα και το ανήσυχο βλέμμα του, στο ρόλο ενός άνδρα που αγωνίζεται να διατηρήσει την ψυχραιμία του, εν μέσω γενικής παράνοιας. Στη δεύτερη συνεργασία με τον Ισπανό σκηνοθέτη Ζομ Κολέ Σερά, μετά τον «Άγνωστο», ο Ιρλανδός ηθοποιός δίνει ξανά δραματικές διαστάσεις στον κεντρικό ήρωα μιας περιπέτειας γεμάτης δράση.

 

Ο κύριος Πιμπόντι και ο Σέρμαν ***

(Mr Peabody & Sherman)

Κινούμενα σχέδια – Διάρκεια 92’

Σκηνοθεσία: Ρομπ Μίνκοφ

Με τις φωνές των: Χριστόδουλου Στυλιανού, Αρσένιου Χαλκιόπουλου, Στεφανίας Χούγια, Μαρίας Ζερβού, Θανάση Κουρλαμπά, Νατάσας Ασίκη, Βασίλη Μήλιου

Μαθηματική ιδιοφυία, εφευρέτης, δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, νομπελίστας, ολυμπιονίκης, master chef, γευσιγνώστης. Όλα αυτά επάνω σε τέσσερα πόδια. Ο κύριος Πιμπόντι, ένας από τους πιο πρωτότυπους χαρακτήρες της animation, τα τελευταία χρόνια, είναι σκύλος και μάλιστα διοπτροφόρος. Ο Σέρμαν είναι το αγόρι που έχει υιοθετήσει το τετράποδο. Μαζί, θα ταξιδεύσουν στο παρελθόν, με το Χρονοαυγό του Πιμπόντι. Πρώτη στάση στη Γαλλική Επανάσταση, παρ’ ολίγον καρατόμηση και απόδραση μέσα από τους υπονόμους. Έπονται επισκέψεις και συναρπαστικές περιπέτειες στην ιταλική Αναγέννηση, στην Αίγυπτο των Φαραώ και στην αρχαία Τροία, όπου συναντούν τον Αγαμέμνονα στην κοιλιά του Δούρειου Ίππου. Κινούμενα σχέδια που ξεχωρίζουν. Ευρηματική δράση για τα παιδιά, έξυπνο χιούμορ για τους ενήλικες, πανέμορφα σχέδια και χρώματα για όλους. Τα πάντα άψογα συντονισμένα από τον Ρόμπ Μίνκοφ, σκηνοθέτη των υποδειγματικών «Ο βασιλιάς των λιονταριών» και «Ποντικομικρούλης». Επιπλέον μπόνους, μια περιήγηση μορφωτικού χαρακτήρα σε σημαντικές στιγμές της παγκόσμιας Ιστορίας και γνωριμία με προσωπικότητες όπως ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Ροβεσπιέρος και ο Αϊνστάιν. Οι μεγάλοι ας είναι έτοιμοι να απαντήσουν σε βροχή ερωτήσεων, μετά την προβολή.

 

Το παιδί από τη Γερμανία ** ½

(The hidden child)

Θρίλερ – Διάρκεια 105’

Σκηνοθεσία: Περ Χάνεφχορντ

Παίζουν: Κλαούντια Γκάλι, Γιάκομπ Οφτέμπρο, Εντβίν Έντρε, Πάμελα Κόρτες Μπρούνα

Ένοχα οικογενειακά μυστικά συνθέτουν ένα παζλ του παρόντος που ολοκληρώνεται με κομμάτια από ένα σκοτεινό παρελθόν. Η συνεργασία μερίδας Σκανδιναβών με τους Ναζί, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, δεν είναι απλώς μία ιστορική υπενθύμιση σε αυτό καλογυρισμένο σουηδικό θρίλερ μυστηρίου. Η Έρικα, διάσημη συγγραφέας –όπως και η Καμίλα Λάκμπεργκ που σε μυθιστόρημά της βασίζεται η ταινία- έχει γεννήσει πρόσφατα. Την ίδια ημέρα, οι γονείς της σκοτώνονται σε αυτοκινητικό ατύχημα. Έξι μήνες αργότερα, την επισκέπτεται ένας ηλικιωμένος άνδρας και της ανακοινώνει ότι είναι ετεροθαλής αδελφός της. Η Έρικα τον αγνοεί, όμως όταν εκείνος βρίσκεται νεκρός, ξεκινά μία έρευνα με οδηγό το ημερολόγιο της μητέρας της. Παράλληλα, ο αστυνομικός σύζυγός της προσπαθεί να εξιχνιάσει μια σειρά από φόνους. Παραδόξως, όλα τα θύματα σχετίζονταν με την πεθερά του. Ο δολοφόνος δεν αποκλείεται να είναι ένας γνωστός τους ευϋπόληπτος κάτοικος της μικρής σουηδικής πόλης. Στο στόχαστρό του και η συγγραφέας-ντετέκτιβ, που προκειμένου να σωθεί, θα πρέπει να τον ανακαλύψει. Το μυστήριο φωτίζεται σταδιακά με αναδρομές στην περίοδο του πολέμου –μια παράλληλη δεύτερη ταινία, ουσιαστικά- που προσκομίζουν νέα στοιχεία. Η κλασική συνταγή σε ανανεωμένη μορφή. Και μια βασική αδυναμία: πληθώρα χαρακτήρων που συμπιέζονται κάπως ασφυκτικά μέσα στη σχετικά μικρή φιλμική διάρκεια .



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία