Ο ελληνικός κινηματογράφος θα έχει την τιμητική του, στην πόλη των Βρυξελλών με αφορμή την ελληνική Προεδρία, για τέσσερις μήνες, από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο του 2014.
Η εκδήλωση αποτελεί πρωτοβουλία της Βασιλικής Ταινιοθήκης των Βρυξελλών (Cinémathèque Royale de Belgique-CINEMATEK) και της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του υπουργείου Εξωτερικών.
Καταξιωμένοι, άλλα και νεότεροι Έλληνες σκηνοθέτες, παρουσιάζουν τις ταινίες τους και συνομιλούν με το κοινό στη Βασιλική Ταινιοθήκη των Βρυξελλών, μία από τις παλαιότερες και σημαντικότερες ταινιοθήκες παγκοσμίως, τόσο λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη και της πλούσιας ιστορίας της, όσο και λόγω της τεχνογνωσίας της και της πρωτοκαθεδρίας της στη χάραξη μιας ενιαίας πολιτικής των Ευρωπαϊκών Αρχείων, καθώς διευθυντής της είναι ο εμπειρογνώμονας σε θέματα ψηφιοποίησης κινηματογραφικού υλικού Ν. Ματσάντι, πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κινηματογραφικών Αρχείων.
Η εκδήλωση κινείται στους εξής τρεις θεματικούς άξονες: Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος (Μάρτιος 2014, CINEMATEK και Μουσείο BOZAR). Αναδρομικό αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο (Μάρτιος-Απρίλιος 2014, CINEMATEK) και Ανθολογία του ελληνικού κινηματογράφου (Μάιος-Ιούνιος 2014, CINEMATEK).
Αναλυτικά τα αφιερώματα:
Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος
5-20 Μαρτίου: CINEMATEK
Το αφιέρωμα στο Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο καλύπτει ταινίες παραγωγής από το 2000 και μετά, μεταξύ των οποίων και τα αντιπροσωπευτικότερα δείγματα του αποκαλούμενου Weird Greek Cinema που ταξιδεύει και διακρίνεται στα διεθνή φεστιβάλ.
Θα προβληθεί το μεγαλύτερο κομμάτι του αφιερώματος στο Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο με 16 ταινίες μυθοπλαστίας και 6 ντοκιμαντέρ. Πρόκειται για τις ταινίες «El Greco» (2007, Γιάννης Σμαραγδής), «Διόρθωση» (2007, Θάνος Αναστόπουλος), «Κυνόδοντας» (2008, Γιώργος Λάνθιμος), «Στρέλλα» (2009, Πάνος Κούτρας), «Ακαδημία Πλάτωνος» (2009, Φίλιππος Τσίτος), «Χώρα προέλευσης» (2010, Σύλλας Τζουμέρκας), «Attenberg» (2010, Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη), «Μαχαιροβγάλτης» (2011, Γιάννης Οικονομίδης), «J.A.C.E.» (2011, Μενέλαος Καραμαγγιώλης), «Άλπεις» (2011, Γιώργος Λάνθιμος), «Wasted Youth» (2011, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος), «Μετέωρα» (2012, Σπύρος Σταθουλόπουλος), «L» (2012, Μπάμπης Μακρίδης), «Ημερολόγια αμνησίας» (2012, Στέλλα Θεοδωράκη), «11 συναντήσεις με τον πατέρα μου» (2012, Νίκος Κορνήλιος), «Συγχαρητήρια στους αισιόδοξους» (2012, Κωνσταντίνα Βούλγαρη).
Και τα ντοκιμαντέρ: «Αγέλαστος Πέτρα» (2000, Φίλιππος Κουτσαφτής), «Με τα μάτια στραμμένα στη στεριά» (2003, Κατερίνα Πατρώνη), «Μακρόνησος» (2008, Ηλίας Γιαννακάκης), «Λουόμενοι» (2008, Εύα Στεφανή), «Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα, η πρώτη Ελληνίδα ζωγράφος» (2010, Κλεώνη Φλέσσα), «Πρώτη Ύλη» (2011 Χρήστος Καρακέπελης), «Ο μανάβης» (2013, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος).
Τις προβολές, που συντονίζουν από κοινού η Βασιλική Ταινιοθήκη των Βρυξελλών και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, θα πλαισιώσει διάλεξη της γενικής γραμματέως της Ταινιοθήκης Μαρίας Κομνηνού, (καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών), με θέμα «Ο Αγγελόπουλος και ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος: πατροκτονία ή φόρος τιμής;».
Η διάλεξη θα αποτελέσει τον επίλογο του κύκλου «Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος» και θα εγκαινιάσει το αναδρομικό αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο και την ανθολογία του ελληνικού κινηματογράφου με την προβολή της «Αναπαράστασης» (1970) στις 26 Μαρτίου. Στη διάλεξή της, η Μαρία Κομνηνού «θα επιχειρήσει να συνδέσει τη γενιά του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Μια γενιά που στο πρότυπο της γαλλικής νουβέλ-βαγκ συνδέθηκε με την έννοια του δημιουργού (auteur) και διαφοροποιήθηκε από την επικρατούσα εμπορική παραγωγή, με τη γενιά του λεγόμενου Νέου Κύματος στο οποίο διακρίνει τρεις τάσεις: το Weird Wave, την τάση του κοινωνικού ρεαλισμού και τέλος, τις μετανεωτερικές περιπλανήσεις. Ειδικά στην πρώτη τάση το στοιχείο της εγκατάλειψης του νεωτερικού παραδείγματος είναι έντονο. Στη δεύτερη τάση υπάρχει μεγαλύτερη σύγκλιση τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την επιλογή θεμάτων (μετανάστευση, επιδράσεις της παγκοσμιοποίησης) με τον μεγάλο δημιουργό. Ενώ και στην τρίτη τάση παρατηρείται απόκλιση από το μοντερνιστικό παράδειγμα».'
4-9 Μαρτίου: BOZAR
Στο πλαίσιο του αφιερώματος στο Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο, η Βασιλική Ταινιοθήκη των Βρυξελλών CINEMATEK συνεργάζεται επίσης με το BOZAR και την εθελοντική πρωτοβουλία Ελλήνων του Βελγίου «Ελληνικός Κύκλος Σύγχρονων Μελετών», σε μια σειρά οκτώ επιλεγμένων προβολών, από τις 4 έως τις 9 Μαρτίου, μεταξύ των οποίων και η εναρκτήρια εκδήλωση του κύκλου με τις ταινίες «The Capsule» (2012, Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη) και «Wild Duck» (2013, Γιάννης Σακαρίδης), στην οποία θα παραβρεθεί ο Έλληνας σκηνοθέτης Γιάννης Σακαρίδης.
Θα προβληθούν επίσης οι ταινίες: «Στο λύκο» (2013, Aran Hughes και Χριστίνα Κουτσοσπύρου), «September» (2013, Πέννυ Παναγιωτοπούλου), «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» (2013, Έκτορας Λυγίζος), «Κινέτα» (2005, Γιώργος Λάνθιμος), «Άδικος κόσμος» (2011, Φίλιππος Τσίτος), «The Cleaners» (2012, Κωνσταντίνος Γεωργούσης).
Στις Βρυξέλλες θα παραβρεθούν για να προλογίσουν τις ταινίες τους, και να συνομιλήσουν με το κοινό οι σκηνοθέτες όπως επίσης και ο Μισέλ Δημόπουλος, κριτικός κινηματογράφου, και πρώην διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο οποίος θα δώσει διάλεξη στις 9 Μαρτίου, με τίτλο «Ζήτω η κρίση. Ο ελληνικός κινηματογράφος: από το Νέο Κινηματογράφο στο Νέο Κύμα».
Αναδρομικό αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο
26 Μαρτίου-27 Απριλίου: CINEMATEK
Το αναδρομικό αφιέρωμα στο Θόδωρο Αγγελόπουλο διοργανώνεται σε συνεργασία με την Κοινωνία Κληρονόμων Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Ανθολογία του ελληνικού κινηματογράφου
Μάιος-Ιούνιος 2014: CINEMATEK
Αντιπροσωπευτική παρουσίαση της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου από το 1920 έως το 2000, η οποία θα επιχειρήσει να καλύψει τα περισσότερα κινήματα και τους σημαντικότερους Έλληνες δημιουργούς. Θα προβληθούν περίπου 30 ελληνικές ταινίες, από τα διαμάντια του βωβού και πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου που έχει αποκαταστήσει η ΤΤΕ μέχρι τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή πριν από το 2000.