 |
|  |  |  | 
Οι κακοί του Χόλιγουντ έχουν δερματολογικά προβλήματα και οι δερματολόγοι εκνευρίζονται
JAMA Dermatology.-
Τι κάνει το Χόλιγουντ αν θέλει να παρουσιάσει έναν ήρωά του ως πραγματικά κακό; Τον δείχνει με ένα πρόσωπο γεμάτο δερματολογικά προβλήματα. Κάτι που καθόλου δεν αρέσει στους δερματολόγους, οι οποίοι, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, θεωρούν ότι αυτή η κινηματογραφική πρακτική αφενός δημιουργεί αρνητικά στερεότυπα, αφετέρου κάνει τους ανθρώπους με πραγματικά προβλήματα στο δέρμα τους να νιώθουν ακόμη πιο άσχημα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την δρα Τζούλια Κρόλεϊ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Τέξας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό δερματολογίας "JAMA Dermatology", ανέλυσαν τον Κατάλογο των 100 Μεγαλύτερων Ηρώων και Κακών του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου, μελετώντας τα χαρακτηριστικά στο πρόσωπο καθενός πρωταγωνιστή.
Η σχετική λίστα περιλαμβάνει διάσημες φιγούρες όπως ο Νο1 κακός όλων των εποχών δρ Χάνιμπαλ Λέκτερ («Η σιωπή των αμνών» 1991), ο Νταρθ Βέιντερ («Η αυτοκρατορία αντεπιτίθεται» 1980) και ο Ρίγκαν ΜακΝιλ («Ο εξορκιστής» 1973).
Η μελέτη διαπίστωσε ότι ανάμεσα στην κορυφαία δεκάδα των κακών, οι έξι (ποσοστό 60%) έχουν ποικίλα δερματολογικά προβλήματα, όπως αλωπεκία ή αραίωση τριχών (το 30%), μαύρους κύκλους κάτω από τα μάτια (30%), βαθιές ρυτίδες (20%), πολλαπλές ουλές (20%), εξογκώματα ή μυρμηγκιές (20%) και ρινόφυμα ή οζώδη διόγκωση της μύτης (10%).
Αντίθετα, στη λίστα με τους πιο διάσημους καλούς και ήρωες (η οποία συμπεριλαμβάνει τύπους σαν τον Τζέημς Μποντ και τον Ρόκι Μπαλμπόα), μόνο δύο εμφανίζονται με κάποιο δερματικό πρόβλημα. Ο Χάρισον Φορντ ως Ιντιάνα Τζόουνς στους «Κυνηγούς της Χαμένης Κιβωτού» (1981) και ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ ως Ρικ Μπλέιν στην «Καζαμπλάνκα» (1943) είχαν από μία ουλή στο πρόσωπό τους, αλλά κι αυτές ήσαν πιο μικρές και λιγότερο βαθιές σε σχέση με τις ουλές των κακών (συν το γεγονός ότι μάλλον οι ουλές προϋπήρχαν στο πρόσωπο των ηθοποιών και δεν φτιάχθηκαν επί τούτου για τις ανάγκες του φιλμ).
«Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι το Χόλιγουντ έχει την τάση να συσχετίζει τις δερματοπάθειες με τους κακούς, πράγμα που έχει επιπτώσεις πέρα από τις αίθουσες των κινηματογράφων. Ιδίως η άδικη στοχοποίηση των δερματολογικών μειονοτήτων μπορεί να συμβάλει στις προκαταλήψεις εναντίον τους μεταξύ του κοινού και στη διευκόλυνση των παρεξηγήσεων για τις συγκεκριμένες παθήσεις» προειδοποιούν οι ερευνητές.
|
|
|
|
ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!
|
Όλα τριγύρω
αλλάζουνε και όλα
στα ίδια μένουν...
ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία».
Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με
την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια
έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την
αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να
την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων
- εραστών και της εξουσίας...
ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του
80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και
πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης,
σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα
το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής
μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε
θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο
τόπος και εκείνη η γενιά.
ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές
«μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις
ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον
περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που
χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών
ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα
ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της
...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που
βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι
στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους,
για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως
της όποιας εκλογικής αναμέτρησης...
ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν
δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον
από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία
επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα
κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν
υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική
σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική
εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι
σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που
ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι
πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που
...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων»
ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον
δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν
παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για
δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει...
ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια
και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και
γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που
είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την
δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του
Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής
τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι
περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους
«τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές
τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...
|
Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας
|
Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>
|
 |
|
|
|