Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




Η  "Αγωγή Υγείας" στο σχολείο μειώνει τον αριθμό των παιδιών που το εγκαταλείπουν και τα βοηθά να γίνουν πιο υγιείς ενήλικες
 

Γράφει η  Δρ. Ματίνα Στάππα- Μουρτζίνη, Οδοντίατρος



Αθήνα

Πάνω από 130 περίπου εκατομμύρια παιδιά , παγκοσμίως δεν

εγγράφονται στο σχολείο και περισσότερα από 110 εκατομμύρια μαθητές εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο !

Αυτό τόνισε  η Δρ. Ματίνα Στάππα- Μουρτζίνη, Οδοντίατρος, τ. Πάρεδρος Αγωγής Υγείας Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μιλώντας σε διάλεξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος με θέμα «Η Αγωγή Υγείας στη σχολική κοινότητα καθοριστικός παράγοντας της Δημόσιας Υγείας»

«Το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής , όπως ανέφερε η κ Στάππα, είναι ένα σημαντικό πρόβλημα σε παγκόσμια κλίμακα, το οποίο πλήττει και τη χώρα μας».

Κι αυτό γιατί σύμφωνα με έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η οποία δημοσιεύτηκε το 2006 η μαθητική διαρροή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανερχόταν σε 9,74%!

Σε πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), με περίοδο αναφοράς 2013-2016, η μαθητική διαρροή έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ, αλλά παραμένει μεγάλο πρόβλημα για τη χώρα μας.

«Η υγεία είναι σημαντική για την καλή κατάσταση των ατόμων και της κοινωνίας, αλλά η υγεία του πληθυσμού είναι επίσης προϋπόθεση για την οικονομική παραγωγικότητα και ευημερία» τόνισε η κ Στάππα επικαλούμενη τη  Λευκή Βίβλο της Ε.Ε.

Κανείς δεν αμφιβάλλει ,όπως διευκρίνισε, ότι μια υγιής κοινωνία αποτελεί τεράστιο πλούτο και δύναμη για ολόκληρο το κράτος και ότι

η προστασία και προαγωγή της Δημόσιας Υγείας αποτελεί ευθύνη της Πολιτείας.

Πρωταρχικό δε ρόλο στη διαμόρφωση μιας υγιούς κοινωνίας κατέχει η διαπαιδαγώγηση, η αγωγή του ατόμου σε θέματα υγείας.

Η Αγωγή Υγείας είναι Πρωτογενής Πρόληψη, πρόληψη, η οποία έχει άμεση σχέση με τον τρόπο και τη στάση ζωής. Επομένως, πρέπει να εφαρμοστεί σε όσο το δυνατόν πρώιμα στάδια της ζωής μας, αρχίζοντας αμέσως μετά τη γέννησή μας. Τα πρώτα στοιχεία Αγωγής Υγείας το άτομο τα παίρνει από την οικογένεια.

Η δομή της οικογένειας, οι συνθήκες ζωής, οι σχέσεις στην οικογένεια, το συναισθηματικό περιβάλλον της είναι οι κύριοι παράγοντες, που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην προαγωγή της υγείας του ατόμου.

Στη συνέχεια,  όμως το σχολείο, που είναι ο φυσικός χώρος μάθησης και συστηματικής διαπαιδαγώγησης, είναι το πλέον κατάλληλο για την Αγωγή σε θέματα Υγείας.

Σήμερα η Αγωγή Υγείας στο σχολείο αποτελεί έναν από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες για την προάσπιση της υγείας, την πρόληψη κοινωνικών προβλημάτων, τη μείωση της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης εγκατάλειψης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς και για την πρόληψη του αποκλεισμού νεαρών ατόμων από την κοινωνία και την αγορά εργασίας συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διαμόρφωση της Δημόσιας Υγείας.

«Η φτώχια, η βία, η παραβατικότητα, οι συγκρούσεις, η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, η σεξουαλική εκμετάλλευση, η αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, τα ατυχήματα είναι μερικά από τα κοινωνικά προβλήματα που χαρακτηρίζουν την κοινωνία μας, αντανακλώνται έντονα στη σχολική κοινότητα και συνδέονται με την σχολική αποτυχία και μαθητική διαρροή» τόνισε η κ Στάππα.

Η αντιμετώπιση αυτών των κοινωνικών προβλημάτων, καθώς και χρόνιων παθήσεων, όπως καρδιαγγειακών, του καρκίνου, του AIDS, της παχυσαρκίας και άλλων έχουν άμεση σχέση με την ανθρώπινη συμπεριφορά και την ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.

«Για το λόγο αυτό, η σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση της Αγωγής Υγείας δεν είναι μια απλή ενημέρωση και συσσώρευση γνώσεων σε εξειδικευμένα θέματα υγείας, αλλά αφορά στην ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για την υιοθέτηση θετικών στάσεων και

συμπεριφορών, που προασπίζουν και προάγουν την υγεία μέσα από την ενεργητική και βιωματική μάθηση» διευκρίνισε η κ Στάππα.

Έτσι, το σχολείο με αφετηρία την Αγωγή Υγείας, μπορεί να υιοθετήσει έναν ρόλο υποστηρικτικό και προληπτικό μειώνοντας τις πιθανότητες εκδήλωσης ακραίων μορφών συμπεριφοράς που θα εμπόδιζαν την προσπάθεια του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας για αυτονομία και δημιουργική ζωή.

       ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ο ΑΝΑΛΒΑΒΙΤΙΣΜΟΣ

Σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, της UNESCO, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ετήσιου στατιστικού δελτίου για τον κόσμο της CIA, το 18% του παγκόσμιου πληθυσμού (συνολικός πληθυσμός: περίπου 6,6 δισ, Ιούλιος 2007) ηλικίας 15 ετών και άνω, είναι αναλφάβητοι, δηλαδή δεν μπορούν να κατανοήσουν, να διαβάσουν και να γράψουν μια μικρή και απλή φράση της καθημερινής ζωής τους. Τα 2/3 των αναλφάβητων είναι γυναίκες.

Το φαινόμενο του αναλφαβητισμού αφορά κυρίως τις υποανάπτυκτες και αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά και τις βιομηχανικές χώρες.

 Η χώρα μας παρουσίαζε, το 2007, ποσοστό αναλφαβητισμού

4%, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση από το τέλος στην ΕΕ, δηλαδή στα 11 εκατομμύρια συνολικού πληθυσμού, 440.000 άνθρωποι ήταν αναλφάβητοι.

Το 2015, το ποσοστό αναλφαβητισμού για την Ελλάδα έπεσε στο 2,3% σύμφωνα με το Ετήσιο Στατιστικό δελτίο της CIA.                                                       

http://smokefreegreece.gr/

ΠΛΗΡ: Άννα Τζώρτζη, Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας. Tηλ. 210 6470056, 210 3314755



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία