Η   Ε λ λ η ν ι κ ή   Φ ω ν ή   σ ε   5 5   γ λ ώ σ σ ε ς
   G r e e k   V o i c e   i n   5 5   l a n g u a g e s



Πάμε Σινεμά ; Οι ταινίες της εβδομάδας
 
ελληνική φωνή - κεντρική σελίδα  
επικοινωνία εκτύπωση
 
Εκδότης-Διευθυντής: ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΥΤΥΧΙΔΗΣ
Διευθύντρια Σύνταξης: ΤΟΝΙΑ ΜΑΝΙΑΤΕΑ
Ηλεκτρονική Ενημέρωση για την Ελλάδα και τον Κόσμο - News - Nachrichten
Θέατρο - Σινεμά    (click)   Μουσική    (click)  Αθλητισμός    (click)  Οικονομικά Θέματα    (click)
     




"Ιστορίες ντροπής", ένα βιβλίο για την απάνθρωπη μεταχείριση των
γυναικών από άνδρες, θρησκείες και νόμους



Αθήνα

 "Ιστορίες ντροπής - Οι άνδρες, οι θρησκείες, οι νόμοι και η μοίρα
των γυναικών". Ένα βιβλίο για την εξευτελιστική στάση ανδρικών
συστημάτων, θρησκειών και καθεστώτων εις βάρος των γυναικών, από
αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα. Ο συγγραφέας -δοκιμιογράφος Γιώργος
Παμπούκης και οι εκδόσεις Πατάκης παραδίδουν στο ελληνικό κοινό ένα
ιστορικό έργο για όσα τράβηξαν και τραβούν ακόμη (σε ισλαμικές κυρίως
χώρες) οι γυναίκες σύμφωνα με... καθιερωμένες αντιλήψεις , θεωρίες,
έθιμα και νόμους, υπό τις ευλογίες μάλιστα των πάσης φύσεως εκκλησιών
και κληρικών!

Από πού να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε... Διαβάζουμε ότι ο
Αριστοτέλης βλέπει τη γυναίκα ως "λειψό άνδρα", ο δε Φρόυντ
επικεντρώνει τη γυναικεία σεξουαλικότητα στην επιθυμία του... πέους που
της λείπει. Στη φεουδαρχική Ιαπωνία οι γυναίκες όχι μόνο απαγορευόταν
να ανέβουν στο ιερό βουνό Φούτζι για να μην το μολύνουν, αλλά όσες δεν
έκαναν παιδιά όφειλαν να αυτοκτονήσουν με την προτροπή του περίγυρού
τους.

Στον Ηρόδοτο μαθαίνουμε ότι στη Βαβυλώνα κάθε νεαρή γυναίκα έπρεπε
μια φορά το χρόνο να ενωθεί με έναν ξένο άνδρα μέσα στο ναό της
Αφροδίτης εισπράττοντας το αντίτιμο.

Αν εξαιρέσει κανείς τις περιπτώσεις μητριαρχικών κοινωνιών στην
Κρήτη και στην Σκυθία με τις Αμαζόνες και την ανοχή της ελευθεριότητας
των εταίρων στην κλασική Ελλάδα, η τότε διανόηση είχε βαρβαρική
προσέγγιση για αυτά τα αδύναμα όντα. Ο μέγας Πυθαγόρας δίδασκε πως
τρία είναι τα κακά στοιχεία του κόσμου : " το χάος, τα σκότος και η
γυναίκα". Ο Πλάτωνας δεν πήγαινε πίσω: "οι άνδρες είναι προφανώς
ανώτεροι από τις γυναίκες και τα παιδιά" λέει στους " Νόμους". Από
κοντά και ο Αριστοτέλης, ο οποίος στα " Πολιτικά" αποφαίνεται ότι "ο
άνδρας έχει τη θέση του αφέντη και η γυναίκα τη θέση του εξαρτημένου".
Πιο ξεκάθαρος ο Δημοσθένης αναφέρεται στη ρήση του Απολλόδωρου: "Τις
εταίρες τις έχουμε για ηδονή, τις παλλακίδες για την περιποίηση του
σώματος και τις συζύγους για την τεκνοποίηση".

Παρά την άνθηση της δημοκρατίας επί Περικλή , οι γυναίκες στην
Αθήνα- σε αντίθεση με τα συμβαίνοντα στη Σπάρτη- δεν συμμετείχαν στις
διαδικασίες του δήμου. Η δημοκρατία ήταν μια ανδρική υπόθεση... Και όχι
μόνο αυτό. Η μητέρα δεν είχε δικαίωμα να κληροδοτήσει περιουσιακά
στοιχεία σε άλλα πρόσωπα. Με ελάχιστες εξαιρέσεις οι γυναίκες δεν
αναφερόταν με το όνομά τους , αλλά με το όνομα του πλησιέστερου
αρσενικού συγγενή.

Στην πορεία των αιώνων -τονίζει ο μελετητής- τα πράγματα
βελτιώθηκαν επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας όπου, αν μια ελεύθερη γυναίκα
γεννούσε τρία παιδιά, μπορούσε να υπαχθεί σε ένα καθεστώς νομικής
ανεξαρτησίας , οπότε δεν ήταν πλέον υποχρεωμένη κηδεμονεύεται από
άνδρα.

Εκεί που η βία αποθεώνεται είναι σε ορισμένα βιβλία της Παλαιάς
Διαθήκης. Στο "Δευτερονόμιο" προβλέπεται τι πρέπει να γίνει αν μια
νεαρή δεν βρεθεί από τον γαμπρό παρθένα: "... λιθοβολήσουσιν αυτήν εν
λίθοις και αποθανείται". Στο "Λευιτικό" η μοιχεία τιμωρείται επίσης με
λιθοβολισμό. Εδώ υπάρχει... "πρόοδος", καθώς λιθοβολείται και ο άνδρας
μοιχός...

Ο Μωάμεθ μέσα από το Κοράνι θεσμοθέτησε δικαιώματα των γυναικών,
όπως ήταν η ιδιοκτησία, η προίκα, η βασική μόρφωση, η δυνατότητα
διαζυγίου, η μη θανάτωση των θηλυκών βρεφών, διατήρησε όμως τον
εβραϊκό λιθοβολισμό των μοιχών απαιτώντας, πάντως, τέσσερεις μάρτυρες!
Και ναι μεν ο ισλαμικός νόμος προβλέπει θάνατο και στο βιαστή, όμως
πολύ σπάνια εφαρμόζεται.

Ο χριστιανισμός -επισημαίνει ο συγγραφέας- γρήγορα οδηγήθηκε σε
ανδροκρατικό σύστημα παρ΄ότι ο Ιησούς στην ακολουθία του είχε
γυναίκες, κάτι επαναστατικό για την εποχή εκείνη. Οι μετέπειτα κήρυκες
του Χριστιανισμού στη Δύση διακρίνονταν από ένα είδος μισογυνισμού. Ο
Ιερός Αυγουστίνος δίδασκε ότι η θηλυκότητα που αποπνέει το σώμα της
γυναίκας αποτελεί εμπόδιο για την ανάπτυξη του πνεύματός της, άρα η
κατωτερότητά της ήταν εκ γενετής. Ο Θωμάς Ακινάτης ισχυριζόταν ότι ο
Θεός έσφαλε δημιουργώντας τη γυναίκα , με αποτέλεσμα να εμφανισθεί ένα
υποδεέστερο ον.

Όλα αυτά έφεραν την Ιερά Εξέταση που στον μεσαίωνα οδήγησε στο
κάψιμο πολλές γυναίκες με την κατηγορία ότι είναι μάγισσες - όργανα
του σατανά.

Και με την Εκκλησία να διοργανώνει στις πλατείες τη φρικτή αυτή
διαδικασία, ενώ το κοινό παρακολουθούσε κάνοντας το σταυρό του.

Μεταξύ άλλων, το βιβλίο επικαλείται έρευνα επιτροπής του ΟΗΕ για
τη μοίρα των Πακιστανών γυναικών. Στη μουσουλμανική αυτή χώρα περίπου
300 γυναίκες φονεύονται κάθε χρόνο με άγριο τρόπο από τον άνδρα, τον
αδερφό, το γιό. Αιτία; Εντελώς αόριστοι λόγοι τιμής που αφορούν την
οικογένεια η και τη φυλή .

Το βιβλίο συγκλονίζει κάνοντας τον αναγνώστη να σκεφθεί πως, παρά
την αναμφισβήτητη κατίσχυση της ισότητας ,ειδικά στο δυτικό κόσμο,
μεγάλο μέρος του πλανήτη αντιμετωπίζει τη γυναίκα ως χρηστικό
αντικείμενο... "Κανονικά και με το νόμο"!
 



 

ΤΟΠΟ ΣΤΑ ΝΙΑΤΑ!

Όλα τριγύρω αλλάζουνε και όλα στα ίδια μένουν... ΛΕΕΙ μια λογική ότι, «μεγαλύτερη και από τη σοφία είναι η εμπειρία». Διότι δεν πρέπει μόνο να είναι κανείς σοφός για να καταλάβει ότι με την εξουσία «παίζουν» πάντα οι ίδιοι και οι ίδιοι εραστές (κατά μια έννοια «νταβατζήδες» οι οποίοι και δεν επιτρέπουν σε άλλους να την αγγίξουν), αλλά θα πρέπει να είναι κανείς και αρκετά έμπειρος ώστε να την έχει ζήσει για χρόνια αυτήν την στενή σχέση μεταξύ των παραγόντων - εραστών και της εξουσίας... ΕΙΠΑ τις προάλλες να θυμηθώ τα παλιά και τα ρεπορτάζ της δεκαετίας του 80, πήρα το αμάξι και τον δρόμο για την Κάρλα, με μουντό καιρό και πολύ αέρα για να παρακολουθήσω τα εγκαίνια της δημιουργίας της λίμνης, σχεδόν έναν αιώνα από την αποξήρανσή της. Ιστορικό γεγονός λέω, δεν θα το χάσω, ποιός ξέρει κάποιοι άλλοι απόγονοι της δικής μας εποχής μπορεί να την ... αποξηράνουν πάλι, ψάχνοντας ίσως για λύσεις σε θέματα διατροφικών αναγκών, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων θα έχει ανάγκη ο τόπος και εκείνη η γενιά. ΕΙΔΑ λοιπόν στην Κάρλα, τι άλλο; νερά...πολλά νερά... Τις γνωστές «μπάρες» της δεκαετίας του 90, να γίνονται ταμιευτήρες και δυο τρεις ταμιευτήρες μαζί να σχηματίζουν σήμερα μια μικρή λίμνη. Τον περιφερειάρχη να ομιλεί στο βήμα για την σπουδαιότητα του έργου, που χρειάστηκε δεκαετίες να υλοποιηθεί (και την συμβολή βεβαίως πολλών ανθρώπων της εξουσίας, της κεντρικής και της τοπικής). Είδα πλειάδα ανθρώπων της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, (ακόμα και της ...παραδιοίκησης) είδα σπουδαίους υπαλλήλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που βοήθησαν στην επιτάχυνση εκταμίευσης των πόρων, να συμμετέχουν όλοι στη γιορτή, κυρίως χειροκροτώντας ή φωτογραφιζόμενοι (ανα)μεταξύ τους, για τον εμπλουτισμό του κοινωνικού βιογραφικού τους ενόψει ενδεχομένως της όποιας εκλογικής αναμέτρησης... ΜΠΡΟΣΤΑ από τους φωτογράφους, μια ομήγυρη «παραγόντων» με γύρισαν δεκαετίες πίσω. Οι ίδιοι άνθρωποι τα ίδια πρόσωπα, πιο γερασμένα πλέον από τον χρόνο, έπιαναν θέσεις απέναντι από τις κάμερες με μια μαεστρία επαγγελματική, που απέκτησαν από την πολυετή ενασχολησή τους με τα κοινά. Πάει λέω...Ή εγώ γέρασα και τους βλέπω όλους ίδιους, ή δεν υπάρχουν νέοι στον τόπο αυτό να δώσουν άλλη ζωντάνια, άλλη προοπτική σε ότι έχει σχέση με την ανάπτυξη ακόμα και με την πολιτική εκπροσώπηση. Δήμαρχοι δεκαετιών, παλιοί πρόεδροι κοινοτήτων, σύμβουλοι σιτεμένοι από τον χρόνο, πολιτικοί και διευθυντές υπηρεσιών που ξέχασαν να συνταξιοδοτηθούν, όλοι εκείνοι οι «πολιτευτές», αλλά και οι πρωτοκλασάτοι κομματάνθρωποι - «ιδιαίτεροι» όλων των χώρων, που ...σταφίδωσε τα πρόσωπά τους ο χρόνος, «γυρολόγοι των εκδηλώσεων» ιδίως των εγκαινίων (μετα φαγητού παρακαλώ), προσδοκώντας τουλάχιστον δημοσιότητα, δεν λένε ακόμα να εγκαταλείψουν, να αποτραβηχτούν παραχωρώντας τις θέσεις τους σε νέους ανθρώπους, ορεξάτους για δουλειά, πιο δυνατούς να χαράξουν το μέλλον που άλωστε τους ανήκει... ΔΕΝ είχε τελειώσει η τελετή των εγκαινίων εκεί στα παρακάρλια χωράφια και μελαγχόλησα. Πήρα τον δρόμο της επιστροφής. Άραγε τι ζητούσα και γω εκεί; Πάνε πάνω από τρεις δεκαετίες τώρα από την πρώτη σύσκεψη που είχα παρακολουθήσει τότε ως ρεπόρτερ της «Ελευθερίας» για την δημιουργία της λίμνης αλλά και την (στα χαρτιά ακόμη) εκτροπή του Αχελώου! Οι παλιοί «παράγοντες» πρέπει να κλείσουν τον κύκλο της ζωής τους στα κοινά. Κρίμα όμως, γιατί από μόνοι τους δεν το κάνουν ποτέ οι περισσότεροι. Η εξουσία είναι μια πλούσια ερωμένη, κρατά ομήρους τους «τσιμπιμένους» μαζί της. Οι μόνοι που μπορούν να βάλουν τέλος σ´αυτές τις σχέσεις είναι οι ψηφοφόροι. Κανείς άλλος...

Γράφει ο Δημοσιογράφος Χρήστος Τσαντήλας

Αναλυτικά στη σελίδα "Θέματα" >>


 




Ειδήσεις για όλους | Θέματα | Τουριστικό Ρεπορτάζ | Ιατρικά Θέματα | Παρουσίαση Βιβλίων | Επικοινωνία